Scenariusz24.doc

(38 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 24

 

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 24

 

TEMAT: Pod górę  i z góry

ZAGADNIENIE: Intuicje matematyczne- trójkąt

 

1.„Na dzień dobry”

§         „Iskierka”-  integrująca zabawa zespołowa

CEL: integrowanie grupy przez wspólne działanie

JAK? Kolejno „przekazujemy iskierkę” przez lekki uścisk prawą dłonią ,dłoni dziecka siedzącego obok, wszyscy trzymamy się za ręce przez cały czas zabawy,

„ iskierka” (czyli uścisk) powinna wrócić do dziecka rozpoczynającego zabawę

( przesyłanie iskierki to również :przesyłanie uśmiechu, mruganie oczami itp.)

 

§         I ty musisz być” – zabawa integracyjna 

CEL:  wytworzenie atmosfery wspólnej zabawy

JAK? Śpiewamy piosenkę podczas której dzieci przedstawiają się, dzieci siedzą w kole na krzesełkach lub na dywanie, piosenka  nr 13 cz. I „ W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy: Ja wśród innych”  oprac. Marta Bogdanowicz

 

I Karol musi być              / wywołane dziecko wstaje i wita się w wymyślony przez siebie sposób np. macha ręką , kłania się

Bez niego nie można żyć

Więc zostań z nami

Nie bądź sam

Niech Karol żyje nam                             / wszystkie dzieci witają dziecko brawami

 

2.„Prawa ręka

§         „Kołyszemy się” – zabawa ruchowa ze śpiewem 

CEL: rozwijanie świadomości prawej i lewej strony ciała i przestrzeni

JAK? Poruszamy się zgodnie z treścią piosenki: nr 75 cz. II „W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy dla dzieci .Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Na prawo- na lewo się kołyszemy…

Na prawo-na lewo kołyszmy się!

Do przodu- do tyłu się kołyszemy…

Do przodu –do tyłu kołyszmy się!

Do góry i na dół – razem wstajemy…

       Do góry i na dół- jak dobrze nam

 

    3. „Ile? Tyle?”

§         Góra” – zabawa tematyczna

    CEL: ustalanie na poziomie intuicji czym jest trójkąt, dostrzeganie jego cech, kreślenie  

     trójkąta po śladzie

     JAK? prezentujemy kształt trójkąta – góra- mówimy wierszyk ilustrując treść

       Co to jest?

 

Tu kamyczki ze szczytu spadają               tur, tur, tur              /pokazujemy spadające kamyki po zboczu

z lewej strony

  Tędy sarenki przebiegają hyc, hyc, hyc                            / podstawa trójkąta

  Tu taternicy się wspinają człap, człap, człap              /zbocze z prawej strony

1)     wspólnie budujemy trójkąt z papierowych patyczków, ustalamy jego cechy: 3 kąty, wierzchołki, boki

2)     rysujemy trójkąt palcem w powietrzu i po dywanie

3)     budujemy trójkąty o takich samych i różnych bokach

 

·                „ Trójkąty”- zabawa słowno- logiczna

CEL: dostrzeganie kształtu trójkąta  w różnych sytuacjach

JAK?

1.      oglądanie różnych przedmiotów codziennego użytku ,wyszukiwanie podobieństw do trójkąta np. fragment wzoru, dach itp

2.      spośród figur geometrycznych  z mozaiki rozpoznawanie trójkątów, budowanie szlaczka

3.      zabawa przy piosence „ Obiega pieśń wesoła dookoła koła” nr 1 cz. I „Ruch i piosenka  dla najmłodszych” Marty Bogdanowicz

Dzieci tworzą koło podczas śpiewania piosenki , jedno dziecko w kole ma  „trójkąt,” gdy  piosenka się skończy dziecko  musi powiedzieć, gdzie można spotkać  trójkąt,

 

4„Ważny wyraz”- ćwiczenia artykulacyjne głosek D-T

CEL: ćwiczenia narządów mowy, usprawnianie języka

JAK? 

1)dzielimy  dzieci  na 3 grupy umawiamy się ,że

2) I grupa na dźwięk tamburyna, drży całym ciałem  i wymawia drr..

    II grupa na dźwięk kołatki  naśladuje jadący pociąg i wymawia  du, du…

    III grupa  na dźwięk bębenka  rytmicznie podskakuje i wymawia da,da..

 

5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

CEL: doskonalenie motoryki małej,  rozwijanie koncentracji i uwagi,

JAK? każde dziecko otrzymuje kartę  nr I-24, potem koloruje wg własnego pomysłu

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1) frotki lub klamerki

3) figury geometryczne

4) ilustracja góry- mapa

5)     Piosenki

6)     Karty pracy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin