IUL-152-9-NAV-COM300.pdf
(
192 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - IUL-152-9-NAV-COM300
63
INSTRUKCJA U
ś
YTKOWANIA W LOCIE
SPERRY 300 NAV / COM
UZUPEŁNIENIE
(TYP RT-385A)
UZUPEŁNIENIE
SPERRY 300 NAV / COM
(720 KANAŁÓW - TYP RT-385A)
ROZDZIAŁ 1
OGÓLNE
Sperry 300 Nav/Com (typ RT-385A), pokazana na Rysunku 1, składa si
ę
z odbiornika nadajnika zabudowanego na panelu i pojedynczej lub zdwojonej
wskazówki zdalnej wska
ź
nika odchyłki kursu.
Zestaw zawiera 720-kanałowy odbiornik-nadajnik ł
ą
czno
ś
ci VHF
i 200-kanałowy odbiornik nawigacyjny VHF, obydwa mog
ą
by
ć
u
Ŝ
ywane
jednocze
ś
nie. Odbiornik-nadajnik ł
ą
czno
ś
ci odbiera i nadaje sygnały pomi
ę
dzy
118.000 i 135.975 MHz w odst
ę
pach 25-kHz. Odbiornik nawigacyjny odbiera
sygnały dookólne i lokalizera pomi
ę
dzy 108.00 i 117.95 MHz w odst
ę
pach 50-kHz.
Obwody wymagane do interpretacji sygnałów dookólnych i lokalizera umieszczone
s
ą
we wska
ź
niku odchyłki kursu. Zarówno cz
ę
stotliwo
ś
ci u
Ŝ
ytkowe ł
ą
czno
ś
ci
i nawigacji s
ą
cyfrowo wy
ś
wietlane przez odczyty
Ŝ
arówkowe na panelu przednim
Nav/Com.
Odbiornik
ś
cie
Ŝ
ki schodzenia mo
Ŝ
e by
ć
poł
ą
czony wewn
ę
trznie z zestawem
Nav/Com dla automatycznego wyboru zwi
ą
zanej cz
ę
stotliwo
ś
ci
ś
cie
Ŝ
ki schodzenia.
Kiedy na Nav/Com wybrana jest cz
ę
stotliwo
ść
VOR, zwi
ą
zana z nimi cz
ę
stotliwo
ść
stacji VORTAC b
ę
dzie równie
Ŝ
wybrana automatycznie; podobnie, je
Ŝ
eli wybrana
jest cz
ę
stotliwo
ść
lokalizera, zwi
ą
zana z nim
ś
cie
Ŝ
ka schodzenia b
ę
dzie wybrana
automatycznie.
Wska
ź
nik odchyłki kursu zawiera albo pojedyncz
ą
wskazówk
ę
i zwi
ą
zan
ą
z ni
ą
flag
ę
NAV lub jedynie wskazanie VOR/LOC lub zdwojone wskazówki
i zwi
ą
zane z nimi flagi NAV i GS dla zarówno wskaza
ń
VOR/LOC i
ś
cie
Ŝ
ki
schodzenia. Obydwa typy wska
ź
ników odchyłki kursu zawieraj
ą
lampk
ę
kursu
powrotnego (BC), która za
ś
wieca si
ę
, kiedy wybrany jest opcjonalny kurs wsteczny
(kierunek odwrotny). Obydwa typy mog
ą
by
ć
przewidziane z Automatycznym
Ś
rodkowaniem Radialu, który w zale
Ŝ
no
ś
ci jak jest wybrany, wska
Ŝ
e automatycznie
kierunek DO lub OD stacji VOR.
Wydanie Oryginalne
1 z 8
63
SPERRY 300 NAV / COM
INSTRUKCJA U
ś
YTKOWANIA W LOCIE
(TYP RT-385A)
UZUPEŁNIENIE
1. ODCZYT CZ
Ę
STOTLIWO
Ś
CI U
ś
YTKOWEJ Ł
Ą
CZNO
Ś
CI (trzecie miejsce po
przecinku pokazane jest poprzez pozycj
ę
przeł
ą
cznika „5-0”).
2. PRZEŁ
Ą
CZNIK 5-0 – Cz
ęść
wybieraka cz
ę
stotliwo
ś
ci ułamkowej MHz odbiornika-
nadajnika Com. W pozycji „5” umo
Ŝ
liwia odczyt cz
ę
stotliwo
ś
ci Com dla wy
ś
wietlenia
i wybierak ułamkowy MHz Com dla wyboru cz
ę
stotliwo
ś
ci w przedziałach 0.05-MHz
pomi
ę
dzy 0.025 i 0.975 MHz. W pozycji „0” umo
Ŝ
liwia odczyt cz
ę
stotliwo
ś
ci Com dla
wy
ś
wietlenia i wybierak ułamkowy MHz Com dla wyboru cz
ę
stotliwo
ś
ci
w przedziałach pomi
ę
dzy 0.000 i 0.950 MHz.
UWAGA
„5” lub „O” mog
ą
by
ć
odczytane jako trzecia cyfra dziesi
ę
tna, która nie
jest wy
ś
wietlana na wy
ś
wietlaczu cz
ę
stotliwo
ś
ci ułamkowej Com.
Rysunek 1. Sterowania u
Ŝ
ytkowe i wska
ź
niki Sperry 300 Nav/Com
(Typ RT-385A) (Arkusz 1 z 3)
2
Wydanie Oryginalne
63
INSTRUKCJA U
ś
YTKOWANIA W LOCIE
SPERRY 300 NAV / COM
UZUPEŁNIENIE
(TYP RT-385A)
3. ODCZYT NAWIGACYJNEJ CZ
Ę
STOTLIWO
Ś
CI U
ś
YTKOWEJ.
4. PRZEŁ
Ą
CZNIK IDE-VOX-T- Z wybran
ą
stacj
ą
VOR lub LOC, w pozycji ID, słyszalny jest
sygnał identyfikatora stacji; w pozycji VOX (głos), sygnał identyfikatora jest stłumiony;
w pozycji T (chwilowe wł
ą
czenie), wybrana jest funkcja samotestowania nawigacyjnego VOR.
5. UŁAMKOWY WYBIERAK MEGAHERZOWY ODBIORNIKA NAWIGACYJNEGO – Wybiera
cz
ę
stotliwo
ść
Nav w odst
ę
pach 0.05-MHz pomi
ę
dzy 0.00 i 0.95 MHz; jednocze
ś
nie wybiera
sparowan
ą
cz
ę
stotliwo
ść
ś
cie
Ŝ
ki schodzenia i kanału DME.
6. STEROWANIE NAV VOL – Reguluje gło
ś
no
ść
odbiornika nawigacyjnego.
7. WYBIERAK MEGAHERZOWY ODBIORNIKA NAWIGACYJNEGO – Wybiera cz
ę
stotliwo
ść
NAV w odst
ę
pach 1-MHz pomi
ę
dzy 108 i 117 MHz; jednocze
ś
nie wybiera sparowan
ą
cz
ę
stotliwo
ść
ś
cie
Ŝ
ki schodzenia i kanału DME.
8. UŁAMKOWY WYBIERAK MEGAHERZOWY ODBIORNIKA-NADAJNIKA Ł
Ą
CZNO
Ś
CI –
Zale
Ŝ
nie od pozycji przeł
ą
cznika 5-0, wybiera cz
ę
stotliwo
ść
COM w odst
ę
pach 0.05 MHz
pomi
ę
dzy 0.000 i 0.975 MHz. Przeł
ą
cznik 5.0 okre
ś
la ostatni
ą
cyfr
ę
jako 5 lub 0.
9. STEROWANIE WYCISZANIEM – U
Ŝ
ywane do regulacji progu sygnału niezb
ę
dnego do
aktywacji audio odbiornika COM. Obrót zgodny z ruchem wskazówek zegara zwi
ę
ksza hałas
tła (zmniejsza działanie wyciszania); obrót przeciwny do ruchu wskazówek zegara zmniejsza
hałas tła.
10. WYBIERAK MEGAHERZÓW ODBIORNIKA-NADAJNIKA Ł
Ą
CZNO
Ś
CI – Wybiera
cz
ę
stotliwo
ść
COM w odst
ę
pach 1-MHz pomi
ę
dzy 118 i 135 MHz.
11. STEROWANIE COM OFF–VOL – Poł
ą
czenie przeł
ą
cznika wł
ą
czony/wył
ą
czony
i sterowania gło
ś
no
ś
ci
ą
; wł
ą
cza zestaw NAV/COM i steruje gło
ś
no
ś
ci
ą
audio odbiornika
ł
ą
czno
ś
ci.
12. LAMPKA BC – Nie u
Ŝ
ytkowana w samolotach serii 152.
13. INDEKS KURSU – Wskazuje wybrany kurs VOR.
14. WSKAZÓWKA ODCHYŁKI KURSU – Pionowa wskazówka wspólnie z jej odpowiadaj
ą
c
ą
skal
ą
poziomych punktów jest u
Ŝ
ywana do wskazania przesuni
ę
cia samolotu wzgl
ę
dem wybranego
kursu dookólnego lub linii
ś
rodkuj lokali zera. Odchyłka pionowej wskazówki kursu na zewn
ą
trz
punktu (zarówno lewego jak i prawego) stanowi pełn
ą
skal
ę
VOR = ± 10° lub LOC = ± 2½°
nominalnej odchyłki od
ś
rodkowej wi
ą
zki. Lokalizer mo
Ŝ
e by
ć
na lewo lub prawo od ± 1½° do
3° pełnej skali w zale
Ŝ
no
ś
ci od długo
ść
pasa startowego.
15. FLAGA
Ś
CIE
ś
KI SCHODZENIA „GS” – Kiedy j
ą
wida
ć
, czerwona flaga GS wskazuje
niepewny sygnał
ś
cie
Ŝ
ki schodzenia lub nieprawidłowo działaj
ą
ce wyposa
Ŝ
enie. Flaga znika,
kiedy otrzymywany jest rzetelny sygnał
ś
cie
Ŝ
ki zni
Ŝ
ania.
16. WSKAZÓWKA ODCHYŁKI
Ś
CIE
ś
KI SCHODZENIA – Pozioma wskazówka wraz
z odpowiadaj
ą
c
ą
jej skal
ą
pionowych punktów jest u
Ŝ
ywana do wskazania odchyłki
ś
cie
Ŝ
ki
schodzenia od
ś
rodkowej wi
ą
zki. Odchyłka poziomej wskazówki na zewn
ą
trz pionowego
punktu (zarówno powy
Ŝ
ej jak i poni
Ŝ
ej) stanowi pełn
ą
skal
ę
(0.7°) odchyłki powy
Ŝ
ej lub poni
Ŝ
ej
wi
ą
zki
ś
rodkowej
ś
cie
Ŝ
ki schodzenia.
Rysunek 1. Sterowania u
Ŝ
ytkowe i wska
ź
niki Sperry 300 Nav/Com
(Typ RT-385A) (Arkusz 2 z 3)
Wydanie Oryginalne
3
63
SPERRY 300 NAV / COM
INSTRUKCJA U
ś
YTKOWANIA W LOCIE
(TYP RT-385A)
UZUPEŁNIENIE
17. WSKA
Ź
NIK NAV/DO-OD – Pracuje jedynie z sygnałem VOR lub lokalizera. Czerwona pozycja
NAV (flaga) wskazuje na sygnał nieu
Ŝ
yteczny. Przy u
Ŝ
ytecznym sygnale VOR wskazuje czy
wybrany kurs jest DO lub OD stacji. Przy u
Ŝ
ytecznym sygnale lokalizera, pokazuje DO.
18. INDEKS KURSU ODWROTNEGO – Wskazuje kurs VOR odwrotny od wybranego.
19. WYBIERAK NAMIARU DOOKÓLNEGO (OBS) – Obraca tarcz
ą
kursu dla wyboru kursu
po
Ŝą
danego.
20. WYBIERAK AUTOMATYCZNEGO
Ś
RODKOWANIA RADIALU (ARC-NACI
Ś
NIJ-
DO/POCI
Ą
GNIJ-OD) – W
ś
rodkowym wyci
ę
ciu funkcjonuje jako konwencjonalny OBS.
Wci
ś
ni
ę
ty do wn
ę
trza (chwilowo wł
ą
czony), obraca tarcz
ą
kursu OBS do
ś
rodka
wskazówki odchyłki kursu z flag
ą
DO [TO], a nast
ę
pnie wraca do konwencjonalnego
wyboru OBS. Poci
ą
gni
ę
ta do zewn
ę
trznego wyci
ę
cia, ci
ą
gle obraca tarcz
ą
kursow
ą
OBS, aby wskazywała namiar od stacji VOR, utrzymuj
ą
c kurs wskazówki odchyłki
wy
ś
rodkowany, z flag
ą
OD [FROM]. Funkcja ARC nie działa na cz
ę
stotliwo
ś
ciach
lokalizera.
21. LAMPKA AUTOMATYCZNEGO
Ś
RODKOWANIA RADIALU (ARC) – Bursztynowa
lampka za
ś
wieca si
ę
, kiedy u
Ŝ
ywane jest automatyczne
ś
rodkowanie radialu.
Ś
ciemniacz
ś
wiatła jest dost
ę
pny tylko gdy zamontowany jest panel kontrolny audio
wł
ą
cznie z wybierakiem DAY/NITE
ś
wiateł wska
ź
nika przyzewowego.
22. TARCZA KURSU – Wskazuje wybrany kurs VOR pod indeksem kursu.
Rysunek 1. Sterowania u
Ŝ
ytkowe i wska
ź
niki Sperry 300 Nav/Com
(Typ RT-385A) (Arkusz 3 z 3)
4
Wydanie Oryginalne
63
INSTRUKCJA U
ś
YTKOWANIA W LOCIE
SPERRY 300 NAV / COM
UZUPEŁNIENIE
(TYP RT-385A)
Sperry 300 Nav/Com zawiera ró
Ŝ
ne automatyczne wyciszanie progowe.
Przy tym układzie wyciszania, mo
Ŝ
esz ustawi
ć
poziom progu dla działania
automatycznego – obracanie w kierunku ruchu wskazówek zegara obni
Ŝ
a próg –
lub zwi
ę
ksza czuło
ść
ustawienia. Kiedy sygnał jest powy
Ŝ
ej tego poziomu, jest on
słyszalny, nawet je
Ŝ
eli hałas jest bardzo bliski sygnałowi. Poni
Ŝ
ej tego poziomu
wyciszanie jest w pełni automatyczne, tak wi
ę
c hałas tła jest bardzo niski, bardzo
słabe sygnały (które s
ą
powy
Ŝ
ej hałasu) s
ą
słyszalne. Dla normalnego u
Ŝ
ytkowania
obwodu wyciszania, obracaj wyciszaniem w kierunku zgodnym z ruchem
wskazówek zegara, dopóki hałas jest słyszalny – nast
ę
pnie cofnij nieco, dopóki nie
nast
ą
pi cisza i b
ę
dziesz mie
ć
automatyczne wyciszanie z praktycznie najni
Ŝ
szym
progiem. Regulacja ta powinna by
ć
ponownie sprawdzana okresowo podczas
ka
Ŝ
dego lotu dla zapewnienia optymalnego odbioru.
Wszystkie sterowania dla Nav/Com, za wyj
ą
tkiem gałki standardowego
wybieraka namiaru dookólnego (OBS) lub opcjonalnej gałki automatycznego
ś
rodkowania radialu (ARC) umieszczonej na wska
ź
niku odchyłki kursu, s
ą
zabudowane na panelu przednim nadajnika-odbiornika. Działanie i opis paneli
sterowania audio u
Ŝ
ywanych w poł
ą
czeniu z tym radiem s
ą
pokazane i opisane
w Rozdziale 7 niniejszej instrukcji.
ROZDZIAŁ 2
OGRANICZENIA
Kiedy zabudowane jest to wyposa
Ŝ
enie awioniczne nie ma zmian
w ograniczeniach samolotowych.
ROZDZIAŁ 3
PROCEDURY AWARYJNE
Kiedy zabudowane jest to wyposa
Ŝ
enie awioniczne nie ma zmian
do samolotowych procedur awaryjnych. Jednak
Ŝ
e, je
Ŝ
eli odczyty cz
ę
stotliwo
ś
ci
przestaj
ą
działa
ć
, radio b
ę
dzie działało na ostatnio wybranej cz
ę
stotliwo
ś
ci.
Sterowanie cz
ę
stotliwo
ś
ci
ą
nie powinno by
ć
przestawiane w zwi
ą
zku z trudno
ś
ci
ą
uzyskania znanej cz
ę
stotliwo
ś
ci, w tych warunkach.
Wydanie Oryginalne
5
Plik z chomika:
tsiro
Inne pliki z tego folderu:
IUL C152-1985-2.pdf
(73 KB)
IUL C152-1985-7.pdf
(1958 KB)
IUL C152-1985-0.pdf
(155 KB)
IUL C152-1985-1.pdf
(207 KB)
IUL C152-1985-3.pdf
(228 KB)
Inne foldery tego chomika:
AIP 1
budowa samolotu
egzteo
lotniska
meteorologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin