„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 34
TEMAT: Towar w sklepie.
ZAGADNIENIE: Waga i ważenie
1.Na dzień dobry!
§ „Iskierka”- integrująca zabawa zespołowa
CEL: integrowanie grupy przez wspólne działanie
JAK? Kolejno „przekazujemy iskierkę” przez uśmiech do sąsiada, zabawa trwa ,aż iskierka powróci do rozpoczynającego zabawę
§ „ Zgadnij moje imię” – zabawa słowna
CEL: : autoprezentacja, rozwijanie słuchu fonematycznego
JAK? dzieci witają kolegę wypowiadając jego imię głoskami np. witam M-i-ch-a-ł-k-a
Dziecko, wywołane kontynuuje zabawę
2„Prawa ręka”
§ „Maszerują dzieci drogą”- zabawa ruchowa z piosenką
CEL: utrwalenie kierunków w prawo i w lewo, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
JAK? dzieci maszerują po obwodzie koła jeden za drugim do słów piosenki nr 63 cz. II „W co się bawić z dziećmi ?. Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Maszerują dzieci drogą , /marsz po obwodzie koła w prawo
raz dwa trzy /klaszczą rytmicznie w ręce
Prawą nogą, lewą nogą
Raz dwa, trzy j.w.
A nad drogą słonko świeci
I uśmiecha się do dzieci /pokazujemy słonko-ręce wysoko nad głową
Raz, dwa ,raz, dwa, trzy! / klaszczą w ręce
Maszerują dzieci drogą /marsz po obwodzie koła w lewą stronę
Raz, dwa, trzy / klaszczą rytmicznie w ręce
Prawą nogą , lewą nogą
Raz ,dwa ,trzy / j.w
Naprzód zuchy , naprzód śmiało
Będzie przygód tu niemało / pokazujemy dzieci , kolegów
Raz, dwa, raz, dwa, trzy!
3.„Ile? Tyle”
§ „Potrafię już ważyć”- zabawa w eksperymentowanie
CEL: manipulowanie przedmiotami i ustalanie które przedmioty są cięższe a które lżejsze
JAK?
1) wykorzystujemy wagi z poprzednich zajęć
2) Dzieci w parach ważą przedmioty porównując ich ciężar np. „miś jest lżejszy od lalki, bo idzie do góry”
3) Wymieniają się spostrzeżeniami i uwagami
§ „ Poznaję sposoby pakowania towaru” -zabawa logiczna
CEL: zapoznanie się ze sposobami paczkowania towaru: półkilogramowe(sól, bułka tarta), kilogramowe ( mąka , cukier) inne: cukierku, ciastka itp
JAK? Prezentujemy dzieciom prawdziwą wagę i towar np. torebki cukru, mąki, soli, itp.
1) sprawdzamy na „naszej wadze”ile waży cukier- np. 10 klocków
2) umowne symbole ważenia 1 kg, 0,5 kg , różne rodzaje wag
Po zrealizowaniu tematu należy zorganizować wycieczkę do sklepu w celu obejrzenia różnych sposobów paczkowania towaru.
„4.„Ważny wyraz” – ćwiczenia artykulacyjne z głoską „r „
CEL: wdrażanie do prawidłowej wymowy głosek „r” rozwijanie słuchu fonematycznego,
JAK? Nauczyciel prezentuje obrazki, zadaniem dzieci jest wyszukanie tych, w których
znajduje się głoska”r”( dzielenie na sylaby, przeliczanie głosek itp.)
5.Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: kodowanie rytmu na papierze, rozwijanie małej motoryki
JAK? Dzieci otrzymują karty nr II-10, uzupełnia „pętelki i trawkę” wg rytmu
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. piosenka
2. wagi
3. przedmioty do ważenia np. garnuszek, ,lalka
4. towar np. cukier, mąka itp.
5. waga kuchenna, odważniki
6. karty pracy
1
katarzynakondracka1