mój scenariusz odloty ptaków(1).doc

(30 KB) Pobierz
Temat: Odloty ptaków 26

Temat: Odloty ptaków                                                                     

 

 

1. Powitanie dzieci

Witam dzieci, które mają długie włosy
Witam dzieci, które mają coś czerwonego
Witam dzieci, które lubią jabłka
Witam dzieci, które są dzisiaj w spodniach
Witam dzieci, które mają zielone buty
Witam wszystkie dzieci itd.
Dzieci, których dotyczy wypowiedź wstają.

 

„Iskierka przyjaźni” –powitanie poprzez uściśnięcie dłoni

„Ptasi taniec” – zabawa ruchowo taneczna wg Klanzy

Dzieci chodzą w rozsypce i klaszczą w dłonie – ptaszki latają po lesie i poszukują partnera. Na sygnał łączą się w pary i trzymają się za obie ręce „wiją gniazdko”. Tańczą w rytm muzyki. Na kolejny sygnał zatrzymują się w parach „kołyszą pisklęta w gniazdkach”. Gdy ptaszek wyfruwa poszukują nowego partnera.

„Ptaszki” – zabawa rozluźniająca

Dzieci biegają w rytm muzyki na umowny sygnał dźwiękowy siadają w gniazdkach.

„Ptasia rodzinka” – kolorowanie obrazka

Każde dziecko siedzi przy stoliku. Przed sobą ma kartkę z szablonem ptaka. Zadaniem dziecka jest pokolorować ptaka i nazwać go.

 

2. Słuchanie opowiadania nauczyciela na podstawie tekstu S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków” ilustrowanego sylwetami ptaków.

„Co tak miło pachnie w przedszkolu?
Na stole krupnik w talerzach czeka.
Już czas na obiad, a tam na polu głodna gromadka ćwierka, narzeka ...
-Dajcie mi muchę!
-Zjadłbym jagódkę!
-Gdzie się podziały glisty tłuściutkie? Sikorka woła:
-Ja lubię tłusto. A wróbel nudzi:
-W brzuszku mi pusto! Przybiegła wrona i tak powiada:
-Na pewno ptaszki nie wiedzą o tym, że dziś w przedszkolu była narada tych wszystkich dzieci, co zupę jedzą. Po tej naradzie coś tam majstrują ...
-Chyba te dzieciaki karmnik budują? Zrobił się rwetes nie byle jaki.
-Dzieci nam pewnie dadzą przysmaki.
Więc każdy ptaszek w okienko zerka, pcha się, podfruwa, kwili i ćwierka:
-O, są maleńkie ziarenka lnu.
-O, są owocki czarnego bzu.
-Kulki jałowca.
-Krasna kalina.
-Mięso i żyłki.
-I jarzębina.
-Jest mak, słonecznik i okruszynki.
-Jest kawałeczek tłustej słoninki.
Cała gromada co dzień zleci się tu, do przedszkola, do miłych dzieci.”

-O czym było opowiadanie?
-Jakie ptaki występowały w opowiadaniu i co robiły?
-Dlaczego ptaki zaglądały w okno przedszkola?

3. Rozmowa na temat: Dlaczego i jak należy karmić ptaki zimą?
-Jakie ptaki zostały u nas na zimę?
-Czy zapamiętaliście, jakie są ulubione smakołyki ptaków? (ziarna, nasiona, słonina, owoce)
-Rozpoznawanie ptaków znajdujących się w karmniku
-Jak możemy pomóc innym zwierzętom w czasie zimy?

 

4. Zabawa orientacyjno - porządkowa „Ptaszki w karmniku”

Dzieci – wróbelki przy dźwiękach tamburynu fruwają po sali. W zależności od siły dźwięków wymawiają głośno albo cicho słowa: ćwir, ćwir. Kiedy muzyka milknie, ptaszki gromadzą się wokół obręczy – karmników i jedzą nasiona, stukając palcem o podłogę.


5. Segregowanie przypiętych na tablicy ptaków: pod słoneczkiem – te, które odlatują do ciepłych krajów, pod śnieżynką – te, które zostają u nas na zimę.

 

6. Zabawa twórcza „Widzę coś, widzę coś”

Zabawa zaczyna się, gdy nauczyciel mówi: Widzę coś, widzę coś. Dzieci pytają wtedy: A co widzisz? Nauczyciel odpowiada np.: Widzę zwierzęta w lesie, które biegają i podskakują. Wówczas dzieci robią to, co powiedział nauczyciel i znowu pytają: A co widzisz? i zabawa trwa dalej.
Przykłady:
Widzę coś, widzę coś ... Widzę zajączki, które skaczą po ośnieżonej łące...
Widzę coś, widzę coś ... Widzę dużo sarenek, które się do mnie uśmiechają i między drzewami się ganiają...
Widzę coś, widzę coś ... Widzę lisa, który goni zajączki...
Widzę coś, widzę coś ... Widzę burego niedźwiedzia, który spaceruje wolno z małymi niedźwiadkami.

 

7. odpowiadanie na pytania dotyczące lasu:

Czy w lesie żyją wiewiórki? (dzieci mówią 3x TAK i idą 3 kroki do przodu)

Czy lesie rosną ogórki? (dzieci stoją jak „marmurki”)

Czy w lesie łowi się ryby?

Czy są jagody i grzyby?

Czy kwitnie w lesie tulipan?

Czy świerk tam pachnie i lipa?

Czy w lesie kryją się mrówki?

Czy są dzięcioły i sówki?

Brawa dla dzieci, które weszły najdalej w las.

 

8. Odgłosy lasu. Dzieci naśladują głosy zwierząt i ptaków:

wilka – auuu…, wrrr…

dzika – chrum…

sowy – hu…, hu…

kukułki – ku-ku…

dzięcioła – stuk-puk…

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin