R&M_sciaga.doc

(195 KB) Pobierz
MARKETING:

MARKETING:

·          aktywność skierowana na satysfakcje potrzeb i pragnień poprzez procesy wymiany

 

·          działania bizesowe ukierunkowujące przepływ produktów i usług od producentów do konsumentów

 

·          najlepsza def - proces kreowania, dystrybucji, promocji i wyceniania dóbr, usług lub idei w celu wspierania satysfakcjonującej obydwie strony  wymiany z konsumentami w zmieniającym się środowisku.    

 

·          Najprostsza def - działalność mająca na celu wynajdowanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb podmiotów gospodarczych

·          dziedzina wiedzy analizująca powyższą działalność

 

·          proces identyfikowania i zaspokajania potrzeb klienta – przy równoczesnym zapewnieniu zysku

przedsiębiorstwa i ciągłości funkcjonowania

·          świadomość, że klient i jego oczekiwania to najważniejszy element biznesu: nie Ma klientów – nie ma przedsiębiorstwa.

 

·          handel aktywny, wychodzący naprzeciw potrzeb klienta, próbujący odgadnąć skryte potrzeby klienta, usiłujący te potrzeby uświadamiać i pobudzać a nawet kreować – i zaspokajać je.

 

·          Wiedza na temat potrzeb klienta + strategia i taktyka (=wojna)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ORIENTACJE (= STRATEGIE)  MARKETINGOWE

 

1.      Produkcyjna - cel: produkcja po jak najniższym koszcie; sprzedaż po jak najniższej cenie (stosowana gdy firma chce podbic rynek)

2.      Produktowa - cel: zapewnienie odpowiedniego stosunku jakości oferty do jej ceny. Kompromis jakość-cena.

3.      Sprzedażowa - cel: pobudzenie popytu na posiadane produkty poprzez reklamy. Jak największe zprzedaze.

4.      Marketingowa - cel: poznanie potrzeb i preferencje klientów, aby następnie stworzyc oferte im odpowiadająca. Klient na I miejscu!

5.      Społeczna - cel: zysk wykorzystywany m.in. na cele społeczne. Stworzenie imidzu.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Techniki wspomagające marketing:

·          badania rynku

·          kształtowania produktu

·          oddziaływania na rynek

·          ustalania ceny

·          sprzedaży

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Modele marketingu: 4P, 7P, 4NP

7P – rozszerzony Marketing Mix (w przypadku usług) = 4P +

·          ludzie (wpływ sprzedawcy i reakcji klienta)

·          dowod (udowodnienie skuteczności produktu)

·          proces (wpływ procesu wykonania usługi)

 

4NP – nowe elementy marketingu:

·          personalizacja (indywidualny kontakt, czemu sprzyjaja nowe media) google

·          uczestnictwo (klient jako wspoltworca produktu) wikipedia

·          wymiana (zaangażowanie klienta w promocje marki)

·          modele produkcyjne (algorytmy wykorzystywane w modelach marketingowych)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Marketing mix (=kompozycja marketingowa = elementy markietingu) -  elementy (instrumenty) za pomocą których możemy oddziaływać na rynek = wplywac na decyzje zakupowe konsumentow.

Marketing jest ciągłym procesem planowania i wprowadzania w życie elementów Marketingu Mix w celu wspierania wymiany pomiędzy konsumentami i producentami, za pomocą kreatywnych komunikatów reklamowych, skutecznej dystrybucji i sprzedaży, budowanych na podstawie oczekiwań klientów określanych zazwyczaj za pomocą badań marketingowych

Najbardziej popularna koncepcja marketingu mix to tzw. "4P" czyli product, price, place, promotion.

1.      Produkt dotyczy charakterystyki produktu oraz jego związku z potrzebami i pragnieniami konsumenta (jakość, styl, opakowanie, nazwa, asortyment, usługi, marka)

W tym elemencie zawierają się działania wspierające produkt, takie jak gwarancja, pomoc techniczna, serwis

 

·          Produkt rzeczywisty =  spostrzegany poprzez markę, cene, jakość styl itd.

·          Produkt poszerzony = latwiej się obsluguje, gwarancja, naprawa, dastepnosc czesci zapasowych itd.

 

2.      Cena - dotyczy: ustalania ceny produktu, w tym obniżek cen, dodatków, form kredytowania, okresu płatności, wynajmu/leasingu, rabatow. Nie musi koniecznie odnosić się do kosztu finansowego, ale i do czasu, energii, uwagi.  Czynniki modyfikujące cenę:

·          wewnętrzne – asortyment, koszty, innowacujnosc produktu, marka, wizerunek

·          zewnętrzne – rynek, konkurencja, klienci, pozycja firmy na rynku, popyt na produkt.

 

·          metody wyznaczania cen: kosztowe (koszty - cena), popytowe (popyt - cena), konkurencyjne (w zależności od oferty konkurenta, może prowadzic do i do ceny)

 

·          polityka cenowa - dyskontowa

                                          - cen wysokich

                                          - zgarniania śmietanki – najpierw b. cena, potem obnizamy

                                        - przenikania - cena na poczatrku, potem podwyższamy

 

3.      Miejsce: dotyczy dystrybucji produktów l

Określa: - kanały dystrybucji (np. online)

                            - region sprzedaży (dostępność – np. sklep z zabawkami obok przedszkola)

                            - segment konsumenta

                            - transport

 

4.      Promocja - dotyczy wszystkich form promocji, a więc: reklamy, promocji sprzedaży, PR, sprzedaży bezpośredniej

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4P koresponduje z 4C:

·          Customer solution

·          Customer cost

·          Convinience

·          Communication

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Marketing opiera siana na zasadzie wymiany. Po negocjacji dochodzi do transakcji (okresla się czas, miejsce i zasady transakcji) Markieter – bada czego ocekuje kazda ze stron wymiany, umie stymulowac popyt, szuka wsparcia od drugiej strony, zwanej- mozliwoscą.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8 stanow popytu:

1.      Negatywny – klient nie lubi produktu, może nawet zapłacić by go uniknąć

2.      Nieistniejący- klient może być niezainteresowany lub nieświadomy produktu.

3.      Latentny – może mieć silną potrzebę, która nie może być zaspokojona przez istniejący produkt

4.      Słabnący- klient zaczyna kupować produkt rzadziej lub wcale.

5.      Nieregularny – zakupy klienta różnią się zależnie od sezonu, miesiąca, tygodnia, dnia a nawet godziny

6.      Pełny: klienci adekwatnie kupują wszystkie produkty na rynku

7.      Przepełniony – więcej klientów chciałoby mieć produkt niż jest to możliwe

8.      Niezdrowy- klienci są przyciągani do produktu, który ma niepożądane społecznie skutki

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

·          Marketplace – fizyczne miejsce zakupu, np. sklep

·          Marketspace – np. sklep internetowy

·          Metamarket: rynek związany szerzej z jakimś produktem/potrzebą, np. z rynkiem samochodowym związany jest rynek ubezpieczeń, napraw, czasopism o samochodach itp.)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Składniki rynku:

                                                                                                                                           

producenci  kupują ---> surowe materiały i tworzą z nich --->gotowy produkt i sprzedają go --->pośrednikom a ci ---> klientom. Wszyscy płacą rządowi podatki

Rodzaje rynkow:

2.      Rynek klienta: sprzedaż masowych dóbr i usług (np. kosmetyki, podróże, buty). Wypracowanie obrazu marki wymaga czasu i zależy od jakości oraz dostępności produktu.

 

3.      *Rynek interesów: firmy sprzedające dobra i usługi często stykają się z dobrze poinformowanymi i doświadczonymi kupcami, którzy dobrze znają oferty konkurencji. Kupujący dokonują zakupu dóbr często by odsprzedać go z zyskiem. Sprzedawcy biznesowi często muszą pokazać jak ich produkty pomagają kupującym zdobywać wyższy dochód lub niższe koszty.  Reklama gra tu pewną rolę, jednak większą odgrywa siła sprzedaży, cena i reputacja firmy dotycząca jakości.

 

4.       *Rynki światowe: Firmy sprzedające dobra i usługi na rynkach światowych muszą stawiać czoła dodatkowym wymaganiom i decyzjom: na rynek którego kraju wejść, jak dostosować produkt do danego kraju, itd.

 

5.      *Rynki rządowe i non-profit (bez zarobkow): Firmy sprzedające dobra organizacjom non-profit (kościołom, uniwersytetom, organizacjom charytatywnym) muszą ostrożnie ustalać ceny, organizacje te mają ograniczoną zdolność zakupu.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5 rodzajów potrzeb:

1.      -wyrażone: klient mówi, że potrzebuje niedrogiego samochodu

2.      -prawdziwe: klient chce samochodu, którego koszty użytkowania, a nie początkowa cena są niskie

3.      -niewyrażone: klient oczekuje dobrej obsługi od dealera

4.      -uszczęśliwienia [delight]: klient chciałby mieć darmową próbną jazdę

5.      -ukryte: klient chciałby być postrzegany przez przyjaciół jako ktoś rozsądny

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Grupy konsumentow: inowatorzy, nasladowcv, stale klienci, spozniacze

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

MARKA: = nazwa, termin, znak, symbol, wzór lub ich kombinacja, stworzona celem identyfikacji dóbr lub usług sprzedawcy lub ich grupy i wyróżnienia ich spośród konkurencji

 

W połowie lat 80. rozpoczęto działania marketingowe, które zmieniły znaczenie marki (szczególnie w stosunku do odzieży): marka stała się symbolem statusu, przynależności do grupy społecznej, wyznawanej ideologii. Z powodu wzbudzonej potrzeby (a nawet obsesji) posiadania, nabywcy stali się skłonni płacić nie za produkty, lecz za stworzony działaniami marketingowymi wizerunek.

= “góra lodowa brandingu”  - tylko 15% świadomie dostępnych inf, 85% - automatycznie wiążących się z marka.

 

Produkt markowy to produkt znany!...ale, aby był wybierany musi komunikować konkretne korzyści klientowi

Główna funkcja marki polega na odróżnianiu produktu od tego co oferuje konkurencja!

Korzyści z posiadania dobrej marki sa obustronne

 

Trzy znaczenia marki

1.       Produkt (linia produktów, asortyment oferowany przez firmę)

2.       Znak towarowy

3.       Rynkowy wizerunek produktu/produktów i organizacji, która je oferuje

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Poziomy marki

 


1. rdzeń (poziom rodzajowy) – to co def produkt

• podstawowa korzyść funkcjonalna

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin