Księga pomysłów - przewodnik część 1.pdf
(
2400 KB
)
Pobierz
313405360 UNPDF
Aleksandra Kozyra
Joanna Pietrzak
Anna Soból
Projekt ok³adki: Adam Bardos
Redakcja: Magdalena Kosecka
Korekta: Magdalena Marczewska
Sk³ad i ³amanie: Marek Zapa³a
© Copyright by Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ISBN 978-83-7253-611-3
Wydanie pierwsze
Warszawa 2007
Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ul. Rejtana 17/40-41
02-516 Warszawa
tel. 022 864 98 22 do 24
faks 022 864 98 26
2
Spis treœci
Wstêp ............................................................................................................................... 4
Wykaz skrótów............................................................................................................... 12
Scenariusze zajêæ ........................................................................................................... 13
3
Powiedz mi, a zapomnê,
poka¿ – zapamiêtam.
Pozwól mi dzia³aæ,
a zrozumiem i rozwinê skrzyd³a.
Konfucjusz
WSTÊP
Przekazujemy Pañstwu pakiet dla dzieci szeœcioletnich Ksiêga pomys³ów. W jego sk³ad
wchodz¹: Podrêcznik z tekstami literackimi i tekstami do czytania przez dzieci, cztery czêœci
Æwiczeñ z naklejkami, Karty pracy zawieraj¹ce m.in. elementy do wycinania, rysunki do ryso-
wania po œladzie, szlaczki literopodobne, litery i cyfry w powiêkszonej liniaturze, teksty
do czytania ze zrozumieniem, dwie czêœci Przewodnika metodycznego ze scenariuszami zajêæ
z dwiema p³ytami muzycznymi – CD1 i CD2, dwie czêœci Rozk³adu materia³u.
Na p³ytach znajduj¹ siê utwory muzyczne w wersji wokalnej i instrumentalnej, fragmenty
utworów muzyki powa¿nej oraz inne efekty dŸwiêkowe.
Treœci programowe zgrupowane s¹ w krêgi tematyczne. Dla u³atwienia oznaczone s¹ takim
samym piktogramem zarówno w zeszytach æwiczeñ, jak i w Podrêczniku.
Zadania zawarte w Æwiczeniach mog¹ byæ dostosowywane do mo¿liwoœci dzieci, modyfi-
kowane lub traktowane wybiórczo. Zachêcamy do twórczego korzystania z pakietu. Propozy-
cje zawarte w przewodniku metodycznym s¹ podpowiedzi¹ dla Nauczyciela. Powinny prowo-
kowaæ do tworzenia w³asnego pomys³u pracy z dzieckiem polegaj¹cego na dostosowywaniu
wymagañ do indywidualnych potrzeb i mo¿liwoœci ka¿dego dziecka.
Pakiet skonstruowany jest w taki sposób, aby Nauczyciel móg³ daæ ka¿demu dziecku szansê
na indywidualny rozwój i odniesienie sukcesu, gdy¿ tylko wtedy ka¿de dziecko osi¹gnie maksy-
malny rozwój emocjonalny i intelektualny. To w³aœnie dojrza³oœæ emocjonalno-spo³eczna
(na tym etapie rozwoju nawet bardziej ni¿ intelektualna) umo¿liwia osi¹gniêcie tak zwanej
dojrza³oœci szkolnej. Rozwój emocjonalny dziecka wp³ywa na nabywanie umiejêtnoœci i zdo-
bywanie wiedzy przez dziecko. Bez odpowiedniego poziomu dojrza³oœci emocjonalnej dziec-
ko, nawet niezwykle sprawne intelektualnie, mo¿e mieæ problemy z dalsz¹ nauk¹ szkoln¹. Pod-
czas ca³orocznej pracy szeœciolatki powinny osi¹gn¹æ taki poziom dojrza³oœci intelektualnej,
spo³ecznej i emocjonalnej, który pozwoli im na podjêcie nauki w klasie pierwszej. To w³aœnie
stanowi cel naszych oddzia³ywañ w pracy z dzieckiem szeœcioletnim.
Praca z pakietem Ksiêga pomys³ów u³atwi Nauczycielowi takie organizowanie procesu
dydaktycznego, aby ka¿de dziecko mog³o osi¹gn¹æ oczekiwan¹ dojrza³oœæ szkoln¹. Nale¿y d¹¿yæ
do tego, ¿eby jak najlepiej poznaæ ka¿de dziecko, zauwa¿yæ i zdiagnozowaæ jego ewentualne
trudnoœci, dostrzec mocne i s³abe strony. Powinno siê tak zorganizowaæ ka¿dy dzieñ, aby dzieci –
przebywaj¹c razem – czerpa³y jednoczeœnie jak najwiêcej korzyœci indywidualnych.
Nauczyciel pracuj¹cy z grup¹ dzieci szeœcioletnich wie, ¿e mog¹ siê w niej znaleŸæ dzieci
o poziomie wiedzy i umiejêtnoœci odpowiadaj¹cym piêciolatkom, oraz takie, których poziom
umiejêtnoœci i sprawnoœci dorównuje siedmiolatkom. Rozbie¿noœæ miêdzy wiadomoœciami,
umiejêtnoœciami i sprawnoœci¹ poszczególnych dzieci mo¿e byæ naprawdê znaczna.
I nie wynika to z dysfunkcji rozwoju, ale jest efektem braku równowagi i harmonii miêdzy
wykszta³caniem siê poszczególnych funkcji organizmu, na które ma wp³yw wiele czynników.
Dlatego w³aœnie mówimy o tym, ¿e dla dzieci szeœcioletnich jest to czas wyrównywania szans
i rozwoju indywidualnego. W zwi¹zku z tym, zanim Nauczyciel zaplanuje ca³oroczn¹ pracê,
powinien zadbaæ o to, ¿eby dzieci jak najlepiej poznaæ, zdiagnozowaæ ich poziom wiedzy
i umiejêtnoœci, wstêpnie rozpoznaæ sprawnoœæ motoryczn¹, przyjrzeæ siê funkcjonowaniu
w grupie spo³ecznej i poziomowi dojrza³oœci emocjonalnej.
4
Ta wiedza jest Nauczycielowi potrzebna do wyznaczania celu oddzia³ywañ dydaktyczno-
wychowawczych w odniesieniu do ca³ej grupy i do ka¿dego dziecka.
Nauczyciel mo¿e samodzielnie okreœliæ mo¿liwoœci swoich podopiecznych, wykorzystuj¹c
znane metody diagnozowania, np. wed³ug Jeana Piageta, prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyñskiej
czy Paula Dennisona oraz na podstawie wywiadu, obserwacji i funkcjonowania dzieci podczas
proponowanych zabaw i dzia³añ.
Podstawow¹ form¹ aktywnoœci szeœciolatka jest zabawa. Dlatego w³aœnie proponujemy
takie organizowanie zajêæ, które pozwoli dzieciom na zdobywanie nowych doœwiadczeñ
i umiejêtnoœci, poszerzy wiedzê o rzeczywistoœci, pobudzi je do myœlenia.
Zabawa stanowi najbardziej naturaln¹ i jednoczeœnie najskuteczniejsz¹ metodê nauczania
i uczenia siê. Podczas zabawy dziecko opanowuje konkretn¹ wiedzê, a jednoczeœnie sprawia
mu to wiele radoœci, daje satysfakcjê, pozwala odnieœæ sukces. Organizuj¹c naukê przez zaba-
wê, Nauczyciel ma szansê w sposób naturalny, dotrzeæ do ka¿dego dziecka i wspieraæ rozwój
jego wiedzy, umiejêtnoœci i dojrza³oœci na takim poziomie, na jakim ono jest. Mo¿e wzmacniaæ
s³absze strony, ale i rozwijaæ to, co dobre i w³aœciwe. Dzia³ania te powinny przebiegaæ w atmo-
sferze pe³nej akceptacji, serdecznoœci i bez porównywania z innymi.
Najwa¿niejsze jest d¹¿enie do tego, aby rodzaj aktywnoœci, który Nauczyciel proponuje
dzieciom, by³ dla nich impulsem do myœlenia, dzia³ania i zdobywania nowych doœwiadczeñ.
Trzeba tak¿e w taki sposób konstruowaæ polecenia i tak przekazywaæ instrukcje do wykonywa-
nia kolejnych czynnoœci, aby wszystkie dzieci je rozumia³y. Brak zrozumienia przez dziecko
wymagañ i oczekiwañ Nauczyciela jest najczêœciej pora¿k¹ dla obydwu stron. A przecie¿
najwiêksz¹ radoœci¹ i satysfakcj¹ dla ka¿dego Nauczyciela jest rozwój jego podopiecznych.
Bierne przyswajanie wiadomoœci utrudnia dzieciom ich zrozumienie i wykorzystywanie
w praktyce, a wiedza przekazywana w postaci gotowej jest powierzchowna, nietrwa³a i nieope-
ratywna. Aktywnoœæ twórcza i samodzielne dochodzenie do celu sprzyjaj¹ pog³êbianiu zdoby-
wanej wiedzy, rozwojowi procesów poznawczych i wyobraŸni. Dziecko aktywne twórczo ³atwiej
uczy siê postrzegaæ, myœleæ, mówiæ, analizowaæ, odró¿niaæ rzeczy bardziej istotne od mniej
istotnych. Jest wra¿liwe na otaczaj¹cy œwiat, ma ukierunkowane zainteresowania, rozwija siê
nie tylko fizycznie, ale tak¿e intelektualnie.
Ucz¹c aktywnie, Nauczyciel pe³ni rolê przewodnika, nie zawsze przekazuje gotowe rozwi¹-
zania. Tworzy jednak takie warunki, aby dziecko mog³o samodzielnie znaleŸæ odpowiedŸ
na postawione pytanie. Aktywne uczenie ma wiele zalet. Anga¿uje ró¿ne zmys³y dziecka,
co pozwala na lepsze zrozumienie i zapamiêtanie nauczanych treœci. Potwierdza to tak zwany
sto¿ek Dale’a ilustruj¹cy skutecznoœæ metod podawczych i aktywnych.
Ludzie pamiêtaj¹ 10% tego, co czytaj¹, 10% tego, co s³ysz¹, 30% tego, co widz¹, 50% tego,
co widz¹ i s³ysz¹, 70% tego, co mówi¹ i pisz¹, 90% tego, czego sami doœwiadczyli przez
dzia³anie i prze¿ywanie.
5
Plik z chomika:
MartuLa1987
Inne pliki z tego folderu:
Rozklad materialu cz.1.pdf
(441 KB)
Rozklad materialu cz.2.pdf
(436 KB)
Księga pomysłów - przewodnik część 1.pdf
(2400 KB)
Księga pomysłów - przewodnik część 2.pdf
(4197 KB)
Inne foldery tego chomika:
Mój kuferek
Nasza klasa 0
Sześciolatek to potrafi
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin