list motywacyjny zasady.doc

(51 KB) Pobierz
Co to jest list motywacyjny i co powinien zawierać

Co to jest list motywacyjny i co powinien zawierać?


List motywacyjny, który towarzyszy CV, ma rozwinąć ważniejsze punkty życiorysu, a przede wszystkim udowodnić, że jesteś najlepszym kandydatem na stanowisko, o które się ubiegasz. Jeśli odpowiadasz na ogłoszenie, to podaj, gdzie znalazłeś ofertę pracy i - jeśli był podany - numer referencyjny. Jeżeli chcesz zainteresować sobą firmę, która akurat nie szuka pracowników, wyjaśnij, czemu zależy ci na pracy właśnie w niej.

Pisz zwięźle, ale bez ogólników, tylko o sobie. Jeśli pracowałeś już kilka lat, nie wystarczy ci strona. Opis twego zatrudnienia w odwrotnym porządku chronologicznym (na początku ostatnia posada) wraz ze stanowiskiem, tytułem, działem, firmą pomoże pracodawcy, który wykorzystuje do selekcji skanery komputerowe wyszukujące takie dane.

Dobrze są widziane informacje o pracy w niepełnym wymiarze. Jeśli robiłeś to za granicą, napisz, że nauczyłeś się porozumiewać w obcym języku. A może w dwa dni opanowałeś nowy program komputerowy lub obsługę urządzeń?

W odróżnieniu od życiorysu, list motywacyjny może być napisany odręcznie. Jeśli jednak przygotowujesz go na komputerze czy maszynie do pisania, nie zapomnij o podpisaniu się pod jego treścią.

List motywacyjny jest rozwinięciem i uzupełnieniem życiorysu. Wysyłany do przyszłego pracodawcy, musi być kierowany do konkretnej osoby. Zwiększa to szansę na otrzymanie odpowiedzi. List motywacyjny składa się z kilku części. Na wstępie przedstawiamy się i wyjaśniamy, w jakim celu wysyłamy list. W części drugiej odwołujemy się do życiorysu wysłanego razem z listem - podkreślamy tu i rozwijamy jego najważniejsze elementy. Dobrze wymienić konkretne sytuacje, w których nabyliśmy daną umiejętność. W tej części listu piszemy także o kwalifikacjach, które zdecydowały o złożeniu aplikacji. Jeśli wiemy, że w przedsiębiorstwie jest wolne interesujące nas stanowisko - zgłaszamy na nie swoją kandydaturę. Gdy takiej informacji nie mamy, określamy zakres obowiązków lub wymieniamy stanowisko, które by nas satysfakcjonowało. Możemy również zasugerować, że jeśli teraz nie ma wakatu, będziemy skłonni zastanowić się nad ofertą w przyszłości. To przedostatnia, trzecia część listu. Na zakończenie wysuwamy propozycję kontaktu, np. telefonicznego. Można podać swój numer telefonu, zaznaczając godziny, w których będziemy oczekiwać na informacje. Pozostaje jeszcze tylko podziękować za poświęconą nam uwagę i wyrazić nadzieję spotkania w czasie rozmowy kwalifikacyjnej.

Bez schematów


Wielu kandydatów na pracowników nie zdaje sobie sprawy, jak duże znaczenie podczas rekrutacji odgrywa prawidłowo napisany list motywacyjny. Jest to bowiem forma pierwszego kontaktu pracodawcy z przyszłym pracownikiem. Zwykle pisząc list motywacyjny posługujemy się już gotowymi schematami, przepisując prawie słowo w słowo zdania ze wzoru. - To błąd - uważa Katarzyna Porębska, kierownik Biura Doradztwa Personalnego i Zawodowego Arba, świadczącego pomoc przy tworzeniu listów motywacyjnych i CV. - Zanim zabierzemy się do pisania listu motywacyjnego powinniśmy najpierw zastanowić się, w jakim celu to robimy. Musimy pamiętać, iż osoba rekrutująca już na podstawie naszych dokumentów jest w stanie stwierdzić, czy jesteśmy interesujący, czy też nie. Od tej oceny często zależy, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Prawda w słowie


Dobrze napisany list motywacyjny powinien odzwierciedlać osobowość autora. - Ujawnia się ona m.in. poprzez sposób pisania, wykorzystywane sformułowania i zwroty - wyjaśnia Katarzyna Porębska. - To pomaga we wstępnym poznaniu kandydata na pracownika. Jeżeli przepisujemy gotowe wzorce, to często nie zastanawiamy się, ile tkwi w nich o nas prawdy.

Doświadczenie w branży


List motywacyjny jest naszą wizytówką. Powinien być zatem czytelny, czyli napisany przy użyciu prostych i jasnych sformułowań oraz odpowiednio skonstruowany graficznie. - Powinniśmy zawrzeć w nim wszystkie najistotniejsze fakty z przebiegu naszej dotychczasowej kariery zawodowej - radzi Katarzyna Porębska. - Jeżeli piszemy o doświadczeniu zawodowym, to koniecznie podajmy, w jakich branżach je zdobyliśmy.

Zgodnie z prawdą


Pisząc w liście motywacyjnym o znajomości języków obcych, często bywamy kłamczuchami - twierdzi Katarzyna Porębska. - Osoby bezkrytycznie piszą, że znają go dobrze, gdy tymczasem nie potrafią płynnie sformułować nawet kilku zdań. Z kolei skromni poligloci również określają swoją znajomość jako dobrą, gdy tymczasem grubo przerastają tych pierwszych. Aby uniknąć takich sytuacji i niepotrzebnie nie dezorientować rekrutującego, najlepiej jest podać stopień ukończonych kursów i ich nazwę.

Najczęstsze błędy w listach motywacyjnych:

·         powtarzanie faktów z CV;

·         pomijanie aspektów osobowościowych;

·         używanie ogólnikowych epitetów;

·         posługiwanie się tym samym listem motywacyjnym przy ubieganiu się o różne stanowiska;

·         podawanie zbyt wielu informacji;

·         pomyłki w nazwie stanowiska, o jakie kandydat się ubiega.

Wygląd listu:

·         Niedopuszczalne jest wpisywanie kropek w miejsce daty i adresu firmy, do której kieruje się list, a potem odręczne dopisywanie danych. Wtedy osoba czytająca ma poczucie, że jest to nic nie mówiący szablon.

·         Proponuję taki układ listu, w którym występują symetryczne, boczne marginesy (polecam w programie Word funkcję "wyjustuj"), a poszczególne tematy listu ujęte są w bloki, pomiędzy którymi zastosowano odstęp. List, w którym kolejne zdania wypisywane są małą czcionką i bez użycia odstępów, po prostu nie daje się czytać.

·         Zwróćmy uwagę na pisownię. Kandydatka na asystentkę, która chwali się tym, że zna program Word, nie może w swoim liście popełniać podstawowych błędów edytorskich typu: spacja przed przecinkiem czy tzw. zjadanie liter. Jeśli widzę w liście słowo: WYSZTAŁCENIE, gdzie brak wydawałoby się tylko jednej litery "K", to wiem, że takiej osoby nie zaproszę na spotkanie, bo skoro nie potrafi zadbać o korektę własnego listu, to co będzie z dokumentami tworzonymi w pracy?

·         List można napisać przy użyciu komputera (należy wtedy pamiętać o odręcznym podpisie), a jeśli brak dostępu do komputera lub na wyraźne życzenie firmy, odręcznie. W takim przypadku trzeba pamiętać o estetycznie wyglądającej kartce, koniecznie białej, absolutnie nie w kratkę. Dobrym sposobem przy odręcznym zapisywaniu czystej kartki jest podłożenie pod spód kartki kratkowanej, na pewno wpłynie to korzystnie na wygląd dokumentu.

·         Osoby, które ubiegają się o pracę na stanowiskach, gdzie wskazana jest duża dawka kreatywności np. w agencji reklamowej, często wymyślają coś bardzo oryginalnego, ponieważ chcą wyróżnić się z tłumu. W takich przypadkach różowy papier czy pismo "do góry nogami" jest jak najbardziej na miejscu.

Treść listu:

·         Trzeba umieścić swoje dane, łącznie z telefonem, następnie dane firmy, w której ubiegamy się o pracę. Osoba czytają list powinna mieć wrażenie, iż jest on jedyny w swoim rodzaju, skierowany właśnie do tej, a nie innej firmy.

·         Na wstępie należy poinformować, w związku z jakim ogłoszeniem i stanowiskiem przesyłamy ofertę. Przedsiębiorstwo, do którego kierujemy list, może w tym samym czasie prowadzić kilka rekrutacji. Jeśli proszą w ogłoszeniu o podanie numerów referencyjnych, można wpisać je nie tylko na kopercie, ale również przy nazwie stanowiska.

·         Warto pochwalić się swoim wykształceniem i umiejętnościami. Nie chodzi jednak o przepisanie faktów z CV, ale o dodanie kilku szczegółów, zwłaszcza dotyczących tych umiejętności, które są ważne przy wykonywaniu pracy, o którą się ubiegamy, np. przedstawiciel handlowy może uściślić informacje związane z prawem jazdy, podać od kiedy je posiada i czy wykorzystuje w praktyce.

·         Przy opisywaniu doświadczenia należy podać zakres obowiązków na poszczególnych stanowiskach, opisać swoje osiągnięcia. Absolwent nie posiadający doświadczenia powinien poszukać w swoim życiu epizodów, związanych na przykład z pracami dorywczymi i opisać je, uwypuklając to, czego się nauczył. Na przykład praca ankietera może uczyć cierpliwości i wyrozumiałości w kontaktach z klientami.

·         Można opisać kilka cech osobowości, pokazując, jakim jest się pracownikiem. Tu przestrzegam przed bezmyślnym przepisywaniem cech od kolegi czy ze wzoru książkowego. Potem setki podobnych listów przychodzą w odpowiedzi na daną ofertę. Wystarczy zastanowić się nad sobą i wpisać swoje zalety.

·         Warto miło i oryginalnie zakończyć list.

 

·         Wzory listów motywacyjnych

1.

miejscowość i data
imię i nazwisko
SPECJALISTA DS. REKLAMY
(NAZWA FIRMY)(DOKŁADNY ADRES)
Szanowny Panie Dyrektorze

W związku z ogłoszeniem w (podać źródło ogłoszenia) z (data) chciałbym przedstawić swoją kandydature na stanowisko (podać jakie) w Waszej firmie.
Praca na tym stanowisku jest zgodna z moim wykształceniem i zainteresowaniami. Ukończyłem (podać nazwę szkoły i datę ukończenia) z wynikiem (jakim?).

Podczas studiów przebyłem praktyki zawodowe (gdzie) gdzie zapoznałem się ze sposobami promowania i organizacji działania kampani reklamowych. Posiadam umiejętności w zakresie obsługiwania komputera klasy PC, dotychczasowy kontakt z komputerem dał mi możliwość poznania programów (wymienić). Wykształcenie które posiadam daje mi możliwość podjęcia pracy na stanowisku specjalisty ds. reklamy w pańskiej firmie. Do listu dołączam curriculum vitae. Żywię nadzieję że umiejętności które posiadam oraz moje wykształcenie pozwoli mi podjąć pracę na tym właśnie stanowisku. Licząc na spotkanie związane z moją ofertą pozwolę sobie skontaktować się z Panem telefonicznie w (data). Kontakt telefoniczny jest możliwy ze mną pod numerem (jakim) w godzinach (jakich).
Wyrazy szacunku
Piotr Nowak


2.

Pcim, 13.07.00
Katarzyna Wielka
ul. Szarotki 18
23-234 Konin
tel. 000-000000
P.P.H.U. KOMPLEX
ul. wierzbowa 12
23-234 Konin

Szanowni Państwo,

Szanowny Panie Dyrektorze, po zapoznaniu się z ogłoszeniem w (gdzie) pragnę zgłosić swoją kandydature na stanowisko sekretarki.

Ukończyłam (jaką) szkołe o kierunku (jakim). Posiadam umiejętność posługiwania się komputerem a w szczególności znam bardzo dobrze programy (jakie), oraz biegle mówie po angielsku. Przez (jaki czas) pracowałam na stanowisku sekretarki w (firma). Do moich obowiązków należało sprawne zarządzanie i konsultowanie spotkań z klientami. Odpowiadałam za korespondencję, również w języku angielskim oraz za współpracę z mediami.

Należę do osób sumiennych i z każdego zadania wywiązywałam się celująco, dlatego uważam że doświadczenie zdobyte w (gdzie) pozwoli mi podjąć pracę na stanowisku (jakim) w Państwa firmie. Jestem w pełni dyspozycyjna.
Dziękuję za rozpatrzenie mojej oferty.
Z poważaniem
Katarzyna Wielka


3.

Piotr Nowak                                                       Warszawa, 29 kwietnia 1998 r.

Ul. Kwiatowa 2
00-000 Katowice
tel. 000/ 000 00 00

                                                      Pani Izabela Kowalska
                                                      Dyrektor Działu Handlowego
                                                      HURTEX Sp.z.o.o.
                                                     Ul. Krakowska 50, 00-932 Warszawa

Szanowna Pani Dyrektor!

Jestem pracownikiem z 2 letnim okresem pracy w dziale handlowym. Posiadam liczne sukcesy jak, zwiększenie wartości sprzedaży o 50% w moim regionie działania, oraz zwiekszyłem ilość odbiorców. W ciągu tych dwóch lat zdążyłem awansować na stanowisko dyrektora handlowego.

Chciałbym się spotkać z Panią w celu rozważenia możliwości zatrudnienia mnie w firmie HURTEX. Załączam moje curriculum vitae.
Pozwolę sobie zatelefonowac (kiedy) w celu uzgodnienia terminu spotkania.

Z góry dziękuję za zapoznanie się z moją przeszłością zawodową.

Z wyrazami szacunku
Piotr Nowak


4. List motywacyjny dla osoby z limitowanym przebiegiem zatrudnienia

KAROL NOWAK                                                     Katowice, 23 luty 2000 r.
Ul. Kwiatowa 2
00-000 Katowice

  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin