PsychZaburzeń 0708 - reszta Carsona.pdf

(799 KB) Pobierz
300450130 UNPDF
S k r y p t   z   P s y c h o l o g i i   Z a b u r z e ń  
p p p  
2 0 0 7  
W niniejszym dokumencie zebrane zostały wszystkie najistotniejsze 
informacje z tekstów zadanych doopracowaniana kurs“Psychologia 
zaburzeń” w roku 2007/08, ale bez opracowań tekstów na ćwiczenia.  
Solon 
Ateny 666 
Goniec 555‐PSYCHE
300450130.003.png
R. 1: ZARYS OGÓLNY_____________________________________________________________________________ 3 
R. 2: Historyczne poglądy na zaburzone zachowanie____________________________________________________ 8 
R.3: Przyczyny i czynniki ryzyka występowania zaburzonego zachowania __________________________________ 10 
R. 4: Stres i zaburzenia przystosowania _____________________________________________________________ 14 
R. 7: Zaburzenia somatoformiczne i dysocjacyjne _____________________________________________________ 24 
R.12: Schizofrenia i zaburzenia urojeniowe __________________________________________________________ 31 
R. 15: Ocena kliniczna___________________________________________________________________________ 38 
R. 16: Biologiczne metody leczenia_________________________________________________________________ 43 
R. 17: Terapie Psychologiczne_____________________________________________________________________ 47 
R. 18: Współczesne problemy leczenia zaburzeń psychicznych___________________________________________ 59
Psychologia Zaburzeń  2z63 
300450130.004.png
R. 1: ZARYS OGÓLNY 
ZABURZENIE PSYCHICZNE –klinicznie znaczący syndrom bądź wzorzec behawioralny lub psychologiczny, 
który obserwujemy u danej jednostki i który ma związek z odczuwanym w danym momencie : 
§  cierpieniem (bolesnym symptomem) lub 
§  upośledzeniem (zakłóceniem w jednej bądź więcej niż jednej sferze funkcjonowania) lub 
§  ze znacznie zwiększonym ryzykiem poniesienia śmierci, odczuwania bólu, upośledzenia czy 
poważnego ograniczenia swobody działania 
Dodatkowo ten syndrom musi być czymś więcej niż ogólnie akceptowaną i usankcjonowaną kulturowo 
reakcją na konkretne wydarzenie, np. śmierć ukochanej, osoby. Musi także być on w danym momencie 
przejawem behawioralnej, psychologicznej lub biologicznej dysfunkcji występującej u danej osoby. Ani 
zachowanie dewiacyjne, ani też konflikty pomiędzy jednostkąa społeczeństwem nie są zaburzeniami 
psychicznymi, chyba że owe dewiacje czy konflikty są objawem opisanej powyżej dysfunkcji występującej u 
danej osoby. 
[definicja z DSM‐IV]  
DSM‐I ukazał się w 1952 roku  
DSM‐II ukazał się w 1968 roku  
DSM‐III ukazał się w 1980 roku  
DSM‐IV ukazał się w 1994 roku
ZABURZENI PSYCHICZNE –stan psychiczny, który 
 powoduje znaczące cierpienie lub upośledzenie 
 jest czymś więcej niż ogólnie przyjętą formą reakcji na konkretne wydarzenie 
 stanowi przejaw dysfunkcji psychicznej 
[definicja Jerome Wakefielda]  
ZACHOWANIE JAKO NIENORLAMNE (ZABURZONE) –przejaw zaburzenia psychicznego; jest uporczywe,a 
jednocześnie w poważnym stopniu zagraża dobru jednostki i/lub dobru społeczności ludzkiej, do której owa 
jednostka należy. 
[definicja Garsona] 
Użyteczność systemu klasyfikacji zależy w dużej mierze od jego: 
1.  RZETELNOŚCI –określa na ile są zbliżone do siebie rezultaty uzyskane za pomocą aparatu 
pomiarowego, jeżeli wielokrotnie mierzy się to samo. 
2.  TRAFNOŚCI –odnosi się do tego, w jakim stopniu instrument pomiarowy mierzy rzeczywiście to, co 
powinien mierzyć. Trafność zazwyczaj zakłada rzetelność. Z drugiej strony wysoka rzetelność sama 
w sobie nie daje gwarancji trafności.  
Psychologia Zaburzeń  3z63  
300450130.005.png 300450130.006.png
MODELE KLASYFIKACJI: 
  Podejście kategorialne–zakłada, że: 
§  Każde ludzkie zachowanie można podzielić na kategorie „zdrowe” i 
„zaburzone” 
§  W tej drugiej kategorii istnieją odrębne, rozdzielne klasy i typy zaburzeń 
charakteryzujących się wysokim stopniem wewnątrzkategorialnej 
jednorodności, zarówno pod względem przejawianych objawów, jak i ukrytej 
organizacji wyróżnianego zaburzenia 
  Podejście wielowymiarowe–typowe zachowanie danej osoby jest wynikiem różnic w 
nasileniu czy intensywności tego zachowania w pewnych definiowalnych wymiarach 
(nastrój, stabilność emocjonalna, agresywność, lęk , zaufanie do innych osób, jasność 
myślenia, tożsamość płciowa, introwersja, itp.) Istotne wymiary raz uzgodnione, powinny 
być brane pod uwagę przy każdej diagnozie. Ludzie różnią się profilem pewnych cech, 
oznaczonych w różnych wymiarach. Korzyścią jest dostosowanie leczenia do konkretnego 
pacjenta. 
  Podejście prototypowe–odnoszenie kryteriów diagnostycznych do prototypów. Nie można 
do końca ustalić granic pomiędzy jedną a drugą chorobą, dlatego też w tym podejściu 
bierze się pod uwagę prototypy chorób.  
WSPÓŁWYSTĘPOWANIE ZABURZEŃ –często zdarza się, że dwa (a czasem nawet więcej niż dwa) określone 
zaburzenia regularnie występują razem u jednostek z zaburzeniami psychicznymi. 
Do kryteriów definiujących wyróżnione kategorie zaburzeń należą przede wszystkim: 
1.  SYMPTOMY (OBJAWY) –na ogół odnoszą się do subiektywnego opisu pacjenta–do tego, na co się 
uskarża. 
2.  OZNAKI –dotyczą obiektywnych obserwacji, które diagnosta poczynił 
v  Bezpośrednio (np. zauważył, że pacjent nie potrafi patrzeć drugiej osobie w oczy) 
v  Pośrednio (np. zanalizował wyniki testu psychologicznego, któremu poddany został 
pacjent).  
5 OSI DSM
1. poszczególne syndromy kliniczne lub inne niedomagania, które mogą stać się obiektem 
zainteresowania klinicysty (zaburzenia objawowe)–zalicza się do nich: 
§  schizofrenia 
§  zespół uogólnionego lęku 
§  wielka depresja 
§  uzależnienie od substancji 
2. zaburzenia osobowości–liczna grupa zaburzeń polegających na problemach w relacji ze 
światem, m.in.: 
§  histrioniczne zaburzenie osobowości 
§  osobowość paranoiczna 
§  antyspołeczne zaburzenie osobowości 
3. niedomagania rozpoznawane w medycynie ogólnej–wyszczególnia się tu wszelkie 
dolegliwości rozpoznawane w medycynie ogólnej, które mogą być istotne dla zrozumienia 
lub leczenia danego przypadku.
Psychologia Zaburzeń  4z63 
300450130.001.png
4. problemy psychospołeczne i środowiskowe–dotyczy ona stresorów mogących mieć wpływ 
na dane zaburzenie, zwłaszcza tych z ostatniego roku. 
5. ogólna ocena funkcjonowania–za jej pomocą klinicysta odnotowuje, jak jednostka radzi 
sobie w chwili obecnej. Posługuje się 100‐punktową skalą GAF. 
Za pomocą osi I, II, III określa się kliniczny stan danej osoby. Posługując się nimi można postawić więcej nić 
jedną diagnozę. 
Za pomocą osi IV, V dokonuje się oceny ogólnej sytuacji danej osoby.Osie te zostały wprowadzone dopiero 
w DSM‐III.
KATEGORIE ZABURZEŃ ROZPOZNAWANYCH WEDŁUG OSI I ORAZ II: 
v  zaburzenia powstałe w następstwie rozległychuszkodzeń tkanki mózgowej lub jej 
nieprawidłowego funkcjonowania–np. 
 choroba Alzheimera (rozdział 13) 
v  Zaburzenia związane z nadużywaniem substancji–do których należą: 
 Narkomania (rozdział 10) 
 Alkoholizm (rozdział 10) 
v  Zanurzenia mające źródło w psychice lub powstałe pod wpływem działania czynników 
społeczno‐kulturowych–należą do nich m.in.: 
 Zaburzenia lękowe (rozdział 5) 
 Zaburzenia somatoformiczne i dysocjacyjne (rozdział 7) 
 Zaburzenia psychofizjologiczne (rozdział 8) 
 Zaburzenia psychoseksualne (rozdział 11) 
 Zaburzenia osobowości na osi II (rozdział 9) 
 Poważne zaburzenia nastroju (rozdział 6) 
 Schizofrenia (rozdział 12) 
v  Zaburzenia zazwyczaj pojawiające się w okresie dzieciństwa i dojrzewania–należą do nich 
m.in.: 
 Opóźnienie umysłowe (rozdział 14) 
 Specyficzne upośledzenia uczenia się (rozdział 14) 
 Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (rozdział 14) 
W odniesieniu do zaburzeń psychicznych używa się określeń: 
1.  OSTRE –trwające względnie krótko (mniej niż 6 miesięcy), np. przejściowe zaburzenia 
przystosowania (rozdział 4), w pewnych sytuacjach wskazuje on na objawy behawioralne o dużej 
intensywności 
2.  CHRONICZNE (PRZEWLEKŁE) –długotrwałe i często nieuleczalne, takie jak choroba Alzheimera i 
niektóre rodzaje schizofrenii. Używa się tego terminu też do zaburzeń o niewielkiej intensywności 
3.  ŁAGODNE, UMIARKOWANE, POWAŻNE– dzięki nim opisuje się nasilenie choroby 
4.  EPIZODYCZNE, NAWRACAJĄCE– stosuje się w odniesieniu do niestabilnych wzorców zaburzonych 
zachowań, które pojawiają się i znikają, jak wwypadku niektórych zaburzeń nastroju i pewnych 
form schizofrenii  
Psychologia Zaburzeń  5z63 
300450130.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin