PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC MAJ - GRUPA TRZYLATKI
Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)
Temat kompleksowy: CO SŁYCHAĆ NA ŁĄCE?
Zakres treści
Cele
Działania dzieci
Środki dydaktyczne
Zabawy ruchowe
Pomoce
literatura
Procesy poznawcze
- percepcja za pomocą zmysłów
- uwaga
- rozwija zmysły w procesie
poznawania środowisk przyrodniczych
- składa obrazek w całość
- uważnie słucha tekstu literackiego
– słuchanie piosenki Wesoła Wróżka –– (CD) - rozmowa na temat jej treści
– zabawa dydaktyczna „Gramy w zielone” - utrwalenie koloru zielonego
– spacer na łąkę „Obserwator przyrody” - obserwacja środowiska przyrodniczego z bliska oraz przy użyciu lupy
– utrwalenie koloru zielonego
– zabawa dydaktyczna „Na łące” - naklejanie naklejek na kartę laminowaną, zgodnie z treścią opowiadania Na wiosennej łące (CD)
– doskonalenie umiejętności słuchowego wyodrębniania odgłosów zwierząt z tła muzycznego
– rozwijanie umiejętności naśladowania ruchów nauczyciela
– rozmowa „Na łące” na temat określonego środowiska przyrodniczego w oparciu o ilustrację (plansza „Na łące”)
– rozwijanie umiejętności liczenia elementów zbioru
– utrwalanie znajomości kolorów
– malowanie techniką „mokre na mokre” – obserwacja efektu łączenia się farb
– naśladowanie ruchów nauczyciela, ilustrowanie ruchem treści piosenki
– zabawa dydaktyczna „Pokaż taki sam kolor” - rozpoznawanie i nazywanie kolorów
– prezentacja litery: O, o. - wprowadzanie dzieci w świat liter (według I. Majchrzak)
– zabawa na spostrzeganie „Co nie pasuje?” - szukanie różniącego się elementu w zbiorze
– nauka piosenki z zabawą ruchowo-ortofoniczna - rozwijanie reakcji na sygnał instrumentu, zdolności tanecznych i poczucia rytmu
– ćwiczenie równowagi i umiejętności zatrzymania ruchu
– lepienie z masy solnej „Żabki” – rozwijanie mięśni dłoni
– zabawa dydaktyczna „Kolorowa łąka” - kończenie układania szeregów wg jednej cechy: koloru
– posługiwanie się symbolem, łączenie obrazu i ruchu
– uzupełnianie na obrazku brakujących elementów „Kaczeńce” – dorysowywanie, doklejanie – (karta pracy nr 31). Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej. Wypowiadanie słów z różnym natężeniem głosu: cicho – głośno.
– łączenie słów opowiadania muzyki i ruchu.
– zabawa dydaktyczna„Kwiaty z kółek” - manipulowanie klockami Dienesa w kształcie kół, układanie z nich majowych kwiatów
– zabawa językowa „Rozmowa z echem” - powtarzanie słów ze zmienną głośnością, coraz ciszej
– reagowanie na polecenia, marsz kierowany słowami – nauczyciela
– malowanie palcami „Łąka paluszkowa” inspirowane wierszem A. Przemyskiej Motylek (plakatowa praca plastyczna) - czerpanie radości ze wspólnie wykonanej pracy
– układanie kwiatka z naklejek według podanego wzoru „Niebieski kwiatek” (laminowana – karta pracy
– doskonalenie umiejętności liczenia do 3
– opowiadanie Mateusza Galicy Wiercipiętek poznaje owady - budzenie zainteresowań przyrodniczych, poszerzanie słownictwa, utrwalenie nazw owadów
– ilustracja ruchowa Czyścioszek - do treści opowiadania nauczyciela - łączenie ruchu z treścią opowiadania
– zabawa dydaktyczna „Kto przyleciał na łąkę?” - kształtowanie umiejętności różnicowania obiektów pod względem wielkości
- przypinanie na krawędzi pudełka owadów różnej wielkości, zgodnie z opowiadaniem nauczyciela
– rozmowa na temat wyglądu motyla, stosowanie określeń przymiotnikowych: kolorowe, piękne, barwne, tęczowe, delikatne, leciutkie itp.
– wiersz Ewy Stadtmüller Motyl - poznawanie utworów literatury dla dzieci
– zabawa dydaktyczna „Motyle i kwiaty” - segregowanie obiektów wg jednej cechy: kształtu
– zdmuchiwanie papierowych motyli z kwiatków – ćwiczenia oddechowe
– praca plastyczna „Motyle” z talerzyków papierowych i kolorowego papieru. Poszerzanie doświadczeń plastycznych, łączenie różnych materiałów
Rozwijanie inwencji twórczej (CD – z do–– wolną, spokojną muzyką).
– prezentacja litery: P, p. - wprowadzanie dzieci w świat liter według Ireny Majchrzak
– utrwalenie piosenki, rozwijanie umiejętności śpiewania z podziałem na role, inscenizowanie ruchem treści piosenki
– wykonanie żabki techniką origami z kółek (wypychanka) – poszerzanie doświadczeń plastycznych
– zabawa ortofoniczna „Żabia rozmowa” - naśladowanie odgłosu żab w trzech grupach: kum –– kum, rech rech, rade rade
– masażyk relaksacyjny do wierszyka „Tu płynie rzeczka”
– zabawa taneczna Na łące do piosenki
– rozwiązanie zagadek słownych „Zagadkowa łąka”, dźwiękowych i obrazkowych
– ćwiczeniu twórcze „Lista atrybutów” - omówienie cech wyglądu biedronki
– lepienie z plasteliny „Biedronka” - ćwiczenie sprawności palców dłoni
– udział dzieci w przygotowaniu opasek na głowę „Kolorowanie owadów” - rozwijanie umiejętności kolorowania
– tworzenie kompozycji z gotowych elementów „Łąka” (naklejek) zgodnie z treścią opowiadania Szelągowskiej W poszukiwaniu kropki (laminowana karta pracy)
– ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem słomek do picia
– rysowanie węglem „Kropki biedronki”
- CD – piosenka Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak) odtwarzacz kompaktowy, zielone przedmioty, lupy, aparat fotograficzny, laminowana karta pracy: Na łące, naklejki wielokrotnego użytku: wróżka, słoneczko, żółte, białe, fioletowe, niebieskie kwiaty, motyl, pszczółka, biedronka, ślimak, żabki, boćki, rybka, chmurki
- CD – W lesie (R. Dziekański) lub nastrojowy utwór z dowolnej płyty, odtwarzacz kompaktowy, Wianek (sł. J. Chrząszczewska, muz. F. Ginejko), trzy obręcze, szarfy: czerwone, żółte, niebieskie, zielone; zielony szal, plansza Na łące, cyfry 1, 2, papierowa biedronka, dwa motyle; farby, pędzle, kartki papieru, mokra gąbka, chusta animacyjna, pompony z krepiny; koła z kolorowego papieru: zielone, czerwone, niebieskie, żółte, białe kartony (zestaw dla każdego dziecka)
- wizytówki, kwiatek papierowy, duże korony królewskie, małe korony dla książąt, kredki, kwiatki z papieru w różnych kolorach, CD – piosenka Na wiosennej łące (sł. i muz. J. Pietrzak), Kraina marzeń (R. Dziekański), Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak) odtwarzacz kompaktowy, laminowana karta pracy: Na łące, naklejki wielokrotnego użytku: bocian, żabki, motyl, rybki, tamburyn, chusteczki, czerwona szarfa, zielone szarfy; masa solna, ziarna kawy, zielona farba, pędzle, liście wycięte z zielonego brystolu
- kółka lub kwiatki wycięte z kolorowego papieru, karta pracy: Kaczeńce, kredki żółte, zielona krepina, klej; apaszki i szarfy, CD – akompaniament do piosenki Wesoła Wróżka (sł. i muz. J. Pietrzak), utwór P. Czajkowskiego Taniec Cukrowej Wróżki, odtwarzacz kompaktowy, krepina, nożyczki, gumki, perfumy, klocki Dienesa w kształcie koła
- motyl z papieru, farba nietoksyczna, karta duża plakatowa Łąka; CD – Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, tarcze gimnastyczne, tamburyn, laminowana karta pracy: Kwiatek, naklejki: figury geometryczne: sześć niebieskich kółek, jedno żółte, dwa zielone prostokąty, dwa zielone trójkąty
- CD – piosenka Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak), miniatura M. Rimskiego-Korsakowa Lot trzmiela, odtwarzacz kompaktowy, ilustracje owadów: komar, motyl, biedronka, konik polny, osa, mucha, pszczoła, żuk, 8 chmurek z kartonu, opowiadanie M. Galicy Wiercipiętek poznaje owady, po dwie wstążki z krepiny: czarna i biała, trójkąt, spinacze (do bielizny) z naklejonymi 4 biedronkami różnej wielkości, pudełko
- drewniany motyl na patyku, ilustracje motyli w książkach przyrodniczych, CD – Kraina marzeń (R. Dziekański), CD – z dowolną, spokojną muzyką instrumentalną, odtwarzacz kompaktowy, strój wróżki, motyle i kwiaty z papieru, zielona trawka z kartonu, niebieska chmurka z kartonu, taśma dwustronna, szarfy w różnych kolorach, tamburyn, po dwa talerzyki papierowe, papier kolorowy, klej w sztyfcie, zszywacz, dziurkacz, spinacze biurowe, motyle z talerzyków, sznurek
- wizytówki z imionami, kwiatek papierowy, duże korony papierowe królewskie i małe dla książąt, plastelina, kredki, CD – Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak), Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. Pietrzak), Żabie tango (sł. autor nieznany, muz.
J. Kusz), odtwarzacz kompaktowy, kawałek materiału lub obręcz, wypychanka Żabka z kółek, koła duże, zielone, dwa białe i dwa czarne, flamaster, klej
- CD – Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, ilustracje na tablicy: motyl, pszczoła, mrówka, biedronka, kolorowanki z owadami przecięte na dwie części, klej, kartki, kredki, grzechotka; ilustracja biedronki, plastelina czerwona i czarna
- wycięte sylwety owadów, kredki, opaski z brystolu, klej, spinacze biurowe; chusta animacyjna, opaski z owadami; CD – piosenka Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak), trzecia zwrotka piosenki Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), miniatura, M. Rimskiego-Korsakowa Lot...
MartuLa1987