Majewski Tadeusz - Psychologia niewidomych i niedowidzących.doc

(1924 KB) Pobierz
Tadeusz Majewski

Tadeusz Majewski

 

 

 

Psychologia           niewidomych

i niedowidzących

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PWN

Warszawa 1983

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PWZN

Print 6

Lublin 1997

Przedruku dokonano

na podstawie pozycji

wydanej przez PWN

Warszawa 1983

 

 

 


Wstęp

 

 

  W polskiej literaturze psychologicznej ważne miejsce zajmuje tematyka

związana ze ślepotą. Pomimo że populacja niewidomych nie jest duża -

ukazało się u nas stosunkowo wiele prac i artykułów poświęconych w całości

lub częściowo uwzględniających psychologiczną problematykę tej grupy

społecznej. W stosunkowo krótkim czasie udało się nam zgromadzić obszerną

wiedzę z tego zakresu dzięki zainteresowaniu i zaangażowaniu kilku placówek

oraz licznych psychologów - praktyków pracujących z niewidomymi. Wiedza ta

jest jednak bardzo rozproszona i nie ujęta w systematyczną całość czy

zwarty system. Stan ten powoduje, że osoby pragnące całościowo zapoznać się

z tą problematyką zmuszone są do korzystania z różnych źródeł i pomimo to

nie otrzymują pełnej wiedzy oraz odpowiedzi na wszystkie interesujące je

pytania. Istnieje w tej chwili potrzeba zebrania wiedzy psychologicznej o

niewidomych w pewną całość, z uwagi na brak tego rodzaju pracy w

literaturze powojennej; praca M. Grzegorzewskiej pt. "Psychologia,

niewidomych" z 1926 r. jest trochę zdezaktualizowana i niekompletna (ukazał

się tylko I tom).

  W ostatnim okresie duże zainteresowanie na świecie, a także u nas w kraju

zyskała psychologiczna problematyka związana z niedowidzeniem

(słobowzrocznością). Zaczyna powstawać pewna psychologiczna wiedza o

osobach niedowidzących, choć jest ona niewspółmiernie mniejsza niż wiedza o

niewidomych.

  Praca "Psychologia niewidomych i niedowidzących" jest próbą dokonania

pewnej syntezy i systematyzacji dotychczas zgromadzonej psychologicznej

wiedzy o niewidomych i niedowidzących oraz o wykorzystaniu jej w praktyce

psychologicznej (Dla psychologii niewidomych i niedowidzących przyjęto

określenie "tyflopsychologia", którym będziemy się posługiwać w tej pracy.

Termin ten pochodzi od 3 starogreckich słów: typlos - niewidomy, psyche -

dusza i logos - nauka.)

  Składa się ona z 2 części. Pierwsza część pt.: "Tyflopsychologia

teoretyczna" zawiera całokształt wiedzy tyflopsychologicznej, obejmującej

zagadnienia ogólne, jak też specyficzne dla różnych grup osób z defektem

wzroku, a więc dzieci niewidomych, dzieci niedowidzących, ociemniałych i

niewidomych w wieku starszym. Druga część pt.: "Tyflopsychologia stosowana"

poświęcona jest wykorzystaniu wiedzy tyflopsychologicznej w działalności na

rzecz niewidomych i niedowidzących.

  Praca ta ma być swego rodzaju kompendium wiedzy tyflopsychologicznej.

Jako skrypt centralny przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów

psychologii, zwłaszcza specjalizujących się w psychologii defektologicznej,

oraz studentów pedagogiki specjalnej, kierunku tyflopedagogika. Poza tym

mogą z niej korzystać różni specjaliści zajmujący się kształceniem,

wychowaniem czy rehabilitacją niewidomych i niedowidzących, a więc

psycholodzy, nauczyciele, wychowawcy, lekarze, pracownicy socjalni itd.

Wzbudzić ona może także zainteresowanie członków rodzin, w których żyją

niewidomi czy niedowidzący, a zwłaszcza rodziców mających dzieci z defektem

wzroku.

 

  +

  Część pierwsza.Ń

  Tyflopsychologia teoretyczna

 

 

 

  I. Ogólne zagadnieniaŃ

  tyflopsychologii

 

 

 

  1. Znaczenie wzrokuŃ

  w życiu człowieka

 

 

  Nie ulega wątpliwości, że znaczenie wzroku w życiu człowieka jest bardzo

duże. Najlepiej może się przekonać o tym ten, kto go stracił. Rozważając to

zagadnienie trzeba podkreślić, że wzrok odgrywa bardzo istotną rolę nie

tylko w procesach poznania rzeczywistości. Z uwagi na to, że wszystkie

procesy psychiczne są ze sobą zintegrowane i wzajemnie uwarunkowane, jego

wartość znacznie wykracza poza sferę poznawczą.

  Ogólnie znaczenie wzroku w życiu człowieka można rozpatrywać w zakresie:

  - procesów poznawczych,

  - działalności praktycznej,

  - orientacji przestrzennej,

  - sfery emocjonalnej,

  - komunikowania się z otoczeniem.

 

 

  1.1. Znaczenie wzrokuŃ

  w procesach poznawczych

 

 

  Dzięki procesom poznawczym człowiek ma możliwość tworzenia w świadomości

subiektywnych obrazów obiektywnie istniejącej rzeczywistości. Według T.

Tomaszewskiego (1971, s. 10Ď) - rzeczywistość składa się z ciał, do których

zalicza on przedmioty martwe, jak też organizmy żywe. Do rzeczywistości

zalicza on także cechy ciał, stosunki, jakie istnieją między nimi, oraz

procesy, jakim podlegają.

  Biorąc pod uwagę możliwości percepcyjne niewidomych, rzeczywistość

dzielimy na przedmioty i zjawiska. Do przedmiotów zaliczamy przedmioty

martwe (stół; dom, kamień) i organizmy żywe (człowiek, zwierzę, ptak);

charakteryzują się one określoną strukturą, która różni je między sobą,

oraz względną stałością i niezmiennością. Zjawiska mają raczej charakter

czasowy i zmienny; należą do nich zdarzenia, procesy, czynności, stosunki,

zależności i ciała w stanach niestałych (dzień, deszcz, jadący samochód,

piłowanie, ogień).

  Procesy poznawcze dostarczają człowiekowi informacji o przedmiotach,

zjawiskach i ich związkach. Są więc one źródłem wiedzy o świecie, którą

człowiek gromadzi i magazynuje w pamięci, a następnie wykorzystuje w swoim

działaniu.

  Dla kontaktowania się i poznawania rzeczywistości rozwinęły się w trakcie

rozwoju filogenetycznego człowieka wyspecjalizowane narządy, tzw. narządy

zmysłowe (zmysły) albo - używając terminologii neuropsychologicznej -

analizatory, których zadaniem jest analiza i synteza bodźców płynących z

otoczenia. Każdy analizator składa się z 3 części, a mianowicie:

  - receptorów, czyli zakończeń nerwowych, które reagują na bodźce

(podniety) i przetwarzają je w odpowiednie impulsy nerwowe,

  - nerwu przewodzącego (konduktora), który impulsy nerwowe przenosi do

kory mózgowej,

  - ośrodka mózgowego, czyli odpowiedniej partii komórek mózgowych, w

których następuje dalsze przekształcenie impulsów nerwowych i powstawanie

elementarnych zjawisk psychicznych, jakimi są wrażenia. Każdy analizator

odbiera z otoczenia właściwe dla siebie bodźce, które działają na jego

receptory. Biorąc za podstawę kryterium styczności przedmiotu z organizmem

- wszystkie analizatory, których receptory znajdują się na powierzchni

ciała, tzw. eksteroanalizatory, można podzielić na:

  - teleanalizatory, które odbierają bodźce oddalone od organizmu; do nich

należą analizatory: wzrokowy, słuchowy, węchowy,

  - kontaktoanalizatory, które reagują na bodźce w bezpośrednim zetknięciu

się z nimi; należą do nich analizatory: dotykowy i smakowy (Czasami można

spotkać określenie: zmysły "dalekosiężne" lub "dalekonośne" dla

teleanalizatorów i zmysły "bliskosiężne" lub "bliskonośne" dla

kontaktoanalizatorów).

  W wyniku działania bodźców z otoczenia powstają w świadomości człowieka

wrażenia stanowiące elementarne procesy poznawcze. Odzwierciedlają one nie

całe przedmioty czy zjawiska, lecz tylko ich cechy, a więc barwę, dźwięk,

kształt itd. Odzwierciedleniem całego przedmiotu czy zjawiska jest

spostrzeżenie. Powstaje ono w wyniku równoczesnego działania przedmiotu czy

zjawiska na wszystkie zmysły człowieka; dzięki czemu wrażenia ulegają

skojarzeniu. Spostrzeżenie jest więc połączeniem różnych wrażeń, lecz nie

jest to zwykła ich suma. Człowiek spostrzega przedmioty i zjawiska na tle

dotychczasowego doświadczenia. Sensowna percepcja (spostrzeganie) polega

właściwie na rozpoznawaniu (odpoznawaniu) przedmiotów i zjawisk oraz na ich

nazwaniu. Spostrzeżenia zostawiają ślad w naszej świadomości - zostają

zakodowane w naszej korze mózgowej połączone z dawnymi spostrzeżeniami. W

każdej chwili mogą więc one być odtworzone w postaci wyobrażeń. W wyniku

dalszych operacji umysłowych powstają pojęcia, które w formie ogólnej

zawierają wiedzę o rzeczywistości. Spostrzeżenia, wyobrażenia i pojęcia

wykorzystuje człowiek w myśleniu stanowiącym najwyższą formę procesów

poznawczych.

  Mówiąc o znaczeniu wzroku w procesach poznawania rzeczywistości trzeba

podkreślić, że jest ono bardzo istotne na poziomie powstawania wrażeń i

spostrzeżeń. Hierarchicznie zajmuje on w nich najwyższe miejsce. Reaguje on

na największą liczbę bodźców, które oddziałują na człowieka. Jak podaje J.

Rothschild (1972, s. 274Ď) - "udział wzroku w całkowitym procesie percepcji

u osób nie wykazujących uszkodzeń narządów zmysłów bywa oceniany różnie, na

ogół jednak ocenia się go na 84Ď-90 procent. Zmysł słuchu jest ogólnie

uważany za drugi z kolei najbardziej intensywnie wykorzystany zmysł w

procesie percepcji".

  Analizator (zmysł) wzrokowy podobnie jak inne analizatory składa się z 3

części. Receptory wzrokowe stanowią zakończenie nerwu wzrokowego, którym

jest tzw. siatkówka znajdująca się na dnie gałki ocznej. Nerw wzrokowy

dochodzi do ośrodka widzenia znajdującego się w płacie potylicznym kory

mózgowej (tylna część czaszki).

  Receptory wzrokowe reagują na bodźce świetlne (światło), które pod

względem fizycznym stanowią fale elektromagnetyczne o długości 370Ď-750

milimikronów. Poniżej i powyżej tych długości znajdują się fale

niewidzialne dla oka ludzkiego, lecz widzialne np. dla niektórych zwierząt.

Człowiek widzi nie tylko światło jako jasność, lecz również barwy.

Właściwie wszystko ma jakąś barwę. Jest to jedna z istotnych cech

przedmiotów i zjawisk. Barwy dzieli się na:

  - achromatyczne, do których należą: biel, czerń i wszystkie odcienie

barwy szarej (mieszanka barwy czarnej i białej),

  - chromatyczne, do której należą 4 barwy podstawowe: zielona, czerwona,

żółta i niebieska, oraz pochodne od nich barwy mieszane, jak: seledynowa,

brązowa, fioletowa itd.

  Oprócz jasności (światła) i barwy dzięki wzrokowi człowiek widzi także

kształt przedmiotów i zjawisk. Poznanie przedmiotów jako - brył

trójwymiarowych zapewnia człowiekowi widzenie obuoczne lub stereoskopowe.

  Ponadto trzeba podkreślić, że dzięki wzrokowi człowiek poznaje

rzeczywistość nie jako zjawisko statyczne, lecz dynamiczne - podlegające

stałym zmianom, znajdujące się w ruchu (spostrzeganie zmian i ruchu).

  Wzrok zapewnia człowiekowi konkretną i bezpośrednią wiedzę o świecie - o

konkretnych przedmiotach i zjawiskach, która stanowi podstawę do tworzenia

wiedzy uogólnionej. Potrafi on najwierniej odzwierciedlić otaczającą

rzeczywistość, którą człowiek stale poznaje i z którą się styka.

  Mówiąc o znaczeniu wzroku w procesach poznawczych i zdobywaniu wiedzy

konieczne jest także podkreślenie jego wartości w procesie czytania.

Przeciętny człowiek każdego dnia zmuszony jest do odczytywania wielu

różnych napisów, rysunków, tabel itd., z którymi spotyka się w sytuacjach

życia codziennego czy zawodowego, nie mówiąc już o przeczytaniu gazety czy

książki. Do tych celów wzrok jest właściwie potrzebny każdemu człowiekowi,

który nauczył się czytać. Podobnie duże znaczenie ma wzrok przy pisaniu.

 

 

  1.2. Znaczenie wzrokuŃ

  w praktycznej działalnościŃ

  człowieka

 

 

  Człowiek nie tylko poznaje rzeczywistość, lecz również ją zmienia -

tworzy jej nowe elementy i podporządkowuje ją sobie zgodnie ze swoimi

potrzebami, czyli działa. Zabawa, nauka, praca, czynny odpoczynek itd. to

różne formy działania człowieka. Warunkiem tego działania są różnorodne

umiejętności, których człowiek nabywa w ciągu życia. Dla naszych rozważań

szczególnie istotna jest działalność praktyczna opierająca się na

umiejętnościach praktycznych. Należą do nich umiejętności wykonywania

ruchów i czynności (zespołów ruchów). Występują one przy wykonywaniu

czynności życia codziennego, czynności zawodowych (produkcyjnych),

poruszaniu się w przestrzeni itd. Zarówno wykonywanie nabytych już

umiejętności praktycznych (ruchów i czynności), jak też nabywanie nowych

wymaga współdziałania i koordynacji kilku analizatorów, przy czym

współdziałanie analizatorów kinestetycznego i wzrokowego ma zasadnicze

znaczenie. Jest to tzw. koordynacja wzrokowo-ruchowa. Do tego

współdziałania włączany jest także w wielu sytuacjach i w określonym

zakresie zmysł słuchu:

  Funkcję wzroku w działalności praktycznej - przy wykonywaniu różnorodnych

czynności sprowadzić można do:

  - funkcji orientacyjnej, polegającej na informowaniu o zachodzących

zmianach w miejscu, w którym czynność jest wykonywana, celem reagowania na

nie odpowiednim dostosowaniem zachowania,

  - funkcji kierującej lub regulującej przebieg wykonania czynności,

  - funkcji kontrolującej przebieg i efekt wykonywanej czynności.

  Wzrok odgrywa więc podstawową rolę w wykonywaniu różnych ruchów i

czynności. I. W. Sołowjowa (1976, s. 22Ď) pisze, że "głównym kontrolerem i

regulatorem ruchów jest analizator wzrokowy".

  Podobnie przedstawia się sprawa z kształtowaniem nowych ruchów i

czynności, których człowiek uczy się przez całe życie. Wspólna praca

analizatorów kinestetycznego i wzrokowego jest również niezbędna do

osiągnięcia zamierzonych efektów w tym zakresie.

  Proces kształtowania ruchu czy zespołu ruchów (czynności) składa się z

kilku etapów:

  - zapoznania z ruchem, czyli zademonstrowania wzoru ruchu,

  - nabycia umiejętności wykonania ruchu

  - przejścia umiejętności w trwały nawyk ruchowy i osiągnięcie  

określonej sprawności.

  Szczególnie istotna rola przypada analizatorowi wzrokowemu w pierwszym

etapie, w etapie zapoznania się ze wzorem - modelem ruchu czy zespołu

ruchów ściśle ze sobą połączonych i skoordynowanych, które ma opanować. O

ile chodzi o małe dzieci, to uczą się one w poważnym zakresie nowych ruchów

i czynności w drodze naśladownictwa. Obserwują one, jak inni je wykonują, a

następnie starają się ich naśladować. W ten sposób dzieci starają się

samodzielnie nauczyć takich czynności, jak ubieranie się, jedzenie itd.

Wyrazem tendencji naśladowczych są różne zabawy dzieci, w których naśladują

czynności (zajęcia) wykonywane przez dorosłych. Zresztą i dorośli, którzy

właściwie muszą stale uczyć się nowych umiejętności praktycznych, też

korzystają bardzo często z metody obserwacji i naśladowania innych.

  Tak samo przy systematycznej nauce praktycznych umiejętności podstawową

metodę stanowi pokaz - wizualna demonstracja modelu, wzoru ruchu czy

czynności, jaką dziecko czy osoba starsza ma opanować. Metoda ta jest

powszechnie stosowana poczynając od zajęć wychowawczych w przedszkolu,

następnie w szkole, zwłaszcza w nauce zawodu, i we wszelkich innych

zajęciach, których celem jest przyswojenie sobie pewnych praktycznych

umiejętności. Można więc stwierdzić, że udział wzroku w tym procesie jest

zasadniczy. Funkcja wzroku nie kończy się tylko na pierwszym etapie, kiedy

człowiek wzrokowo poznaje ruch, który ma się nauczyć wykonywać. W dalszych

etapach funkcja wzroku jest również dość istotna i sprowadza się do

funkcji, które zostały omówione przy zagadnieniu wykonywania ruchów i

czynności już wyuczonych, a więc funkcji orientacyjnej, regulacyjnej i

kontrolnej. W pewnym zakresie w wypełnianiu tych funkcji ze zmysłem wzroku

współdziała także zmysł słuchu.

  Dopiero po krótszym lub dłuższym okresie ćwiczenia rola wzroku i słuchu

zmniejsza się na korzyść analizatora kinestetycznego, który staje się

zdolny do wykonywania, regulowania i kontrolowania czynności ruchowych. W

ten sposób narząd ruchowy, np. kończyna górna, staje się narządem

samoregulującym wykonywany przez siebie ruch. W miarę jak dana czynność

wykonywana jest w sposób nawykowy, a więc bez udziału wzmożonej regulacji i

kontroli wzroku, wzrasta sprawność.

  Tak więc rola wzroku w działalności praktycznej jest również dość

istotna, podobnie jak w procesie poznania rzeczywistości, i bez jego

sprawnego funkcjonowania występują u człowieka określone trudności w

wykonywaniu różnorodnych ruchów i czynności.

 

 

  1.3. Znaczenie wzrokuŃ

  w orientacji przestrzennejŃ

  i poruszaniu się

 

 

  Z kolei należy podkreślić znaczenie bodźców wizualnych wzrokowych) dla

orientacji przestrzennej i poruszania się. Wynika ono przede wszystkim

stąd, że zmysł wzroku należy do teleanalizatorów, reagujących na bodźce

pochodzące od przedmiotów znajdujących się w znacznej odległości.

Orientacja przestrzenna jest warunkiem samodzielnego i bezpiecznego

poruszania się. A. Dąbrowski (1964, s. 7Ď) określa ją jako "kontrolę ciała

wobec otoczenia w odniesieniu do miejsc, rzeczy i osób; zdawanie sobie

sprawy z rozmiarów i kształtów otaczającej przestrzeni oraz wielkości,

kształtów i rozmieszczenia w niej przedmiotów". U osób widzących zasadnicze

znaczenie w orientacji przestrzennej odgrywa niewątpliwie wzrok, natomiast

inne zmysły pełnią rolę pomocniczą i drugorzędną. Dzięki bodźcom wizualnym

człowiek potrafi ściśle lokalizować przedmioty i zjawiska w przestrzeni, a

więc ustalać kierunek i ich odległość w odniesieniu do siebie. Ponadto

wzrok przekazuje mu bieżące informacje, co się wokół niego dzieje i

znajduje, jakie zmiany dokonują się w najbliższym otoczeniu. Jednym

wejrzeniem otrzymuje człowiek obraz otoczenia i jego szczegółów, który

pozwala mu na prawidłowe obranie kierunku swojej marszruty i unikanie

ewentualnych przeszkód na drodze. Stała wzrokowa obserwacja otoczenia w

trakcie poruszania się pozwala mu na regulowanie i kontrolowanie się czy

zmierza do obranego celu. Z uwagi na to, że wzrok działa przez cały okres

czuwania człowieka - od rana, kiedy się budzi, aż do wieczora, kiedy

zasypia - zapewnia on mu też stałe poczucie bezpiecz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin