„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5-6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 16
TEMAT: Pociągi
ZAGADNIENIE: Ustawianie po kolei. Numerowanie. Aspekt porządkowy liczby.
1.„Na dzień dobry”
§ „Kto ma ...?”- zabawa integracyjna
CEL: autoprezentacja, oznaczenie prawej strony ciała
JAK? Dzieci siedzą na krzesełkach i otrzymują kolorowe klamerki , przypinają je na prawej stronie ciała. Podczas śpiewania wstają dzieci z wywołanym kolorem i wypowiadają swoje imię piosenka nr 19 cz.I „ W co się bawić z dziećmi?. Piosenki i zabawy :Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz
Kto ma ....(np. czerwony) kolor
Ma wstać! Ma wstać! Ma wstać!
Bo chcemy go przywitać i jego imię znać!
2„Prawa ręka”
§ „Sroczka” – zabawa paluszkowa
CEL: rozwijanie świadomości ciała i przestrzeni
JAK? Nauczycielka mówi wierszyk, dzieci naśladują ruchy nauczycielki, ilustrują treść wierszyka
SROCZKA
Tu sroczka kaszkę warzyła, / stuka palcem wskazującym o dłoń jednej dłoni
Tu swój ogonek sparzyła . w zagłębieniu drugiej dłoni
Temu dała na miseczkę /chwyta za kciuk
Temu dała na łyżeczkę /chwyta za wskazujący
Temu dała do garnuszka /za środkowy
Temu dała do dzbanuszka /za serdeczny
Dla małego nic nie miała, /wykonuje ręką ruchy odfruwania
Więc po kaszkę poleciała.
§ „Boogie- woogie”- zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: utrwalenie schematu ciała z podziałem na prawą i lewą stronę
JAK? Dzieci zwrócone twarzami ośrodka koła, wykonują ruchy zgodnie z tekstem piosenki nr 49 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Do przodu prawą rękę daj , /wyciągają prawą rękę do przodu
do tyłu prawą rękę daj, /przenoszą ją do tyłu
do przodu prawą rękę daj /znów do przodu
I pomachaj nią ! /machają nią
Ref. Bo przy Boogie – Boogie – Woogie /dzieci tańcząc wykonują pełny obrót
Trzeba w kółko kręcić się…
No i klaskać trzeba ,raz, dwa, trzy! /klaszczą
Boogie- Woogie ahoj! - 3 razy /zbliżają się do środka koła, podskakują
unosząc ręce do góry i wykrzykują :ahoj!
Następnie cofają się, podskakują w górę i
ponownie wykrzykują : ahoj!, kolejny
raz zbliżają się do środka koła,
podskakują i wykrzykują :ahoj!
I od nowa zaczynamy taniec ten! /cofają się i klaszczą
Do przodu lewą rękę daj…. itd. W następnych zwrotkach wymieniają kolejne części
ciała np. lewą rękę, prawą i lewą nogę, ramiona, kolana, biodra, stopy, uszy, policzki
3 „Ile ? Tyle?
· „Jedzie pociąg z daleka”- zabawa ruchowa przy piosence
CEL: określanie liczebnikami porządkowymi miejsca wybranych obiektów w rzędzie
JAK? Dzieci ustawiają się w 2 pociągi- dziewczynki i chłopcy. Ręce ugięte naśladują
ruchy kół. Nauczyciel przelicza razem z dziećmi. Ustalają ile jest dzieci – wagoników w
pociągach. Pociągi jeżdżą podczas piosenki nr 25 cz. III „ W co się bawić z dziećmi?
Zabawy ruchowe z opowieścią” oprac. Marta Bogdanowicz
Jedzie pociąg z daleka ,ani chwili nie czeka.
Konduktorze łaskawy , zabierz nas do Warszawy! 2x
Konduktorze łaskawy, zabierz nas do Warszawy!
Trudne , trudne to będzie, dużo ludzi jest wszędzie! 2x
Pięknie pana prosimy, jeszcze miejsca widzimy.
A więc prędko wsiadajcie do Warszawy ruszajcie. 2x
· „Pociąg” – zabawa tematyczna
CEL: liczenie w możliwie szerokim zakresie, numerowanie obiektów ustawionych rzędem
JAK? Dzieci zabierają krzesełka i ustawiają je tworząc pociąg. Wspólnie przeliczamy wagoniki, każde dziecko otrzymuje bilet ( zaznaczony nr biletu). Konduktor sprawdza czy wszyscy pasażerowie mają bilety. Wspólnie liczymy kolejno używając liczebników porządkowych : pierwszy , drugi ….
Czy pasażer z nr 4 jest?…. Dziecko z takim numerem podnosi karteczkę do góry
Jaki numer znajduje się obok 8 ? odpowiadają dzieci 7 i 9 itp.
4. „Ważny wyraz” LOKOMOTYWA- słuchanie wiersza J. Tuwima „ Lokomotywa”
CEL: doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, ćwiczenia
spostrzegawczości, doskonalenie pamięci, koncentracji uwagi
JAK? Dzielenie wyrazu na sylaby, określanie ile jest sylab, głosek w wyrazie , rozmowa
na temat wiersza , powtarzanie niektórych fragmentów
LOKOMOTYWA
Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka , ogromna i pot z niej spływa: tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha dmucha: buch –jak gorąco!
Uch- jak gorąco! Puch- jak gorąco! Uff –jak gorąco!
Już ledwo sapie, już ledwo zipie, a jeszcze palacz węgiel w nią sypie.
Wagony do niej podoczepiali, wielkie i ciężkie , z żelaza , stali,
I pełno ludzi w każdym wagonie, a w jednym krowy, a drugim konie,
A trzecim siedzą same grubasy, siedzą i jedzą tłuste kiełbasy
A w czwartym wagon pełen bananów, a w piątym stoi sześć fortepianów,
W szóstym armata- o! jaka wielka ! w siódmym dębowe stoły i szafy
W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy, w dziewiątym – same tuczone świnie,
W dziesiątym – kufry, paki i skrzynie.
A tych wagonów jest ze czterdzieści, sam nie wiem co się w nich jeszcze mieści.
Lecz choćby przyszło tysiąc atletów i każdy zjadłby tysiąc kotletów,
I każdy nie wiem jak się wytężał , to nie udźwignie- taki to ciężar!
Najpierw – powoli – jak żółw – ociężale, ruszyła- maszyna – po szynach – ospale.
Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem, i kręci się kręci się koło za kołem,
I biegu przyspiesza i gna coraz prędzej, i dudni, i stuka łomoce i pędzi,
A dokąd ? a dokąd? A dokąd? Na wprost! po torze, po torze , po torze przez most,
Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las, i spieszy się , spieszy się , by zdążyć na czas,
Do taktu turkoce i puka i stuka to: tak to to, tak to to, tak to to, tak to to,
Gładko tak, lekko tak toczy się w dal, jak gdyby to była piłeczka nie stal,
Nie ciężka maszyna zziajana zdyszana, lecz fraszka , igraszka , zabawka blaszana.
A skądże to, jakże to , czemu tak gna? A co to to, co to to, kto to tak pcha?
Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch? To para gorąca wprawiła to w ruch,
To para, co z kotła rurami do tłoków, a tłoki kołami ruszają z dwóch boków i gnają i pchają i pociąg się toczy, bo para te tłoki wciąż tłoczy i : tak to to, tak to to ,tak to to, tak to to!...
5. Ćwiczenia grafomotoryczne-
CEL: doskonalenie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwagi,
JAK? każde dziecko otrzymuje kartkę z zaznaczonym śladem, karta nr I.-16 uzupełniają rysunek
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. piosenki
2. klamerki
3. wiersz J. Tuwima „Lokomotywa”
4. napisy , bilety
5. karty pracy
Lokomotywa
pociąg
1
katarzynakondracka1