PASOWANIE NA CZYTELNIKA CEL OGÓLNY: Przygotowanie dzieci do roli samodzielnego czytelnika szkolnej biblioteki CELE OPERACYJNE: Uczeń po zajęciach powinien: # wymienić najważniejsze zasady korzystania z biblioteki i poszanowania książek # rozumieć znaczenie i wagę złożonego przyrzeczenia # samodzielnie wypożyczać książki # wyrazić swoimi słowami obowiązki czytelnika # umieć współpracować w grupie i z grupą # znać pojęcia określające bibliotekę i pracę w niej # wymieniać korzyści płynące z czytania książek POMOCE - rekwizyty, wybrane książki, plansze z tekstami: „Prośba książki”, „Pasowanie”, plansza „Budowa książki”, szablony z napisami „biblioteka”, „karta biblioteczna”, „ karta książki”, katalogi”, tekst listu do rodziców, certyfikat do podpisania, upominki PRZEBIEG ZAJĘĆ Przywitanie, podanie celów, wprowadzenie Bibliotekarz oddaje głos „ pani książce”PANI KSIĄŻKA Dzień dobry dzieci! Tej biblioteki jestem królową i na to daję Wam moje słowo! Moja kraina z pięknych książek słynie Są książki o cudach, o niezwykłych przygodach , o kwiatach ,o górach Możesz w nich odszukać wszystko czego żądasz . Powiem więc najprościej w książkach jest najwięcej wiadomości, Dodam jeszcze więcej, książka w twojej ręce to przyjaciel i kolega, z którym w podróż wybrać się jest najprościej. PAN CZYTELNIK Lenistwo , nudę i niechęć niech każdy przed progiem mej biblioteki zostawi,
bo nie zabawa, lecz książka teraz Cię będzie bawić. Tu w mej bibliotece każdy swą wiedzę wzbogaca,
podróżując czeka go i praca. Uczysz się literek, głosek , sylab, potem czytać, pisać. Aż zostajesz czytelnikiem by móc książki czytać. BIBLIOTEKARZ Proszę teraz o uwagę! Chcę powiedzieć coś ważnego - zapraszamy do czytelni tam odbędzie się egzamin, a czas prędko dziś ucieka... Książka już się niecierpliwi, z zagadkami na Was czeka. W naszej bibliotece drogie dzieci bajek jest bez liku część na pewno znacie, a więc posłuchajcie zagadek Pani Książki. PANI KSIĄŻKA - Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek? ( Kopciuszek) - Ciemna noc, tajemniczy las, o jaka cudowna chatka. Ściany z cukru, okna z cukrowej waty,
a dach z pierników. Kto to zbliża się do chatki? To Jaś i ............ ( Małgosia) - W chatce krasnoludków mieszka prześliczna królewna........( Śnieżka) - I tu las. Ktoś wesoło śpiewa. To leśną ścieżką idzie Czerwony............ ( Kapturek) PAN CZYTELNIK Jeszcze ja dla dzieci zagadki mam wierszowane uważnie słuchajcie i odpowiadajcie.(czyta fragmenty wierszy J. Tuwima i J. Brzechwy) - „Wszystko sama lepiej wie, wszystko sama robić chce, dla niej szkoła, książka, mama nic nie znaczą, wszystko sama” ( Zosia- Samosia. J. Tuwim) - „ Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem, i kręci się kręci się koło za kołem i biegu przyspiesza i gna coraz prędzej i dudni i stuka, łomoce i pędzi” ( Lokomotywa. J. Tuwim) - „ Piotruś nie był dzisiaj w szkole, Antek zrobił dziurę w stole, Wanda obrus poplamiła, Zosia szyi nie umyła, Jurek zgubił klucz, a Wacek zjadł ze stołu cały placek” ( Skarżypyta. J. Brzechwa) - „ Zdolna jestem niesłychanie, najpiękniejsze mam ubranie, moja buzia tryska zdrowiem, jak coś powiem to już powiem, jak odpowiem to roztropnie w szkole mam najlepsze stopnie” (Samochwala. J. Brzechwa) BIBLIOTEKARZ Drogie dzieci zaliczyliście egzamin u PANI KSIĄŻKI, PANA CZYTELNIKA jeszcze u mnie kilka pytań. - Jak nazywa się miejsce, w którym wypożycza się książki? - Jak nazywa się miejsce gdzie czyta się czasopisma? - Jak należy zachowywać się w bibliotece? - Gdzie uzyskać informację o godzinach otwarcia biblioteki? PANI KSIĄŻKA Myślę, że egzamin zdany, ale jako książka w imieniu wszystkich książek do dzieci mam prośbę bardzo wielką ( odczytuje spisaną na wielkim plakacie prośbę ) - MYJ RĘCE ZANIM ZACZNIESZ MNIE CZYTAĆ - NIE ZAGINAJ ROGÓW KARTEK, ZAZNACZAJ ZAKŁADKĄ MIEJSCA, W KTÓRYCH KOŃCZYSZ
CZYTAĆ - NIE ŚLIŃ PALCÓW PRZY ODWRACANIU STRON - NIE ZWIJAJ MNIE W RULON - NIE PISZ I NIE RYSUJ PO MNIE - NIE CZYTAJ PRZY JEDZENIU - OWIŃ MNIE W PAPIER LUB FOLIĘ - PODKLEJ MNIE GDY JESTEM ZNISZCZONA - NIE CZYTAJ MNIE PRZY SŁABYM ŚWIETLE - SIEDŻ PROSTO I SWOBODNIE PRZY CZYTANIU - PRZECHOWUJ MNIE NA PÓŁCE
- NIE PRZETRZYMUJ MNIE I INNI TEŻ CHCĄ MNIE PRZECZYTAĆWszystkich pytam na ostatek czy o książki dbać będziecie i o mych prośbach nie zapomnicie? ( dzieci odpowiadają) BIBLIOTEKARZ A teraz sza wybiła godzina , egzamin zaliczony nadeszła chwila dla wszystkich uroczysta dziecko za moment w czytelnika się zamieni. Każdy z Was dłoń do góry niech podniesie, i pasowania niechaj się nie zlęknie , każdego dotykam książką ramienia i wtedy dziecko w czytelnika zmieniam.
Mianuję Was czytelnikiem! PAN CZYTELNIK Proszę wszystkich o powstanie, a Was nowi czytelnicy za mną o powtarzanie : „ MY , CZYTELNICY KLASY PIERWSZEJ NIŻEJ PODPISANI, UROCZYŚCIE PRZYSIĘGAMY, ŻE O KSIĄŻKI DBAĆ DĘDZIEMY, ŻADNEJ NIE ZGUBIMY, ŻADNEJ NIE ZNISZCZYMY, OBOWIĄZKI CZYTELNIKA TRAKTOWAĆ Z POWAGĄ BĘDZIEMY” A teraz przez każdego ten cyrograf musi być podpisany.( Czytelnicy podchodzą i podpisują) BIBLIOTEKARZ Młodzi czytelnicy dziś wasza z książką przygoda się zaczyna. Książki Was nigdy nie zawiodą, a w życiu nieraz Wam pomogą. Dziś Was mili żegnamy, A od jutra, pamiętajcie kochani Jako nowych czytelników chętnie zapraszamy. ( Bibliotekarz dziękuje wszystkim przybyłym na uroczystość pasowania, dziękuje wychowawcy za wizytę)
3
grazia5