skrypt do egzaminu dydaktyka ogólna dr Boczar rok akad 2010 2011 pedagogika KZiEP.docx

(1418 KB) Pobierz

Rozdział 3 5 i 6 – Monia, Kasia, Aga, Marta

Rozdział 3

Wstęp – definicja:

Czynność – chodzi o czynność uczenia się, jest pojęciem szerszym od procesu uczenia się, itp., podkreśla podmiotowość uczenia się (ktoś tą czynność wykonuje) oraz celowość (czynność ma jakiś cel)

1.       Teoria czynności:

·         jej autorem jest Tadeusz Tomaszewski;

·         czynność definiuje jako celowe zachowywanie się;

·         każda czynność jest nastawiona na wyniki (np. czytanie (czynność) → przeczytanie (wynik);

·         czynność jest procesem (ciągiem zdarzeń, składa się z różnych faz, np. czytanie to wybór książki, otworzenie jej, rozpoczęcie czytania, uruchomienie myślenia, itp.);

·         struktura czynności jest elastyczna (różnie przebiega w zależności od warunków, np. czytanie w domu przebiega inaczej niż czytanie w tramwaju);

·         czynność trwa, dopóki możliwość uzyskania wyniku jest zachowana (czytam, dopóki rozumiem co czytam, kiedy przestaje, stresuje się, rzucam książkę na bok, to uzyskanie wyniku jest już niemożliwe);

·         przebieg każdej czynności zależy od warunków zewnętrznych, struktury organizmu (np. w przypadku czytania od wieku i wykształcenia osoby) i procesów samoregulacji (np. podatność na stres);

 

2.                  Wynik czynności uczenia się:

·         czynność jest ukierunkowana na osiągnięcie celu, celem jest wynik;

·         jest to konkretny skutek czynności;

·         w edukacji: czynność: uczenie się, cel/wynik: nauczenie się, czyli zdobycie wiedzy (za Tomaszewskim);

·         rozwój psychiki to uczenie się nowych czynności, które powodują zmiany (trwałe, na lepsze, planowe) w uczniu;

 

3.                  Treść kształcenia a wiedza osobista ucznia:

a) treść kształcenia:

·         ogół czynności opanowanych przez uczniów;

·         czynności te powinny być opanowane emocjonalnie: chęć wykonania,  koncentracja, poziom aktywizacji, czerpanie radości;

·         czynności te powinny być opanowane poznawczo: świadomość, organizacja, sprawność, elastyczność, skuteczność;

·         między tymi dwoma aspektami musi być równowaga, aby zmiany w uczniach były trwałe, planowe, na lepsze;

 

b) wiedza osobista ucznia:

·         to wiedza budowana na bazie treści kształcenia i wcześniejszych doświadczeń;

·         jest wybiórcza, klarowna dla danej osoby, potoczna;

·         od wiedzy publicznej (czyli ten obiektywnej) może się różnić, bo jest uogólniona, pozbawiona dwuznaczności, kontrowersji;

·         wiedza osobista (za Klus-Stańską) to wiedza po śladzie (czyli zapamiętana, odtwórcza, nie wymagająca własnego myślenia) oraz wiedza w poszukiwaniu śladu (czyli wiedza kreująca nowe procedury, wytwarzająca nowe modele, najwyżej w hierarchii czynności);

4.                  Rola pracy w edukacji:

·         „dydaktyka niedzielna” - osiągnięcie celu będzie lekkie i łatwe → skrytykowana;

·         „dydaktyka dnia powszedniego” - codzienne zmagania również z samym sobą;

·         praca jest to działanie prowadzące do pośredniego i odroczonego zaspokajania potrzeb – kluczowa w edukacji;

·         Kruszewski: praca w szkole powinna być rzetelna i trudna, szkoła może być przyjazna uczniowi ale nie kosztem rzetelnej i trudnej pracy;

·         Nalaskowski: szkoła jest miejscem pracy (działania), nie ma rozwoju bez pracy;

 

5.                  Szkoła jako obowiązek:

·         uczenie się w szkole jest zadaniem uczniów;

·         zadanie wg Tomaszewskiego to powiązanie celu z potrzebą (ze stosunkiem do świata);

·         jeśli uczeń nie widzi związku celu z potrzebą – zadanie odczuwa jako narzucone;

·         podział zadań wg Łukaszewskiego ( wyobrażeń pożądanego wyniku):

 

- kryterium lokalizacji źródła zadania (zadania obce – odbierane przez uczniów jako narzucone, słaba i zewnętrzna motywacja oraz zadania własne – odbierane jako zgodne z naszymi potrzebami, wewnętrzna obojętna lub silna motywacja);

* motywacja zewnętrzna (aby uniknąć konsekwencji, uczeń zewnątrzsterowany) przeplata się z wewnętrzną (uczę się, bo chcę się tego nauczyć, uczeń wewnątrzsterowany), celem jest uwewnętrznienie motywacji;

- kryterium precyzji wymagań, określających wykonanie celu (opisane w pkt 6);

 

6.                  Jasność wymagań:

·         wymagania dydaktyczne – wymagane osiągnięcia uczniów:

- wyraźne (zrozumienie) lub niejasne (chwiejne, różnie interpretowane, intuicyjne), a to samo wymaganie może być dla jednego ucznia jasne, a dla innego nie (korygować możemy to pogadankami o wymaganiach);

·         wymagania programowe – wymagane osiągnięcia w ramach programu (narzucone przez oświatę i autorskiego programu nauczyciela);

 

7.                  Wykonywanie zadań:

·         jest uzależnione od źródła zadania i precyzji wymagań;

·         uczeń niechętnie wykonujący zadania szkolne: A przejawia strategie obronne, zgodny z metaforą Rogersa (szkoła jako więzienie, gdzie nauczyciele-strażnicy są mniej lub bardziej ludzcy, a zadanie polega na odliczaniu czasu do wolności – końca szkoły) lub B uczeń dobrze wypadający na egzaminach, ale nie uczący się systematycznie (szkoła jako wędrówka, przygoda) – brak chęci do nauki, rola nauczyciela: zaciekawienie uczniów (ciekawość → motywacja wewnętrzna);

·         uczeń chętnie wykonujący zadania szkolne: C niepewny wiedzy, niewierzący w swoje możliwości, chętnie uczący się, oddalony od towarzystwa (szkoła jako klasztor: najbardziej pasowałaby mu nauka w samotności) lub D uczeń czwórkowy, wypełniający solidnie wszystkie zadania, lubiany ( szkoła jako fabryka: znane wymagania, wydajna praca), rola nauczycie: uczyć życia we wspólnocie i podejmowania wyższych wyzwań (nauka szkolna → szkoła jako wspólnota, instytucja, nastawiona na wynik);

 

8.                  Radość uczenia się:

·         wymagania szkolne mogą być wyraźne lub niejasne, własne oraz obce;

·         przedstawiono to na przykładzie robotników, od robotnika skarżącego się i nierozumiejącego wymagań szefa, do robotnika chętnie wykonującego pracę;

·         na płaszczyźnie edukacji mamy cztery typy stosunków do zadań:

- obce, niejasne: czego oni chcą ode mnie?! A

- obce, wyraźne: szkoła zmusza mnie do nauki! B

- własne, niejasne: duża część lekcji to czas stracony... C

- własne, jasne: nasza klasa robi postępy :) D

·         aby uzyskać radość z uczenia się należy: koncentrować się na działaniu, pobudzać własną motywację;

 

9.       Cele uczenia się a cele kształcenia:

·         kształcenie: kierowanie uczeniem się;

·         cele uczenia: pierwotne wobec celów kształcenia, bez uczenia nie ma kształcenia;

·         uczenie się: świadoma wola, chęć, własne działanie;

·         kształcenie: zorganizowane, np. w szkole;

·         cele uczenia: właściwości jakie uczniowie chcą osiągnąć, luźno powiązane z programem;

·         cele kształcenia: właściwości, jakie uczniowie osiągnął, realizują program kształcenia;

·         heterogonia celów: rodzenie się jednych celów, na bazie pierwotnie nauczonych;

 

10.    Praca młodzieży nad sobą:

·       niewielki procent pracuje nad sobą efektywnie;

·       praca nad sobą to sięganie dalej, a nie unikanie porażek;

·       brak pracy nad sobą – trudność dla nauczyciela;

·       problem pracy nad sobą: brak wzorów osobowych, przede wszystkim wśród przyjaciół.

 

11.    Cele emocjonalne uczenia się:

- cele emocjonalne dotyczą uczuć

A) taksonomia celów kształcenia dziedziny motywacyjnej:

a) uczestnictwo w działaniu – czyli uważne wykonywanie określonych czynności w ramach wyznaczonej roli, na ogół poprawnie, ale bez wykazywania inicjatywy

b) podejmowanie działania – czyli samorzutne rozpoczynanie wybranych czynności i chętne angażowanie się w działalność pod wpływem bodźców zewnętrznych

c) nastawienie na działanie – czyli konsekwentne wykonywanie danego rodzaju czynności na skutek trwałej potrzeby wewnętrznej i dodatniej oceny uzyskiwanych wyników

d) system działań – czyli integracja danego rodzaju czynności z głównymi cechami osobowości ich wykonawcy, wyrażająca się niezawodnością i swoistością stylu działań

 

- wpływ na edukację ma koncepcja inteligencji emocjonalnej (Goleman), obejmującej rozumienie własnych i cudzych emocji oraz zdolność skutecznego kierowania nimi. Mieści się w niej zdolność motywowania się, a więc w istocie zdolność do trwałej pracy.

- wg Golemana takie cechy jak wytrwałość, zdolność motywacji, można nazywać charakterem człowieka

 

Charakter ma dwa czynniki:

a)       Cz. instrumentalny: Stałość woli (postępowanie wg zasad), siła woli, przedsiębiorczość i praktyczność w działaniu

b)       Cz. kierunkowy: Skierowanie na cele wartościowe, postępowanie w zgodzie z zasadami moralnymi

12.    Cele praktyczne uczenia się:

 

- głębsze poznawanie rzeczywistości

Taksonomia celów kształcenia dziedziny poznawczej:

·         Zapamiętywanie wiadomości – czyli gotowość przypomnienia sobie określonej informacji, bez zniekształceń, ale i bez własnej interpretacji

·         Zrozumienie wiadomości – przedstawianie ich w nowej formie, podporządkowanie, streszczanie i wykorzystywanie do prostego wnioskowania

·         Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – czyli praktyczne posługiwanie się wiadomościami w zadaniach nieodbiegających od podanego wzoru

·         Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych – czyli posługiwanie się wzorem badań naukowych: formułowanie problemu, analiza i synteza danych, sprawdzanie hipotez, krytyka rozwiązania.

 

 

·         Powtarzanie wiadomości: odtwarzanie ich w niezmienionej formie

·         Systematyzowanie wiadomości: układanie ich w logiczne całości przez powtarzanie wiadomości dokonuje się ich utrwalenie, a przez ich usystematyzowanie (kodowanie) wytwarza się wiedza

·         Wiedza deklaratywna: dająca wyjaśnienie rzeczywistości

·         Wiedza proceduralna: powiązana z celem działań, pozwala szybko uzyskać wynik

·         Teoretyzowanie: nadawanie zagadnieniom postaci formalnej i tworzenie ogólnych modeli rzeczywistości

 

13.    Dydaktyka tradycyjna:

·           dydaktyka zorientowana na przyswajanie informacji przez uczniów;

·           czynności charakterystyczne: odbieranie, porządkowanie, przyswajanie informacji;

 

stopnie formalne uczenia się i nauczania wg Herbarta:

a) jasność – przedstawienie, wyodrębnienie obiektu; (psych. poznawcza: przedstawienie)

b) kojarzenie – porównywanie, łączenie elementów; (psych. poznawcza: masa apercepcyjna)

c) system – kojarzenie nowej wiedzy z wiedzą wcześniej zdobytą; (psych. poznawcza: asocjacjonizm)

d) metoda – wykorzystywanie systemów, utrwalanie; (psych. poznawcza: ekspert)

 

14.    Dydaktyka współczesna:

·           odkrywanie, przeżywanie, własna aktywność uczniów;

·           wg Okonia jest to poszerzenie dydaktyki tradycyjnej:

 

kształcenie wielostronne i jego cztery formy:

a)       przyswajanie: tą drogą głównie opisy rzeczywistości;

b)       odkrywanie: wyjaśnienia prawidłowości zjawisk;

c)       przeżywanie: ocenianie wartości;

d)       działanie: umiejętności praktyczne;

 

·           za Dewey'em: aktywizm, działanie praktyczne:

- stopień myślenia – nauczanie problemowe:

* odczucie trudności → wyodrębnienie sytuacji problemowej;

* wykrycie trudności i jej określenie → formułowanie problemu;

* nasuwanie się możliwego rozwiązania → formułowanie hipotez;

* wybór rozwiązania i wyciągnięcie z niego wniosków → analiza hipotez;

* obserwacja i eksperymenty sprawdzające wniosek → sprawdzanie hipotez i sformułowanie odpowiedzi;

 

15.    Cele praktyczne uczenia się:

·         Dziedzina praktyczna: odmiana dziedziny poznawczej, opanowywana w większym stopniu przez ćwiczenie i kontrolę wpływu na otoczenie niż przez zastosowanie wiedzy teoretycznej

·         Nazywana jest też psychometryczną, gdyż obejmuje głównie koordynację czynności ruchowych

 

Taksonomia celów kształcenia dziedziny praktycznej:

- Naśladowanie działania – czyli etapowe wykonywanie złożonych czynności i systematyczne porównywanie ich przebiegu z dostarczonym wzorem

- Odtwarzanie działania - czyli wykonywanie złożonych czynności samodzielnie i w całości, ale z ograniczoną płynnością i swobodą

- Sprawność działania w stałych warunkach – czyli dokładne i skuteczne wykonywanie złożonych czynności w sytuacjach, w których były ćwiczone

- Sprawność działania w zmiennych warunkach – czyli automatyzacja czynności składowych, pozwalająca na szybkie modyfikacje złożonej czynności, wykonywanej z oszczędnym nakładem energii.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin