Zalecenia dla szkół organizujących nauczanie integracyjne i włączające (wg P. Mittler)
· lekcje buduje się tak, by uwzględniały różnorodność uczniów
· uczniowie są aktywnie zaangażowani we własne uczenie się
· w czasie lekcji rozwijane są umiejętności rozumienia różnic przez uczniów
· uczniowie uczą się we wzajemnej współpracy
· sposób oceniania ma służyć motywacji wszystkich uczniów
· dyscyplina w klasie opiera się na wzajemnym szacunku
· nauczyciele planują , przeglądają materiał i nauczają w płaszczyźnie partnerskiej
· nauczyciele wspomagający nauczanie rzeczywiście wspomagają i dążą do uczestnictwa każdego ucznia
· praca domowa ma być samodzielna i wykonalna dla wszystkich (dawanie wyboru w zależności od możliwości i aspiracji)
· wszyscy uczniowie biorą udział w zajęciach mających miejsce poza szkołą np.: muzeum, biblioteka, las itp.
Kluczem w podejściu jest różnicowanie treści nauczania i metod nauczania stosownie do potrzeb ucznia, czyli poszanowanie różnic indywidualnych.