Wykład 13 i 14 PiU.docx

(27 KB) Pobierz

Wykład 13

 

I .

Warunkowanie sprawcze Edward Lee Thorndike

*duża aktywność naukowa

* 1898 – Animal intelligence. An Experimental study of the associative processes in animals.

* badał kurczątka w labiryncie

* badał koty w labiryncie (skrzynka problemowa)

 

1. Trial and error learning

koneksje (połączenia) pomiędzy bodźcami i reakcjami

nie używał określenia „warunkowanie instrumentalne”

ale według niego opiera się ono na prawie efektu

 

2. PRAWO EFEKTU

Jeśli po skojarzeniu bodźca z reakcją wystąpi stan przyjemności, to związek ten zostanie utrwalony. Natomiast jeśli po skojarzeniu bodźca z reakcją wystąpi stan przykrości, to związek bodźca z reakcją zostanie osłabiony.

 

3. Dwa rozumienia WZMOCNIENIA

 

sens empiryczny- warunki, które istnieją w sytuacji uczenia, powodujące zmianę prawdopodobieństwa wystąpienia  reakcji

 

sens teoretyczny- zależy od teorii: Thorndike: stan przykrości lub przyjemności; Hull- redukcja popędu

 

Wzmocnieniekażde zdarzenie, które zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania, po którym to zdarzenie wystąpiło (bez względu na to czy będzie to pozytywne czy negatywne).

Musi być:

ü      bezpośrednio po reakcji

ü     

mieć charakter subiektywny

 

rodzaje wzmocnień:

- wzmocnienie pozytywne – dodanie czegoś do sytuacji

jest to czynnik wzmacniający (błędnie nazywany nagrodą)

 

-wzmocnienie negatywne – usunięcie czegoś z sytuacji

jest to czynnik awersyjny (błędnie nazywany karą)

Kara:

ü      zastosowanie czynnika awersyjnego

ü      wycofanie wzmocnienia pozytywnego

Wzmacniamy zachowanie !!!

Nagradzamy osobę !!!

II. David Premack

skoncentrował się na wzmocnieniu (wzmacniane jest zachowanie, a nie bodziec)

W każdej sytuacji jedno zachowanie ma większe prawdopodobieństwo wystąpienia, ŚRODOWISKO determinuje sposób zachowania

Zachowania mają wartość względną. TEORIA WZGLĘDNEJ WARTOŚCI: czy dane zachowanie będzie wzmacniać inne zachowanie, musimy znać względne wartości każdego z nich

MIARA WZGLĘDNEJ WARTOŚCI ZACHOWANIA = pomiar czasu

Wzmocnienie obejmuje relacje pomiędzy dwoma reakcjami

ZASADA PREMACKA: z każdych 2 zachowań, zachowanie o wyższym prawdopodobieństwie pojawienia się będzie wzmacniać zachowanie o niższym prawdopodobieństwie.

 

III. Klasyczne a instrumentalne:

WZMOCNIENIE

klasyczne- bez względu na wystąpienie reakcji

instrumentalne- warunkiem podania wzmocnienia jest wystąpienie reakcji

REAKCJE

klasyczne – niewolicjonalna

instrumentalne – wolicjonalna (mięśnie szkieletowe)

Biofeedback- biologiczne sprzężenie zwrotne / procedura instrumentalna w reakcjach niewolicjonalnych

IV. Julian B. Rotter

-psychologia osobowości

- psychologia kliniczna

 

 

Social learning theory of personality

teoria społeczno-uczeniowa (teoria społecznego uczenia)

learning theorytheory of learning

- Teorie dotychczasowe krytykował za:

ü      nie uwzględnianie czynników poznawczych

ü      nie uwzględnianie faktów

wzmocnienie nie działa w sposób automatyczny/jest skuteczne w zależności od tego co jest spostrzegane

ü      badania nad uczeniem nie stosują się do sytuacji ludzkich

ü      zachowanie przebiega w sytuacjach społecznych [social]

ü      w większości teorii człowiek to bierny odbieracz bodźców, bez uwzględnienia jego aktywności

J.Poolard i Miller „Personality and psychotherapy”

- Podstawowe pojęcia:

ü      potencjał zachowania (prawdopodobieństwo wystąpienia)

ü      oczekiwanie (charakter subiektywny, problem przeceniania i niedoceniania swoich szans) Rozróżnienie na : oczekiwanie – specyficzne - uogólnione

ü      wartość wzmocnienia (pojawia się gdy prawdopodobieństwo osiągnięcia kilku wzmocnień jest takie samo)

Wybór zależy od tego z czego wybieramy. Wartość wzmocnienia jest determinowane przez oczekiwana, że wartość jednego do wzmocnienia doprowadzi do innego wzmocnienia

- Lista potrzeb:

ü      1. UZNANIA, posiadania WYSOKIEGO STATUSU SPOŁECZNEGO

spostrzeganie siebie jako osoby kompetentnej, dobrej, lepszej od innych

ü      2. DOMINACJI

wpływania na innych ludzi

ü      3. NIEZALEŻNOSCI

poleganie na sobie, wyznaczanie celów bez pomocy innych

ü      4. OCHRONY I ZALEŻNOSCI

inni chronią nas przed frustracjami, dostarczają poczucia bezpieczeństwa

ü      5. POTRZEBA MIŁOSCI I AKCEPTACJI

lubienie przez innych, zainteresowanie ze strony innych ludzi

ü      6. KOMFORTU FIZYCZNEGO

i unikania bólu, przyjemnych doznań cielesnych

- Implikacje dla teorii

ü      terapia to proces uczenia się w którym terapeuta pomaga osiągnąć pacjentowi planowane zmiany w zachowaniu i myśleniu

ü      terapeuta tak kieruje terapią aby niewłaściwe postawy i zachowania zostały wygaszone a wzmocnione zachowania właściwe

ü      szczególną wagę należy zwrócić na to w jaki sposób powstały niewłaściwe postawy i zachowania, bardzo ważne jak pacjent generalizuje wydarzenia ze swojego życia

ü      terapia powinna być rozpatrywana jako forma interakcji społecznej

LOCUS OF CONTROL

Umiejscowienie źródła kontroli SKALA I-E

Internals – wewnętrzne źródło kontroli

Externals – zewnętrzne źródło kontroli

Wynik 0-23 (29 pytań, 6 pytań buforowe)

0 – wewnętrzne, „Każdy jest kowalem własnego losu:”

INTERNALS osoby:

ü      rezultaty zachowań przypisują swojemu działaniu

ü      tendencja do kontroli zachowania innych ludzi

ü      opór przeciwko kontroli ze strony innych ludzi

ü      osoby aktywnie poszukujące

ü      dokładnie chcą wiedzieć

ü      bardzo dbają o swoje zdrowie

ü      z rodzin o ciepłej atmosferze, ale z dyscypliną zgodne postawy wychowawcze rodziców,

23 – zewnętrzne „Nic ode mnie nie zależy”

EXTERNALS

ü      wierzą w szczęście, los

ü      postawy konformistyczne

ü      zgeneralizowane

ü      nie zawsze przewidzą swoje zachowanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wykład 14

 

I.

Albert Bandura *1925

a)

Rotter - wybór określonej formy zachowania w określonej sytuacji

Bandura - jak ludzie uczą się zachowań w określonych sytuacjach społecznych

zachowanie dla Bandury = łączny wynik działań zmiennych osobowościowych i środowiskowych

WCZEŚNIEJSZE UJMOWANIE RELACJI OSOBOWOWOŚĆ a ŚRODOWISKO

1) B = f (P * E)

B- zachowanie

P- osoba

E- środowisko

zachowanie jako funkcja osoby i zachowania

2) B = f ( P ←→E)

interakcja

Bandura determinizm interakcyjny

b) WZMOCNIENIE

Zdaniem Bandury wzmocnienie jest ważne, wyróżnił wzmocnienie antycypowane = wzmocnieniem może być zachowanie aktualne, ale również to co może być aktualne antycypowane w wyniku przeżywania jakiegoś zachowania

c) bardzo duże znaczenie przypisywał procesom poznawczym

 

 

Główne pojęcia:

uczenie przez obserwację (ang. observational learning)

jest to uczenie czterofazowe:

ü      proces uwagi (po to żeby się czegoś nauczyć, musimy to wyodrębnić)

ü      proces zapamiętywania

ü      naśladowanie zachowania

ü      procesy motywacyjne

self-efficacy

przekonanie o skuteczności własnego zachowania

ustawicznie podejmujemy decyzje o naszych zachowaniach, przy tych decyzjach bardzo ważne jest przekonanie o skuteczności własnego zachowania:

ü      jeśli nie oceniamy prawidłowo to czeka nas niepowodzenie

ü      jeśli nisko oceniamy swoje możliwości to wyżej oceniamy trudność zadania, a co za tym idzie, wzrasta możliwość nieosiągnięcia celu

Badanie A.Bandury, E.B. Blanchard, B. Ritter

1.      grupa kontrolna

2.      systematyczna desensytyzacja

3.      symboliczne modelowanie - osoba badana ogląda film gdzie dochodziło do bliskiego kontaktu ludzi z wężami

4.     

rzeczywiste modelowanie - osoba za szybą ogląda jak osoba zbliża się do węża

pomiar początkowy:

- stopień fobii

- stopień lęku przed wężami

2,3 - znaczny spadek lęku

4 - największy spadek lęku

II.

Skinner (1904-1990)

behawioryzm radykalny

radix (łac.) - korzeń

Najważniejsze dzieła:

1) The behavior of organisms. The experimental analysis 1938/1995

2) Walden Two 1947 !

3)  Science and human behavior 1953 podręcznik

4) Verbal behavior 1957

5) Beyond freedom and dignity 1971

Poza wolnością i godnością 1978

6) Notebooks 1980

7) Enjoy old age 1983

Przyjemnej starości

Autobiografia

1. Particulars of my life 1976

2. The shaping of a behaviorist 1979

3. A matter of consequences 1984

Verbal behavior - 1959 recenzja Naoma Chomskiego

 

Nauka o zachowaniu

ü      da się sformułować jako zbiór reguł o funkcjonalnych związkach między zachowaniem a środowiskiem

ü      aby te funkcjonalne związki między były ważne trzeba je odkryć

ü      reguły funkcjonalne muszą mieć charakter danych psychologicznych

ü      !! wyjaśnienia fikcyjne - rzeczą zbędną jest wyjaśnianie tego co znajduje sie wewnątrz organizmu (są to pseudo wyjaśnienia, wyjaśnienia fikcyjne)

ü      najogólniejsze zasady zachowania są uniwersalne

ü      praktyczna użyteczność psychologii (jeśli powstanie prawdziwa nauka o zachowaniu to musi być ona praktyczna)

       Zachowanie

·         reaktywne - w warunkowaniu klasycznym

·         sprawcze (instrumentalne, emitowane)- zachowanie wolicjonalne zależne od woli zachowującego się, Skinner badał jak te zachowania się zmieniają gdy zmieniamy warunki środowiskowe

 

 

Wzmocnienie - zawsze zwiększa prawdopodobieństwo zachowania

·         wzmocnienie pozytywne - czynnik wzmacniający dodany

·         wzmocnienie negatywne - odebrany czynnik awersyjny

 

Kara ma na celu kontrolę zachowania

·         zastosowanie bodźca awersyjnego

·         wycofanie wzmocnienia pozytywnego

Konsekwencje karania

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin