PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW
Grudzień 2009
TEMATY KOMPLEKSOWE:
3. Święta w wesołym przedszkolu
CELE OGÓLNE:
- wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;
- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;
- rozpoznanie w stosunkach przestrzennych, praktyczne wykorzystanie tej umiejętności;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie sprawności manualnej i zdolności twórczych;
- wspomaganie rozwoju wiedzy o samym sobie;
- udział w zabawach manipulacyjnych i konstrukcyjnych;
- nabywanie odwagi i umiejętności do wyrażania własnych myśli i uczuć oraz do występu przed publicznością
- zapoznanie z tradycjami bożonarodzeniowymi;
- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu;
- tworzenie poczucia współodpowiedzialności za wygląd otoczenia oraz stosunki z rówieśnikami i atmosferę w grupie;
- wzbudzanie empatii poprzez kontakt z przyrodą i pomoc zwierzętom podczas zimowych dni
- rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania.
JA I MOJA PRZESTRZEŃ
Cele szczegółowe
Dzieci:
- poznają stosunki przestrzenne
- wypowiadają się samodzielnie na temat ilustracji
- potrafią wykonać pracę plastyczną według instrukcji nauczycielki wykorzystując znajomość stosunków przestrzennych
- uważnie słuchają czytanych im utworów, opowiadają własnymi słowami treść wysłuchanego tekstu
- znają zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu
- ćwiczą precyzję ruchów i szybkość reagowania
- wchodzą w wyznaczone role, improwizują swoim ciałem przyjętą rolę.
Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela
Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”
Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.
Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.
Zabawy dowolne na dywanie oraz dowolne zabawy stolikowe.
Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne klockami różnego rodzaju.
Zabawy w kącikach zainteresowań związane z wchodzeniem w wybrane role.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Skamieniały król”, „Poszukaj wysoko”, „Rzuć piłkę”, „Gwiazdki i księżyc”, zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence „Święty Mikołaju”
· Zabawa dydaktyczna „Wysoko-nisko” – dziecko rozumie pojęcia wysoko, nisko. Praca z książką.
· Wysłuchanie wiersza D. Gellner „Pada śnieżek”. Rozmowa na temat treści wiersza kierowana pytaniami n-lki.
· Praca plastyczna – wykonanie kompozycji z wyciętych gwiazdek według instrukcji n-lki. Użycie określeń stosunków przestrzennych: na, pod, wysoko, nisko, obok.
· Wysłuchanie wiersza M. Konopnickiej „Zima zła” rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu.
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na podstawie K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.
· Wysłuchanie opowiadania S. Molendy „O dziewczynce, która pocałowała bałwanka”. Swobodne wypowiedzi na temat aktualnej pogody.
· Praca plastyczna – układanie bałwanka z gotowych elementów.
Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na zasady bezpieczeństwa.
Zabawy ze starszymi dziećmi – poznanie pozostałych przedszkolaków, wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy.
Zabawy orientacyjno – porządkowe na świeżym powietrzu.
Spacer w najbliższym otoczeniu przedszkola – obserwacja zmian pogodowych, nazywanie zjawisk atmosferycznych – wietrznie, pochmurno, słonecznie, deszczowo.
Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Zwrócenie uwagi na strój odpowiedni do pogody. Ćwiczenia samodzielnego ubierania się. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.
Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.
Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.
Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.
Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.
Wzmacnianie więzi z dziećmi.
Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.
ZIELONA CHOINKA
- utrwalają pojęcie koloru zielonego
- rozwijają ekspresję ruchową i plastyczną
- ćwiczą sprawność manualną w posługiwaniu się nożyczkami
- ćwiczą pamięć słuchową i wzrokową
- współuczestniczą w świąteczno-zimowym dekorowaniu sali
- klasyfikują przedmioty według kształtu
- rozwijają wyobraźnię przestrzenną
- poznają zwyczaje i tradycję świąteczne
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Grasz w zielone?”, „Bal kolorów”, „Zima w lesie”, „Zima”, „Jaki to prezent?”
Zabawy w kąciku pluszaków, odkładanie zabawek na miejsce.
Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społecznych.
Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.
Oglądanie książek – nauka prawidłowego przewracania kartek.
Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.
Lepienie z plasteliny dowolnych ulepianek przy stolikach – ćwiczenie motoryki małej.
· „W zielonej krainie” – poznawanie w różnych aspektach i utrwalanie koloru zielonego. Praca z książką.
· Mikołajkowa wizyta Świętego Mikołaja w przedszkolu.
· Zabawa dydaktyczna „Podróż do zielonej krainy”
· Praca plastyczna „Zielone obrazki” – malowanie zieloną farbą na kartkach o różnej fakturze.
· Nauka na pamięć wiersza N. Kuczyńskiej „Choinka”
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na podstawie przewodnika metodycznego – ćwiczenia wg. R. Labana.
· Papieroplastyka – „Pawie oczka” – wykonanie ozdób choinkowych. Praca z książką.
· Zimowe zagadki Anny Mikity.
· Zdobienie sylwet małych choinek kuleczkami bibuły i plasteliny.
Zabawy z piłką w ogrodzie przedszkolnym.
Zabawy dowolne na urządzeniach ogrodowych – dzielenie się miejscem do zabawy, czekanie na swoją kolej.
Ćwiczenia na świeżym powietrzu według pomysłu nauczycielki – podskoki, bieg, pajacyki, wymachy rąk.
Wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy z rówieśnikami i starszymi dziećmi.
Krótki spacer w okolicy przedszkola.
Wdrażanie do samodzielnego i kulturalnego spożywania posiłków i korzystania z toalety.
Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi. Zachowanie ciszy podczas leżakowania.
Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.
Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.
Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.
Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci.
ŚWIĘTA W WESOŁYM PRZEDSZKOLU
- wyczuwają pauzę i akcent w muzyce;
- chętnie wypowiadają się na temat wysłuchanego opowiadania czy wiersza;
- poznają tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia;
- rozwijają ekspresję muzyczną i ruchową podczas wspólnych zabaw;
- poznają i rozumieją utwory literackie;
- pracują wykorzystując różne techniki plastyczne;
- przezwyciężają tremę przed występem – potrafią zaprezentować publicznie to, czego się nauczyły;
- opowiadają swobodnie na temat swoich przeżyć starając się używać złożonych i poprawnie sformułowanych zdań.
Zabawy muzyczno-ruchowe i ruchowe: „Choinki”, „Ubieramy choinkę”, „Śnieżny bałwan i słońce”, „Migające gwiazdki”, „Skamieniały król”, „Poszukaj wysoko”, „Gwiazdki i księżyc”.
Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.
Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.
Zabawy stolikowe rozwijające percepcję, koncentrację, pamięć i umiejętności manualne – puzzle, układanki, proste gry planszowe i zabawki magnetyczne.
Przeglądanie książeczek, czytanie wybranych pozycji przez nauczycielkę i omawianie ich z dziećmi.
· Rozwiązywanie zagadek o tematyce zimowej i świątecznej.
· Ćwiczenia słuchowe „Wirujące śnieżynki”.
· Wysłuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Święta w wesołym przedszkolu”. Rozmowa na temat opowiadania kierowana pytaniami n-lki. Praca z książką.
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych rozciągających i wzmacniających mięśnie pleców na podstawie K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu.
· Praca plastyczna – rozmowa na temat zwyczaju składania życzeń świątecznych – projektowanie bożonarodzeniowych kartek.
· Wysłuchanie wiersza ks. J. Twardowskiego „Dlaczego jest święto Bożego Narodzenia?”. Rozmowa o treści utworu. Praca z książką.
· Jasełka – bożonarodzeniowy występ dzieci przed zaproszonymi gośćmi. Składanie życzeń.
· Wizyta Św. Mikołaja – rozdawanie prezentów, wspólne śpiewanie kolęd.
· Praca plastyczna – „Broda Św. Mikołaja” – ozdabianie makiety Mikołaja watą. Malowanie czapki czerwoną farbą.
· Wysłuchanie wiersza D. Gellner „Pada śnieżek”. Rozmowa na temat treści wiersza.
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na podstawie przewodnika metodycznego.
· Praca plastyczna – malowanie paluszkami śnieżynek. Przyklejanie ich do chmurki.
Zabawy z piłką na placu zabaw: „Ognista piłka”, „Piłko prowadź”, „Rzuć piłkę”.
„Dokarmiamy skrzydlatych przyjaciół” – uzupełnianie zapasów ziarenek i okruchów chleba w karmikach na podwórku przedszkolnym.
Spacer w najbliższym otoczeniu przedszkola – obserwacja zmian pogodowych, nazywanie zjawisk atmosferycznych – mroźno, pochmurno, wietrznie, śnieżnie.
Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.
UWAGI: obserwacja zachowań społecznych dzieci, reakcji na bodźce i sytuacje, zdolności plastycznych, manualnych, muzycznych, sprawności fizycznej oraz rozwoju intelektualnego dzieci.
mary7772