Cele:
- przygotowanie uczniów do samodzielnego, swobodnego korzystania z księgozbioru zgromadzonego w bibliotece oraz z czytelni internetowej
- ustalenie najważniejszych zasad korzystania z biblioteki i poszanowania książek oraz sprzętu komputerowego,
- opracowanie obowiązków czytelnika,
- określenie różnicy pomiędzy biblioteką a księgarnią, wypożyczalnią a czytelnią,
- określenie różnic oraz podobieństw między książką tradycyjna a elektroniczną
- pokazanie, że biblioteka jest miejsce przyjaznym dziecku
Metody: eksponująca, podająca, praktyczna
Formy pracy: zespołowa, indywidualna, pokaz
Pomoce: eksponaty do prezentacji książki tradycyjnej oraz książki elektronicznej, plansza z życzeniami książki, regulamin biblioteki, godziny otwarcia, pokaz elektronicznych kont uczniów, pamiątkowe dyplomy, list do Rodziców, zakładki do książek .
Przebieg:
1. Powitanie uczniów w bibliotece.
Przez pół roku a właściwie już od półtora roku od zerówki pilnie uczyliście się literek, znacie cały alfabet i teraz na pewno umiecie już czytać. Czy umiecie już czytać? (uczniowie odpowiadają). Możecie więc samodzielnie poznać świat bajek i baśni a świat ten możecie poznać w książkach, które znajdują się w naszej bibliotece.
2. Pogadanka na temat książek.
- Czy macie w domu biblioteczki?
- Jakie gromadzicie książki?
- Jak są poustawiane wasze książki?
- Czy pamiętacie jakiś tytuł?
- W jaki sposób trafiły do was książki? (prezent, kupione w księgarni)
- A jak wygląda książka?( jak jej wielkość, kształt czy można ją trzymać w ręce, czy można przenosić w dowolne miejsce)
- Czy można czytać książki w komputerze?
3. Wyjaśnienie różnicy między biblioteką a księgarnią.
Rozmowa na temat funkcji, które mają do spełnienia obie instytucje, ze zwróceniem uwagi na obecność komputerów w obu placówkach. Omówienie czym jest czytelnia internetowa i książka elektroniczna. Przedstawienie witryny np.
http://www.ksiazki-elektroniczne.eu/
http://twojeebooki.nextore.pl/e-ksiazki/dla_dzieci_i_mlodziezy_c1038.xml
4. Prezentacja uczniów starszych klas dialogu pomiędzy książką w formie kodeksu a książką elektroniczną.
Spotkanie dwóch książek – tradycyjnej w formie kodeksu oraz książki elektronicznej. Scenkę prezentują uczniowie z klasy II przebrani za książkę oraz za komputer.
Dialog:
- Hej, kim jesteś?
- Urządzeniem ułatwiającym ludziom wykonywanie różnych rzeczy, a ty?
- Jestem książką, służę ludziom przyjmując różną formę od ponad 2000 lat, dzięki mnie ludzie mogą zdobywać wiedzę, informację, relaksować się ale Ty chyba jesteś nowy…
- Tak, w porównaniu do twego wieku to jestem jak niemowlę, ale ludzie mnie chętnie używają m. in. do czytanie różnych tekstów. Dzięki mnie można odczytywać na bieżąco wiadomości ze wszystkich dziedzin życia, ale też dzięki różnym formom zapisu można czytać bajki, opowiadania, lektury szkolne czyli mogę być trochę podobny do ciebie.
- Nie żartuj taki wielki? Jak można wziąć cię w rękę a jak czytać w łóżku i wreszcie jak przewracać kartki???
- Spójrz mam specjalne klawisze i tzw. myszkę, popatrz jakie to proste !
- Rzeczywiście proste, a do czego ci ten ogonek podpięty z tyłu?
- To jest moje zasilanie, czyli muszę być podłączony do prądu lub mieć wewnątrz baterię, gdy zanika zasilanie i ja nie działam.
- Zadziwiające, że choć możemy służyć tym samym celom nasz wygląd tak bardzo się różni.
5. Rozmowa na temat książki tradycyjnej i elektronicznej, ich różnice, zalety i wady.
Książka tradycyjna
wygodna postać – kodeks
łatwy dostęp do treści ( do zapisu)
można czytać w wielu miejscach, przenosić
nie potrzebuje zasilania z zewnątrz
łatwa „obsługa”, przewracanie kartek
od razu widać całą zawartość, objętość
może być pięknym przedmiotem użytkowym np. na prezent
6. Przedstawienie uczniom roli biblioteki szkolnej.
Z naszej biblioteki mogą korzystać wszyscy uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
W bibliotece gromadzone są książki oraz czasopisma. W czytelni są 4 komputery. Nasze zbiory podzielone są na działy książki czasopisma, multimedia (osobno dla młodszych dzieci, lektury itd.). Wszystko po to aby móc szybko zorientować co znajduje siew bibliotece.
Każdy uczeń korzystający z biblioteki jest jej czytelnikiem i posiada swoje konto czytelnicze (pokaz). Ponieważ od dziś będziecie czytelnikami naszej biblioteki, macie już swoje konta elektroniczne. Każda książka, która znajduje się w bibliotece, wpisana jest do specjalnej księgi (inwentarza) i posiada swój własny numer (każda książka inny) dlatego łatwo jest znaleźć której książki nam brakuje.
Czytelnik przychodzący do biblioteki powinien głośno przedstawić się (tj. podać imię, nazwisko oraz klasę).
Teraz przedstawię wam krótko regulamin naszej biblioteki (zwrócenie uwagi na terminowe oddawanie książek, dzień bez wypożyczeń, godziny otwarcia biblioteki, zachowanie się czytelnika).
6. Odczytanie z planszy próśb książki.
Za chwilę będziecie samodzielnie wypożyczać książki, ale zanim to nastąpi, przeczytajmy prośby książki.
Zanim zaczniesz mnie czytać, umyj ręce.
Nie czytaj mnie podczas jedzenia.
Nie zaginaj moich rogów.
Nie pisz i nie rysuj na moich kartkach.
Nie śliń palców przy przewracaniu moich kartek.
Przerwę w czytaniu zaznacz zakładką i odstaw mnie na półkę.
Podklej mnie, gdy jestem uszkodzona.
Kochane dzieci, nadszedł wreszcie czas uroczystego pasowania was na czytelników naszej
biblioteki. Bardzo proszę ustawcie się w rządku i powtarzajcie za mną słowa przyrzeczenia:
,,My uczniowie pierwszej klasy
Tobie, książko, przyrzekamy,
Że szanować Cię będziemy,
Krzywdy zrobić Ci nie damy.
Obowiązków czytelnika
Będziemy przestrzegać pilnie
I z Twych rad i Twych mądrości
Korzystać od dziś usilnie!
Przyrzekamy!
Po ślubowaniu następuje pasowanie na czytelnika – bibliotekarka dotyka ramienia każdego ucznia piórem, mówiąc: ,,…..(imię) ..pasuję Cię na czytelnika naszej biblioteki”, a następnie wręcza dyplom z motywem baśni oraz segregator na dokumenty. Do pamiątek dołączony został list do Rodziców dzieci rozpoczynających samodzielne korzystanie z biblioteki.
8. Nauka na pamięć wierszyka.
Na zakończenie przekazuję waszej Pani wiersz, jeśli nauczycie się go na pamięć, zawsze będziecie pamiętać kiedy należy oddać ksiązki do biblioteki
,,Szanuj książki z biblioteki
Czy lato, czy zima.
w domu możesz trzymać”.
Nadszedł wreszcie czas prawdziwego wypożyczania książek. Opis czynności: wybór książki, podejście do biurka, przedstawienie się imieniem i nazwiskiem, poczekanie chwilę, aż pani bibliotekarka znajdzie właściwe konto czytelnika, rejestracja książki.
Tak kończy się nasze pierwsze spotkanie. Wasze prace, które posłużyły jako eksponat będą teraz dekorować naszą bibliotekę, a Wam będą przypominały o wspólnie spędzonym czasie i o panujących zasadach.
augustbea2