Plan XII.doc

(63 KB) Pobierz

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW

 

Grudzień 2009

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

 

  1. Ja i moja przestrzeń
  2. Zielona choinka

3.      Święta w wesołym przedszkolu

 

 

CELE OGÓLNE:

 

 

- wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;

- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;

- rozpoznanie w stosunkach przestrzennych, praktyczne wykorzystanie tej umiejętności;

- rozwijanie sprawności fizycznej;

- rozwijanie sprawności manualnej i zdolności twórczych;

- wspomaganie rozwoju wiedzy o samym sobie;

- udział w zabawach manipulacyjnych i konstrukcyjnych;

- nabywanie odwagi i umiejętności do wyrażania własnych myśli i uczuć oraz do występu przed publicznością

- zapoznanie z tradycjami bożonarodzeniowymi;

- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu;

- tworzenie poczucia współodpowiedzialności za wygląd otoczenia oraz stosunki z rówieśnikami i atmosferę w grupie;

- wzbudzanie empatii poprzez kontakt z przyrodą i pomoc zwierzętom podczas zimowych dni

- rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania.

 

 

 

 

 

JA I MOJA PRZESTRZEŃ

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- poznają stosunki przestrzenne

- wypowiadają się samodzielnie na temat ilustracji

- potrafią wykonać pracę plastyczną według instrukcji nauczycielki wykorzystując znajomość stosunków przestrzennych

- uważnie słuchają czytanych im utworów, opowiadają własnymi słowami treść wysłuchanego tekstu

- znają zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu

- ćwiczą precyzję ruchów i szybkość reagowania

- wchodzą w wyznaczone role, improwizują swoim ciałem przyjętą rolę.

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy dowolne na dywanie oraz dowolne zabawy stolikowe.

Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne klockami różnego rodzaju.

Zabawy w kącikach zainteresowań związane z wchodzeniem w wybrane role.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Skamieniały król”, „Poszukaj wysoko”, „Rzuć piłkę”, „Gwiazdki i księżyc”, zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence „Święty Mikołaju”

·        Zabawa dydaktyczna „Wysoko-nisko” – dziecko rozumie pojęcia wysoko, nisko. Praca z książką.

·        Wysłuchanie wiersza D. Gellner „Pada śnieżek”. Rozmowa na temat treści wiersza kierowana pytaniami n-lki.

·        Praca plastyczna – wykonanie kompozycji z wyciętych gwiazdek według instrukcji n-lki. Użycie określeń stosunków przestrzennych: na, pod, wysoko, nisko, obok.

·        Wysłuchanie wiersza M. Konopnickiej „Zima zła” rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu.

·        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na podstawie K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

·        Wysłuchanie opowiadania S. Molendy „O dziewczynce, która pocałowała bałwanka”. Swobodne wypowiedzi na temat aktualnej pogody.

·        Praca plastyczna – układanie bałwanka z gotowych elementów.

Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na zasady bezpieczeństwa.

Zabawy ze starszymi dziećmi – poznanie pozostałych przedszkolaków, wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy.

Zabawy orientacyjno – porządkowe na świeżym powietrzu.

Spacer w najbliższym otoczeniu przedszkola – obserwacja zmian pogodowych, nazywanie zjawisk atmosferycznych – wietrznie, pochmurno, słonecznie, deszczowo.

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Zwrócenie uwagi na strój odpowiedni do pogody. Ćwiczenia samodzielnego ubierania się. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.

 

 

 

ZIELONA CHOINKA

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- utrwalają pojęcie koloru zielonego

- rozwijają ekspresję ruchową i plastyczną

- ćwiczą sprawność manualną w posługiwaniu się nożyczkami

- ćwiczą pamięć słuchową i wzrokową

- współuczestniczą w świąteczno-zimowym dekorowaniu sali

- klasyfikują przedmioty według kształtu

- rozwijają wyobraźnię przestrzenną

- poznają zwyczaje i tradycję świąteczne

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Grasz w zielone?”, „Bal kolorów”, „Zima w lesie”, „Zima”, „Jaki to prezent?”

Zabawy w kąciku pluszaków, odkładanie zabawek na miejsce.

Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społecznych.

Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.

Oglądanie książek – nauka prawidłowego przewracania kartek.

Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.

Lepienie z plasteliny dowolnych ulepianek przy stolikach – ćwiczenie motoryki małej.

 

·        „W zielonej krainie” – poznawanie w różnych aspektach i utrwalanie koloru zielonego. Praca z książką.

·        Mikołajkowa wizyta Świętego Mikołaja w przedszkolu.

·        Zabawa dydaktyczna „Podróż do zielonej krainy”

·        Praca plastyczna „Zielone obrazki” – malowanie zieloną farbą na kartkach o różnej fakturze.

·        Nauka na pamięć wiersza N. Kuczyńskiej „Choinka”

·        Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na podstawie przewodnika metodycznego – ćwiczenia wg. R. Labana.

·        Papieroplastyka – „Pawie oczka” – wykonanie ozdób choinkowych. Praca z książką.

·        Zimowe zagadki Anny Mikity.

·        Zdobienie sylwet małych choinek kuleczkami bibuły i plasteliny.

Zabawy z piłką w ogrodzie przedszkolnym.

Zabawy dowolne na urządzeniach ogrodowych – dzielenie się miejscem do zabawy, czekanie na swoją kolej.

Ćwiczenia na świeżym powietrzu według pomysłu nauczycielki – podskoki, bieg, pajacyki, wymachy rąk.

Wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy z rówieśnikami i starszymi dziećmi.

Krótki spacer w okolicy przedszkola.

Wdrażanie do samodzielnego i kulturalnego spożywania posiłków i korzystania z toalety.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi. Zachowanie ciszy podczas leżakowania.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.

Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.

Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci.

 

 

ŚWIĘTA W WESOŁYM PRZEDSZKOLU

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- wyczuwają pauzę i akcent w muzyce;

- chętnie wypowiadają się na temat wysłuchanego opowiadania czy wiersza;

- poznają tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia;

- rozwijają ekspresję muzyczną i ruchową podczas wspólnych zabaw;

- poznają i rozumieją utwory literackie;

- pracują wykorzystując różne techniki plastyczne;

- przezwyciężają tremę przed występem – potrafią zaprezentować publicznie to, czego się nauczyły;

- opowiadają swobodnie na temat swoich przeżyć starając się używać złożonych i poprawnie sformułowanych zdań.

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy muzyczno-ruchowe i ruchowe: „Choinki”, „Ubieramy choinkę”, „Śnieżny bałwan i słońce”, „Migające gwiazdki”, „Skamieniały król”, „Poszukaj wysoko”, „Gwiazdki i księżyc”.

Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.

Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.

Zabawy stolikowe rozwijające percepcję, koncentrację, pamięć i umiejętności manualne – puzzle, układanki, proste gry planszowe i zabawki magnetyczne.

Przeglądanie książeczek, czytanie wybranych pozycji przez nauczycielkę i omawianie ich z dziećmi.

 

·        Rozwiązywanie zagadek o tematyce zimowej i świątecznej.

·        Ćwiczenia słuchowe „Wirujące śnieżynki”.

·        Wysłuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Święta w wesołym przedszkolu”. Rozmowa na temat opowiadania kierowana pytaniami n-lki. Praca z książką.

·        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych rozciągających i wzmacniających mięśnie pleców na podstawie K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu.

·        Praca plastyczna – rozmowa na temat zwyczaju składania życzeń świątecznych – projektowanie bożonarodzeniowych kartek.

·        Wysłuchanie wiersza ks. J. Twardowskiego „Dlaczego jest święto Bożego Narodzenia?”. Rozmowa o treści utworu. Praca z książką.

·        Jasełka – bożonarodzeniowy występ dzieci przed zaproszonymi gośćmi. Składanie życzeń.

·        Wizyta Św. Mikołaja – rozdawanie prezentów, wspólne śpiewanie kolęd.

·        Praca plastyczna – „Broda Św. Mikołaja” – ozdabianie makiety Mikołaja watą. Malowanie czapki czerwoną farbą.

·        Wysłuchanie wiersza D. Gellner „Pada śnieżek”. Rozmowa na temat treści wiersza.

·        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na podstawie przewodnika metodycznego.

·        Praca plastyczna – malowanie paluszkami śnieżynek. Przyklejanie ich do chmurki.

Zabawy z piłką na placu zabaw: „Ognista piłka”, „Piłko prowadź”, „Rzuć piłkę”.

Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na zasady bezpieczeństwa.

„Dokarmiamy skrzydlatych przyjaciół” – uzupełnianie zapasów ziarenek i okruchów chleba w karmikach na podwórku przedszkolnym.

Zabawy ze starszymi dziećmi – poznanie pozostałych przedszkolaków, wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy.

Spacer w najbliższym otoczeniu przedszkola – obserwacja zmian pogodowych, nazywanie zjawisk atmosferycznych – mroźno, pochmurno, wietrznie, śnieżnie.

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.

 

 

UWAGI: obserwacja zachowań społecznych dzieci, reakcji na bodźce i sytuacje, zdolności plastycznych, manualnych, muzycznych, sprawności fizycznej oraz rozwoju intelektualnego dzieci.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin