Funkcje systemu opieki zdrowotnej.docx

(16 KB) Pobierz

Funkcje systemu opieki zdrowotnej.

W systemie działań związanych ze zdrowiem wyróżnia się dwa obszary odpowiedzialności władz publicznych:

·         Zdrowie publiczne,

·         Opieka zdrowotna,

Podział po miedzy tymi obszarami, zwłaszcza na poziomie instytucji zajmujących się opieka zdrowotna nie zawsze jest ostry.

 

Podstawowe funkcje zdrowia publicznego:

·         Zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób,

·         zapewnienie właściwych dla zdrowia warunków środowiskowych,

·         zapobieganie upadkom, urazom oraz zapewnienie szybkiej pomocy w przypadkach katastrof i kataklizmów (medycyna katastrof),

·         promowanie zdrowego stylu życia,

·         zapewnienie dostępu do właściwej jakości opieki medycznej,

·         zapewnienie poparcia dla rozwoju nowoczesnego systemu ochrony zdrowia z uwzględnieniem rozwoju kadr, nowych technologii i odpowiednich zasad finansowania,

Podstawowe funkcje systemu opieki zdrowotnej:

·         organizacja i finansowanie medycyny naprawczej,

·         funkcja pracodawcy,

·         funkcja podmiotu kierującego zapotrzebowaniem na dobra konsumpcyjne, ale także wytwórca tych dóbr,

·         funkcja edukacyjno-wychowawcza –kształcenie i ustawiczne dokształcanie pracowników, generowanie zmian, zachowań zdrowotnych w społeczeństwie,

·         funkcja zarządzania,

·         funkcje polityczne- jakość systemu polityki zdrowotnej jest w każdym kraju elementem gry politycznej oraz źródłem poparcia lub sprzeciwu wobec działań władz lokalnych, regionalnych i centralnych,

Źródła prawa dla ochrony zdrowia:

·         w wielu krajach są to ustawy zasadnicze (Konstytucja),

·         nadają podmiotowy charakter praw obywatelskich (jednostka może decydować czy chce skorzystać ze swoich uprawnień czy nie),

·         nadają przedmiotowy charakter praw obywatelskich (akty prawne ustanowione przez organ państwowy umożliwiają skorzystanie z podmiotowego charakteru praw obywatelskich,

·         Realizację prawa do ochrony zdrowia zapewniają ustawy.

Prawa obywatelskie wg konstytucji RP:

·         Prawa osobiste (sfera życia prywatnego),

·         Prawa polityczne (sfera życia publicznego),

·         Prawa ekonomiczne (sfera ekonomiczno - egzystencjonalna),

·         Prawa socjalne (właściwe warunki rozwoju),

·         Prawa kulturalne (zapewniają zaspokojenie potrzeb kulturalnych, rozwoju duchowego),

Prawa obywatelskie do ochrony zdrowia reguluje art. 68 Konstytucji RP

Rozwiązania organizacyjne zarządzania opieką zdrowotną w krajach piętnastki (UE):

Cechy wspólne zarządzania opieka zdrowotną w krajach UE:

·         Wszystkie systemy opierają się na mieszanych źródłach finansowania,

·         Większość środków przeznaczonych na opiekę zdrowotna jest kontrolowana przez państwo w sposób pośredni lub bezpośredni,

·         Niewielka część pieniędzy wpływa do systemu w postaci bezpośrednich opłat za usługi medyczne,

·         Systemy opieki zdrowotnej w krajach UE finansowane z budżetu państwa poprzez system podatków i składki na fundusz ubezpieczeń zdrowotnych,

Zasadnicze modele finansowania opieki zdrowotnej w krajach UE:

·         System budżetowy- część finansów publicznych pochodzących z opodatkowania (model Beveridge’a),

·         Fragment finansów publicznych wyodrębniony w postaci funduszy finansowanych ze składek obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego (model Bismarcka),

·         Finanse prywatne pochodzące z ubezpieczenia dobrowolnego- pokrywają niewielka część składek ale stanowią istotne uzupełnienie środków finansowych,

W systemie płatności dominują dwie alternatywne formy:

·         Fee-for-service- opłata za usługę stosownie do udzielonych świadczeń (w zamknietej opiece zdrowotnej),

·         Kapitacyjna- świadczeniobiorca otrzymuje ustaloną opłatę za każda osobę zapisana na liście (podstawowa opieka zdrowotna),

 

System opieki zdrowotnej w Polsce;

Powszechne ubezpieczenie zdrowotne:

·         Wprowadzone ustawa z dnia 6.02.1997r

Cele reformy ubezpieczeń zdrowotnych:

Cele krótkookresowe:

·         Finansowanie bieżącej działalności z funduszy ubezpieczeniowych, ze składek na ubezpieczenie zdrowotne,

·         Zwiększenie dostępności do usług,

·         Wprowadzenie dowolnego wyboru lekarza i placówki,

·         Zwiększenie roli lekarza POZ ze stopniowym zwiększaniem roli świadczeń profilaktycznych i promocji zdrowia,

·         Oddzielenie nabywców świadczeń zdrowotnych (Kasy Chorych) od świadczeniodawców o różnym statusie,

·         Pobudzenie mechanizmów wolnorynkowych w sferze świadczeń medycznych poprzez wprowadzenie wolnego rynku usług, opartego na wielości równouprawnionych podmiotów publicznych i prywatnych,

·         Odejście od dotacji w opiece zdrowotnej, czyli finansowania bazy i kadry w opiece zdrowotnej na rzecz umów na podstawie których finansowane jest jedynie udzielanie świadczeń zdrowotnych,

·         Przekształcenie ZOZ-ów w jednostki samodzielne w celu zwiększenia efektywności zarządzania,

·         Rozpoczęcie restrukturyzacji placówek opieki zdrowotnej wraz z racjonalizacją zatrudnienia,

·         Powstrzymanie procesu lawinowego zadłużania się ZOZ-ów,

Cele średniookresowe:

·         Systematyczna poprawa jakości usług,

·         Poszerzenie rynku usług, wzrost nakładów na opiekę medyczną, które są wynikiem wzrostu gospodarczego, podwyższenia dochodów, a co za tym idzie, składek,

·         Zwiększenie wynagrodzeń pracowników opieki zdrowotnej powiązane z nakładem pracy i kwalifikacjami,

·         Likwidacja szarej strefy usług medycznych,

Cele długookresowe:

·         Poprawa stanu zdrowia ludności poprzez wzrost dostępności do świadczeń zdrowotnych,

·         Poprawa jakości udzielanych świadczeń,

Decentralizacja systemu:

·         Wprowadzenie powszechnego systemu ubezpieczeń zdrowotnych wraz z reformą administracji publicznej,

·         Decentralizacja zakładów opieki zdrowotnej- uzyskały one samodzielność. Od 1999 roku na mocy znowelizowanej ustawy o ZOZ-ach uzyskały one możliwość samodzielnego podejmowania decyzji finansowych, kadrowych, organizacyjnych,

·         Przekazanie nadzoru do dwóch szczebli samorządu terytorialnego: powiatów i „dużych województw”, które zostały przystosowane do prowadzenia polityki regionalnej, uzyskały prawo własności majątku SP ZOZ-ów i uprawnienia organów tworzących SP ZOZ-y,

·         System finansowania świadczeń zdrowotnych przekazany do 16 regionalnych kas chorych i 1 ogólnopolskiej branżowej kasy chorych- zastąpiły centralny system budżetowania,

·         Kompetencje Ministra zdrowia przekazane do centrów regionalnych, stworzenie regionalnych programów restrukturyzacji (Ustawa z 2001 roku),

·         Zjawisko decentralizacji jest charakterystyczne dla wszystkich krajów UE,

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin