PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW
KWIECIEŃ 2010
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Ogródek lalki Ali
2. Wiosenna przygoda autka
3. Obserwujemy wiosenną łąkę
4. Jesteśmy małymi ekologami
CELE GŁÓWNE:
- wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;
- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie sprawności manualnej i zdolności twórczych;
- stwarzanie warunków do ekspresji ruchowej przy muzyce;
- zapoznanie z rzeczywistością przyrodniczą i zmieniającymi się wraz z wiosną warunkami atmosferycznymi;
- wdrażanie do cierpliwej pracy i dbałości o estetykę wykonywanych prac,
- rozwijanie wrażliwości plastycznej;
- kształtowanie postaw proekologicznych;
- zapoznawanie środowiska naturalnego, przyrodniczego i procesów w nim zachodzących wraz ze zmieniającą się porą roku
OGRÓDEK LALKI ALI
Cele szczegółowe
Dzieci:
- uważnie słuchają czytanego tekstu, zapamiętują go i potrafią odtworzyć go własnymi słowami;
- wiedzą, jak należy dbać o ogródek i rosnące w nim rośliny; znają owady i zwierzątka zamieszkujące ogródki i wiedzą, dlaczego są pożyteczne;
- wiedzą, że należy jeść dużą ilość owoców i warzyw ze względu na zawarte w nich witaminy, potrafią je rozpoznać po smaku;
- rozwijają inwencję ruchową, potrafią dostosować ruch do muzyki;
- wiedzą, w co zmienia się gąsienica, zna nazwy wybranych motyli (paź królowej, cytrynek);
- rozwijają sprawność manualną, doprowadzają rozpoczętą pracę do końca dbając o jej estetykę i dokładność;
- rozumie zagadki czytane przez n-lkę i potrafi znaleźć odpowiedź.
Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela
Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”
Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.
Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Motylki”, „Krecik”, „Sadzimy kwiatki”, „Motylkiem jestem”, „Przyszła wiosna”.
Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne.
Zabawy z wykorzystaniem lalek i maskotek – wchodzenie w role, zabawy z elementami dramy kierowane przez n-lkę lub wg pomysłu dzieci.
Ćwiczenia i zabawy artykulacyjne.
Zabawy dowolne indywidualne i grupowe.
Malowanie na małych i dużych arkuszach papieru. Lepienie z p[plasteliny. Kolorowanie gotowych szablonów ze zwróceniem uwagi na precyzję i estetykę pracy.
· Wysłuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Magiczny ogródek Ali”. Omówienie treści opowiadania, kolejności zdarzeń. Praca z książką.
· Zabawa dydaktyczna „Witaminy” – dzieci rozpoznają owoce na podstawie smaku. Wiedzą, że warzywa i owoce są zdrowe.
· Praca z książką – rozwijanie sprawności manualnych, przeliczanie w dostępnym zakresie.
· „Nasze fasolki” – sianie ziaren fasoli w doniczce. Przypomnienie, co potrzebne jest roślinom do wzrostu i życia. Dbanie o nasionka, obserwacja kiełkujących fasolek.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na podstawie przewodnika metodycznego i pomysłu nauczycielki.
· „Od gąsienicy do motyla” – zapoznanie z cyklem rozwoju motyla, omówienie następujących po sobie zmian. Praca z książką.
· „Pary” – odszukiwanie takich samych obrazków różniących się wielkością, operowanie pojęciami „duży”, „mały”
· „Motylek” – praca plastyczna.
· „Wiosenne zagadki” – rozwiązywanie zagadek o tematyce wiosennej czytanych przez nauczycielkę.
Wyjście na spacer w okolice przedszkola, obserwacja przyrody zmieniającej się wraz z nadejściem wiosny.
Zabawy na podwórku przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej zabawy na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania ze sprzętów i zabawek oraz zgodną zabawę z rówieśnikami i starszymi dziećmi.
Wdrażanie do samodzielnego i kulturalnego spożywania posiłków i korzystania z toalety.
Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi. Zachowanie ciszy podczas leżakowania.
Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.
Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.
Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.
Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.
Wzmacnianie więzi z dziećmi.
Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci.
WIOSENNA PRZYGODA AUTKA
- uważnie słuchają czytanego tekstu, dostrzegają humor opowiadania;
- rozwijają swoją spostrzegawczość i myślenie;
- znają podstawowe figury geometryczne, potrafią je opisać i wskazać, co je różni od pozostałych;
- rozwijają wyobraźnię przestrzenną;
- rozwijają zainteresowanie plastyką;
- ropoznają i nazywają wybrane owady.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Bocian i żąbki”, „Znajdź swoją parę”, „Zbudzimy kwiaty”, „Pszczółki”, „Jaskółeczka”.
Zabawy dowolne na dywanie oraz dowolne zabawy stolikowe.
Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne klockami różnego rodzaju.
Zabawy w kącikach zainteresowań związane z wchodzeniem w wybrane role.
Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.
Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.
Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.
Oglądanie książek
Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.
· Wysłuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Pączki na drzewach”. Rozmowa na temat wysłuchanych treści. Nauka na pamięć rymowanki z opowiadania. Praca z książką.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na podstawie przewodnika metodycznego – reagowanie na sygnał wzrokowy, doskonalenie skoków obunóż.
· „W świecie Królowej Geometrii” – dzieci rozpoznają wybrane figury geometryczne, rozwijają swoją spostrzegawczość i myślenie.
· Przypomnienie charakterystycznych cech prostokąta. Praca z książką.
· Zabawa dydaktyczna „Zamek Królowej Geometrii” – układanie z wyciętych figur zamka królowej. Przeliczanie i nazywanie figur wykorzystanych w budowli.
· „Malujemy wiosnę” – praca plastyczna z wykorzystaniem farb plakatowych.
· Założenie hodowli rzeżuchy na wilgotnej wacie.
· Praca z książką – zapoznanie i nazywanie wybranych owadów. Rozwijanie zainteresowania plastyką.
Krótki spacer w okolicach przedszkola.
Zabawy na podwórku przedszkolnym.
Krótka gimnastyk na świeżym powietrzu wg pomysłu n-lki.
Zabawy orientacyjno – porządkowe na świeżym powietrzu – „Gąski, gąski”, „Stary niedźwiedź”.
Obserwacja zmian pogodowych, nazywanie zjawisk atmosferycznych – wietrznie, pochmurno, słonecznie, deszczowo.
Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Zwrócenie uwagi na strój chroniący przed zimnem. Ćwiczenia samodzielnego ubierania się. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.
Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.
Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.
Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.
OBSERWUJEMY WIOSENNĄ ŁĄKĘ
- znają zwierzęta, które można spotkać na łące, starają się rozwiązać problemy przyrodnicze;
- potrafią powtórzyć usłyszany dźwięk wykorzystując instrumenty, ćwiczą pamięć słuchową;
- ćwiczą koordynację wzorkowo-ruchową, rozumieją pojęcia dotyczące wielkości;
- znają zwierzęta, które wyróżniają się pracowitością, znają ich znaczenie dla człowieka;
- przeliczają w dostępnym zakresie, potrafią dobrać obrazek do liczby;
- wiedzą czyim domem jest ul i znają pożyteczność pszczół.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe:
Zabawy dowolne na dywanie.
Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne. Zabawy stolikowe – puzzle, układanki, gry logiczne i planszowe. Zabawy manipulacyjne.
Swobodne wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem plasteliny, kredek, farb, kolorowanek, różnorodnych materiałów.
Zabawy w dramę według pomysłu n-lki – wcielanie się w role. Swobodne zabawy przy muzyce.
· „Mieszkańcy łąki” – rozwiązywanie zagadek dotyczących mieszkańców łąki.
· Ćwiczenia twórcze „Powtórz ten dźwięk” – powtarzanie usłyszanych dźwięków przy użyciu przedszkolnych instrumentów perkusyjnych.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na podstawie K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” – ćwiczenia wzmacniające mięśnie pleców i kończyn.
· „Kwiatki” – zabawa ruchowa połączona z pracą plastyczną. Praca z książką.
· „Pracowite mrówki” – dzieci wymieniają zwierzęta, które są pracowite, określają ich znaczenie dla człowieka. Praca z książką
· Zajęcia dydaktyczne – „Co słychać w ulu? – dzieci wiedzą, czyim domem jest ul, jak wygląda, co możemy z nim znaleźć.
· „Ul” – praca plastyczna z wykorzystaniem rolki po papierze toaletowym.
· „Policz i pokaż” – przeliczanie w dostępnym zakresie, poszerzanie zakresu przeliczania. Nauka stosowania liczebników porządkowych.
Wyjście nas spacer w okolice przedszkola. Obserwacja przyrody, zwrócenie uwagi na zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas spaceru.
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Obserwacja przyrody i zjawisk atmosferycznych.
JESTEŚMY MAŁYMI EKOLOGAMI
- potrafią w odpowiedni sposób segregować odpady, wiedzą, jak bardzo jest to ważne;
- potrafią wybrać ekologiczne pojemniki spożywcze spośród przedstawionych przez n-lkę;
- znają i potrafią wymienić nazwy wybranych instrumentów muzycznych;
- określają wielkość przedmiotów, posługują się pojęciami „długi” i „krótki”, dostrzegają różnice;
- znają wybrane gatunki zwierząt dzikich i oswojonych, podają charakterystyczne cechy ich wyglądu;
- wiedzą, czym jest zoo i kto w nim mieszka, wiedzą, jak się należy zachować w zoo.
- znają znaczenie dbałości o środowisko, które jest domem człowieka i zwierząt.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Wesołe pszczółki”, „Dmuchawce”, „Wietrzyk”, „Wirujące dłonie”, „Bal lalek”, „Znajdź to zwierzę”, „Powitanie”, „Pociąg”.
Ćwiczenia oddechowe.
Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społ.
Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.
Oglądanie książek. Czytanie wybranych pozycji. Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami.
...
mary7772