Miesięczny plan pracy - maj.doc

(118 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC MAJ - GRUPA TRZYLATKI

Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)

Temat kompleksowy: CO SŁYCHAĆ NA ŁĄCE?

Zakres treści

Cele

Działania dzieci

Środki dydaktyczne

Zabawy ruchowe

Pomoce

literatura

Procesy poznawcze

- percepcja za pomocą zmysłów

 

 

 

- uwaga

- rozwija zmysły w procesie

poznawania środowisk przyrodniczych

- składa obrazek w całość

 

- uważnie słucha tekstu literackiego

– słuchanie piosenki Wesoła Wróżka –– (CD) - rozmowa na temat jej treści

– zabawa dydaktyczna „Gramy w zielone” - utrwalenie koloru zielonego

– spacer na łąkę „Obserwator przyrody” - obserwacja środowiska przyrodniczego z bliska oraz przy użyciu lupy

utrwalenie koloru zielonego

– zabawa dydaktyczna „Na łące” - naklejanie naklejek na kartę laminowaną, zgodnie z treścią opowiadania Na wiosennej łące (CD)

doskonalenie umiejętności słuchowego wyodrębniania odgło­sów zwierząt z tła muzycznego

rozwijanie umiejętności naślado­wania ruchów nauczyciela

– rozmowa  „Na łące” na temat określonego środowiska przyrodniczego w oparciu o ilustrację (plansza „Na łące”)

rozwijanie umiejętności liczenia elementów zbioru

utrwalanie znajomości kolorów

malowanie techniką „mokre na mokre” – obserwacja efektu łączenia się farb

naśladowanie ruchów nauczyciela, ilu­strowanie ruchem treści piosenki

– zabawa dydaktyczna „Pokaż taki sam kolor” - rozpoznawanie i nazywanie kolorów

prezentacja litery: O, o. - wprowadzanie dzieci w świat liter (według I. Majchrzak)

– zabawa na spostrzeganie „Co nie pasuje?” - szukanie różniącego się elementu w zbiorze

nauka piosenki z zabawą ruchowo-ortofoniczna - rozwijanie reakcji na sygnał instrumentu, zdolności tanecznych i poczucia rytmu

ćwiczenie równowagi i umiejętności zatrzymania ruchu

– lepienie z masy solnej „Żabki” – rozwijanie mięśni dłoni

– zabawa dydaktyczna „Kolorowa łąka” - kończenie układania szeregów wg jednej cechy: koloru

posługiwanie się symbolem, łączenie obrazu i ruchu

– uzupełnianie na obrazku brakujących elementów Kaczeńce – dorysowywanie, doklejanie (karta pracy nr 31). Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej. Wypowiadanie słów z różnym natężeniem głosu: cicho – głośno.

łączenie słów opowiadania muzyki i ruchu.

– zabawa dydaktyczna„Kwiaty z kółek” - manipulowanie klockami Dienesa w kształcie kół, układanie z nich majowych kwiatów

– zabawa językowa „Rozmowa z echem” - powtarzanie słów ze zmienną głośnością, coraz ci­szej

reagowanie na polecenia, marsz kierowany słowami nauczyciela

– malowanie palcami „Łąka paluszkowa”  inspirowane wierszem A. Przemyskiej Motylek (pla­katowa praca plastyczna) - czerpanie radości ze wspólnie wykonanej pracy

– układanie kwiatka z naklejek według podanego wzoru  „Niebieski kwiatek” (laminowana karta pracy

doskonalenie umiejętności liczenia do 3

– opowiadanie Mateusza Galicy Wiercipiętek poznaje owady - budzenie zainteresowań przy­rodniczych, poszerzanie słownictwa, utrwalenie nazw owadów

– ilustracja ruchowa Czyścioszek - do treści opowiadania nauczyciela - łączenie ruchu z treścią opowiadania

– zabawa dydaktyczna „Kto przyleciał na łąkę?” - kształtowanie umiejętności różnicowania obiektów pod względem wielkości

- przypinanie na krawędzi pudełka owadów różnej wiel­kości, zgodnie z opowiadaniem nauczyciela

rozmowa na temat wyglądu motyla, stosowanie określeń  przymiotnikowych: kolorowe, piękne, barwne, tęczowe, delikatne, leciutkie itp.

– wiersz Ewy Stadtmüller Motyl - poznawanie utworów literatury dla dzieci

– zabawa dydaktycznaMotyle i kwiaty” - segregowanie obiektów wg jednej cechy: kształtu

  zdmuchiwanie papierowych motyli z kwiatków – ćwiczenia oddechowe

– praca plastyczna „Motyle” z talerzyków papierowych i kolorowego papie­ru. Poszerzanie doświadczeń plastycznych, łączenie różnych materiałów

Rozwijanie inwencji twórczej (CD – z do­–– wolną, spokojną muzyką).

prezentacja litery: P, p. - wprowadzanie dzieci w świat liter według Ireny Majchrzak

utrwalenie piosenki, rozwijanie umiejętności śpiewania z podziałem na role, inscenizowanie ruchem treści piosenki

wykonanie żabki techniką origami z kółek (wypychanka) – poszerzanie doświadczeń pla­stycznych

– zabawa ortofoniczna „Żabia rozmowa” - naśladowanie odgłosu żab w trzech grupach: kum –– kum, rech rech, rade rade

– masażyk relaksacyjny do wierszyka „Tu płynie rzeczka”

– zabawa taneczna Na łące do piosenki

– rozwiązanie zagadek słownych „Zagadkowa łąka”, dźwiękowych i obrazkowych

– ćwiczeniu twórcze „Lista atrybutów” - omówienie cech wyglądu biedronki

– lepienie z plasteliny „Biedronka” - ćwiczenie sprawności palców dłoni

– udział dzieci w przygotowaniu opasek na głowę „Kolorowanie owadów” - rozwijanie umie­jętności kolorowania

– tworzenie kompozycji z gotowych elementów „Łąka” (naklejek) zgodnie z treścią opowia­dania Szelągowskiej W poszukiwaniu kropki (laminowana karta pracy)

ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem słomek do picia

– rysowanie węglem „Kropki biedronki”

 

- CD – piosenka Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak) odtwarzacz kompaktowy, zielone przedmioty, lupy, aparat fotograficzny, laminowana karta pracy: Na łące, naklejki wielokrotnego użytku: wróżka, słoneczko, żółte, białe, fioletowe, niebieskie kwiaty, motyl, pszczółka, biedronka, ślimak, żabki, boćki, rybka, chmurki

- CD – W lesie (R. Dziekański) lub nastrojowy utwór z dowolnej płyty, odtwarzacz kompaktowy, Wianek (sł. J. Chrząszczewska, muz. F. Ginejko), trzy obręcze, szarfy: czerwone, żółte, niebieskie, zielone; zielony szal, plansza Na łące, cyfry 1, 2, papierowa biedronka, dwa motyle; farby, pędzle, kartki papieru, mokra gąbka, chusta animacyjna, pompony z krepiny; koła z kolorowego papieru: zielone, czerwone, niebieskie, żółte, białe kartony (zestaw dla każdego dziecka)

- wizytówki, kwiatek papierowy, duże korony królewskie, małe korony dla książąt, kredki, kwiatki z papieru w różnych kolorach, CD – piosenka Na wiosennej łące (sł. i muz. J. Pietrzak), Kraina marzeń (R. Dziekański), Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak) odtwarzacz kompaktowy, laminowana karta pracy: Na łące, naklejki wielokrotnego użytku: bocian, żabki, motyl, rybki, tamburyn, chusteczki, czerwona szarfa, zielone szarfy; masa solna, ziarna kawy, zielona farba, pędzle, liście wycięte z zielonego brystolu

- kółka lub kwiatki wycięte z kolorowego papieru, karta pracy: Kaczeńce, kredki żółte, zielona krepina, klej; apaszki i szarfy, CD – akompaniament do piosenki Wesoła Wróżka (sł. i muz. J. Pietrzak), utwór P. Czajkowskiego Taniec Cukrowej Wróżki, odtwarzacz kompaktowy, krepina, nożyczki, gumki, perfumy, klocki Dienesa w kształcie koła

- motyl z papieru, farba nietoksyczna, karta duża plakatowa Łąka; CD – Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, tarcze gimnastyczne, tamburyn, laminowana karta pracy: Kwiatek, naklejki: figury geometryczne: sześć niebieskich kółek, jedno żółte, dwa zielone prostokąty, dwa zielone trójkąty

- CD – piosenka Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak), miniatura M. Rimskiego-Korsakowa Lot trzmiela, odtwarzacz kompaktowy, ilustracje owadów: komar, motyl, biedronka, konik polny, osa, mucha, pszczoła, żuk, 8 chmurek z kartonu, opowiadanie M. Galicy Wiercipiętek poznaje owady, po dwie wstążki z krepiny: czarna i biała, trójkąt, spinacze (do bielizny) z naklejonymi 4 biedronkami różnej wielkości, pudełko

- drewniany motyl na patyku, ilustracje motyli w książkach przyrodniczych, CD – Kraina marzeń (R. Dziekański), CD – z dowolną, spokojną muzyką instrumentalną, odtwarzacz kompaktowy, strój wróżki, motyle i kwiaty z papieru, zielona trawka z kartonu, niebieska chmurka z kartonu, taśma dwustronna, szarfy w różnych kolorach, tamburyn, po dwa talerzyki papierowe, papier kolorowy, klej w sztyfcie, zszywacz, dziurkacz, spinacze biurowe, motyle z talerzyków, sznurek

- wizytówki z imionami, kwiatek papierowy, duże korony papierowe królewskie i małe dla książąt, plastelina, kredki, CD – Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak), Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. Pietrzak), Żabie tango (sł. autor nieznany, muz.

J. Kusz), odtwarzacz kompaktowy, kawałek materiału lub obręcz, wypychanka Żabka z kółek, koła duże, zielone, dwa białe i dwa czarne, flamaster, klej

- CD – Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, ilustracje na tablicy: motyl, pszczoła, mrówka, biedronka, kolorowanki z owadami przecięte na dwie części, klej, kartki, kredki, grzechotka; ilustracja biedronki, plastelina czerwona i czarna

- wycięte sylwety owadów, kredki, opaski z brystolu, klej, spinacze biurowe; chusta animacyjna, opaski z owadami; CD – piosenka Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak), trzecia zwrotka piosenki Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), miniatura, M. Rimskiego-Korsakowa Lot...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin