BASILICA RULEBOOK POLSKA.pdf

(1373 KB) Pobierz
695134791 UNPDF
Łukasz m. pogoda
Karolinie dedykuję
instrukcja
W pewnym średniowiecznym mieście powstaje katedra, większa i wspanialsza, niż jakakolwiek świątynia,
którą pielgrzym mógłby sobie wyobrazić. Wznosi ją jednak nie jeden architekt, lecz dwóch. Jeden z nich otrzy-
mał zlecenie od króla, drugi od biskupa tej diecezji. Król lubi i szanuje tutejszego biskupa i chciałby uniknąć
zatargów z Kościołem, jednak nie chce rezygnować ze swojego udziału w tym dziele. Władca postanawia,
że budowniczowie wspólnie zaprojektują katedrę i razem będą nadzorować wznoszenie świątyni na chwałę
Bożą. Ten, który będzie lepiej zarządzał pracą budowniczych i wzniesie większą część katedry, zostanie godnie
wynagrodzony, a jego rzemieślnicy będą mogli spać spokojnie, nie martwiąc się o chleb i dach nad głową.
Opis Ogólny rOzgrywki
Graczedokładająwtrakcieswoichturżetonyrozbu-
dowującekatedrę,takbytworzyłyobszaryowspólnym
kolorze,anastępniestawiająnatychżetonachpionkiswoich
budowniczych,byuzyskaćprzewagęnadanymobszarze
izająćgodlasiebie.Katedrabędzierozbudowywanaod
planszy,zaczynającod5gniazd,bezlimitucododługości,ale
ograniczonazbokówdopięciurzędów.Ponadtozagrywają
szeregRozkazów,byprzesuwaćlubzdejmowaćpionkiBu-
downiczych,uzyskiwaćdlanichdodatkowecechy,blokować
pola,czydemontowaćfragmentyzbudowanejjużkatedry.
Trzykrotniepodczasgrypodliczająuzyskanewtensposób
punkty,zaśpotrzecimpodliczeniugrasiękończy.
-2żetonyPunKTacJi(po1nagracza);
-12kostekBudowniczych
(po6nagracza);
- Plansza
-1pionKRóla;
oraziniejszainstrukcja
ElEmEnty gry
- 58żetonówKaTedRy–
wtym:4kompletypo10
żetonówwdanymkolorze
(żółte,niebieskie,czerwone,
zielone)oraz18żetonówdwubarwnych(Jokerów);
Opis ŻEtOnu katEdry:
naawersiekażdegożetonuKatedryznajdujesięele-
mentKatedry,zaśnarewersiesymbolRozkazu.zależnie
oddecyzjigracza,żetonKatedrymożeposłużyćdoroz-
budowywaniaplanszyKatedryalbodozagraniadanego
Rozkazu(opiswdalszejczęściinstrukcji).
-8żetonówRuszTowań;
-12żetonówwiTRaży;
-8żetonówawansu
(po4nagracza);
-2żetonyMoneT(po1nagracza);
awers(elementKatedry)Rewers(Rozkaz)
1
695134791.018.png 695134791.019.png 695134791.020.png 695134791.021.png 695134791.001.png 695134791.002.png
PonadtowgrzewystępujądwarodzajeelementówKa-
tedry:jednobarwneorazdwubarwne,nazywaneJokerami.
PrzeznaczeniekolorównaelementachKatedryopisanejest
wdalszejczęściinstrukcji.
Opis planszy:
Jednobarwnydwubarwny
elementKatedryelementKatedry(Joker)
JokertraktowanyjestjakelementKatedrywdwóch
kolorach.
A
-Torpunktacji
B
-PolaRozkazów(miejscena3Rozkazy)
-PolaelementówKatedry
(miejscena3elementyKatedry)
-Gniazdaplanszy(5miejscnaprzyłączanie
elementówKatedry)
przygOtOwania dO rOzgrywki
1)Graczeumieszczająplanszęnastole.
2)Każdygraczbierze1żetonMonetyorazoraz6kostekBudowniczychi4żetonyawansuwtymsamymkolorze
ikładziejeprzedsobą.
3)następniekażdygraczustawiapojednymBudowniczymprzedpierwszympolemtorupunktacji–tenklocek
Budowniczegobędziedokońcagrysłużyłjakoznacznikpunktówdanegogracza.
4)PrzedpierwszympolemtorupunktacjiumieszczasiętakżepionKróla.
5)dokładniepomieszaneżetonyKatedrynależyodwrócićrewersamidogóry(widocznamabyćstrona
Rozkazu),następnieustawićjewstosobokplanszy.
6)należyrównieżprzygotowaćmiejscenastosżetonówodrzuconych,gdziebędątrafiać
żetonyodrzucanepodczasgry.
7)Pozostałeelementygry(żetony
Rusztowań,witraży,punktacji)należy
położyćwdowolnymmiejscuobok
planszy.
8)zwierzchustosużetonów
Katedrynależypociągnąć
3żetonyipołożyćnaplanszy
naPolachRozkazów
(rewersamidogóry,
czyliwidocznąstro-
nąRozkazu).
9)następnie
zwierzchustosuże-
tonówKatedrynależy
pociągnąć3żetony
ipołożyćnaplanszyna
PolachelementówKatedry
(awersamidogóry,czyliwidocz-
nąstronąelementuKatedry).
2
C
D
695134791.003.png 695134791.004.png 695134791.005.png 695134791.006.png 695134791.007.png
rOzpOczęciE gry
Pierwszyruchwykonujetenzgraczy,który
jakoostatnibyłwjakiejkolwiekkatedrze,bazy-
licelubśredniowiecznymkościele.Jeśliżaden
zgraczyniebyłwtakimmiejscu,należywziąć
poduwagędowolnykościółlubinneuświęco-
nemiejsce.Jeśliobajgraczeodwiedzilidane
miejscewtymsamymczasie,zaczynamłodszy
znich.
dOstępnE akcjE tO:
-
RozBuDowA KAteDRy
(akcjamożliwa
dowykonaniatylkobezpośredniopoakcjiRozbudowyKatedry)
-
wystAwienie BuDowniCzego
wyKonAnie RozKAzu
Graczmożewykonaćdowolneztrzechdostępnychakcji,
zzastrzeżeniem,żewystawienieBudowniczegomożliwejest
tylkojakoakcjanastępującabezpośredniopoakcjiRozbudowy
Katedry.
Gracz
przEbiEg
rOzgrywki - tury
Rozgrywkaskładasięzszeregutur.Gracze
wykonująswojeturynaprzemian:turagracza
a,turagraczaBitakdalej.
wswojejturzegraczmusiwykonaćTRzy
zdostępnychakcji,zgodniezopisującymije
zasadami.
wykonaćtrzyakcjewturze,niemożezrezygnować
zwykonywaniaakcjianiniemożewykonaćichmniej.
Powykonaniutrzeciejakcjituradanegograczakończysię
inastępujeturajegoprzeciwnika.
musi
Przykłady tury jednego gracza:
A) 1 - Rozbudowa Katedry, 2 - Wykonanie Rozkazu, 3 - Rozbudowa Katedry;
B) 1 - Wykonanie Rozkazu, 2 - Wykonanie Rozkazu, 3 - Rozbudowa Katedry;
C) 1 - Rozbudowa Katedry, 2 - Wystawienie Budowniczego, 3 - Wykonanie
Rozkazu;
Opis trzEch mOŻliwych akcji
akcja:
rOzbudOwa katEdry
GraczwybierajedenzżetonówKatedryleżącychna
planszynaPolachelementówKatedryidokładagodo
planszyzgodniezzasadami.
elementKatedrymożnadołożyćtylkowtakisposób,
aby:
-przynajmniejjednymbokiemstykałsięzinnym,do-
łożonymjużwcześniejelementemKatedryalbozjednym
zGniazdplanszy;
-mieściłsięwobrębiePlanuKatedry,wyznaczonym
przezGniazdaPlanszy:
Przykład:
-żadenJokerniezetknąłsięzinnymJokerem.
A – Elementy dołożone prawidłowo
B – Element dołożony nieprawidłowo, ponieważ nie styka się bo-
kiem z żadnym innym Elementem Katedry ani z Gniazdem planszy
C – Element dołożony nieprawidłowo, ponieważ wychodzi poza
obręb Planu Katedry
D – Element umieszczony nieprawidłowo, ponieważ Joker styka
się z innym Jokerem
3
-
695134791.008.png 695134791.009.png 695134791.010.png
Uwaga! W bardzo rzadkich przypadkach gracz przystępujący
do wykonania akcji Rozbudowy Katedry nie może dołożyć nowego
Elementu do planszy (np. gdy wszystkie 3 Elementy Katedry dostępne
do wykorzystania są Jokerami). W takim przypadku gracze odrzucają
wszystkie 3 żetony leżące na planszy na Polach Elementów Katedry
i dociągają na ich miejsce 3 nowe ze stosu.
wchwiliwykonywaniaRozkazuprzezgracza,doktóre-
gonależytura,przeciwnikmożeoddaćmu1Monetę(oile
jakąśposiada)iwykonaćzato-pozawłasnąturą-Płatny
RozkazztegożetonuRozkazu.PłatnyRozkazwykonywany
jestzawszePozwykłymRozkaziedanegożetonu.
Uwaga! Wykonanie Płatnego Rozkazu w turze przeciwnika nie
sprawia, że gracz ten będzie posiadał mniej Akcji w swojej turze.
akcja: wystawiEniE
budOwniczEgO ( )
Taakcjamożezostaćwykonanatylkobezpośredniopo
akcjiRozbudowyKatedry.
GraczstawiajednąwłasnąkostkęBudowniczegona
elemencieKatedry,którydołożyłwpoprzedniejakcjitej
tury.GraczniemożepostawićBudowniczegonainnymele-
mencie,niżten,którydołożyłwswojejpoprzedniejakcji.
abywystawićBudowniczego,graczmusiposiadaćwol-
ną,niewystawionąjeszczekostkęBudowniczego.Jeśliwy-
stawiłjużwszystkiepięćswoichkostek,tracitymsamym
możliwośćwykonaniaakcjiwystawienieBudowniczego
domomentu,ażjakieśjegokostkiBudowniczychzostaną
zdjętezelementówKatedryiwrócądopuligracza.
Uwaga! W żadnym momencie gry na żadnym Elemencie Katedry
nie może stać więcej niż 1 klocek Budowniczego.
uzupEŁnianiE pól rOzkazów
i pól ElEmEntów katEdry na planszy
znajdującesięnaplanszyPolaRozkazówiPolaelemen-
tówKatedrywkażdymmomenciegrymusząbyćzajęte
przezżetonyinigdyniemogąpozostawaćpuste.
zakażdymrazem,gdyktóryśzżetonówleżącychna
PolachelementówKatedryzostanieprzezgraczazabrany,
najegomiejscenależynatychmiastpołożyćnowyżeton.
należywtymceluwziąćżetonRozkazu,leżącynasąsied-
nimpoluRozkazów,odwrócićnastronęelementuKatedry
ipołożyćnapustymPoluelementówKatedry.
zakażdymrazem,gdyktóryśzżetonówleżącychna
PolachRozkazówzostaniezabrany(czytowceluzagrania
Rozkazu,czyteżzostanieodwróconynastronęelementu
KatedryiprzesuniętynaPoleelementówKatedry),na
jegomiejscenależynatychmiastpołożyćnowyżeton,
pociągniętyzwierzchustosużetonówKatedry.
Pustepolazapełniasięwopisanypowyżejsposób
natychmiastPowykonaniudanejakcji,któraspowodo-
wałazabranieżetonuzPolaelementówKatedrylubzPola
Rozkazów.
akcja:
wykOnaniE rOzkazu
Graczbierzejedenzżetonówleżącychnaplanszyna
PolachRozkazów,wykonujewidocznynanimRozkaz
(jednokrotnie),poczymnatychmiastodrzucatenżeton
nastosżetonówodrzuconych.
Rozkazypozwalająnadokładaniedodatkowych
Budowniczych,ichprzesuwanielubzdejmowaniezele-
mentówKatedry,nazdejmowaniesamychelementów
Katedryitp.dokładneopisyposzczególnychRozkazów
umieszczononakońcuinstrukcji.
namiejscezagranegożetonuRozkazunależynatych-
miastpociągnąćnowyżetonzwierzchustosużetonów
Katedryipołożyćgonamiejscezagranego.
W y c z e r p a n i e s t o s u ż e t o n ó W
GdystosżetonówKatedryulegniewyczerpaniu,należy
wziąćwszystkieżetonyzestosużetonówodrzuconych,
potasowaćjeiuformowaćznichnanowostos.
GdystosżetonówKatedryulegniewyczerpaniuporaz
drugi,grakończysięnatychmiast-dokładniewchwili,
gdyzabraknieżetonu,abyuzupełnićpustemiejscena
planszy.
Uwaga! W ten sposób gra może zakończyć się przed trzecim
(ostatnim) Podliczeniem punktów. W takim przypadku należy prze-
prowadzić ostatnie podliczenie na końcu gry.
pŁatnE rOzkazy dla przEciwnika
PonadtoniektórezRozkazówposiadajądodatkową
możliwośćPłatnegoRozkazudlaprzeciwnika:
-żetonRozkazuzmożliwością
PłatnegoRozkazudlaprzeciwnika
dodatkowe,mniejszesymboleprzedstawiającePłatny
RozkazznajdująsięnażetonieRozkazuwosobnejramce
oznaczonejikonąMonety.
4
695134791.011.png 695134791.012.png 695134791.013.png 695134791.014.png
ruch piOnu króla
pO tOrzE punktacji
nasamympoczątkugrygraczeumieścilipionKróla
przedpierwszympolemtorupunktacji.Będzieonwtrakcie
gryprzesuwałsięnaprzód,wyznaczającczasgryoraztrzy
kolejneetapypodliczaniapunktów.
zakażdymrazem,gdyktóryśzgraczydołożywobrę-
biePlanuKatedryżetonelementuKatedryzsymbolem
korony,należynatychmiastprzesunąćpionKrólao1pole
naprzód.
zakażdymrazem,gdypionKrólastanienapoluwyróż-
nionymsymbolemkorony,turagraczazostajeprzerwana
inastępujePodliczaniepunktów.
Poletorupunktacjizsymbolemkorony
elementKatedryzsymbolemkorony
Podliczaniepunktównastępujenatychmiast,gdytylko
pionKrólazostanieprzesuniętynatorzepunktacjinapole
oznaczonekoroną.
Podliczaniepunktówautomatyczniekończyturęgra-
cza(bezwzględunato,czywykonałjużswojetrzyakcje
wturze,czynie).
Trzeciepodliczaniepunktówautomatyczniekończy
grę.
wtrakciepodliczaniapunktówgracze
sprawdzająwartościobszarówutwo-
rzonychprzezelementyKatedryoraz
podliczajązdobytenanichpunkty.
pOdliczaniE punktów
rze
również stanowi Obszar
nu).
obszarywtymsamymkolorze,sąsiadującezesobą
tylkonarożnikamiżetonów,niesązesobąpołączone.
jOkEry a twOrzEniE Obszarów
dwubarwneelementyKatedrynosząnazwęJokerów.
Joker traktowany jest jak Element Katedry w dwóch
Obszary
elementyKatedryleżącewobrębie
PlanuKatedryłącząsięwobszaryza-
leżnieodkolorówżetonów.
Pojedynczy
wszystkie sty-
elementy
Katedry w tym samym kolorze
bokami
Przykład: Na ilustracji widzimy trzy obszary: zielony (A), niebieski (B) i czerwony (C).
Joker D przynależy do Obszarów zielonego (A) i niebieskiego (B). Obszar w kolorze
zielonym (A) razem z Jokerem D liczy 2 pola, a Obszar niebieski (B) razem z tym
samym Jokerem D liczy 5 pól. Joker E łączy dwa Obszary Elementów Katedry w kolorze
niebieskim, ponieważ niebieski jest jednym z dwóch kolorów tego Jokera. Joker E nie
przynależy do czerwonego Obszaru (C), ponieważ nie pasuje do niego kolorem. Joker
E nie stanowi Obszaru w kolorze żółtym (bo sam Joker nie tworzy jednoelementowego
Obszaru). Joker F nie stanowi ani Obszaru żółtego, ani zielonego, ani nie łączy się
z żadnym z widocznych tu Obszarów. Joker F nie łączy się też z Obszarem zielonym
(A), ponieważ nie styka się bokiem z żadnym Elementem tego Obszaru.
(czer-
wone,żółte,zielonelubniebieskie).
wobrębiePlanuKatedrymożeist-
niećwięcejobszarówwdanymkolorze,
jeśliobszaryteniestykająsięzesobą
żadnymzbokówtworzącychjeelemen-
tówKatedry.
,który
niestykasiębokiemzżadnyminnym
elementemKatedrywtymsamymkolo-
5
(złożonyzjednegożeto-
obszar to
kające się ze sobą
Pojedynczy Element Katedry
695134791.015.png 695134791.016.png 695134791.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin