IUL-152-9-NAV-COM300.pdf

(192 KB) Pobierz
Microsoft Word - IUL-152-9-NAV-COM300
63
INSTRUKCJA U ś YTKOWANIA W LOCIE
SPERRY 300 NAV / COM
UZUPEŁNIENIE
(TYP RT-385A)
UZUPEŁNIENIE
SPERRY 300 NAV / COM
(720 KANAŁÓW - TYP RT-385A)
ROZDZIAŁ 1
OGÓLNE
Sperry 300 Nav/Com (typ RT-385A), pokazana na Rysunku 1, składa si ę
z odbiornika nadajnika zabudowanego na panelu i pojedynczej lub zdwojonej
wskazówki zdalnej wska ź nika odchyłki kursu.
Zestaw zawiera 720-kanałowy odbiornik-nadajnik ł ą czno ś ci VHF
i 200-kanałowy odbiornik nawigacyjny VHF, obydwa mog ą by ć u Ŝ ywane
jednocze ś nie. Odbiornik-nadajnik ł ą czno ś ci odbiera i nadaje sygnały pomi ę dzy
118.000 i 135.975 MHz w odst ę pach 25-kHz. Odbiornik nawigacyjny odbiera
sygnały dookólne i lokalizera pomi ę dzy 108.00 i 117.95 MHz w odst ę pach 50-kHz.
Obwody wymagane do interpretacji sygnałów dookólnych i lokalizera umieszczone
s ą we wska ź niku odchyłki kursu. Zarówno cz ę stotliwo ś ci u Ŝ ytkowe ł ą czno ś ci
i nawigacji s ą cyfrowo wy ś wietlane przez odczyty Ŝ arówkowe na panelu przednim
Nav/Com.
Odbiornik ś cie Ŝ ki schodzenia mo Ŝ e by ć poł ą czony wewn ę trznie z zestawem
Nav/Com dla automatycznego wyboru zwi ą zanej cz ę stotliwo ś ci ś cie Ŝ ki schodzenia.
Kiedy na Nav/Com wybrana jest cz ę stotliwo ść VOR, zwi ą zana z nimi cz ę stotliwo ść
stacji VORTAC b ę dzie równie Ŝ wybrana automatycznie; podobnie, je Ŝ eli wybrana
jest cz ę stotliwo ść lokalizera, zwi ą zana z nim ś cie Ŝ ka schodzenia b ę dzie wybrana
automatycznie.
Wska ź nik odchyłki kursu zawiera albo pojedyncz ą wskazówk ę i zwi ą zan ą
z ni ą flag ę NAV lub jedynie wskazanie VOR/LOC lub zdwojone wskazówki
i zwi ą zane z nimi flagi NAV i GS dla zarówno wskaza ń VOR/LOC i ś cie Ŝ ki
schodzenia. Obydwa typy wska ź ników odchyłki kursu zawieraj ą lampk ę kursu
powrotnego (BC), która za ś wieca si ę , kiedy wybrany jest opcjonalny kurs wsteczny
(kierunek odwrotny). Obydwa typy mog ą by ć przewidziane z Automatycznym
Ś rodkowaniem Radialu, który w zale Ŝ no ś ci jak jest wybrany, wska Ŝ e automatycznie
kierunek DO lub OD stacji VOR.
Wydanie Oryginalne
1 z 8
63
SPERRY 300 NAV / COM
INSTRUKCJA U ś YTKOWANIA W LOCIE
(TYP RT-385A)
UZUPEŁNIENIE
1. ODCZYT CZ Ę STOTLIWO Ś CI U ś YTKOWEJ Ł Ą CZNO Ś CI (trzecie miejsce po
przecinku pokazane jest poprzez pozycj ę przeł ą cznika „5-0”).
2. PRZEŁ Ą CZNIK 5-0 – Cz ęść wybieraka cz ę stotliwo ś ci ułamkowej MHz odbiornika-
nadajnika Com. W pozycji „5” umo Ŝ liwia odczyt cz ę stotliwo ś ci Com dla wy ś wietlenia
i wybierak ułamkowy MHz Com dla wyboru cz ę stotliwo ś ci w przedziałach 0.05-MHz
pomi ę dzy 0.025 i 0.975 MHz. W pozycji „0” umo Ŝ liwia odczyt cz ę stotliwo ś ci Com dla
wy ś wietlenia i wybierak ułamkowy MHz Com dla wyboru cz ę stotliwo ś ci
w przedziałach pomi ę dzy 0.000 i 0.950 MHz.
UWAGA
„5” lub „O” mog ą by ć odczytane jako trzecia cyfra dziesi ę tna, która nie
jest wy ś wietlana na wy ś wietlaczu cz ę stotliwo ś ci ułamkowej Com.
Rysunek 1. Sterowania u Ŝ ytkowe i wska ź niki Sperry 300 Nav/Com
(Typ RT-385A) (Arkusz 1 z 3)
2
Wydanie Oryginalne
698768358.001.png
63
INSTRUKCJA U ś YTKOWANIA W LOCIE
SPERRY 300 NAV / COM
UZUPEŁNIENIE
(TYP RT-385A)
3. ODCZYT NAWIGACYJNEJ CZ Ę STOTLIWO Ś CI U ś YTKOWEJ.
4. PRZEŁ Ą CZNIK IDE-VOX-T- Z wybran ą stacj ą VOR lub LOC, w pozycji ID, słyszalny jest
sygnał identyfikatora stacji; w pozycji VOX (głos), sygnał identyfikatora jest stłumiony;
w pozycji T (chwilowe wł ą czenie), wybrana jest funkcja samotestowania nawigacyjnego VOR.
5. UŁAMKOWY WYBIERAK MEGAHERZOWY ODBIORNIKA NAWIGACYJNEGO – Wybiera
cz ę stotliwo ść Nav w odst ę pach 0.05-MHz pomi ę dzy 0.00 i 0.95 MHz; jednocze ś nie wybiera
sparowan ą cz ę stotliwo ść ś cie Ŝ ki schodzenia i kanału DME.
6. STEROWANIE NAV VOL – Reguluje gło ś no ść odbiornika nawigacyjnego.
7. WYBIERAK MEGAHERZOWY ODBIORNIKA NAWIGACYJNEGO – Wybiera cz ę stotliwo ść
NAV w odst ę pach 1-MHz pomi ę dzy 108 i 117 MHz; jednocze ś nie wybiera sparowan ą
cz ę stotliwo ść ś cie Ŝ ki schodzenia i kanału DME.
8. UŁAMKOWY WYBIERAK MEGAHERZOWY ODBIORNIKA-NADAJNIKA Ł Ą CZNO Ś CI –
Zale Ŝ nie od pozycji przeł ą cznika 5-0, wybiera cz ę stotliwo ść COM w odst ę pach 0.05 MHz
pomi ę dzy 0.000 i 0.975 MHz. Przeł ą cznik 5.0 okre ś la ostatni ą cyfr ę jako 5 lub 0.
9. STEROWANIE WYCISZANIEM – U Ŝ ywane do regulacji progu sygnału niezb ę dnego do
aktywacji audio odbiornika COM. Obrót zgodny z ruchem wskazówek zegara zwi ę ksza hałas
tła (zmniejsza działanie wyciszania); obrót przeciwny do ruchu wskazówek zegara zmniejsza
hałas tła.
10. WYBIERAK MEGAHERZÓW ODBIORNIKA-NADAJNIKA Ł Ą CZNO Ś CI – Wybiera
cz ę stotliwo ść COM w odst ę pach 1-MHz pomi ę dzy 118 i 135 MHz.
11. STEROWANIE COM OFF–VOL – Poł ą czenie przeł ą cznika wł ą czony/wył ą czony
i sterowania gło ś no ś ci ą ; wł ą cza zestaw NAV/COM i steruje gło ś no ś ci ą audio odbiornika
ł ą czno ś ci.
12. LAMPKA BC – Nie u Ŝ ytkowana w samolotach serii 152.
13. INDEKS KURSU – Wskazuje wybrany kurs VOR.
14. WSKAZÓWKA ODCHYŁKI KURSU – Pionowa wskazówka wspólnie z jej odpowiadaj ą c ą skal ą
poziomych punktów jest u Ŝ ywana do wskazania przesuni ę cia samolotu wzgl ę dem wybranego
kursu dookólnego lub linii ś rodkuj lokali zera. Odchyłka pionowej wskazówki kursu na zewn ą trz
punktu (zarówno lewego jak i prawego) stanowi pełn ą skal ę VOR = ± 10° lub LOC = ± 2½°
nominalnej odchyłki od ś rodkowej wi ą zki. Lokalizer mo Ŝ e by ć na lewo lub prawo od ± 1½° do
3° pełnej skali w zale Ŝ no ś ci od długo ść pasa startowego.
15. FLAGA Ś CIE ś KI SCHODZENIA „GS” – Kiedy j ą wida ć , czerwona flaga GS wskazuje
niepewny sygnał ś cie Ŝ ki schodzenia lub nieprawidłowo działaj ą ce wyposa Ŝ enie. Flaga znika,
kiedy otrzymywany jest rzetelny sygnał ś cie Ŝ ki zni Ŝ ania.
16. WSKAZÓWKA ODCHYŁKI Ś CIE ś KI SCHODZENIA – Pozioma wskazówka wraz
z odpowiadaj ą c ą jej skal ą pionowych punktów jest u Ŝ ywana do wskazania odchyłki ś cie Ŝ ki
schodzenia od ś rodkowej wi ą zki. Odchyłka poziomej wskazówki na zewn ą trz pionowego
punktu (zarówno powy Ŝ ej jak i poni Ŝ ej) stanowi pełn ą skal ę (0.7°) odchyłki powy Ŝ ej lub poni Ŝ ej
wi ą zki ś rodkowej ś cie Ŝ ki schodzenia.
Rysunek 1. Sterowania u Ŝ ytkowe i wska ź niki Sperry 300 Nav/Com
(Typ RT-385A) (Arkusz 2 z 3)
Wydanie Oryginalne
3
63
SPERRY 300 NAV / COM
INSTRUKCJA U ś YTKOWANIA W LOCIE
(TYP RT-385A)
UZUPEŁNIENIE
17. WSKA Ź NIK NAV/DO-OD – Pracuje jedynie z sygnałem VOR lub lokalizera. Czerwona pozycja
NAV (flaga) wskazuje na sygnał nieu Ŝ yteczny. Przy u Ŝ ytecznym sygnale VOR wskazuje czy
wybrany kurs jest DO lub OD stacji. Przy u Ŝ ytecznym sygnale lokalizera, pokazuje DO.
18. INDEKS KURSU ODWROTNEGO – Wskazuje kurs VOR odwrotny od wybranego.
19. WYBIERAK NAMIARU DOOKÓLNEGO (OBS) – Obraca tarcz ą kursu dla wyboru kursu
po Ŝą danego.
20. WYBIERAK AUTOMATYCZNEGO Ś RODKOWANIA RADIALU (ARC-NACI Ś NIJ-
DO/POCI Ą GNIJ-OD) – W ś rodkowym wyci ę ciu funkcjonuje jako konwencjonalny OBS.
Wci ś ni ę ty do wn ę trza (chwilowo wł ą czony), obraca tarcz ą kursu OBS do ś rodka
wskazówki odchyłki kursu z flag ą DO [TO], a nast ę pnie wraca do konwencjonalnego
wyboru OBS. Poci ą gni ę ta do zewn ę trznego wyci ę cia, ci ą gle obraca tarcz ą kursow ą
OBS, aby wskazywała namiar od stacji VOR, utrzymuj ą c kurs wskazówki odchyłki
wy ś rodkowany, z flag ą OD [FROM]. Funkcja ARC nie działa na cz ę stotliwo ś ciach
lokalizera.
21. LAMPKA AUTOMATYCZNEGO Ś RODKOWANIA RADIALU (ARC) – Bursztynowa
lampka za ś wieca si ę , kiedy u Ŝ ywane jest automatyczne ś rodkowanie radialu.
Ś ciemniacz ś wiatła jest dost ę pny tylko gdy zamontowany jest panel kontrolny audio
ą cznie z wybierakiem DAY/NITE ś wiateł wska ź nika przyzewowego.
22. TARCZA KURSU – Wskazuje wybrany kurs VOR pod indeksem kursu.
Rysunek 1. Sterowania u Ŝ ytkowe i wska ź niki Sperry 300 Nav/Com
(Typ RT-385A) (Arkusz 3 z 3)
4
Wydanie Oryginalne
63
INSTRUKCJA U ś YTKOWANIA W LOCIE
SPERRY 300 NAV / COM
UZUPEŁNIENIE
(TYP RT-385A)
Sperry 300 Nav/Com zawiera ró Ŝ ne automatyczne wyciszanie progowe.
Przy tym układzie wyciszania, mo Ŝ esz ustawi ć poziom progu dla działania
automatycznego – obracanie w kierunku ruchu wskazówek zegara obni Ŝ a próg –
lub zwi ę ksza czuło ść ustawienia. Kiedy sygnał jest powy Ŝ ej tego poziomu, jest on
słyszalny, nawet je Ŝ eli hałas jest bardzo bliski sygnałowi. Poni Ŝ ej tego poziomu
wyciszanie jest w pełni automatyczne, tak wi ę c hałas tła jest bardzo niski, bardzo
słabe sygnały (które s ą powy Ŝ ej hałasu) s ą słyszalne. Dla normalnego u Ŝ ytkowania
obwodu wyciszania, obracaj wyciszaniem w kierunku zgodnym z ruchem
wskazówek zegara, dopóki hałas jest słyszalny – nast ę pnie cofnij nieco, dopóki nie
nast ą pi cisza i b ę dziesz mie ć automatyczne wyciszanie z praktycznie najni Ŝ szym
progiem. Regulacja ta powinna by ć ponownie sprawdzana okresowo podczas
ka Ŝ dego lotu dla zapewnienia optymalnego odbioru.
Wszystkie sterowania dla Nav/Com, za wyj ą tkiem gałki standardowego
wybieraka namiaru dookólnego (OBS) lub opcjonalnej gałki automatycznego
ś rodkowania radialu (ARC) umieszczonej na wska ź niku odchyłki kursu, s ą
zabudowane na panelu przednim nadajnika-odbiornika. Działanie i opis paneli
sterowania audio u Ŝ ywanych w poł ą czeniu z tym radiem s ą pokazane i opisane
w Rozdziale 7 niniejszej instrukcji.
ROZDZIAŁ 2
OGRANICZENIA
Kiedy zabudowane jest to wyposa Ŝ enie awioniczne nie ma zmian
w ograniczeniach samolotowych.
ROZDZIAŁ 3
PROCEDURY AWARYJNE
Kiedy zabudowane jest to wyposa Ŝ enie awioniczne nie ma zmian
do samolotowych procedur awaryjnych. Jednak Ŝ e, je Ŝ eli odczyty cz ę stotliwo ś ci
przestaj ą działa ć , radio b ę dzie działało na ostatnio wybranej cz ę stotliwo ś ci.
Sterowanie cz ę stotliwo ś ci ą nie powinno by ć przestawiane w zwi ą zku z trudno ś ci ą
uzyskania znanej cz ę stotliwo ś ci, w tych warunkach.
Wydanie Oryginalne
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin