Temat: Choinka na świąteczny stół – rytm i symetria – kirigami Poziom: III i IV klasa szkoły podstawowejAutor: Monika Bielat-Sobiczewska
CELE
· Poznanie techniki kirigami
· Rozróżnianie i tworzenie kompozycji rytmicznej oraz symetrycznej jedno- i wieloosiowej
· Wdrażanie do podnoszenia estetyki życia codziennego
· Wyzwalanie radości tworzenia.
TREŚCI
· Działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach
· Kształtowanie otoczenia i form użytkowych (racjonalność, funkcjonalność, estetyka).
METODY:podające, praktyczne i praksyjne.Materiały i pomoce:zielona kartka A4, A3 lub większa, klej, nożyczki, plansze z kompozycją rytmiczną i symetryczną jedno- i wieloosiową.Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie w świąteczno-zimowy nastrój (wiersz o choince, muzyka, kolędy) – pogadanka na temat tradycji i zwyczajów świątecznych.
2. Wykonanie choinki – składanie papieru (w trakcie pracy nauczyciel zadaje pytania mające na celu przypomnienie poznanych figur geometrycznych: prostokąt, kwadrat, trójkąt, ośmiokąt oraz rozróżnianie i tworzenie rytmu i prostych kompozycji jedno- i wieloosiowych).
3. Wyjaśnienie pojęcia kirigami:
o Kirigami jest sztuką cięcia papieru tak jak origami jest sztuką składania papieru (oru – składać),
o Pochodzi od słów japońskich: kiru – ciąć, przecinać i kami – papier.
4. Szukanie i rozróżnianie w wykonanej pracy rytmu oraz symetrii jedno- i wieloosiowej.
5. Pogadanka na temat funkcjonalności wykonanego przedmiotu. Szukanie nowych propozycji, rozwiązań (kartka świąteczna, ozdoba na choinkę, dekoracja na ścianę itp.) – propozycje uczniów i nauczyciela.
6. Przyozdobienie choinek przygotowanymi wcześniej elementami.
7. Wystawka – ocena prac.
Temat: Gwiazdka radości – symetria i geometria – płaskie origami z trójkąta Integracja plastyki, geometrii i języka polskiego Poziom: V lub VI klasa szkoły podstawowejAutor: Monika Bielat-Sobiczewska
· Poznanie techniki: płaskie origami z trójkąta
· Poznawanie właściwości, cech trójkąta równobocznego oraz sześciokąta, sposobów ich otrzymywania
· Rozróżnianie i tworzenie kompozycji symetrycznej, statycznej, dynamicznej
· Zrozumienie sposobów komunikacji poprzez kolor, słowo, znak, symbol
· Kształtowanie otoczenia i form użytkowych (racjonalność, funkcjonalność, estetyka)
· Sposoby komunikacji poprzez kolor, słowo, znak, symbol.
METODY:podające (opis, objaśnienia, wyjaśnienia, pogadanka) eksponujące, praktyczne, praksyjne.Materiały i pomoce:kartka A4 lub A5 w ciepłym kolorze, klej, nożyczki, plansze ilustrujące zasady kompozycji symetrycznej, statycznej i dynamicznej, kompozycje (płaskie origami z trójkąta).Przebieg lekcji:
1. Właściwości trójkąta równobocznego, geometryczny sposób jego wykreślania – powtórzenie.
2. Przypomnienie zasad kompozycji symetrycznej, statycznej i dynamicznej z wykorzystaniem plansz, np.:
3. Konstrukcyjna metoda otrzymywania trójkąta równobocznego z prostokąta (format A4 lub jego proporcjonalne wielkości).
4. Wykorzystanie pozostałych elementów z prostokąta.
5. Wykonanie gwiazdki (w trakcie składania nauczyciel zadaje pytania mające na celu: przypomnienie, zrozumienie i rozróżnianie innych figur geometrycznych i ich właściwości oraz kompozycji symetrycznej jedno- i wieloosiowej).
6. Racjonalność i funkcjonalność wykonanego elementu (np. gwiazdka na choinkę, niekonwencjonalna kartka świąteczna, forma zaproszenia, życzeń, mini-prezent, gwiazdka z niespodzianką) - pogadanka.
7. Określenie wraz z uczniami tematu lekcji z uwzględnieniem wartości wyrazowych barw ciepłych, poruszanych zagadnień oraz techniki wykonania, zapis w zeszycie (ewaluacja zajęć).
8. Otworzenie gwiazdki – pisanie życzeń i złotych myśli, złożenie, zamknięcie i włożenie wszystkich gwiazdek do „kapelusza szczęścia i radości”.
9. Wybór – losowanie gwizdki a zarazem myśli dla siebie. Czytanie wybranych – refleksja, pogadanka.
10. Wklejanie wybranej – wylosowanej gwiazdki do zeszytu.
11. Zachęcanie uczniów do własnej twórczości w domu z wykorzystaniem poznanej techniki – propozycje nauczyciela.
Z pozostałych symetrycznych części prostokąta (część A i B) robiąc dowolne zgięcia, lub przecięcia wykonanej kompozycję symetryczną (dla przykładu propozycja nauczyciela).
Scenariusz cyklu zajęć w świetlicy szkolnej.
Uczestnikami są dzieci niepełnosprawne intelektualnie.
Kirigami jest sztuką cięcia papieru. Za pomocą kilku przecięć można tworzyć różne formy przestrzenne. Uczniowie stopniowo zdobywają umiejętność posługiwania się powyższą techniką. W końcowym efekcie tworzą opowiadanie.
Podsumowanie cyklu zajęć, związanych z możliwościami wykorzystania nowej techniki zdobniczej, stanowi przedstawienie „W Papierowym Królestwie”.
Temat: Kirigami.
Cel ogólny: współpraca z grupą, otworzenie się na grupę.
Cele operacyjne:
- umiejętność skoncentrowania się,
- posługiwanie się wyobraźnią,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie koordynacji.
Metody, techniki, formy:
- ekspresja słowna,
- ekspresja plastyczna,
- ekspresja ruchowa.
Materiały pomocnicze: kolorowe arkusze, książki, nożyczki.
Przebieg zajęć:
I. Zajęcia wprowadzające
1. Wychowawca wprowadza uczniów w świat papieru. Na stolikach przygotowane są różne rodzaje i formaty papieru, nożyczki. Uczniowie próbują odgadnąć czekające ich zadania – mogą opisywać pomoce, dotykać je, próbować tworzyć przy ich pomocy.
Wyjaśnienie przez nauczyciela tematyki zajęć i przystąpienie do realizacji zagadnień.
2. Przyswojenie podstawowych wiadomości o papierze:
poznanie historii produkcji papieru,
zaznajomienie się ze strukturą arkuszy,
różnorodność formatów.
3. Tniemy i tworzymy wycinanki – uczniowie realizują swoje pomysły. Wspólne dekorowanie sali pracami dzieci.
II. Zajęcia właściwe
1. Poznanie książki pt. „Kirigami” – K. Krcmara. Analiza treści i realizowanie pomysłów autora.
2. Nauczyciel poddaje myśl stworzenia przedstawienia i wykonania własnoręcznie dekoracji.
3. Układanie tekstu, dialogów.
4. Przygotowanie kostiumów i rekwizytów.
5. Redagowanie zaproszeń, np. dla rodziców i wykonywanie ich według kanonów kirigami.
6. Próby
III. Podsumowanie
1. Próba generalna przedstawienia i popisy przed publicznością.
2. Po skończonym występie uczniowie konkretyzują wiadomości:
- co wiem o papierze?
- co to jest kirigami?
Określają również dodatnie i ujemne strony przedstawienia oraz ich udziału w przedsięwzięciu.
Scenariusz do bajki „W Papierowym Królestwie” ( na podstawie książki „Kirigami” – K. Krcmar)
W Papierowym Królestwie zapanowało wielkie zamieszanie. Smok porwał królewnę i więził ją w wielkiej jamie. Natychmiast pospieszyli na ratunek różni śmiałkowie. Smok był niepokonany. Pewnego dnia zjawił się na dworze króla Notatnika rycerz, który przybył dziwnym środkiem transportu – helikopterem. Król wraz ze swoim dworem przywitał gościa.
Król : Czy uratujesz moją córkę, księżniczkę Karteczkę
Rycerz : Tak, bo znam zwyczaje tego smoka. Jestem przecież znawcą papieru.
Król : Ruszaj w drogę!
Rycerz mijał lasy i sady. Szedł dzielnie nawet, gdy prażyło słońce i padał deszcz. W jednej z kałuż zobaczył żabę.
Żaba : Wiem, że poszukujesz księżniczki i smoka. Spotkasz ich za tym ogrodem.
W ogrodzie rosły : słoneczniki, tulipany i dzwonki.
Rycerz : Jestem pewien, że mi pomożecie.
Kwiaty (chórem) : Weź nasze pąki, na pewno Ci się przydadzą.
Gdy nasz bohater minął ogród, ujrzał grotę, a przed nią smoka. Smok był bardzo, ale to bardzo smutny.
Smok : Witaj rycerzu.
Rycerz : Jesteś niewesoły, ale ja Cię rozweselę. Oto kwiatki dla Ciebie!
Smok : Tylko Ty wiedziałeś, że uwielbiam kwiaty! Nie jestem groźny. Nie trzeba mnie zabijać. A księżniczkę to sobie weź! Ona nie lubi smoczych wierszy i nie chce mi ich czytać.
Księżniczka : Dziękuję, że mnie wybawiłeś od tego smoka.
Rycerz i księżniczka powrócili do królestwa, w którym zapanowała radość.
romixb