Plan IV.doc

(63 KB) Pobierz

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW

 

KWIECIEŃ 2010

 

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

 

1. Ogródek lalki Ali

2. Wiosenna przygoda autka

3. Obserwujemy wiosenną łąkę

4. Jesteśmy małymi ekologami

 

CELE GŁÓWNE:

 

- wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;

- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;

- rozwijanie sprawności fizycznej;

- rozwijanie sprawności manualnej i zdolności twórczych;

- stwarzanie warunków do ekspresji ruchowej przy muzyce;

- zapoznanie z rzeczywistością przyrodniczą i zmieniającymi się wraz z wiosną warunkami atmosferycznymi;

- wdrażanie do cierpliwej pracy i dbałości o estetykę wykonywanych prac,

- rozwijanie wrażliwości plastycznej;

- kształtowanie postaw proekologicznych;

- zapoznawanie środowiska naturalnego, przyrodniczego i procesów w nim zachodzących wraz ze zmieniającą się porą roku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OGRÓDEK LALKI ALI

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- uważnie słuchają czytanego tekstu, zapamiętują go i potrafią odtworzyć go własnymi słowami;

- wiedzą, jak należy dbać o ogródek i rosnące w nim rośliny; znają owady i zwierzątka zamieszkujące ogródki i wiedzą, dlaczego są pożyteczne;

- wiedzą, że należy jeść dużą ilość owoców i warzyw ze względu na zawarte w nich witaminy, potrafią je rozpoznać po smaku;

- rozwijają inwencję ruchową, potrafią dostosować ruch do muzyki;

- wiedzą, w co zmienia się gąsienica, zna nazwy wybranych motyli (paź królowej, cytrynek);

- rozwijają sprawność manualną, doprowadzają rozpoczętą pracę do końca dbając o jej estetykę i dokładność;

- rozumie zagadki czytane przez n-lkę i potrafi znaleźć odpowiedź.

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Motylki”, „Krecik”, „Sadzimy kwiatki”, „Motylkiem jestem”, „Przyszła wiosna”.

Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne.

Zabawy z wykorzystaniem lalek i maskotek – wchodzenie w role, zabawy z elementami dramy kierowane przez n-lkę lub wg pomysłu dzieci.

Ćwiczenia  i zabawy artykulacyjne.

Zabawy dowolne indywidualne i grupowe.

Malowanie na małych i dużych arkuszach papieru. Lepienie z p[plasteliny. Kolorowanie gotowych szablonów ze zwróceniem uwagi na precyzję i estetykę pracy.

·        Wysłuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Magiczny ogródek Ali”. Omówienie treści opowiadania, kolejności zdarzeń. Praca z książką.

·        Zabawa dydaktyczna „Witaminy” – dzieci rozpoznają owoce na podstawie smaku. Wiedzą, że warzywa i owoce są zdrowe.

·        Praca z książką – rozwijanie sprawności manualnych, przeliczanie w dostępnym zakresie.

·        „Nasze fasolki” – sianie ziaren fasoli w doniczce. Przypomnienie, co potrzebne jest roślinom do wzrostu i życia. Dbanie o nasionka, obserwacja kiełkujących fasolek.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na podstawie przewodnika metodycznego i pomysłu nauczycielki.

·        „Od gąsienicy do motyla” – zapoznanie z cyklem rozwoju motyla, omówienie następujących po sobie zmian. Praca z książką.

·        „Pary” – odszukiwanie takich samych obrazków różniących się wielkością, operowanie pojęciami „duży”, „mały”

·        „Motylek” – praca plastyczna.

·        „Wiosenne zagadki” – rozwiązywanie zagadek o tematyce wiosennej czytanych przez nauczycielkę.

Wyjście na spacer w okolice przedszkola, obserwacja przyrody zmieniającej się wraz z nadejściem wiosny.

Zabawy na podwórku przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej zabawy na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania ze sprzętów i zabawek oraz zgodną zabawę z rówieśnikami i starszymi dziećmi.

Wdrażanie do samodzielnego i kulturalnego spożywania posiłków i korzystania z toalety.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi. Zachowanie ciszy podczas leżakowania.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.

Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.

Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci.

 

 

 

WIOSENNA PRZYGODA AUTKA

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- uważnie słuchają czytanego tekstu, dostrzegają humor opowiadania;

- rozwijają swoją spostrzegawczość i myślenie;

- znają podstawowe figury geometryczne, potrafią je opisać i wskazać, co je różni od pozostałych;

- rozwijają wyobraźnię przestrzenną;

- rozwijają zainteresowanie plastyką;

- ropoznają i nazywają wybrane owady.

 

 

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Bocian i żąbki”, „Znajdź swoją parę”, „Zbudzimy kwiaty”, „Pszczółki”, „Jaskółeczka”.

Zabawy dowolne na dywanie oraz dowolne zabawy stolikowe.

Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne klockami różnego rodzaju.

Zabawy w kącikach zainteresowań związane z wchodzeniem w wybrane role.

Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.

Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.

Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.

Oglądanie książek

Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.

 

·        Wysłuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Pączki na drzewach”. Rozmowa na temat wysłuchanych treści. Nauka na pamięć rymowanki z opowiadania. Praca z książką.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na podstawie przewodnika metodycznego – reagowanie na sygnał wzrokowy, doskonalenie skoków obunóż.

·        „W świecie Królowej Geometrii” – dzieci rozpoznają wybrane figury geometryczne, rozwijają swoją spostrzegawczość i myślenie.

·        Przypomnienie charakterystycznych cech prostokąta. Praca z książką.

·        Zabawa dydaktyczna „Zamek Królowej Geometrii” – układanie z wyciętych figur zamka królowej. Przeliczanie i nazywanie figur wykorzystanych w budowli.

·        „Malujemy wiosnę” – praca plastyczna z wykorzystaniem farb plakatowych.

·        Założenie hodowli rzeżuchy na wilgotnej wacie.

·        Praca z książką – zapoznanie i nazywanie wybranych owadów. Rozwijanie zainteresowania plastyką.

Krótki spacer w okolicach przedszkola.

Zabawy na podwórku przedszkolnym.

Krótka gimnastyk na świeżym powietrzu wg pomysłu n-lki.

Zabawy orientacyjno – porządkowe na świeżym powietrzu – „Gąski, gąski”, „Stary niedźwiedź”.

Obserwacja zmian pogodowych, nazywanie zjawisk atmosferycznych – wietrznie, pochmurno, słonecznie, deszczowo.

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Zwrócenie uwagi na strój chroniący przed zimnem. Ćwiczenia samodzielnego ubierania się. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

 

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.

 

OBSERWUJEMY WIOSENNĄ ŁĄKĘ

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- znają zwierzęta, które można spotkać na łące, starają się rozwiązać problemy przyrodnicze;

- potrafią powtórzyć usłyszany dźwięk wykorzystując instrumenty, ćwiczą pamięć słuchową;

- ćwiczą koordynację wzorkowo-ruchową, rozumieją pojęcia dotyczące wielkości;

- znają zwierzęta, które wyróżniają się  pracowitością, znają ich znaczenie dla człowieka;

- przeliczają w dostępnym zakresie, potrafią dobrać obrazek do liczby;

- wiedzą czyim domem jest ul i znają pożyteczność pszczół.

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe:

Zabawy dowolne na dywanie.

Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne. Zabawy stolikowe – puzzle, układanki, gry logiczne i planszowe. Zabawy manipulacyjne.

Swobodne wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem plasteliny, kredek, farb, kolorowanek, różnorodnych materiałów.

Zabawy w dramę według pomysłu n-lki – wcielanie się w role. Swobodne zabawy przy muzyce.

·        „Mieszkańcy łąki” – rozwiązywanie zagadek dotyczących mieszkańców łąki.

·        Ćwiczenia twórcze „Powtórz ten dźwięk” – powtarzanie usłyszanych dźwięków przy użyciu przedszkolnych instrumentów perkusyjnych.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na podstawie K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” – ćwiczenia wzmacniające mięśnie pleców i kończyn.

·        „Kwiatki” – zabawa ruchowa połączona z pracą plastyczną. Praca z książką.

·        „Pracowite mrówki” – dzieci wymieniają zwierzęta, które są pracowite, określają ich znaczenie dla człowieka. Praca z książką

·        Zajęcia dydaktyczne – „Co słychać w ulu? – dzieci wiedzą, czyim domem jest ul, jak wygląda, co możemy z nim znaleźć.

·        „Ul” – praca plastyczna z wykorzystaniem rolki po papierze toaletowym.

·        „Policz i pokaż” – przeliczanie w dostępnym zakresie, poszerzanie zakresu przeliczania. Nauka stosowania liczebników porządkowych.

Wyjście nas spacer w okolice przedszkola. Obserwacja przyrody, zwrócenie uwagi na zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas spaceru.

Zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Obserwacja przyrody i zjawisk atmosferycznych.

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Zwrócenie uwagi na strój chroniący przed zimnem. Ćwiczenia samodzielnego ubierania się. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

 

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci.

 

 

JESTEŚMY MAŁYMI EKOLOGAMI

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- potrafią w odpowiedni sposób segregować odpady, wiedzą, jak bardzo jest to ważne;

- potrafią wybrać ekologiczne pojemniki spożywcze spośród przedstawionych przez n-lkę;

- znają i potrafią wymienić nazwy wybranych instrumentów muzycznych;

- określają wielkość przedmiotów, posługują się pojęciami „długi” i „krótki”, dostrzegają różnice;

- znają wybrane gatunki zwierząt dzikich i oswojonych, podają charakterystyczne cechy ich wyglądu;

- wiedzą, czym jest zoo i kto w nim mieszka, wiedzą, jak się należy zachować w zoo.

- znają znaczenie dbałości o środowisko, które jest domem człowieka i zwierząt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Wesołe pszczółki”, „Dmuchawce”, „Wietrzyk”, „Wirujące dłonie”, „Bal lalek”, „Znajdź to zwierzę”, „Powitanie”, „Pociąg”.

Ćwiczenia oddechowe.

Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społ.

Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.

Oglądanie książek. Czytanie wybranych pozycji. Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin