egzamin_gimnazjalny_a_connections.pdf

(86 KB) Pobierz
Microsoft Word - standardy wymagań z komentarzem _ 21 marca TM
CONNECTIONS A PROJEKT STANDARDÓW WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH
I.
ODBIÓR TEKSTU SŁUCHANEGO
Standardy wymagań egzaminacyjnych
Uczeń:
1) 1) określa główną myśl tekstu (w Connections - większość wstępnych ćwiczeń do tekstów słuchanych, regularnie w sekcji
„Can you do it?”, np. Connections 2, str. 33 ćw. 12)
2) określa kontekst sytuacyjny (w Connections - większość wstępnych ćwiczeń do tekstów słuchanych regularnie w sekcji „Can
you do it?”, np. Connections 2 str. 27, ćw. 11, Connections 2, str. 93 ćw. 13)
3) stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje (w Connections – większość ćwiczeń
we wszystkich 4 poziomach, np. Connections 2, str. 53 ćw. 6, str. 28, ćw. 1, Connections 3 str. 51 ćw. 12)
II.
ODBIÓR TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
1) określa główną myśl tekstu (wszystkie wstępne ćw. do tekstów, np. Connections 2, str. 41 ćw. 7, Connections 3 str. 10 ćw. 1)
2) określa główną myśl poszczególnych części tekstu (regularnie w ćw. dot. czytania i pisania – np. Connections 2, str. 52, ćw. 2,
Connections 3 str. 58, ćw. 2)
3) stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje (ćwiczenia we wszystkich 4
poziomach podręcznika – np. Connections 2 str. 16, ćw. 3)
4) określa intencje nadawcy tekstu (np. Connections 3 str. 11, Connections 4 str. 46 ćw. 1)
5) określa kontekst sytuacyjny (np. Connections 2, str. 29 ćw. 7, Connections 3 str. 22 ćw. 3)
273607928.012.png
6) rozpoznaje związki pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu (np. Connections 2 str. 52 ćw. 2)
7) rozpoznaje poprawne użycie struktur leksykalno – gramatycznych (w Connections wszystkie gramatyczne i leksykalne
ćwiczenia do tekstów np. Connections 3, str. 18 i 19, ćw. 1-8)
III.
REAGOWANIE JĘZYKOWE
Uczeń:
1) właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, w szczególności w celu uzyskania, udzielenia,
przekazania lub odmowy udzielenia informacji, rozpoczęcia, podtrzymania i zakończenia rozmowy (w Connections wszystkie
ćwiczenia w sekcji „Real English” np. Connections 2, str. 27 ćw. 4 i 5)
2) przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża je w
języku obcym (w Connections ćwiczenia w sekcji „Prepare’, ćwiczenia translacyjne w zeszytach ćwiczeń, zadania do kartkówek
w książce nauczyciela)
STRUKTURY LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE wg funkcji komunikacyjnych
Uwaga!
W informatorze o egzaminie z każdego języka obcego nowożytnego przykłady ilustrujące poszczególne funkcje będą zapisane w danym
języku, z uwzględnieniem specyfiki nauczania tego języka w gimnazjum.
Connections 1 Connections 2 Connections 3
Informacja
- identyfikacja i lokalizacja osoby lub przedmiotu
- pytanie i prośba o informację
OPIS – miejsca i przedmiotu
OPIS postaci – narodowość, zawód, pokrewieństwo
273607928.013.png 273607928.014.png
Cechy fizyczne – wygląd
Stan emocjonalny
Czynności zwyczajowych i odbywających się w trakcie mówienia
Plany i zamierzenia
Określenie czasu, odległości, miary, wagi, ceny
Porównanie cech osób, przedmiotów, miejsc, sytuacji, czynności
Informacja o czynnościach przeszłych; opis sytuacji
Przekazanie informacji podanej przez osobę trzecią
Wyrażenie przyczyny, skutku, warunku, celu; powiązanie informacji
Opinia
Wyrażenie własnej opinii np. na temat przedmiotu, osoby, sytuacji
Prośba o opinię np. na temat przedmiotu, osoby, sytuacji
Wyrażenie zgody lub sprzeciwu
Potwierdzenie i zaprzeczenie zasłyszanej opinii
Wyrażenie
własnej oceny faktów, zjawisk i postaci; przedstawienie odmiennego punktu widzenia
Przekazanie opinii osób trzecich
Znajomość przedmiotu i stopień pewności
Potwierdzenie znajomości i przyznanie nieznajomości faktu, osoby, przedmiotu, tematu
Zapytanie o znajomość faktu, osoby, przedmiotu
273607928.015.png 273607928.001.png 273607928.002.png 273607928.003.png 273607928.004.png
Wyrażenie pewności lub niepewności; prośba o potwierdzenie
Wyrażenie prawdopodobieństwa lub hipotezy
Uczucia, życzenia, preferencje
Wyrażenie upodobań, chęci, pragnienia
Wyrażenie stanu fizycznego i emocjonalnego
Zapytanie o upodobania, chęci, pragnienia, o stan fizyczny i emocjonalny rozmówcy i osób trzecich
Prośba o wybaczenie i reakcja wobec takiej prośby
Wyrażenie zdziwienia, radości, żalu, rozczarowania, zmartwienia itp.
braku zainteresowania, obojętności, znudzenia
Dodanie otuchy, pocieszenie, uspokojenie
Obowiązek, przyzwolenie; sugestia, prośba, rozkaz
Zapytanie o możliwość lub konieczność zrobienia czegoś; prośba o przyzwolenie i zezwolenie
Zezwolenie i negacja przyzwolenia
Udzielenie zezwolenia pod określonym warunkiem
Propozycja, sugestia
Akceptacja i odrzucenie
Prośba o zrobienie czegoś, polecenie, rada, instrukcja; oficjalny komunikat; wyrażenie polecenia, rady,
zakazu z uzasadnieniem
Prośba o przekazanie wiadomości lub polecenia
Zaoferowanie pomocy i prośba o pomoc; przyjęcie jej i odrzucenie
Zachowania społeczne; interakcja
273607928.005.png 273607928.006.png 273607928.007.png 273607928.008.png 273607928.009.png
Powitanie i pożegnanie; życzenia przy pożegnaniu
Przedstawianie się, reakcja na przedstawianie się, przedstawianie kogoś komuś, formy zwracania się do
kogoś
Reakcja na informację: wyrażenie zainteresowania, zdziwienia, radości, żalu itp.
Podziękowanie i reakcja na podziękowanie
Złożenie gratulacji i życzeń
Sposoby zwracania się do rozmówcy
Zasygnalizowanie braku zrozumienia, prośba o powtórzenie
Przeliterowanie i prośba o przeliterowanie (nazwiska, nazwy własnej itp.)
Pytanie o znaczenie, prośba o wyjaśnienie nieznanego wyrazu, wyrażenia itp.
Prośba o mówienie wolniej, głośniej itp.
273607928.010.png 273607928.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin