RODZAJE DYSTRYBUCJI(1).doc

(29 KB) Pobierz
RODZAJE DYSTRYBUCJI:

 

 

 

 

RODZAJE DYSTRYBUCJI:

1. Dystryb. Intensywna - produ-kty o niskiej cenie często nabywane do powsze-chnego użytku o małej złożoności technicznej (proste). Nie trudne są do spełnienia wymagania w dziedzinie warunków sprzedaży i mały zakres usług posprzedażowych /głównie dostawa towarów do domu/. Asortymenty: prod. Żywnościowe, wyroby kosmetyczne,, gazety. Zalety: stabilne preferencje konsumentów – występują substytuty produktów. Wady: trudność w racjonalnym gospodarowaniu zapasami, kontrolowaniu tych kanałów. Kanały szerokie – gęsta sieć sklepów i różnych form sprzedaży.

2. Dystryb. Selektywna - produkty o relatywnie wysokiej cenie, rzadko nabywane – wybieralne /sprzęt AGD, RTV, odzież itp. Duża złożoność techniczna produktu /skomplikowane/ - specjalne wymagania w dziedzinie sprzedaży /kompetencje personelu, usługi posprzedażowe/. Układ preferencji nie jest stały. Wady: trudności w kierowaniu tymi kanałami. Kanały są wąskie, sieć produktów sprzedaży jest skoncentrowana w miej-scach największej cyrkulacji ludności.

Kanały bezpośrednie /kiedy są stosowane/:

1. Zależy od produktu – produkty nietrwałe /szybko psują się/; produkty ciężkie, objętościowe /producent – użytkownik/; skomplikowana aparatura np. tomograf /producent-szpital/; produkty w pierwszej fazie cyklu życia mogą być sprzedawane w kanałach bezpośrednich; usługi.

2. Zależy od rynku: - mała liczba nabywców; duża koncentracja przestrzenna nabywców. Podstawa budowy kanałów dystrybucji i analiza. Kanały bezpośrednie i pośrednie to kanały konwencjonalne. Kanały niekonwencjonalne to kanały zintegrowane pionowo:

1. Korporacyjne – powstają w wyniku łączenia kolejnych szczebli kanałów w ramach jednej organizacji. Oznacza to podporządkowanie ekonomiczne i prawne jednemu kierownictwu. Podporządkowanie kilku ogniw jednemu nadrzędnemu. Korzyści kanałów korporacyjnych: - większa koordynacja i synchronizowanie funkcji dystrybucyjnych przez fakt podporządkowania jednemu kierownictwu; większa kontrola kanału dystrybucyjnego; stosowanie technologii na większą skalę; - mniejsze ryzyko związane z operacjami handlowymi; mniejsze ryzyko związane z operacjami handlowymi. Wada: trudności w dostosowaniu się do zmian zachodzących na rynku.

2. Kanały kontraktowe – tworzenie kanałów kontraktowych są umowy: um. Franshingu, zrzeszenia, komisu, patronacka, leasingu.

3. Kanały administracyjne – nie istnieją formalne umowy o współdziałaniu. Ich uczestnicy uznają jednak celowość podporządkowania swych działań ko-ordynacji i kontroli jednej z firm /liderowi/. Najczęściej jest to największy, najbardziej znany na rynku i wpływowy uczestnik kanału. Może nim być producent, hurtownik, detalista.

 

 

 

Rodzaje dystrybucji: 

1. dystrybucja intensywna - dotyczy całego rynku na którym przedsiębiorstwo zamierza sprzedawać towary i wszystkich sklepów w  których konsumenci są skłonni je nabywać. Odnosi się ona do dużej ilości sklepów bez względu na ich typ. Zadanie: stworzenie max możliwości zwiększania sprzedaży grupa produktów l i

2 dystrybucja selektywna - polega na doprowadzaniu towarów przez jakości i odwrotnie.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin