Lampo.doc

(149 KB) Pobierz
Ośrodek tematyczny: O przyjaźni

Ośrodek tematyczny: O przyjaźni.
Temat dnia: Historia psa Lampo. Dłuższe wypowiedzi uczniów na temat przyjaźni człowieka z psem na podstawie książki R. Pisarskiego pt. „O psie, który jeździł koleją”. Zaznaczanie ułamka danej całości – proste obliczenia. Przedstawianie wydarzeń z życia psa środkami malarskimi.
Cele ogólne:
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
– popieranie wypowiedzi odpowiednimi fragmentami tekstu;
– budzenie potrzeby bliskiego kontaktu ze zwierzętami;
– rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej;
– kształtowanie umiejętności obliczania ułamka danej liczby.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
– potrafi opowiadać o losach bohatera;
– umie wskazać w tekście odpowiednie fragmenty;
– nazywa i wskazuje poznane części mowy;
– potrafi uzupełnić tekst z lukami przy właściwej zmianie formy wyrazów;
– umie ułożyć obrazek z części;
– doskonali rachunek pamięciowy;
– wie jakimi cechami wyróżnia się prawdziwy przyjaciel;
– dostrzega i docenia znaczenie przyjaźni człowieka z psem;
– oblicza ułamek danej liczby;
– zaśpiewa piosenkę „Pies na medal”
– próbuje przedstawić ruch ludzi i zwierząt środkami malarskimi.
Metody:
– słowne – rozmowa, praca z tekstem;
– oglądowe: pokaz, obserwacja;
– działań praktycznych;
Formy pracy:
– jednolita, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
– egzemplarze lektur pt. „O psie, który jeździł koleją”;
– matematyczne karty pracy „Wesoła szkoła”;
– karteczki z wyrazami określającymi prawdziwego przyjaciela umieszczone
   na tablicy;
– pomoce wykonane w powiększeniu i umieszczone na tablicy (wzór: 
   zał. nr 1, 2 i 4);
– karta pracy ucznia (załącznik nr 3);
– płyta CD z utworem „Pies na medal” oraz fragmentami muzycznymi
   z filmów: „Przygody psa Cywila”, „Czterej pancerni i pies”, „Grinch”,
    „Bethowen”, „Reksio”, itp.

Przebieg zajęć:
1) Wprowadzenie do tematu.
Na tablicy znajdują się rozsypywane mini puzzle z konturem serca. Zadanie polega na uporządkowaniu części obrazka i rozmowa na jego temat – czego symbolem jest serce?
Dzieci podają propozycje, a nauczyciel informuje, że na dzisiejszych zajęciach będziemy rozmawiać o przyjaźni.
2) Wspólne przypomnienie cech prawdziwego przyjaciela.
Na tablicy zostały umieszczone wyrazy – wspólne odczytanie ich, nazwanie jakie to części mowy, ewentualne wyjaśnienie niezrozumiałych.
– Które wyrazy nie pasują do prawdziwego przyjaciela? (nieprawidłowe kartoniki zostają zdjęte).
WYRAZY: wierny, życzliwy, szczery, ofiarny, chytry, obojętny, troskliwy, zazdrosny, nieznośny, oddany, uczynny, prawdomówny
– zadaniem uczniów jest odgadnięcie jeszcze jednej cechy przyjaciela, która polega na tym, że nie oczekuje on w zamian za swoją pomoc żadnej zapłaty (karteczka z wyrazem – bezinteresowny zostaje umieszczona na tablicy)
3. Swobodna rozmowa na temat przyjaźni:
– czy warto mieć przyjaciela? Dlaczego?
– czy łatwo jest znaleźć prawdziwego przyjaciela? Dlaczego?
4. Zaśpiewanie piosenki pt. „Pies na medal ” – naśladowanie głosem reakcji psa na różne sytuacje.
5. Rozmowa na temat przyjaźni człowieka z psem:
– ułożenie z rozsypanki matematyczno – wyrazowej pytania – Czy pies może zostać przyjacielem człowieka? (zał. nr 2);
– wspólne ustalenie jakimi cechami powinien odznaczać się przyjaciel – pies – dzieci analizują wyrazy określające cechy prawdziwego przyjaciela – człowieka umieszczone wcześniej na tablicy i dochodzą do wniosku, że pasują one do przyjaciela – psa (oprócz jednego – prawdomówny i wykonują ćwiczenie 1 w karcie pracy ucznia (zał. nr 3);
– swobodne wypowiedzi na postawione pytanie;
– czy spotkaliście się z przykładami przyjaźni człowieka z psem w książkach, filmach, codziennym życiu?
– rozpoznawanie filmów po fragmentach muzycznych – muzyka z filmu „Przygody psa Cywila”, „Czterej pancerni i pies”, „Grinch”, „Bethowen”, „Reksio”, itp.;
– odniesienie do książki – czy psa Lampo możemy nazwać prawdziwym przyjacielem? Jeśli tak, to jakie wydarzenia, sytuacje mogą o tym świadczyć? Wypowiedzi uczniów popierane odpowiednimi fragmentami lektury.
– wykonanie ćwiczenia 2 w przygotowanej karcie pracy ucznia – uzupełnienie tekstu z lukami – przypomnienie, jakimi częściami mowy są wyrazy umieszczone w tabelce?
6. Obliczanie ułamka danej całości – proste obliczenia (K.M. 30);
7. Przedstawianie wydarzeń realnych w związku z utworem literackim środkami malarskimi z uwzględnieniem różnych możliwości ruchu;
8. Podsumowanie dnia i samoocena.
Na styropianowej tablicy przymocowałam pieska z pyszczkiem uśmiechniętym, prostym i smutnym. (załącznik nr 4)
Polecenie:
Oceń swoją aktywność na dzisiejszych zajęciach. Umieść karteczkę ze swoim imieniem pod wybranym pieskiem.

 



 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin