Scenariusz ten jest przeznaczony do zajęć korekcyjno- kompensacyjnych z uczniami z klas młodszych. Jednakże wykorzystałam go również na zajęciach z dziećmi dyslektycznymi z klas starszych w ramach terapii wstępnej na materiale nieliterowym. Dodam, że świetnie się bawili. Pozdrawiam wszystkich terapeutów i życzę nieustającej cierpliwości!
TEMAT: ĆWICZENIA WOKÓŁ TEMATU "AFRYKA". USPRAWNIANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ I SŁUCHOWEJ.
o praktycznego działania,
o słowna.
o TERAPEUTYCZNE:
§ ćwiczenia koordynacji wzrokowo- słuchowej,
§ ćwiczenia percepcji wzrokowo- ruchowej,
§ ćwiczenia sprawności manualnej,
§ ćwiczenia koordynacji słuchowo- ruchowej,
§ ćwiczenia pamięci słuchowej,
§ ćwiczenia sprawności grafomotorycznej.
o DYDAKTYCZNE:
§ wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o pojęcia związane z Afryką,
§ zapoznanie z kulturą kontynentu oraz jego fauną.
o WYCHOWAWCZE:
§ wyrabianie motywacji do nauki,
§ wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w miejscu pracy.
111. POMOCE DYDAKTYCZNE:
o płyta CD z odgłosami natury,
o albumy, zdjęcia dotyczące Afryki,
o obrazki ze zwierzętami afrykańskimi,
o bębenek,
o koraliki, sznurek,
o wzory szlaczków, folia, flamaster,
o karton w kształcie maski,
o figury geometryczne wycięte z papieru kolorowego.
o oglądanie albumów, zdjęć dotyczących Afryki, N. opowiada o kulturze kraju, U. słucha, zadaje pytania, opowiada co widzi na wybranym przez nauczyciela zdjęciu.
o U. czyta polecenie " Wyszukaj obrazki ze zwierzętami afrykańskimi" i wykonuje go,
o zabawa " Co się zmieniło? – N. chowa jeden obrazek, U. odgaduje jakiego obrazka brakuje.
o na kartonie w kształcie maski U. układa i nakleja poszczególne elementy geometryczne z papieru kolorowego.
o U. powtarza ruchem rytmy za N. ( tupanie, klaskanie, przy użyciu bębenka),
o U. nawleka kolorowe koraliki wg usłyszanego rytmu.
o U. odwzorowuje po śladzie szlaczki- wzory afrykańskie.
o N. ocenia pracę ucznia, udziela pochwał, wspólnie porządkują miejsce pracy.
Opracowała: J. Miecznik- Warda
kaska1562