Wskazania do pracy z dzieckiem leworęcznym.doc

(56 KB) Pobierz
Wskazania do pracy z dzieckiem leworęcznym

Wskazania do pracy z dzieckiem leworęcznym.

Prawidłowa pozycja dziecka leworęcznego przy rysowaniu lub pisaniu.

ü      Dziecko siedząc przy stole , szkolnej ławce  ma sąsiada po prawej stronie (lewa ręka musi mieć swobodę  ruchów).

ü    Kartka papieru lub zeszyt znajdują się nieco na lewo od osi ciała dziecka (lewa ręką podczas rysowania czy  pisania zbliża   się od strony lewej ku osi ciała).

ü      Kartka papieru lub zeszytu są ułożone ukośnie. Lewy górny róg kartki jest skierowany ku górze(odwrotnie niż w 

            przypadku ułożenia przez osobę praworęczną).  Dziecko może używać zeszytu z ukośną liniaturą

ü    Dziecko dowolnie reguluje kąt nachylenia zeszytu

                                 Światło powinno padać z prawej strony lub z góry (rozproszone).

 

 

Sposób trzymania ołówka lub długopisu podczas pisania.

ü      Dziecko powinno trzymać ołówek lub długopis w trzech palcach: między kciukiem i palcem środkowym, 

            naciskając ołówek od góry palcem wskazującym.

ü      Drugi koniec ołówka lub długopisu powinien być skierowany ku lewemu ramieniu,(czyli na zewnątrz.)

ü      Podczas pisania palce powinny znajdować się poniżej liniatury zeszytu.

 

 

Ćwiczenia ułatwiające opanowanie prawidłowego chwytu i sposobu trzymania ołówka lub długopisu:

ü    Lepienie kulek z plasteliny, zgniatanie kulek z papieru.

ü    Wydzieranie drobnych papierków, bibuły, wyskubywanie nitek.

ü      Kruszenie , rozsypywanie soli, kaszy, piasku po tacy drobnymi ruchami palców.          

ü   Rysowanie w płaszczyźnie poziomej:  na papierze rozpiętym na ścianie lub na tablicy, gdy dziecko stoi , a jego ręka 

           swobodnie zwisa ku dołowi.

ü   Rysowanie w płaszczyźnie pionowej: na papierze rozpiętym na ścianie lub na tablicy, gdy dziecko stoi unosząc

          rękę na wysokość dolnej części twarzy.

          Jeśli dziecko pomimo prowadzonych ćwiczeń ma trudności z prawidłowym trzymaniem ołówka i długopisu wskazane jest      

          stosowanie przez niego nasadki na przybory do pisania, służące  korekcji chwytu.

 

 

Ćwiczenia usprawniające kontrolowanie siły nacisku ręki dziecka w trakcie pisania:

(Ćwiczenia grafomotoryczne, rozmachowe)

ü    Malowanie farbą za pomocą palca na dużych arkuszach papieru np. za pomocą pędzla do golenia.

ü    Obrysowywanie konturów rysunków w pozycji stojącej na papierze leżącym na stole lub zawieszonym na ścianie.

ü    Wykonywanie ćwiczeń graficznych przy użyciu różnych narządzi: kredy, kred woskowych, węgla rysunkowego.

ü    Kreślenie dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, kół, ósemek, linii, następnie figur, liter itp. W powietrzu, 

           kredą na tablicy, pędzlem czy węglem na dużych arkuszach, palcem lub patykiem na tacach z sypkim materiałem

           (np. piaskiem), kredkami na kartkach.

ü        Pogrubianie konturów (obwodzenie po śladzie) przy użyciu pędzla, kredki, patyka.

ü    Zamalowywanie  dużych płaszczyzn (kartony, arkusze szarego papieru, gazety) i obrazków konturowych farbami, kredą lub  

        węglem. Ruchy mogą być pionowe albo poziome, ale zawsze z zachowaniem  kierunku od lewej do prawej i z góry do dołu.  

 

 

 

 

Ćwiczenia relaksacyjne w przerwach podczas ćwiczeń graficznych:

ü             Zaciskanie i rozwieranie pięści na przemian, uświadomienie sobie stanu napięcia mięśniowego i rozluźnienia.

ü             Zabawy naśladujące ruchy, np. pryskanie woda, otrzepywane rąk z wody, wytrzepywanie wody z rękawa,       

         otrząsanie się z wody, strzepywanie nitki z rękawa.

 

 

Ćwiczenia służące kształtowaniu nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania(automatyzacja ruchów):

ü    Kreślenie linii z zachowaniem kierunku: linie pionowe – od góry ku dołowi, linie poziome od strony lewej do prawej.

ü    Rysowanie kół w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara(podobnie jak pisanie litery C).

ü    Zachowania kierunku od lewej do prawej podczas rysowania szlaczków, pisania wyrazów.

ü    Zaznaczanie kolorowego marginesu z lewej strony w zeszycie lub w lewym górnym rogu kartki – rysowanie słoneczka, 

           które wskazuje drogę, (zaczynamy od słoneczka czyli od lewej strony).

ü    Wykorzystanie gier i zabaw rysunkowych wymagających zachowania tego kierunku np. Dyktanda Graficzne Z. Handzel

 

 

Ćwiczenie płynnych, rytmicznych, ciągłych i pulsujących ruchów pisarskich:

ü        Obrysowywanie szablonów od wewnątrz oraz zewnętrz.

ü    Rysowanie szlaczków (mazakiem, kredką) w liniaturze najpierw szerszej, potem odpowiadającej liniaturze zeszytu. Kolejne  

        etapy to: 1) wodzenie po gotowym wzorze, 2) dokańczanie zaczętego wzoru, 3) odwzorowywanie szlaczków, 4) rysowanie  

        szlaczków z pamięci po uprzednim przyjrzeniu się im, 5) samodzielne rysowanie różnorodnych wzorów.

ü    Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą - może to być łączenie cyferek od najmniejszej do największej (po połączeniu 

        powinien powstać kontur zaplanowanego przedmiotu np. dom, samochód).

 

 

 

 

Ćwiczenia precyzji ruchów:

Ćwiczenia usprawniające ruchy rąk, nadgarstka, mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców jednej i drugiej ręki,.

ü    Kreślenie w powietrzu , na tackach z piaskiem, i różnymi technikami graficznymi linii pionowych, poziomych,  

            ukośnych, łamanych, krzywych i figur geometrycznych (koło, elipsa, kwadrat, trójkąt).

ü    Rysowanie figur, obrysowywanie kształtów geometrycznych, pisanie wyrazów bez odrywania ręki od papieru, np.  

             wg.  Ćwiczeń Grafomotorycznych  H. Tymichowej. 

ü    Zamalowywanie lub kreskowanie rozmaitych konturów (liniami poziomymi, pionowymi lub ukośnymi zawsze w kierunku od lewej do prawej). Wypełnienie konturów linią ciągłą w kształcie spirali lub kłębuszków.

ü    Kopiowanie rysunków przez kalkę - wodzenie ołówkiem po wzorze, a potem malowanie kredkami w obrębie konturu.

ü    Pogrubianie konturu (małe obrazki, szlaczki) ołówkiem, kredkami, flamastrami.

ü    Prowadzenie kreski między dwiema liniami szerzej ustawowymi w stosunku do siebie (np. wędrówka w labiryncie).

 

Ważne jest by rozpoczynać ćwiczenia od dużych zamaszystych ruchów w powietrzu i nad kartką, następnie przechodzimy do rysowania na dużych powierzchniach papieru , a dopiero potem na tabliczkach i kartkach. Rysowanie w liniaturze to dopiero ostatni etap ćwiczeń poprzedzających pisanie.

 

 

Ćwiczenie współpracy oka i ręki według następującej kolejności:

ü      Rysowanie po śladzie , wypełnianie kropkowanych linii, obwodzenie konturów rysunków.

ü      Kalkowanie rysunków przez kalkę techniczna lub folię, obrysowywanie ich za pomocą szablonów .

ü      Zamalowywanie rysunków konturowych.

ü      Zakreskowywanie pól rysunku liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi , falistymi.

ü      Wypełnienie rysunku innymi materiałami, np. wydzieranymi skrawkami bibułki, plasteliną lub watą.

ü      Robienie ramki ze szlaczków. 

 

 

 

Ćwiczenia manualne - pomogą usprawnić małe ruchy ręki: nadgarstka, dłoni i palców.

ü   Nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków lub tasiemek przez otwory w przedmiotach.

ü    Zbieranie drobnych elementów (np. groch, gorczyca) początkowo dwoma palcami, następnie pęsetą.

ü    Lepienie z gliny, plasteliny lub modeliny prostych kształtów: kulek, wałków, miseczek, grzybków itp. W miarę postępów tworzenie form bardziej skomplikowanych (np. ludzików), wymagających różnicowania wielkości i doklejania kształtów - najpierw na podstawie przygotowanych przez nas modeli, później z wyobraźni. Ostatnią fazą jest lepienie liter.

ü    Malowanie palcem maczanym w farbie, a potem pędzlem czy kredką, różnych form kolistych i spiralnych (kół, baloników, jabłuszek, piłeczek, ślimaków, kłębuszków itp.), początkowo na papierze o dużym formacie, stopniowo na coraz mniejszym. Należy przy tym zwrócić uwagę, aby okrężne ruchy ręki miały kierunek przeciwstawny ruchowi wskazówek zegara, czyli zgodny z kierunkiem pisania wielu liter (np. e, d). Dzieciom o słabszej sprawności manualnej można narysować szlaczek ołówkiem i polecić malowanie po śladzie.

ü    Wydzieranie i wycinanie kształtów z bibuły, papieru kolorowego i innych materiałów, a także rozdzieranie i rozcinanie papieru wzdłuż narysowanych linii prostych, ukośnych, łamanych i falistych.

ü    Naśladowanie gry na pianinie: odtwarzanie dźwięków kropel deszczu zróżnicowanymi uderzeniami (ulewny-drobny deszcz).

ü    Ugniatanie kulek z papieru, bibuły, waty i wyklejanie z nich obrazków (np. bałwanka z kuleczek z waty).

ü    Szycie - przekłuwanie papieru igłą z nitką w miejscach oznaczonych punktami.

ü    Tworzenie różnych kompozycji za pomocą stempli (możemy je kupić albo wykonać samodzielnie np. z połówek ziemniaka, na których wykrawamy różne kształty).

 

 

: M. Bogdanowicz, M. Różyńska „Lewa ręka rysuje i pisze ” . Wyd. Fokus.*„Poznajemy. Malujemy. Szlaczki, zygzaczki ” . Wyd. Pasja, Inowrocław, 2002. * ” Od punktu do punktu. Malowanki dla dzieci od lat dwóch ” . Wyd. Siedmiogród, Wrocław 2001. „Wycinanki. Książeczka do samodzielnego wycinania i czytania ” . Wyd. Siedmiogród, Wrocław 2001 (kilka części dla dzieci w różnym wieku) * „Wycinanki ” (seria „Centrum Edukacji Dziecięcej ” .). Wyd. Podsiedlik, Raniowski i Spółka, Poznań 2002. *

Wskazówki na podstawie książki: M. Bogdanowicz, M. Różyńska „Lewa ręka rysuje i pisze”, oraz „Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin