TEMAT: „Wiewióreczka mała ”
Cele:
- poznanie zwyczajów wiewiórki
- rozwijanie zainteresowań dzieci jesienną przyrodą
- kształcenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi
- doskonalenie naturalnych czynności ruchowych
Formy pracy: zajęcia z całą grupą, praca zespołowa i praca indywidualna.
Metody : czynna – odkrywanie, przeżywanie, działanie; słowna; oglądowa; ruchowa.
Pomoce: ilustracje wiewiórki, orzechy, żołędzie kretki, bibuła, klej, gazety, kłębek wełny, płyta CD „ABC 5-latka”.
Przebieg:
1. Zabawa integracyjna – nauczycielka trzyma kłębek wełny, mówi swoje imię, podaje go
dziecku siedzącemu obok, itd. Powstaje pajęczyna.
2. Co to za zwierz, zagadka słowna – co to za zwierzątko, które w dziupli mieszka, rudy ma
ogonek, chętnie zje orzeszka …
3. Rozmowa wprowadzająca – jaka mamy porę roku? po czym można to poznać? jakiego
koloru są liście? jaka jest pogoda? jakie zwierzęta możemy spotkać w lesie? jakie
zwierzęta zapadają w sen zimowy? kto widział wiewiórkę?
4. Zwierzęta mieszkańcy lasu – wiewiórka – czytanie opowiadania.
5. „Ruda wiewiórka” – rozmowa z dziećmi na podstawie opowiadania (wygląd, gdzie
mieszka, przygotowanie dziupli, co je, robienie zapasów na zimę). Swobodne
wypowiadanie się na określony temat.
6. Spacer wiewiórek – zabawa ruchowo-naśladowcza, naśladowanie sposobu poruszania się
wiewiórki.
7. Wiewiórki w dziuplach – każde dziecko z gazety buduje dziuplę wiewiórce. Na sygnał
„wiewiórki z dziupli” dzieci biegają po sali, na hasło „wiewiórki do dziupli” dzieci wracają
do swoich gniazd.
8. Pomagamy wiewiórce zebrać zapasy na zimę – nauczyciel wysypuje na podłogę orzechy,
żołędzie, wiewiórki wyskakują z dziupli i zbierają zapasy. Każda wiewiórka liczy ile
zebrała zapasów, tworzy zbiór orzechów i żołędzi.
9. „Kłopoty wiewiórki Basi” M. Szyszka – czytanie bajki, ocena postępowania wiewiórki.
10. Kolorowanie wiewiórki.
blondyneczka127