Google_Leksykon_kieszonkowy_googlk.pdf

(503 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Google. Leksykon
SPIS TRECI
kieszonkowy
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Tara Calishain, Dj Adams, Rael Dornfest
T³umaczenie: Aleksandra Tomaszewska
ISBN: 83-7361-258-0
Tytu³ orygina³ u: Google Pocket Guide
Format: B5, stron: 136
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Kiedy wyszukiwarka Google po raz pierwszy pojawi³a siê w internecie, bylimy
zachwyceni, jak instynktownie potrafi odgadywaæ, czego dok³adnie chcemy.
Dzisiaj u¿ytkownicy traktuj¹ tê cechê jako co naturalnego, poniewa¿ Google
po prostu dzia³a. £atwo jednak zapomnieæ, jak ogromn¹ moc kryje ta wyszukiwarka.
Prawdopodobnie korzysta³e ju¿ z us³ug Google do wyszukiwania informacji w sieci
WWW. Zapewne wiesz ju¿ jak dobrze i dok³adnie wype³ni³a to zadanie. Tematem
niniejszej ksi¹¿ki s¹ ogromne mo¿liwoci drzemi¹ce w Google, które byæ mo¿e s¹ Ci
jeszcze ma³o znane. Autorzy spróbuj¹ przekazaæ wiedzê o sposobie, w jaki najlepiej
informowaæ wyszukiwarkê o swoich oczekiwaniach i jak najlepiej dobieraæ s³owa
kluczowe. Przedstawi¹ mo¿liwoci wykorzystania niektórych nieudokumentowanych
specjalnych elementów sk³adni oraz poka¿¹, jak pomóc wyszukiwarce w znalezieniu
tego, czego szukamy.
W ksi¹¿ce znajdziesz m.in.:
• Pe³ny, zwiêz³y opis mo¿liwoci Google
• Praktyczne przyk³ady wyszukiwania zaawansowanego
• Specjaln¹ sk³adniê pozwalaj¹c¹ na zadawanie skuteczniejszych zapytañ
• Wskazówki umo¿liwiaj¹ce lepsze zrozumienie rezultatów wyszukiwania
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
694614943.001.png 694614943.002.png 694614943.003.png
Spis treci
Wprowadzenie..........................................................................7
Rozdział 1. Do czego moe słuy Google?.....................10
Czym Google nie jest?.............................................................................10
Czym jest Google?....................................................................................11
Prosty przykład........................................................................................13
Jak wpływa na zawarto strony wynikowej ....................................17
Przykład A: Joseph Lomax, student...............................................17
Przykład B: Sabina Reitz, dziennikarka.........................................19
Przykład C: Dr Katie Aston, dentystka .........................................21
Rozdział 2. Uzyskiwanie wymaganych informacji........23
Podstawy Google .....................................................................................23
Wyszukiwanie zwrotów ..................................................................23
Podstawy logiki boolowskiej...........................................................24
Negacja ...............................................................................................25
Celowe doł6czanie ............................................................................26
Proste wyszukiwanie i przycisk Szcz8liwy traf............................27
Wielko liter .....................................................................................27
Znaki zast8pcze........................................................................................27
Ograniczenie 10 słów w zapytaniu .......................................................29
Wykorzystaj rzadkie słowa .............................................................30
Wykorzystaj znak zast8pczy ...........................................................31
Specjalne elementy składni.....................................................................31
Ł6czenie elementów składni ..................................................................42
Jak nie nale=y ł6czy elementów składni......................................43
Reguły prawidłowego ł6czenia elementów składni....................45
Aspołeczne elementy składni..........................................................46
Wszystkie mo=liwoci......................................................................48
Zaawansowane szukanie........................................................................49
Szukaj..................................................................................................50
J8zyk....................................................................................................50
Format pliku ......................................................................................50
Spis treci
3
=argon przemysłowy...............55
Rozdział 3. Analiza uzyskanych wyników......................58
Konfigurowanie ustawieB ......................................................................58
J8zyk interfejsu ..................................................................................58
J8zyk wyszukiwania.........................................................................59
Filtrowanie SafeSearch .....................................................................59
Pokazywana liczba trafieB...............................................................60
Ustawienia dla badaczy ...................................................................60
Anatomia wyników wyszukiwania ......................................................61
Tajemnice adresów URL wyszukiwarki Google.................................65
Anatomia adresu URL......................................................................65
Sprawdzanie pisowni..............................................................................67
Bł8dy mile widziane.........................................................................69
Data.....................................................................................................50
Sposób szukania................................................................................51
W adresie strony ...............................................................................51
Safe Search .........................................................................................51
Dodatkowe ustawienia Google.......................................................52
Słowniki specjalistyczne: =argon i terminologia specjalistyczna......52
@argon.................................................................................................53
Terminologia specjalistyczna
Rozdział 4. Inne funkcje i usługi Google..........................71
Katalog Google.........................................................................................71
Przeszukiwanie Katalogu Google ..................................................73
Specjalne elementy składni Katalogu Google...............................74
Grupy dyskusyjne Google......................................................................75
Przegl6danie grup.............................................................................76
Specjalne elementy składni grup dyskusyjnych Google.............78
Grafika Google .........................................................................................81
Specjalne elementy składni indeksu Grafiki Google...................84
Wiadomoci Google.................................................................................85
Wersje mi8dzynarodowe .................................................................87
Specjalne elementy składni..............................................................87
Dogł8bne wykorzystanie wiadomoci Google.............................88
Jeli nie Google, to co?......................................................................89
Katalogi Google........................................................................................90
Specjalne elementy składni..............................................................93
4
Google. Leksykon kieszonkowy
Froogle.......................................................................................................93
Ogl6danie towarów ..........................................................................95
Wyszukiwanie towarów ..................................................................95
Składnia specjalna Froogle ..............................................................96
Dodawanie sprzedawcy...................................................................97
Narz8dzia j8zykowe ................................................................................98
Dost8p do Narz8dzi j8zykowych....................................................98
Pełne wykorzystanie Narz8dzi j8zykowych
wyszukiwarki Google.................................................................101
Odwołanie do słownika........................................................................102
Odwołanie do ksi6=ki telefonicznej ....................................................104
Specjalne elementy składni ksi6=ki telefonicznej.......................104
Dledzenie wyników giełdowych..........................................................109
Uzyskiwanie informacji giełdowych
ze Eródeł innych ni= Google ......................................................110
Szczegółowe informacje giełdowe a wyszukiwarka Google....111
Przeszukiwanie archiwów artykułów prasowych............................112
Artykuły z New York Timesa.......................................................113
Artykuły prasowe...........................................................................114
Wyszukiwanie katalogów informacji..................................................115
Znaczniki TITLE i znaki zast8pcze...............................................115
Wyszukiwanie katalogów tematycznych....................................117
Wyszukiwanie technicznych definicji.................................................118
Terminologia techniczna................................................................119
Słownik Google ...............................................................................119
Wyszukiwanie terminologii z zastosowaniem Google.............120
Jeli nie Google, to co?....................................................................121
Odszukiwanie wpisów w dziennikach...............................................122
Odszukiwanie dzienników sieciowych.......................................122
Korzystanie z tajemnych słów ......................................................124
Pasek narz8dzi Google..........................................................................125
Wyszukiwanie z zakładkami ...............................................................128
Dodatek.................................................................................130
Podsumowanie składni.........................................................................130
Daty w formacie kalendarza juliaBskiego..............................................135
Skorowidz.............................................................................137
Spis treci
5
Rozdział 2. Uzyskiwanie
wymaganych informacji
Przeszukiwanie Google nie musi ogranicza si do wprowadza-
nia słów kluczowych do pola wyszukiwania i liczenia, e uzyskane
wyniki bd wła nie tym, czego oczekujemy. Google proponuje
wiele sposobów — poprzez specjalne elementy składni i opcje
wyszukiwania — szczegółowego zdefiniowania warunków wy-
szukiwania oraz naprowadzenia wyszukiwarki Google na trop
interesujcy uytkownika. W tym rozdziale postaramy si zgł-
bi specjalne elementy składni oraz opcje wyszukiwania (majce
ogromne moliwo ci, ale słabo udokumentowane) oraz poka-
emy, jak wykorzysta ich pełne moliwo ci. Opiszemy podstawy
wyszukiwania z uyciem Google, wykorzystanie specjalnych zna-
ków zastpczych, sposoby radzenia sobie z ograniczeniem liczby
słów w zapytaniu, omówimy specjalne elementy składni, łczenie
elementów składni oraz zaawansowane techniki wyszukiwania.
Czytelnik dowie si równie, jak korzysta ze słowników specja-
listycznych, w tym leksykony słownictwa argonowego.
Podstawy Google
Zawsze kiedy wyszukujesz wicej ni jedno słowo kluczowe, wy-
szukiwarka stosuje domy ln strategi obsługi i łczenia ze sob
wyszukiwanych słów kluczowych. Czy podane wyrazy mog
wystpowa samodzielnie w dowolnym miejscu strony, a moe
musz znajdowa si tu obok siebie? Czy wyszukiwarka bdzie
próbowała znale- wystpienia równocze nie obu słów, czy ka-
dego z osobna?
Wyszukiwanie zwrotów
Google domy lnie wyszukuje wystpienia okre lonych słów klu-
czowych w dowolnym miejscu strony, niezalenie od tego, czy
Rozdział 2. Uzyskiwanie wymaganych informacji
23
Zgłoś jeśli naruszono regulamin