Root Staropolskie chorografie.txt

(362 KB) Pobierz
Dariusz Root
Staropolskie chorografie
Pocz�tki - rozw�j - przemiany gatunku

Dariusz Rott

Prace Naukowe
Uniwersytetu �l�skiego
w Katowicach
nr 1526

i[i^W

Staropolskie chorografie

Pocz�tki - rozw�j - przemiany gatunku

Biblioteka IHUW




1076001021

Wydawnictwo Uniwersytetu �l�skiego l ^Sy j Katowice 1995




W4- 0^0

BBUOTEKAINSmUTUHISTOflYuZNEGO
Uniwersytetu Warszawskiego

"u. ^wra -- '/-'w

Wpisanodo DzialW-Hr
inwentarza

�oOW- &

Redaktor serii: Historia Literatury Polskiej

Jerzy Paszek

Recenzent
Hanna Dziechci�ska

Na ok�adce: Jan Vermeer van Delft: Geograf (ok. 1668-1669), olej na p��tnie,
Stadelsches Kunstinstitut, Frankfurt nad Menem

99?-K-(9?<

Spis tre�ci

Wst�p .................................................     7

Rozdzia� I
Historyk literatury wobec pi�miennictwa geograficznego .....   16

Rozdzia� II
Dzieje terminu i jego znaczenie. Europejskie tradycje gatunku 30

Rozdzia� III
Chorografie przedd�ugoszowe .............................   62

Rozdzia� IV
Chorographia Regni Poloniae Jana D�ugosza ................  99

Rozdzia� V                                                      ,

Mieszane struktury gatunkowe. Opis Ziemi �wi�tej

Anzelma Polaka - Andrzeja Rymszy ...................... 124

Rozdzia� VI
Rekonesans w sprawie dalszych los�w gatunku ............ 142

Zako�czenie ........................................... 156

Indeks os�b ........................................... 160

Summary................................................ 166

Zusammenfassung......................................... 167

Geografia i historia wype�niaj� ca�y zakres
naszej wiedzy � geografia � przestrze�,
historia - czas.

Immanuel Kant

Badacz straci kontakt z rzeczywisto�ci� (bez
kt�rego wszelka jego praca stanie si� dobrze
uporz�dkowan� zabaw�), je�eli w razie
potrzeby nie b�dzie si� wpatrywa� w to,
co wykracza poza obr�b pola jego pracy.

Martin Buber

Wst�p




Moja rozprawa wynik�a z niezgody na pomijanie w badaniach
historycznoliterackich staropolskich chorografii, kt�rym
uwag� po�wi�cano dotychczas marginalnie, okazjonalnie
i wycinkowo, najcz�ciej zaznaczaj�c jedynie, �e stanowi�
one element wst�pu, wprowadzenia geograficznego do oma-
wianego dzie�a historycznego.

Nie mo�na si� z tym zgodzi�, bior�c pod uwag� fakt, �e
w pi�miennictwie staropolskim, gdzie chorografie s� faktem
literackim, m�wimy przecie� o tekstach stworzonych przez
autor�w literatury okre�lanej przymiotnikiem pi�kna. Wymie-
ni� mo�na tutaj cho�by Galla Anonima czy Jana D�ugosza.

M�wi� tutaj r�wnie� o tekstach niebywale popularnych
w kulturze literackiej, historii i geografii dawnej Polski,
przekazach wielokrotnie przedrukowywanych, t�umaczonych
i wykorzystywanych. I zn�w zaledwie kilka przyk�ad�w.
Chorographia Regni Poloniae D�ugosza do XIX wieku by�a
niedo�cig�ym wzorcem dla autor�w geografii regionalnych
i opis�w naszego kraju. Dzie�o Macieja z Miechowa
o Sarmacji azjatyckiej i europejskiej w kr�tkim czasie do-
czeka�o si� kilkunastu wyda� i t�umacze�, a jego przek�ad
na j�zyk polski w roku 1535, dokonany przez Andrzeja Gla-
bera z Kobylina, jest jednocze�nie pierwsz� ksi��k� geogra-
ficzn� wy dan� w j�zyku polskim. Chorografia Ziemi �wi�-
tej autorstwa Anzelma Polaka, przet�umaczona przez Andrze-
ja Rymsz�, by�a drukowana jako przewodnik po okolicach

Jerozolimy jeszcze w naszym stuleciu! Wyj�tkow� popularno�ci� cieszy�y
si� r�wnie� przekazy Marcina Bielskiego, Marcina Kromera czy Szymona
Starowolskiego.

Stosunkowo �atwo jest �ledzi� pozaliterackie, spo�eczne i socjologicz-
ne �r�d�a rozwoju gatunku. S� nimi bez w�tpienia m.in. rozw�j wiedzy
geograficznej, zainteresowa� przestrzeni� i miejscem. Wybitny polski
badacz geografii Boles�aw Olszewicz widzia� �r�d�a gwa�townego rozwo-
ju chorografii w �rezygnacji z bada� nad dalekimi krajami i ze�rodkowa-
niu pracy na badaniu i poznawaniu w�asnego kraju i ziem przyleg�ych do
Polski"'.

Literatura zwi�zana z chorografiami w polskim pi�miennictwie nauko-
wym (dotyczy to nawet chorografii Galla Anonima), poza jedynym D�u-
goszem, w zasadzie nie istnieje, cho� same chorografie by�y okazjonalnie
wzmiankowane w wielu pracach. Prace przyczynkarskie, kt�re powsta�y
w XIX i na pocz�tku XX wieku, nie mog� ju� jednak dzisiaj spe�nia� wy-
mog�w naukowo�ci. Wiele drobnych informacji o interesuj�cym mnie
gatunku jest rozsianych w rozprawach historyk�w, historyk�w literatury
i geografii.

Dotychczas chorografie przedstawia�o si� najcz�ciej jako �r�d�o do
dziej�w geografii w dawnej Polsce. Trudno prace te tutaj omawia� szcze-
g�owo czy wydziela� dla nich osobny rozdzia�. Wi�kszo�� z nich zostanie
krytycznie rozpatrzona w dalszych cz�ciach mojej ksi��ki i odnotowana
w przypisach.

Kolejna wa�na obserwacja - niewiele napisano o historycznoliterackich
aspektach kronikarstwa, z kt�rymi chorografie s� do�� �ci�le zwi�zane,
koncentruj�c si� na kwestii wiarygodno�ci fakt�w zawartych w kronikach,
na co s�usznie zwr�ci� uwag� niedawno Kazimierz Liman2, a w tym uj�ciu
chorografie rozpatrywano jedynie pod wzgl�dem stopnia ich zgodno�ci
z realiami przedstawianego terytorium. Bada� nie u�atwia r�wnie� fakt bra-
ku na gruncie polskim syntezy literatury geograficznej i podr�niczej oraz
wielu wyda� poszczeg�lnych tekst�w chorograficznych z literatury po-
wszechnej.

Ju� w �redniowieczu przestrze� fizyczna staje si� podstaw� zapisu
wyobra�e� religijnych, mit�w, zapatrywa� na �wiat ludzi, kt�rzy j� zamie-

' B. Olszewicz : Geografia polska w dobie Odrodzenia. W: Odrodzenie w Pol-
sce. Historia nauki. Red. B. Suchodolski. T. 2. Cz. 2. Warszawa 1958, s. 123.
2 K. Li ma�: Poetyka �aci�skich kronik �redniowiecznych. �Filomata" 1991, s. 223.

szkuj�. Na wy�szym poziomie kulturowej wiedzy pojawia si� literacka
i historiograf! czna refleksja wtopiona w opis przestrzeni. Chorografia sta-
nowi wi�c rodzaj swoistej artykulacji przestrzeni i jako taka mo�e w przy-
sz�o�ci pos�u�y� do cennych obserwacji historykom kultury staropolskiej.

Zakres pracy. Ramy czasowe. Ograniczenia

Trzeba pami�ta�, �e omawiane teksty w wielu wypadkach stanowi�y
jedynie cz�� wi�kszych utwor�w o r�nym charakterze: traktat�w geogra-
ficznych, dzie� historiograficznych, relacji z podr�y, encyklopedii; czasem
uzupe�nia�y przekaz kartograficzny. Cz�ste by�y wypadki, �e chorografie
by�y jedynie suchymi katalogami nazwowymi o znikomej warto�ci artystycz-
nej. Niekt�rym jednak realizacjom gatunkowym trudno odm�wi� walor�w
artystycznych,

W swych badaniach nie podejmuj� problematyki kartograficznej. Takie
uj�cie znacznie wykracza�oby poza kompetencje historyka literatury. Nie
�wiadczy to jednak, �e sfera ta zosta�a ca�kowicie pomini�ta. B�dzie od-
notowywana jako kontekst moich bada�. Odsy�am do niej r�wnie�
w przypisach.

Ograniczenia, przed kt�rymi stan��em z wyboru b�d� z konieczno�ci,
prowadz� do refleksji, �e warto w przysz�o�ci podj�� interdyscyplinarne
badania nad staropolskim pi�miennictwem geograficznym. Analizy te
obj�yby r�wnie� utwory o charakterze encyklopedycznym, teologicznym
i literackim, kt�re w pracy, z wyj�tkiem rozdzia�u o tradycjach gatunku,
zosta�y pomini�te. Historycy musieliby tak�e przebada� zapiski dokumen-
towe, m.in. zestawy nada� i opisy granic. Teksty te, ze wzgl�du na sw�
specyfik�, musz� pozosta� poza obszarem zainteresowa� historyka litera-
tury, jako przekazy jedynie o funkcji informacyjnej3. Tego zadania
w pracy oczywi�cie nie podejmuj�.

Badania takie postulowa� m.in. Bronis�aw Geremek w rozprawie Geografia
{Apokalipsa. Poj�cie Europy u Jakuba z Parady�a. W: Mente et litteris. O kulturze
i spo�ecze�stwie wiek�w �rednich. Red. G. L a b u d a, J. Strzelczyk iin. Po-
zna� 1984.

9

Rozprawa nie stanowi r�wnie� pr�by stworzenia swoistego katalogu
motyw�w chorograficznych w literaturze staropolskiej. Daleki jestem od
takiego sposobu uj�cia tematu.

Chronologicznie praca obejmuje zasadniczo okres w staropolskiej hi-
storiografii od powstania przekazu Galla Anonima (pocz�tek w XII wie-
ku), jako pierwszej chorografii napisanej na ziemiach polskich, poprzez
chorografie w Kronice wielkopolskiej, w przekazie Dzierzwy, szczytow�
dla rozwoju gatunku - w Rocznikach autorstwa Jana D�ugosza, w trakta-
cie Macieja z Miechowa, po dzie�o Marcina Kromera. Polonia Kromera
stanowi swoisty punkt doj�cia staropolskich chorografii i etap pocz�tko-
wy traktat�w o charakterze geograficzno-spo�eczno-historycznym.

Z bogatego, ci�gle jeszcze czekaj�cego na swego monografist�, pi�mien-
nictwa geograficznego dokona�em wyboru tych chorografii, w kt�rych
w spos�b bardziej wyrazisty ujawnia�a si� struktura gatunku, kt�re stano-
wi�y przyk�ady realizacji gatunkowych konwencji, lub tych, kt�re si� z niej,
przynajmniej cz�ciowo, wy�amywa�y, jak ma to na przyk�ad miejsce
w przypadku chorografii Ziemi �wi�tej Anzelma Polaka -Andrzeja Rym-
szy czy wcze�niejszej realizacji gatunku autorstwa (zagadnienie nie jest do
ko�ca rozstrzygni�te) Benedykta Polaka.

Interesuj�ce mnie utwory, w dobie staropolskiej znane i popularne, nie
zawsze by�y dostrzegane przez dwudziestowiecznych historyk�w literatu-
ry. Niekt�re dzie�a, pozostaj�ce poza obr�bem moich obserwacji, s� wy��cz-
nie opisami katalogowymi (np. Wszystkiej Lifflandzkiej ziemie [...] opisa-
nie Marcina Kwiatkowskiego, Kr�lewiec 1567), przekazami jedynie wt�r-
nymi, wzgl�dem m.in. Jana D�ugosza, lub tekstami, w kt�rych wydzielanie
chorografii stanowi�oby zabieg sztuczny (liczne staropolskie opisy podr�y
o charakterze diariuszowym, gdzie element czasu i drogi - przebywanej
przestrzeni, konstruuje kompozycj�). Ograniczy�em si� r�wnie� do tekst�w
opisuj�cych najcz�ciej wi�ksze terytorium, pomijaj�c interesuj�c�! wart�
odr�bnych bada� historiografi� �l�sk� czy inne kroniki lokalne, w kt�rych
r�wnie� ujawnia�y si� cz�sto przynajmniej elementy chorogra...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin