Scenariusz . Ćwiczenie percepcji wzrokowej i słuchowej. Temat - Afryka..doc

(24 KB) Pobierz

Scenariusz ten jest przeznaczony do zajęć korekcyjno- kompensacyjnych z uczniami z klas młodszych. Jednakże wykorzystałam go również na zajęciach z dziećmi dyslektycznymi z klas starszych w ramach terapii wstępnej na materiale nieliterowym. Dodam, że świetnie się bawili. Pozdrawiam wszystkich terapeutów i życzę nieustającej cierpliwości!


TEMAT: ĆWICZENIA WOKÓŁ TEMATU "AFRYKA". USPRAWNIANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ I SŁUCHOWEJ.

  1. FORMY PRACY: praca indywidualna.
  2. METODY PRACY:

o        praktycznego działania,

o        słowna.

  1. CZAS PRACY: 45 minut.
  2. CELE ZAJĘĆ:

o        TERAPEUTYCZNE:

§         ćwiczenia koordynacji wzrokowo- słuchowej,

§         ćwiczenia percepcji wzrokowo- ruchowej,

§         ćwiczenia sprawności manualnej,

§         ćwiczenia koordynacji słuchowo- ruchowej,

§         ćwiczenia pamięci słuchowej,

§         ćwiczenia sprawności grafomotorycznej.

o        DYDAKTYCZNE:

§         wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o pojęcia związane z Afryką,

§         zapoznanie z kulturą kontynentu oraz jego fauną.

o        WYCHOWAWCZE:

§         wyrabianie motywacji do nauki,

§         wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w miejscu pracy.

111.          POMOCE DYDAKTYCZNE:

o        płyta CD z odgłosami natury,

o        albumy, zdjęcia dotyczące Afryki,

o        obrazki ze zwierzętami afrykańskimi,

o        bębenek,

o        koraliki, sznurek,

o        wzory szlaczków, folia, flamaster,

o        karton w kształcie maski,

o        figury geometryczne wycięte z papieru kolorowego.

  1. Ćwiczenia organizacyjno- relaksacyjne. słuchanie odgłosów natury odtwarzanych z płyty - uczeń zamyka oczy, wsłuchuje się w dźwięki.
  2. Wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego, ćwiczenia koordynacji wzrokowo- słuchowej. rozmowa na temat Afryki

o        oglądanie albumów, zdjęć dotyczących Afryki, N. opowiada o kulturze kraju, U. słucha, zadaje pytania, opowiada co widzi na wybranym przez nauczyciela zdjęciu.

  1. Ćwiczenia percepcji wzrokowo- ruchowej. wyszukiwanie określonych przez N. obrazków

o        U. czyta polecenie " Wyszukaj obrazki ze zwierzętami afrykańskimi" i wykonuje go,

o        zabawa " Co się zmieniło? – N. chowa jeden obrazek, U. odgaduje jakiego obrazka brakuje.

  1. Ćwiczenia sprawności manualnej i sprawności wzrokowo- ruchowej. wykonanie maski afrykańskiej

o        na kartonie w kształcie maski U. układa i nakleja poszczególne elementy geometryczne z papieru kolorowego.

  1. Ćwiczenia koordynacji słuchowo- ruchowej i wzrokowo- słuchowej, pamięci słuchowej. odtwarzanie rytmów " Tam tamy afrykańskie"

o        U. powtarza ruchem rytmy za N. ( tupanie, klaskanie, przy użyciu bębenka),

o        U. nawleka kolorowe koraliki wg usłyszanego rytmu.

  1. Ćwiczenia sprawności grafomotorycznej, wyciszenie. pisanie po śladzie

o        U. odwzorowuje po śladzie szlaczki- wzory afrykańskie.

  1. Wyrabianie motywacji do nauki, wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy. podsumowanie i ocena

o        N. ocenia pracę ucznia, udziela pochwał, wspólnie porządkują miejsce pracy.

Opracowała: J. Miecznik- Warda

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin