Mamotato.doc

(28 KB) Pobierz
Wiek przedszkolny to okres, w którym w mowie dziecka zachodzą bardzo istotne zmiany

Małgorzata Żywicka

Logopeda

Przedszkole Nr 2

Bytów

 

 

Logopeda radzi – „Mamo, Tato – poćwicz z dzieckiem

 

Wiek przedszkolny to okres, w którym  w mowie dziecka zachodzą bardzo istotne zmiany.  W tym właśnie czasie  pojawia się wiele nowych głosek, w szybkim tempie wzbogaca się słownictwo naszego przedszkolaka. Jest to też chwila gdy  najczęściej dostrzegamy u naszej pociechy ewentualne wady wymowy. Dlatego okres przedszkolny to najlepszy czas na  zapobieganie i likwidację  zaburzeń mowy. Do najczęściej spotykanych wad u dzieci w wieku przedszkolnym należą: sygmatyzm, rotacyzm, kappacyzm i gammacyzm oraz interdentalizm.

Sygmatyzm – to inaczej mówiąc „seplenienie”, czyli wadliwa wymowa niektórych lub nawet wszystkich  głosek: - ciszących: ś, ź, ć, dź; - syczących: s, z, c, dz; lub szumiących: sz, ż, cz, dż. Dziecko  daną głoskę  zastępuje inną – np. szalik = salik lub wymawia ją w nieprawidłowy sposób, np. wsuwając język między zęby.

Rotacyzm – to nieprawidłowa wymowa głoski „r” lub jej zastępowanie przez „l” czy „j”.

Kappacyzm  i gammacyzm odpowiednio dotyczą głoski „k” i „g”, które najczęściej zamieniane są na „t” oraz „d”.

Poważnym zaburzeniem wymowy jest  interdentalizm. Dziecko  w trakcie realizacji  niektórych głosek umieszcza język miedzy zębami. Wymowa interdentalny – czyli międzyzębowa -  najczęściej dotyczy głosek ciszących, syczących lub szumiących, ale  zdarza się również  przy głoskach „t, d, n”. W języku polskim nie występują głoski, przy których taka wymowa byłaby właściwa.

I chociaż w przypadku, gdy zaobserwujemy u naszego dziecka wadę wymowy konieczna jest konsultacja z logopedą, to  każdy rodzic może również samodzielnie  pracować z  przedszkolakiem nad usprawnieniem jego narządów mowy. Poniżej  podaję po kilka ćwiczeń logopedycznych, które przydadzą się każdemu dziecku – z wadą  czy bez.

 

Ćwiczenia oddechowe:

- dmuchanie na płomień świecy – tak by drżał, lecz nie gasł

- dmuchanie przez słomkę na skrawki papierków, watki

- dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wiatraczki

- robienie słomką baniek mydlanych

- przenoszenie za pomocą słomki (na wdechu) skrawków papieru (kropki dla biedronki, muchomora itp.)

 

 

Ćwiczenia warg:

- cmokanie i parskanie (wprawianie warg w drganie)

- oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i”

- zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u”

- wargi wysunąć do przodu, ściągnąć je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, a następnie wykonywać nimi ruchy okrężne

- nadmuchiwanie gumowych  zabawek, baloników

 

Ćwiczenia języka (tu należy zwrócić uwagę by  ćwiczeń, w których język wychodzi poza zęby nie wykonywać zbyt intensywnie z dziećmi z wymową międzyzębową):

- liczenie językiem zębów

- „malowanie” językiem podniebienia, policzków

- kląskanie językiem – „konik”

- układanie języka w  łyżeczkę, rulonik

- oblizywanie językiem warg

- kierowanie języka w prawo, w lewo, do góry, w dół, wysuwanie i chowanie

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

- chuchanie  np. na ręce

- naśladowanie „chrapania”

- chichotanie „hihihi”

 

Ćwiczenia artykulacyjne:

- naśladowanie odgłosów zwierząt

- naśladowanie sygnałów karetek pogotowia, policji, straży pożarnej

- naśladowanie śmiechu różnych osób

- śpiewanie – raz cicho – raz głośno – na przemian

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin