Ośrodek tematyczny: O przyjaźni.Temat dnia: Historia psa Lampo. Dłuższe wypowiedzi uczniów na temat przyjaźni człowieka z psem na podstawie książki R. Pisarskiego pt. „O psie, który jeździł koleją”. Zaznaczanie ułamka danej całości – proste obliczenia. Przedstawianie wydarzeń z życia psa środkami malarskimi.Cele ogólne:– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;– popieranie wypowiedzi odpowiednimi fragmentami tekstu;– budzenie potrzeby bliskiego kontaktu ze zwierzętami;– rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej;– kształtowanie umiejętności obliczania ułamka danej liczby.Cele szczegółowe:Uczeń:– potrafi opowiadać o losach bohatera;– umie wskazać w tekście odpowiednie fragmenty;– nazywa i wskazuje poznane części mowy;– potrafi uzupełnić tekst z lukami przy właściwej zmianie formy wyrazów;– umie ułożyć obrazek z części;– doskonali rachunek pamięciowy;– wie jakimi cechami wyróżnia się prawdziwy przyjaciel;– dostrzega i docenia znaczenie przyjaźni człowieka z psem;– oblicza ułamek danej liczby;– zaśpiewa piosenkę „Pies na medal”– próbuje przedstawić ruch ludzi i zwierząt środkami malarskimi.Metody:– słowne – rozmowa, praca z tekstem;– oglądowe: pokaz, obserwacja;– działań praktycznych;Formy pracy: – jednolita, zbiorowaŚrodki dydaktyczne: – egzemplarze lektur pt. „O psie, który jeździł koleją”;– matematyczne karty pracy „Wesoła szkoła”;– karteczki z wyrazami określającymi prawdziwego przyjaciela umieszczone na tablicy;– pomoce wykonane w powiększeniu i umieszczone na tablicy (wzór: zał. nr 1, 2 i 4);– karta pracy ucznia (załącznik nr 3);– płyta CD z utworem „Pies na medal” oraz fragmentami muzycznymi z filmów: „Przygody psa Cywila”, „Czterej pancerni i pies”, „Grinch”, „Bethowen”, „Reksio”, itp.
Przebieg zajęć:1) Wprowadzenie do tematu.Na tablicy znajdują się rozsypywane mini puzzle z konturem serca. Zadanie polega na uporządkowaniu części obrazka i rozmowa na jego temat – czego symbolem jest serce?Dzieci podają propozycje, a nauczyciel informuje, że na dzisiejszych zajęciach będziemy rozmawiać o przyjaźni.2) Wspólne przypomnienie cech prawdziwego przyjaciela.Na tablicy zostały umieszczone wyrazy – wspólne odczytanie ich, nazwanie jakie to części mowy, ewentualne wyjaśnienie niezrozumiałych.– Które wyrazy nie pasują do prawdziwego przyjaciela? (nieprawidłowe kartoniki zostają zdjęte).WYRAZY: wierny, życzliwy, szczery, ofiarny, chytry, obojętny, troskliwy, zazdrosny, nieznośny, oddany, uczynny, prawdomówny– zadaniem uczniów jest odgadnięcie jeszcze jednej cechy przyjaciela, która polega na tym, że nie oczekuje on w zamian za swoją pomoc żadnej zapłaty (karteczka z wyrazem – bezinteresowny zostaje umieszczona na tablicy)3. Swobodna rozmowa na temat przyjaźni:– czy warto mieć przyjaciela? Dlaczego?– czy łatwo jest znaleźć prawdziwego przyjaciela? Dlaczego?4. Zaśpiewanie piosenki pt. „Pies na medal ” – naśladowanie głosem reakcji psa na różne sytuacje.5. Rozmowa na temat przyjaźni człowieka z psem:– ułożenie z rozsypanki matematyczno – wyrazowej pytania – Czy pies może zostać przyjacielem człowieka? (zał. nr 2);– wspólne ustalenie jakimi cechami powinien odznaczać się przyjaciel – pies – dzieci analizują wyrazy określające cechy prawdziwego przyjaciela – człowieka umieszczone wcześniej na tablicy i dochodzą do wniosku, że pasują one do przyjaciela – psa (oprócz jednego – prawdomówny i wykonują ćwiczenie 1 w karcie pracy ucznia (zał. nr 3);– swobodne wypowiedzi na postawione pytanie; – czy spotkaliście się z przykładami przyjaźni człowieka z psem w książkach, filmach, codziennym życiu?– rozpoznawanie filmów po fragmentach muzycznych – muzyka z filmu „Przygody psa Cywila”, „Czterej pancerni i pies”, „Grinch”, „Bethowen”, „Reksio”, itp.;– odniesienie do książki – czy psa Lampo możemy nazwać prawdziwym przyjacielem? Jeśli tak, to jakie wydarzenia, sytuacje mogą o tym świadczyć? Wypowiedzi uczniów popierane odpowiednimi fragmentami lektury.– wykonanie ćwiczenia 2 w przygotowanej karcie pracy ucznia – uzupełnienie tekstu z lukami – przypomnienie, jakimi częściami mowy są wyrazy umieszczone w tabelce?6. Obliczanie ułamka danej całości – proste obliczenia (K.M. 30);7. Przedstawianie wydarzeń realnych w związku z utworem literackim środkami malarskimi z uwzględnieniem różnych możliwości ruchu;8. Podsumowanie dnia i samoocena.Na styropianowej tablicy przymocowałam pieska z pyszczkiem uśmiechniętym, prostym i smutnym. (załącznik nr 4)Polecenie:Oceń swoją aktywność na dzisiejszych zajęciach. Umieść karteczkę ze swoim imieniem pod wybranym pieskiem.
echooo16