Jak prowadzic szkolne zebrania.doc

(130 KB) Pobierz
Jak prowadzić szkolne zebrania

Biuletyn Komisji do działań opiekuńczo - wychowawczych

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Wągrowcu

Numer 3(16) wrzesień 2006.

 

 

Jak prowadzić szkolne zebrania?

 

Od lat kontakty nauczycieli z rodzicami są sformalizowane. Zwykle przebieg wywiadówek wygląda następującą: najpierw wystąpienie dyrektora lub ważnych gości, wręczenie rodzicom kartek z ocenami, następnie krytyczne uwagi o uczniach, a na koniec prośba o wpłaty na różne cele szkoły. Później następuje cisza, spuszczone głowy rodziców i brak chęci udziału w trójce klasowej. Rodzice często po takim spotkaniu są zniechęceni, rozczarowani, a przecież nie tego się spodziewali. Przyszli do szkoły aby uzyskać rzetelne informacje o ich dziecku, o tym gdzie szukać pomocy w przypadku niepowodzeń i dowiedzieć się, co robić gdy dziecko ma kłopoty.

Rodzic posyłając swoje dziecko do szkoły ustanawia tym samym transakcję między nim a nauczycielem, dlatego ma prawo:

ü      znać programy dydaktyczne i wychowawcze nauczycieli,

ü      domagać się precyzyjnego określenia, jak szkoła ma zamiar przekazywać uczniom rzetelną wiedzę, jak określa i jakie daje gwarancje należytej edukacji, jakie umiejętności chce ukształtować dziecku i jak zamierza wspomagać rozwój dzieci z wychowawczego punktu widzenia.

Aby wywiadówki spełniały właściwą swą rolę należy je przeprowadzać w sposób przemyślany i starannie zaplanowany.

 

Współpraca  wychowawcy z rodzicami

 

Właściwa współpraca wychowawcy z rodzicami może dać gwarancję realizacji szczytnych celów pedagogicznych, może dotykać tego obszaru, który jest określany jako „dobro dziecka”. Jedynie poprzez współpracę i wspólną refleksję niektóre działania dotyczące dziecka można skorygować, wyeliminować, wzmocnić...aż do ewentualnej zmiany szkoły lub wychowawcy, jeśli okaże się, że proponowane przez szkołę wartości, postawy są odmienne od oczekiwanych przez rodziców i uczniów.

Jedynie w wyniku współpracy i dobrej wzajemnej komunikacji można dojść do porozumienia na rzecz dziecka i ucznia.

Dobra współpraca podnosi również satysfakcję z pracy nauczyciela, wpływa na wzrost jego poczucia wartości oraz sensu i celowości pracy. Może być ona także czynnikiem rozumienia swojej roli jako egzekutora wiedzy, umiejętności i dyscypliny, ale życzliwego doradcy edukacyjnego i rozwojowego ucznia, gdyż taka właśnie powinna być misja nauczyciela.

 

 

Wychowawca- wzór do naśladowania

 

Na początku roku szkolnego nauczyciel opracowuje harmonogram spotkań na cały rok szkolny. Wyznacza daty, określa czas trwania zebrania oraz ich tematykę. Taki zestaw przygotowuje dla każdego rodzica.

Każde spotkanie jest zapowiedziane indywidualnym zaproszeniem, na którym powinny się znaleźć następujące informacje:

-          charakter spotkania ( informacyjne, dyskusyjne, szkoleniowe),

-          data i dokładna godzina rozpoczęcia zebrania, numer sali,

-          przebieg spotkania,

-          zaproszeni goście.

Idealny wychowawca przygotowuje jak najwięcej informacji na piśmie. Na pierwszym spotkaniu w roku szkolnym rodzice powinni otrzymać wydrukowane plany lekcji, zestawienie nauczycieli uczących w klasie, kalendarium roku szkolnego, planowane imprezy szkolne i wycieczki. Tak przygotowane zebranie byłoby krótsze, a rodzice dokładniej wiedzieliby, po co wzywa się ich do szkoła.

Na zebranie wychowawca może zapraszać także nauczycieli poszczególnych przedmiotów, zanim pojawią się konflikty, ponieważ rodzicom często brakuje informacji, kto dzieci uczy, czego i jakimi metodami.

Aby rodzice nie wychodzili z zebrania z poczuciem straconego czasu należy pokazać im efekty pracy ich dziecka. Dlatego wychowawca powinien on rozłożyć prace uczniów do wglądu. Niedopuszczalne są sytuacje, kiedy rodzice proszą o wgląd w sprawdziany, a nauczyciele odmawiają.

Na pierwszym spotkaniu warto ustalić zasady współpracy rodziców ze szkołą, formę kontaktów,  sposoby komunikowania się. Niektóre problemy mogą być rozstrzygane telefonicznie lub korespondencyjnie. W ten sposób nauczyciel ochroni swój czas przed często zbytecznymi z rodzicami. Jednak w sprawach ważnych musi być on dostępny.

 

Ważne szczegóły:

 

ü      Na   pierwszym spotkaniu nauczyciel wita rodziców uśmiechem i wyciąga w geście na powitanie rękę. Rodziców wita w drzwiach wyznaczonego miejsca na zebranie.

ü      Wychowawca na zebranie przychodzi jako pierwszy, a nie ostatni. Kilkuminutowe spóźnienie  doprowadza wielu rodziców do furii. Oznacza także brak szacunku, a to może być pierwszym sygnałem ostrzegawczym w nieprawidłowej drodze budowania wzajemnej sympatii i współpracy.

ü      Powinien być także pierwszy w klasie po to, aby przygotować odpowiednio pomieszczenie. Zwykle rodzice siadają w ławkach jak uczniowie, ale to nie sprzyja właściwej komunikacji między wychowawcą a rodzicami, gdyż ci, którzy siedzą w dalszej części klasy są poza zasięgiem wzroku lub widziane są tylko plecy- ci, którzy siedzą przed nimi.

ü      Dobrym sposobem na stworzenie właściwego układu jest ustawić krzesła lub stoliki w okrąg lub tzw. podkowę.

ü      Ważnym elementem powinna stać się rezygnacja z anonimowości rodziców. Nauczyciel może poprosić ich do noszenia identyfikatorów z imieniem i nazwiskiem i ewentualnie imieniem dziecka. Wychowawca taki sam identyfikator przygotowuje dla siebie.

ü      Można przed zebraniem poczęstować rodziców kawą, wodą mineralna, czy ciasteczkami. Jest to  bardzo przyjemny gest, zwłaszcza, że dużo rodziców przychodzi na wywiadówki bezpośrednio po pracy.

ü      Zależy się również  zająć okryciem wierzchnim rodziców. Często płaszcz zawieszony na ramieniu  lub położony na ławce nie stwarza właściwej atmosfery, spoceni rodzice są zdenerwowani.

ü      Najważniejsze staje się także nieobwinianie rodziców za nieobecność innych- jest to kolejny absurd na drodze budowania dobrego kontaktu.

 

ü      Kiedy wszystkie te sprawy zostaną już zrealizowane należy przejść do przedstawienia i omówienia programu zebrania. Rodzice powinni dowiedzieć się,  czym będzie mowa, ile zebranie będzie trwało, kiedy będą mogli zabierać głos w ważnych sprawach.

 

Jak rozmawiać z rodzicami?

 

ü      Staraj się poznać rodziców. Będzie to czas dobrze zainwestowany, gdyż poznanie przyniesie korzyści dla obu stron. W przyszłości rodzice mogą okazać się najwartościowszymi współpracownikami.

ü      Rozmawiając z rodzicami, dąż do znalezienia wspólnej płaszczyzny- nie przemawiaj tonem mentorskim ani nie posługuj się żargonem nauczycielskim.

ü      Mówiąc o dziecku skup się na pozytywach. Pochwałami możesz więcej zdziałać niż wytykaniem wad. Wyjaśnij rodzicom, jak mogą się przyczynić do sukcesu dziecka.

ü      Pozwól się wypowiedzieć rodzicom- uważnie ich wysłuchaj.

ü      Poznaj warunki bytowe ucznia- jeśli jest to możliwe, złóż wizytę w jego domu.

ü     Umów się na następne spotkanie. Ważne jest stałe utrzymywanie kontaktu, co świadczy o zainteresowaniu rodziców dzieckiem.

 

Zasady dobrego kontaktu:

 

ü      Pamiętaj o odpowiednim powitaniu i uśmiechu.

ü      Bądź punktualny.

ü      Przygotuj program i staraj się trzymać dyscyplinę czasową.

ü      Odpowiednio zaaranżuj przestrzeń

ü      Umożliw wzajemną identyfikację poznania się.

ü      Podziękuj za obecność.

 

Ściągawka na zebranie

 

ü      Określ starannie i jasno cel zebrania. Powinien on być  zrozumiały i konkretny.

ü      Zaczynaj od spraw łatwych i prostych do rozwiązania i zastanów się, które punkty są na tyle ważne, że nie można ich pominąć, a które są najtrudniejsze i może się przy nich wywiązać dyskusja.

ü      Przygotuj starannie plan spotkania, oceń ile czasu trzeba na każdy punkt.

ü      Wyznacz ramy czasowe całego zebrania- najlepiej nie więcej niż 1-1,5 godziny. Jeśli zebranie się przedłuża zrezygnuj z innych punktów i przenieś na inny termin.

ü      Możliwie dużo informacji postaraj się przygotować na piśmie i powiel je w odpowiednich ilości egzemplarzy.

ü      Przygotuj odpowiednie pomieszczenie, segreguj materiały i wszystko to, co chcesz powiedzieć. Poukładaj je tak, żeby ich nie szukać w czasie zebrania.

ü      Na początku przedstaw plan spotkania i sprawdź czy uczestnicy mają do niego uwagi.

ü      Upewnij się, czy wszyscy mogą być do końca, jeśli trzeba będzie podejmować decyzje grupowe.

ü      Pilnuj dyscypliny dyskusji, jeśli zaistnieje taka potrzeba, to określ delikatnie, ale stanowczo, zasady wypowiedzi:

Ø      mówi tylko jedna osoba,

Ø      niezadługi czas wypowiedzi,

Ø      głosu udziela prowadzący,

Ø      zdecydowanie kończ przedłużającą się dyskusję albo propozycją kolejnego spotkania poświęconą tylko spornej sprawie, albo głosowaniem

ü     Szanuj czas przybyłych osób. Nie rozgaduj się, unikaj raczej osobistych wymuszeń, sprawiaj wrażenie osoby kompetentnej, zdecydowanej, pełnej racji.

ü     Na zakończenie podsumuj spotkanie, podziękuj za przybycie, zapowiedz, datę, godzinę i miejsce następnego spotkania

ü     Pamiętaj, że tak jak prowadzisz zebranie, rodzice oceniają jak prowadzisz lekcje. Nic nie stoi na przeszkodzie, by podobnie, jak pisze się konspekty lekcji, zacząć pisać konspekty scenariusza zebrań.

 

Oto przykładowe scenariusze spotkań z rodzicami.

 

Poniższe scenariusze mogą być przydatne dla wszystkich wychowawców, a zwłaszcza dla tych, którzy rozpoczynają pracę nauczyciela.

Spotkania z rodzicami możemy ogólnie podzielić na :

Ø      Spotkania informacyjne- zaznajamianie rodziców z osiągnięciami szkolnymi uczniów, w problemami wychowawczymi, podejmowanie zadań wychowawczych i edukacyjnych, bieżące sprawy klasowe itp.

Ø      Spotkania towarzyskie- okolicznościowe, z okazji uroczystości i imprez klasowych lub ogólnoszkolnych.

Ø      Spotkania szkoleniowe- poświęcone pedagogizacji rodziców.

 

SPOTKANIE I

Temat: Poznajemy się... pierwsze zebranie rodziców- rozpoczęcie roku szkolnego.

 

Materiały: identyfikatory, kartki, pisaki, dokumenty- odbitki ksero, kawiarniany skład stolików- kawa, herbata, ciastka.

Przebieg:

1.      Zaproszenie do zajmowania dowolnych miejsc.

2.      Powitanie i przedstawienie się wychowawcy.

3.      Kolejne wypowiedzi rodziców- prezentacja, krótka informacja o sobie i dziecku.

4.      Informacja o zespole uczących w klasie i pracy pedagoga szkolnego.

5.      Baza materialna szkoły i zajęcia pozalekcyjne.

6.      Zapoznanie rodziców z zasadami prawnymi regulującymi życie ucznia w szkole, zawartymi w statucie, programie wychowawczym, wewnątrzszkolnym systemie oceniania.

7.      Opracowanie w zespołach „stolikowych” propozycji do planu wychowawczego klasy- prezentacja zagadnień.

8.      Dyskusja nad propozycjami i zapisanie wspólnych ustaleń.

9.      Wyłonienie trójki klasowej.

10.  Terminarz kolejnych spotkań.

11.  Pożegnanie.

 

 

SPOTKANIE II

Temat: Co możemy robić razem w szkole?- budowanie programu wychowawczego.

 

Materiały: arkusze papieru, pisaki, magnesy.

Nauczyciel przed spotkaniem z rodzicami przygotowuje w formie plakatu zadania wychowawcze szkoły, które zostały zaplanowane do realizacji w danym roku szkolnym- nie pokazuje ich rodzicom.

Przebieg:

1.          Wprowadzenie. Określenie celu spotkania: wspólne projektowanie działań wychowawczych zmierzających do ustalenia zadań priorytetowych.

2.          Praca w grupach 5- osobowych. Rodzice opracowują we wspólnej dyskusji odpowiedź na pytanie: nasza wizja szkoły, jak ma wyglądać, jakie oczekiwania ma spełniać- 20 minut.

3.          Prezentacja rezultatów pracy- plakaty umieszczamy w widocznym miejscu.

4.          Dokonanie przez każdego rodzica wyboru trzech najważniejszych plakatów.

5.          Podliczanie głosów i zapisanie na osobnej kartce najważniejszych.

6.          Porównanie propozycji rodziców z programem wychowawczym szkoły i ustalenie wspólnego stanowiska.

7.          Przedstawienie wspólnego wypracowanego planu na następnym spotkaniu z rodzicami i dyskusja nad sposobami realizacji poszczególnych zagadnień.

 

SPOTKANIE III

Tematyka: Ustalenie najistotniejszych problemów wychowawczych.

 

Materiały: arkusze papieru, pisaki, magnesy.

Przebieg:

Nauczyciel przygotowuje wcześniej plakat na temat najczęściej pojawiających się na terenie szkoły problemów wychowawczych.

Przebieg taki sam jak w scenariuszu II 1-6 z wyjątkiem punktu 2, w którym rodzice opracowują plakat dotyczący problemów, jakie dzieci mają w domu.

Następnie spotkanie może dotyczyć opracowania sposobów radzenia sobie z tymi trudnościami, czyli ułożenie planu wychowawczego szkoły przy współpracy z rodzicami.

 

 

SPOTKANIE IV

Tematyka: Jak poprawić zachowanie uczniów?

 

Materiały: arkusze papieru, pisaki, magnesy.

Przebieg:

1.      Krótka informacja na temat osiągnięć uczniów. Podziękowanie rodzicom za współpracę w tym zakresie.

2.      Uświadomienie rodzicom, że same oceny to nie wszystko. Przedstawienie problemów:

Ø      ucieczki z lekcji,

Ø      spóźnienia i usprawiedliwienia godziny,

Ø      wulgarne słownictwo, agresja.

3.      Podział rodziców na cztery grupy. Każda grupa zajmuje się jednym problemem, wypisując propozycje dotyczące zlikwidowania danego problemu.

4.      Dyskusja nad problemami.

5.      Ustalenie terminu następnego zebrania, którego celem będzie ocena skuteczności podjętych działań.

 

 

SPOTKANIE V

Tematyka: Warsztaty dla rodziców: Szkoła bez uzależnień.

 

Materiały: kartki, długopisy

Przebieg:

1.      Rodzice piszą na kartkach anonimowo, kiedy rozpoczęło się ich uzależnienie- jeśli mają jakiś nałóg.

2.      Dyskusja- co było przyczyną uzależnienia?

3.      Rodzice na kartkach wypisują rady dotyczące sposobu pozbycia się nałogu.

4.      Dyskusja dotycząca tych rad.

5.      Ustalenie wspólnych wniosków do pracy z dziećmi:

Ø      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin