PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ
DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH
PAŹDZIERNIK 2008
TEMAT KOMPLEKSOWY: DARY JESIENI Z SADU I OGRODU (WARZYWA, OWOCE).
L.P.
CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI
TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
UWAGI
1.
Utrwalenie nazw warzyw.
Rozwijanie pamięci słuchowej.
Ćwiczenie sprawności dłoni – mięśni palców.
Odpowiednie dozowanie kleju.
„Znam te warzywa” – utrwalenie wiadomości.
Zabawa dydaktyczna „Pokaż obrazek, o którym mówiłam”.
Przypomnienie wiersza I. Salach „Co lubimy” – ilustrujemy jego treść ruchem.
Zabawa ruchowa z elementami czworakowania
- „Zające szukają marchewki”.
„Warzywa i owoce” – praca plastyczna - darcie papieru w różnych kierunkach, naklejanie na kartkę papieru.
Urządzenie wystawki prac – pozostałe dzieci odgadują jakie warzywo lub owoc przedstawia praca.
Obrazki z warzywami.
Tekst wiersza (załącznik).
Papier kolorowy, klej, blok rysunkowy.
I. 1, 2, 3, 4, 7, 10
II. 1, 2, 5, 7, 8, 9
III. 1, 2, 7, 8
IV. 2, 5
2.
Reagowanie ruchem na dynamikę utworu.
Próby zilustrowania ruchem utworu muzycznego.
Poprawne posługiwanie się określeniami: „długi – krótki”.
„Zielony ogórek” – wprowadzenie pojęć: długi/krótki.
„Zielony ogórek” – wysłuchanie piosenki.
„Ogórki” – porównywanie ogórków szklarniowych i gruntowych pod względem długości.
Porównywanie długości innych warzyw lub owoców z długością takich samych warzyw lub owoców jakie mamy na emblemacie.
Wyszukiwanie warzyw i owoców o jednakowej długości - ustawienie się przy właściwym emblemacie wraz z warzywem/owocem.
Kaseta magnetofonowa „Fasolki” – piosenka „Zielony ogórek”.
Ogórki.
Warzywa i owoce.
Emblematy warzyw i owoców.
I. 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10
3.
„Wędrówki małej chmurki” – teatrzyk w Przedszkolu.
I. 1, 2, 4, 8, 11
II. 8
III. 11
IV. 1, 2, 3
4
Wyrażanie emocji, postaw poprzez scenki teatralne.
Zachęcanie do zabaw z rodzicami.
„Ziemniaczana rodzinka” – zabawa w teatr.
Ćwiczenia warg „Przesyłamy całuski”.
Oglądanie ziemniaków o różnych (czasem dziwnych) kształtach. Omówienie ich kształtu, wielkości.
Słuchanie wiersza „Co można zrobić z ziemniaka?” H. Łochockiej.
Nauczycielka z pomocą dzieci robi ziemniaczane ludki – całą ziemniaczaną rodzinę.
Nauczycielka wykonuje mini scenki z użyciem kukiełek z ziemniaków, dzieci naśladują ją wymyślają własne dialogi.
Ziemniaki.
Ziemniaki, wykałaczki, jarzębina, włóczka, nóż.
I. 1, 2, 3, 5
III. 1, 2, 7, 8, 10, 11
IV. 1, 2, 5
5.
Utrwalenie wiadomości o warzywach i owocach.
Dokładne wykonywanie poleceń nauczycielki.
„Na straganie” – zestaw zabaw ruchowych.
Rozmowy indywidualne z dziećmi na temat: Jakie znasz potrawy z warzyw?
Zagadki słowno – obrazkowe z serii „Poczytajmy razem”.
Zestaw zabaw ruchowych „Na straganie” (wg I. Salach).
Pakiet „Poczytajmy razem”.
I. 1, 4, 5
II. 1, 3
III. 1, 2
IV. 2
Co lubimy? I. Salach
Lubimy jabłuszka
i słodziutkie gruszki,
na śliwki jesteśmy
wielkie łakomczuszki.
Marchewkę chrupiemy
jak małe zajączki
pomidory też zjadamy
gdy nam wpadną w rączki
Co można zrobić z ziemniaka? H. Łochowska
Co można zrobić? O, ho!
Mówiąc najprościej:
sto różnych różności.
Kartoflankę,
do innych zup dodatki,
miskę kopytek,
patelnię frytek,
ziemniaczane płatki.
A jeszcze (lizać palce!)
placki smażone na smalcu.
nie?
I te super ziemniaki w mundurkach
z gorącą, chrupiącą skórką,
wyciągnięte z popiołu, z ogniska,
gdy mgły się snują dookoła i iskra pryska.
A my z ziemniaka robimy prosiaka,
hipopotama, królika,
krowę:
cztery zapałki się wtyka,
ogon i rogi z drucika,
oczy jarzębinowe,
uszy z liści jesiennych ozdobią głowę.
I gotowe.
TEMAT KOMPLEKSOWY: MOJA PANI - DZIŚ JEJ POMAGAMY!
Integracja grupy.
Przybliżenie dzieciom środowiska przedszkolnego.
Doskonalenie ustawiania się w kole wiązanym.
„W przedszkolu” – zapoznanie z piosenką „Wesołe przedszkole”.
Budowanie dowolnych konstrukcji z klocków w kolorze czerwonym.
Zabawa integrująca grupę „Muzyczne powitanie”.
Pogadanka nt. pobytu w przedszkolu (przy gazetce ściennej) – co można robić w przedszkolu, kto opiekuje się dziećmi, kto im gotuje itd.
Zapoznanie z piosenką „Wesołe przedszkole” – osłuchanie z melodią, próby zapamiętania refrenu.
Zabawa orientacyjno– porządkowa „Balonik”.
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań
Płyta Cd „Moje 3 i 4 lata” z piosenką „Wesołe przedszkole”
Klocki.
Zdjęcia z przedszkola, plakat, obrazki – umieszczone na gazetce ściennej.
I. 1, 2, 3, 4, 5, 9, 11
II. 1, 2, 3, 4, 5, 8
III. 1, 5, 7, 8
IV. 4, 5
Pasowanie na przedszkolaka
I. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
II. 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9
III. 1, 2, 5, 7
IV. 1, 4, 5
Uświadomienie roli nauczycielki w grupie.
Wprowadzenie wyrażeń określających ilość: „dużo – mało”.
„Nasza pani” – rola nauczyciela w grupie.
Wysłuchanie wiersza I. Salach pt. „Nasza pani” – uświadomienie dzieciom roli nauczycielki w grupie, zrozumienie konieczności podporządkowania się poleceniom nauczycielki, podchodzenie na wezwanie itp.
Zabawa „Lalki i misie” – wprowadzenie określeń „dużo” – „mało”, ocena globalna jako przygotowanie do porównywania liczebności zbiorów.
Utrwalenie tekstu i melodii piosenki „Wesołe przedszkole”.
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
Lalki, misie
I. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11c
II. 1, 2, 3, 4, 7
III. 1, 2, 7, 10
IV. 2, 3, 4, 5
4.
Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
Reagowanie na dźwięk instrumentów perkusyjnych.
Zapoznanie z określeniami czasu:
„długo” – „krótko”.
„Układamy zabawki” – wprowadzenie pojęć: długo – krótko.
Zabawa w kącikach zainteresowań.
Opowieść ruchowa „Nasze wesołe zabawy” – wyrażanie ruchem opowiadania.
Zabawa dydaktyczna „Układamy książki” – zapoznanie z określeniami czasu: długo – krótko” i prawidłowe stosowanie ich w zabawie, zwrócenie uwagi na estetyczne układanie zabawek na półce.
Słuchanie zjawisk akustycznych: tupanie, klaskanie, uderzanie w bębenek… Rozpoznawanie odgłosów z otoczenia
Książki.
Bębenek.
I. 1, 2, 3, 4, 5, 9
II. 1, 2, 3, 4, 7, 8
IV. 3, 4, 5
Rozwijanie percepcji słuchowej.
Rozwijanie małej i dużej motoryki szczególne zwrócenie uwagi na prawidłowe czworakowanie.
„Bawimy się z Panią” - zestaw zabaw ruchowych
Układanie z elementów geometrycznych z dostępnych klocków.
Zabawa ruchowa z obręczą rozwijająca ...
monika221083