pielegniarka1.doc

(38 KB) Pobierz
LEKARZ

Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.

 

PIELĘGNIARKA

 

Pielęgniarką (higienistką) na kolonii może być osoba posiadają­ca podstawowe wiadomości dotyczące opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia dzieci i młodzieży. Powinna ona znać ele­mentarne zasady dotyczące higieny i opieki sanitarnej a także umieć udzielić pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. Dlatego też pielęgniarką (higienistką) na kolonii może być osoba posia­dająca dyplom ukończenia studium medycznego lub studenci niższych lat Akademii Medycznej. Może to być również osoba bez dyplomu, lecz posiadająca odpowiednie przygotowanie (ukończony kurs).

Należy naznaczyć, że w ostatnich lalach odchodzi się od zatrud­niania na kolonii wspólnie lekarza i pielęgniarki. W większości placówek kolonijnych zatrudniany jest tylko jeden przedstawi­ciel personelu medycznego. Istnieje jednak zasada, iż na kolonii zorganizowanej dla ponad 120 osób obecność lekarza jest ko­nieczna. W pozostałych wypadkach, czyli przy mniejszej liczbie dzieci, miejsce lekarza zajmuje pielęgniarka (higienistka). Znaczenie i rola pielęgniarki (higienistki) na kolonii jest nie­zmiernie ważna. Przede wszystkim powinna ona udzielać doraźnej pomocy w nagłych wypadkach. W sytuacji niezbędnej pomo­cy lekarskiej pielęgniarka zobowiązana jest natychmiast skiero­wać poszkodowanego do najbliższej placówki medycznej, aby zapewnić mu konieczną pomoc lekarską.

Pielęgniarka (higienistka) ma obowiązek okresowo ważyć i mie­rzyć dzieci jak i również sprawdzać ich czystość.

Bardzo ważnym zadaniem pielęgniarki (higienistki) jest prowa­dzenie ewidencji dotyczącej stanu zdrowia uczestników. Pielęgniarka sprawuje nadzór nad apteczką i odpowiednim wyposażeniem kolonii w leki, środki opatrunkowe i niezbędny sprzęt medyczny.

Należy podkreślić, iż pielęgniarka powinna przejawiać zaintere­sowanie stanem sanitarno - higienicznym całej placówki kolonij­nej, a w szczególności stanem kuchni, jadalni, magazynów żyw­nościowych i sanitariatów. Niezmiernie istotne jest aby miała ona wgląd w jadłospis i aby kontrolowała jakość i racjonalność pożywienia.

Pielęgniarka (higienistka), podobnie jak Lekarz podlega bezpo­średnio kierownikowi kolonii. Powinna więc informować go na bieżąco o sytuacji medycznej kolonii oraz stosować się do jego zaleceń i wskazań, a także proponować rozwiązania w zakresie realizacji przepisów sanitarno - higienicznych.

Zgodnie z Załącznikiem Nr 2 Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dn. 28 kwietnia 1972 r podajemy

 


 

OBOWIĄZKI PIELĘGNIARKI (HIGIENISTKI) NA KOLONIACH I OB0ZACH

 

A.    Przed rozpoczęciem turnusu do obowiązku higienistki (pielęgniarki) należy:

1)     wzięcie udziału w zebraniu przedwyjazdowym rodziców, zanotowanie ewentualnych uwag odnośnie stanu zdrowia niektórych uczestników,

2)     przygotowanie podręcznej apteczki podróżnej, i na czas trwania turnusu.

3)     otoczenie opieką dzieci (młodzieży) w czasie podróży.

 

B.     Bezpośrednio po przybyciu na placówkę do obowiązku higienistki należy:

1)     niezwłocznie po przyjeździe do ośrodka dokonanie przeglądu higienicznego dzieci (młodzieży),

2)     urządzenie izolatki, gabinetu lekarskiego, ewentualne uzupełnienie apteczki,

3)     udział we wstępnym przeglądzie lekarskim uczestników i personelu placówki,

4)     sprawdzenie stanu sanitarnego obiektu, otoczenia, urządzeń higienicznych, zaopatrzenia w wodę i bloku żywieniowego.

 

C.     W czasie trwania turnusu do obowiązków higienistki należy:

1)     codzienne sprawdzanie czystości pomieszczeń i otoczenia a w szczególności: kuchni, magazynów żywnościowych, sypialni oraz urządzeń sanitarno higienicznych - ubikacji, łazienek, śmietników,

2)     codzienne sprawdzanie higieny osobistej (szczególnie uczestników zaniedbanych pod względem higienicznym) oraz okresowe przeglądy czystości wszystkich dzieci.

3)     nadzór - przy współudziale wychowawców – nad myciem dzieci, zwłaszcza codziennym myciem zębów i nóg, myciem rąk przed każdym posiłkiem oraz kąpielą,

4)     dopilnowanie higieny osobistej dziewcząt w okresie miesiączki i spowodowanie zorganizowania dla nich kącika higieny osobistej,

5)     przeprowadzenie odwszawiania w razie stwierdzenia wszawicy,

6)     nadzór higieniczny nad realizacją regulaminu dnia dla uczestników.


7)     zwrócenie uwagi na dzieci moczące się w nocy,

8)     branie udziału w wycieczkach dzieci (młodzieży),

9)     obserwowanie dzieci w czasie gier ruchowych, ćwiczeń fizycznych itp.,

10) asystowanie przy plażowaniu i kąpieli dzieci (młodzieży),

11) branie udziału w układaniu jadłospisu,

12) śledzenie higieny żywienia (zalecone diety), zmywanie i czystość naczyń, codzienna kontrola gotowanej wody do picia ew. innych napojów przechowywanych w specjal­nych naczyniach, (kontrola przechowywania przez kuch­nię próbek żywności),

13) otoczenie opieką chorych w izolatce:

-          wykonywanie zleceń lekarskich,

-          dbanie o łóżko i naczynia chorego,

-          wykonywanie czynności pielęgniarskich,

-          pomoc w myciu chorych, karmieniu i kontrolowaniu diet,

-          niedopuszczanie do izolatki dzieci zdrowych (niekontro­lowane odwiedziny chorych itp.)

14) konwojowanie chorych dzieci (młodzieży) do lekarza, szpitala

15) odwiedzanie chorych w szpitalu. dowiadywanie się o sta­nie ich zdrowia i przekazywanie tych wiadomości kierow­nikowi placówki i lekarzowi,

16) nadzór nad czystością personelu zatrudnionego w kuchni (fartuchy ochronne, chustki na głowę, czystość paznokci i rąk itp.),

17) składanie codziennego raportu lekarzowi placówki i kie­rownikowi o stanie zdrowia uczestników oraz o wszyst­kich uchybieniach i higienie otoczenia,

18) branie udziału w opracowaniu wytycznych do regulaminu dnia i rozkładu zajęć,

19) przypominanie dzieciom i młodzieży o higienie osobistej,

20) prowadzenie z personelem i uczestnikami kolonii pogada­nek mobilizujących do utrzymania odpowiedniego pozio­mu higieny, zorganizowanie współzawodnictwa poszcze­gólnych grup w utrzymaniu czystości,

21) prowadzenie dokumentacji zdrowotnej placówki zgodnie z załącznikiem nr 4 zarządzenia M. Z. i O.S


 

D.    Po zakończeniu turnusu do obowiązków higienistki, pielę­gniarki należy:

1)     przekazanie po zakończeniu turnusu kierownikowi lub or­ganizatorowi wypoczynku wszelkiej dokumentacji w za­kresie zdrowia i higieny uczestników,

2)     otoczenie opieki dzieci (młodzieży) w podróży powrotnej,

3)     udzielenie rodzicom (opiekunom) informacji o stanie zdro­wia dzieci (młodzieży),

 

Pan/Pani              

zam.              

nr dowodu osobistego              

              ...............................................

              Podpis

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin