Temat: Odloty ptaków
1. Powitanie dzieciWitam dzieci, które mają długie włosyWitam dzieci, które mają coś czerwonegoWitam dzieci, które lubią jabłkaWitam dzieci, które są dzisiaj w spodniachWitam dzieci, które mają zielone butyWitam wszystkie dzieci itd.Dzieci, których dotyczy wypowiedź wstają.
„Iskierka przyjaźni” –powitanie poprzez uściśnięcie dłoni
„Ptasi taniec” – zabawa ruchowo taneczna wg Klanzy
Dzieci chodzą w rozsypce i klaszczą w dłonie – ptaszki latają po lesie i poszukują partnera. Na sygnał łączą się w pary i trzymają się za obie ręce „wiją gniazdko”. Tańczą w rytm muzyki. Na kolejny sygnał zatrzymują się w parach „kołyszą pisklęta w gniazdkach”. Gdy ptaszek wyfruwa poszukują nowego partnera.
„Ptaszki” – zabawa rozluźniająca
Dzieci biegają w rytm muzyki na umowny sygnał dźwiękowy siadają w gniazdkach.
„Ptasia rodzinka” – kolorowanie obrazka
Każde dziecko siedzi przy stoliku. Przed sobą ma kartkę z szablonem ptaka. Zadaniem dziecka jest pokolorować ptaka i nazwać go.
2. Słuchanie opowiadania nauczyciela na podstawie tekstu S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków” ilustrowanego sylwetami ptaków.„Co tak miło pachnie w przedszkolu?Na stole krupnik w talerzach czeka.Już czas na obiad, a tam na polu głodna gromadka ćwierka, narzeka ...-Dajcie mi muchę!-Zjadłbym jagódkę!-Gdzie się podziały glisty tłuściutkie? Sikorka woła:-Ja lubię tłusto. A wróbel nudzi:-W brzuszku mi pusto! Przybiegła wrona i tak powiada:-Na pewno ptaszki nie wiedzą o tym, że dziś w przedszkolu była narada tych wszystkich dzieci, co zupę jedzą. Po tej naradzie coś tam majstrują ...-Chyba te dzieciaki karmnik budują? Zrobił się rwetes nie byle jaki.-Dzieci nam pewnie dadzą przysmaki.Więc każdy ptaszek w okienko zerka, pcha się, podfruwa, kwili i ćwierka:-O, są maleńkie ziarenka lnu.-O, są owocki czarnego bzu.-Kulki jałowca.-Krasna kalina.-Mięso i żyłki.-I jarzębina.-Jest mak, słonecznik i okruszynki.-Jest kawałeczek tłustej słoninki.Cała gromada co dzień zleci się tu, do przedszkola, do miłych dzieci.”-O czym było opowiadanie?-Jakie ptaki występowały w opowiadaniu i co robiły?-Dlaczego ptaki zaglądały w okno przedszkola?3. Rozmowa na temat: Dlaczego i jak należy karmić ptaki zimą?-Jakie ptaki zostały u nas na zimę?-Czy zapamiętaliście, jakie są ulubione smakołyki ptaków? (ziarna, nasiona, słonina, owoce)-Rozpoznawanie ptaków znajdujących się w karmniku-Jak możemy pomóc innym zwierzętom w czasie zimy?
4. Zabawa orientacyjno - porządkowa „Ptaszki w karmniku”Dzieci – wróbelki przy dźwiękach tamburynu fruwają po sali. W zależności od siły dźwięków wymawiają głośno albo cicho słowa: ćwir, ćwir. Kiedy muzyka milknie, ptaszki gromadzą się wokół obręczy – karmników i jedzą nasiona, stukając palcem o podłogę.
5. Segregowanie przypiętych na tablicy ptaków: pod słoneczkiem – te, które odlatują do ciepłych krajów, pod śnieżynką – te, które zostają u nas na zimę.
6. Zabawa twórcza „Widzę coś, widzę coś”Zabawa zaczyna się, gdy nauczyciel mówi: Widzę coś, widzę coś. Dzieci pytają wtedy: A co widzisz? Nauczyciel odpowiada np.: Widzę zwierzęta w lesie, które biegają i podskakują. Wówczas dzieci robią to, co powiedział nauczyciel i znowu pytają: A co widzisz? i zabawa trwa dalej.Przykłady:Widzę coś, widzę coś ... Widzę zajączki, które skaczą po ośnieżonej łące...Widzę coś, widzę coś ... Widzę dużo sarenek, które się do mnie uśmiechają i między drzewami się ganiają...Widzę coś, widzę coś ... Widzę lisa, który goni zajączki...Widzę coś, widzę coś ... Widzę burego niedźwiedzia, który spaceruje wolno z małymi niedźwiadkami.
7. odpowiadanie na pytania dotyczące lasu:
Czy w lesie żyją wiewiórki? (dzieci mówią 3x TAK i idą 3 kroki do przodu)
Czy lesie rosną ogórki? (dzieci stoją jak „marmurki”)
Czy w lesie łowi się ryby?
Czy są jagody i grzyby?
Czy kwitnie w lesie tulipan?
Czy świerk tam pachnie i lipa?
Czy w lesie kryją się mrówki?
Czy są dzięcioły i sówki?
Brawa dla dzieci, które weszły najdalej w las.
8. Odgłosy lasu. Dzieci naśladują głosy zwierząt i ptaków:
wilka – auuu…, wrrr…
dzika – chrum…
sowy – hu…, hu…
kukułki – ku-ku…
dzięcioła – stuk-puk…
naplos