Test rozwoju reakcji słuchowych i mowy(1).doc

(93 KB) Pobierz
Strona główna > Profilaktyka logopedyczna > Rozwój mowy

             Strona główna  >  Profilaktyka logopedyczna  >  Rozwój mowy

Należy pamiętać, że każde dziecko ma indywidualne tempo rozwoju, według innego schematu. Niektóre reakcje mogą pojawić się wcześniej, inne później. Opóźnienie w ramach poszczególnych etapów rozwoju nie powinno przekraczać pół roku. Badania należy przeprowadzać kilkakrotnie w każdym przedziale wiekowym. Dziecko w tym czasie powinno być zdrowe i wypoczęte, a osoba badająca powinna znajdować się poza zasięgiem wzroku dziecka. Jeżeli reakcje na dźwięki są niepewne i/lub mowa dziecka nie rozwija się, czy postępuje zbyt wolno przyczyny tego stanu mogą być różne np.: wada słuchu, przewlekłe wysiękowe zapalenie uszu, opóźnienie psychoruchowe, brak stymulacji ze strony środowiska rodzinnego, wady narządów mowy. W każdym z tych przypadków jest potrzebna pomoc specjalisty.

Rodzice mogą sami śledzić w warunkach domowych rozwój swojego dziecka podczas codziennej zabawy. Do tego celu służy znakomicie test rozwoju reakcji słuchowych i rozwoju mowy. Wystarczy, gdy krok po kroku (według testu) przeanalizują i ocenią u swojego dziecka obecność wymienionych reakcji i odpowiedzą na poniższe pytania „tak” lub „nie”.

Noworodek

Reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na bardzo głośne dźwięki

1-3 miesiąc życia

Reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na głośne dźwięki

Przestaje ssać, gdy słyszy głośny dźwięk

Od 2 miesiąca reaguje na głos bliskiej osoby (kiedy jej nie widzi)

Budzi się przy głośnych dźwiękach

Głuży wydając gardłowe dźwięki lub samogłoski

Reaguje np. na stukanie, dźwięk odkurzacza itp.

3-6 miesiąc życia

Zwraca głowę w kierunku dźwięku grzechotki

Lubi zabawki dźwiękowe, w tym grzechotki

Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi

Od 5 m-ca zaczyna gaworzyć, cieszyć się dźwiękiem

Od 5 m-ca zaczyna reagować gaworzeniem na mowę matki

Reaguje płaczem lub podrywa się przy głośnym hałasie

Uspokaja się słysząc znany głos

Zwraca głowę w kierunku głosu znanej osoby lub gdy jest wołane po imieniu

6-10 miesiąc życia

Reaguje na zakaz „nie wolno”

Reaguje na swoje imię

Zwraca głowę w kierunku dźwięku

Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi

Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę gaworzeniem nawiązuje dialog z matką

Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki

Łączy dźwięki i powtarza sylaby, np. ba-ba, da-da

Bawią go rymowanki, zabawa kosi-kosi

12 miesiąc życia

Reaguje na zakaz „nie wolno”

Reaguje na swoje imię, zwraca głowę w kierunku, z którego dochodzi głos

Zwraca głowę w kierunku interesującego dźwięku

Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi

Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę (zaczepia)

Próbuje naśladować głos mamy, taty pod względem rytmu i głośności

Spogląda lub wskazuje palcem na przedmioty, osoby, gdy się o to poprosi

Tańczy, porusza się i wydaje dźwięki w takt muzyki

Mówi pierwsze słowa (mama, tata), mówi i pokazuje np. pa-pa, nie

Naśladuje głosy zwierząt, wypowiada niektóre onomatopeje

Rozumie pytania: gdzie jest tata, mama?

12-18 miesiąc życia

Reaguje na zakaz „nie wolno”

Reaguje na swoje imię wołane z drugiego pokoju

Reaguje na polecenia i pytania np.: chodź, czy chcesz więcej?

Naśladuje wiele wypowiadanych przez Ciebie słów

Szuka źródła interesującego go dźwięku

Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki

Mówi 3 lub 4 słowa

Bawią go rymowanki, zabawa kosi-kosi

Tańczy przy muzyce

Poproszone pokaże nos, oko, ucho

18-24 miesiąc życia

Pokazuje różne części ciała

Spełnia proste polecenia np.: włóż piłkę do pudełka, daj lalę

Odpowiada na pytania np. czy chcesz więcej?

Szuka źródła interesującego go dźwięku

Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki

Mówi od 20 do 300 słów

Śpiewa i tańczy przy muzyce

Pokazuje znane obrazki, gdy się je nazywa

Nazywa to, czego chce: auto, soczek, ciastko

Potrafi naśladować głos np.: kota, psa, pokazując odpowiedni obrazek

2-4 rok życia

Słucha radia i telewizji na tym samym poziomie głośności, co inni członkowie rodziny

Spełnia trudniejsze polecenia słowne np. schowaj zabawki

Odpowiada na pytania: co to jest?

Szuka źródła interesującego go dźwięku

Zadaje pytania interesując się otoczeniem

Mówi coraz więcej zdaniami, opowiada proste bajki lub wymyślone historyjki

Śpiewa i tańczy przy muzyce

Słyszy i rozumie rozmowę w drugim pokoju

Jeśli zauważasz niepokojącą ilość odpowiedzi „nie” - powinieneś niezwłocznie zasięgnąć porady specjalisty: otolaryngologa, foniatry lub logopedy.


Strona główna  >  Profilaktyka logopedyczna  >  Rozwój mowy

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin