Wskazania do pracy z dzieckiem leworęcznym.
Prawidłowa pozycja dziecka leworęcznego przy rysowaniu lub pisaniu.
ü Dziecko siedząc przy stole , szkolnej ławce ma sąsiada po prawej stronie (lewa ręka musi mieć swobodę ruchów).
ü Kartka papieru lub zeszyt znajdują się nieco na lewo od osi ciała dziecka (lewa ręką podczas rysowania czy pisania zbliża się od strony lewej ku osi ciała).
ü Kartka papieru lub zeszytu są ułożone ukośnie. Lewy górny róg kartki jest skierowany ku górze(odwrotnie niż w
przypadku ułożenia przez osobę praworęczną). Dziecko może używać zeszytu z ukośną liniaturą
ü Dziecko dowolnie reguluje kąt nachylenia zeszytu
Światło powinno padać z prawej strony lub z góry (rozproszone).
Sposób trzymania ołówka lub długopisu podczas pisania.
ü Dziecko powinno trzymać ołówek lub długopis w trzech palcach: między kciukiem i palcem środkowym,
naciskając ołówek od góry palcem wskazującym.
ü Drugi koniec ołówka lub długopisu powinien być skierowany ku lewemu ramieniu,(czyli na zewnątrz.)
ü Podczas pisania palce powinny znajdować się poniżej liniatury zeszytu.
Ćwiczenia ułatwiające opanowanie prawidłowego chwytu i sposobu trzymania ołówka lub długopisu:
ü Lepienie kulek z plasteliny, zgniatanie kulek z papieru.
ü Wydzieranie drobnych papierków, bibuły, wyskubywanie nitek.
ü Kruszenie , rozsypywanie soli, kaszy, piasku po tacy drobnymi ruchami palców.
ü Rysowanie w płaszczyźnie poziomej: na papierze rozpiętym na ścianie lub na tablicy, gdy dziecko stoi , a jego ręka
swobodnie zwisa ku dołowi.
ü Rysowanie w płaszczyźnie pionowej: na papierze rozpiętym na ścianie lub na tablicy, gdy dziecko stoi unosząc
rękę na wysokość dolnej części twarzy.
Jeśli dziecko pomimo prowadzonych ćwiczeń ma trudności z prawidłowym trzymaniem ołówka i długopisu wskazane jest
stosowanie przez niego nasadki na przybory do pisania, służące korekcji chwytu.
Ćwiczenia usprawniające kontrolowanie siły nacisku ręki dziecka w trakcie pisania:
(Ćwiczenia grafomotoryczne, rozmachowe)
ü Malowanie farbą za pomocą palca na dużych arkuszach papieru np. za pomocą pędzla do golenia.
ü Obrysowywanie konturów rysunków w pozycji stojącej na papierze leżącym na stole lub zawieszonym na ścianie.
ü Wykonywanie ćwiczeń graficznych przy użyciu różnych narządzi: kredy, kred woskowych, węgla rysunkowego.
ü Kreślenie dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, kół, ósemek, linii, następnie figur, liter itp. W powietrzu,
kredą na tablicy, pędzlem czy węglem na dużych arkuszach, palcem lub patykiem na tacach z sypkim materiałem
(np. piaskiem), kredkami na kartkach.
ü Pogrubianie konturów (obwodzenie po śladzie) przy użyciu pędzla, kredki, patyka.
ü Zamalowywanie dużych płaszczyzn (kartony, arkusze szarego papieru, gazety) i obrazków konturowych farbami, kredą lub
węglem. Ruchy mogą być pionowe albo poziome, ale zawsze z zachowaniem kierunku od lewej do prawej i z góry do dołu.
Ćwiczenia relaksacyjne w przerwach podczas ćwiczeń graficznych:
ü Zaciskanie i rozwieranie pięści na przemian, uświadomienie sobie stanu napięcia mięśniowego i rozluźnienia.
ü Zabawy naśladujące ruchy, np. pryskanie woda, otrzepywane rąk z wody, wytrzepywanie wody z rękawa,
otrząsanie się z wody, strzepywanie nitki z rękawa.
Ćwiczenia służące kształtowaniu nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania(automatyzacja ruchów):
ü Kreślenie linii z zachowaniem kierunku: linie pionowe – od góry ku dołowi, linie poziome od strony lewej do prawej.
ü Rysowanie kół w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara(podobnie jak pisanie litery C).
ü Zachowania kierunku od lewej do prawej podczas rysowania szlaczków, pisania wyrazów.
ü Zaznaczanie kolorowego marginesu z lewej strony w zeszycie lub w lewym górnym rogu kartki – rysowanie słoneczka,
które wskazuje drogę, (zaczynamy od słoneczka czyli od lewej strony).
ü Wykorzystanie gier i zabaw rysunkowych wymagających zachowania tego kierunku np. Dyktanda Graficzne Z. Handzel
Ćwiczenie płynnych, rytmicznych, ciągłych i pulsujących ruchów pisarskich:
ü Obrysowywanie szablonów od wewnątrz oraz zewnętrz.
ü Rysowanie szlaczków (mazakiem, kredką) w liniaturze najpierw szerszej, potem odpowiadającej liniaturze zeszytu. Kolejne
etapy to: 1) wodzenie po gotowym wzorze, 2) dokańczanie zaczętego wzoru, 3) odwzorowywanie szlaczków, 4) rysowanie
szlaczków z pamięci po uprzednim przyjrzeniu się im, 5) samodzielne rysowanie różnorodnych wzorów.
ü Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą - może to być łączenie cyferek od najmniejszej do największej (po połączeniu
powinien powstać kontur zaplanowanego przedmiotu np. dom, samochód).
Ćwiczenia precyzji ruchów:
Ćwiczenia usprawniające ruchy rąk, nadgarstka, mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców jednej i drugiej ręki,.
ü Kreślenie w powietrzu , na tackach z piaskiem, i różnymi technikami graficznymi linii pionowych, poziomych,
ukośnych, łamanych, krzywych i figur geometrycznych (koło, elipsa, kwadrat, trójkąt).
ü Rysowanie figur, obrysowywanie kształtów geometrycznych, pisanie wyrazów bez odrywania ręki od papieru, np.
wg. Ćwiczeń Grafomotorycznych H. Tymichowej.
ü Zamalowywanie lub kreskowanie rozmaitych konturów (liniami poziomymi, pionowymi lub ukośnymi zawsze w kierunku od lewej do prawej). Wypełnienie konturów linią ciągłą w kształcie spirali lub kłębuszków.
ü Kopiowanie rysunków przez kalkę - wodzenie ołówkiem po wzorze, a potem malowanie kredkami w obrębie konturu.
ü Pogrubianie konturu (małe obrazki, szlaczki) ołówkiem, kredkami, flamastrami.
ü Prowadzenie kreski między dwiema liniami szerzej ustawowymi w stosunku do siebie (np. wędrówka w labiryncie).
Ważne jest by rozpoczynać ćwiczenia od dużych zamaszystych ruchów w powietrzu i nad kartką, następnie przechodzimy do rysowania na dużych powierzchniach papieru , a dopiero potem na tabliczkach i kartkach. Rysowanie w liniaturze to dopiero ostatni etap ćwiczeń poprzedzających pisanie.
Ćwiczenie współpracy oka i ręki według następującej kolejności:
ü Rysowanie po śladzie , wypełnianie kropkowanych linii, obwodzenie konturów rysunków.
ü Kalkowanie rysunków przez kalkę techniczna lub folię, obrysowywanie ich za pomocą szablonów .
ü Zamalowywanie rysunków konturowych.
ü Zakreskowywanie pól rysunku liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi , falistymi.
ü Wypełnienie rysunku innymi materiałami, np. wydzieranymi skrawkami bibułki, plasteliną lub watą.
ü Robienie ramki ze szlaczków.
Ćwiczenia manualne - pomogą usprawnić małe ruchy ręki: nadgarstka, dłoni i palców.
ü Nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków lub tasiemek przez otwory w przedmiotach.
ü Zbieranie drobnych elementów (np. groch, gorczyca) początkowo dwoma palcami, następnie pęsetą.
ü Lepienie z gliny, plasteliny lub modeliny prostych kształtów: kulek, wałków, miseczek, grzybków itp. W miarę postępów tworzenie form bardziej skomplikowanych (np. ludzików), wymagających różnicowania wielkości i doklejania kształtów - najpierw na podstawie przygotowanych przez nas modeli, później z wyobraźni. Ostatnią fazą jest lepienie liter.
ü Malowanie palcem maczanym w farbie, a potem pędzlem czy kredką, różnych form kolistych i spiralnych (kół, baloników, jabłuszek, piłeczek, ślimaków, kłębuszków itp.), początkowo na papierze o dużym formacie, stopniowo na coraz mniejszym. Należy przy tym zwrócić uwagę, aby okrężne ruchy ręki miały kierunek przeciwstawny ruchowi wskazówek zegara, czyli zgodny z kierunkiem pisania wielu liter (np. e, d). Dzieciom o słabszej sprawności manualnej można narysować szlaczek ołówkiem i polecić malowanie po śladzie.
ü Wydzieranie i wycinanie kształtów z bibuły, papieru kolorowego i innych materiałów, a także rozdzieranie i rozcinanie papieru wzdłuż narysowanych linii prostych, ukośnych, łamanych i falistych.
ü Naśladowanie gry na pianinie: odtwarzanie dźwięków kropel deszczu zróżnicowanymi uderzeniami (ulewny-drobny deszcz).
ü Ugniatanie kulek z papieru, bibuły, waty i wyklejanie z nich obrazków (np. bałwanka z kuleczek z waty).
ü Szycie - przekłuwanie papieru igłą z nitką w miejscach oznaczonych punktami.
ü Tworzenie różnych kompozycji za pomocą stempli (możemy je kupić albo wykonać samodzielnie np. z połówek ziemniaka, na których wykrawamy różne kształty).
: M. Bogdanowicz, M. Różyńska „Lewa ręka rysuje i pisze ” . Wyd. Fokus.*„Poznajemy. Malujemy. Szlaczki, zygzaczki ” . Wyd. Pasja, Inowrocław, 2002. * ” Od punktu do punktu. Malowanki dla dzieci od lat dwóch ” . Wyd. Siedmiogród, Wrocław 2001. „Wycinanki. Książeczka do samodzielnego wycinania i czytania ” . Wyd. Siedmiogród, Wrocław 2001 (kilka części dla dzieci w różnym wieku) * „Wycinanki ” (seria „Centrum Edukacji Dziecięcej ” .). Wyd. Podsiedlik, Raniowski i Spółka, Poznań 2002. *
Wskazówki na podstawie książki: M. Bogdanowicz, M. Różyńska „Lewa ręka rysuje i pisze”, oraz „Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
chojnakarola