r11-02.doc

(327 KB) Pobierz
QuarkXPress 4

QuarkXPress 4.1. Projekty praktyczne

Projekt 11. Tworzenie tabel

 

Tabele są najczęściej stosowanym środkiem wyrazu w sytuacjach, kiedy wyliczamy jakieś elementy lub chcemy przedstawić w ciekawej i czytelnej formie duże bloki informacyjne o charakterze list i wykazów. W omawianym projekcie wykonasz stronę raportu, która to zawiera właśnie tabelę.              

 

 

 

 

 

 

Zagadnienia omówione w projekcie

 

·         umieszczanie znaczników tabulacji,

·         rysowanie linii narzędziem Orthogonal Line.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praktyka

 

Rysunek 11.1.

Fragment raportu, który nie wygląda zbyt zachęcająco. W projekcie spróbujemy przedstawione dane umieścić w ciekawej tabeli

 

1.      Otwórz nowy dokument wciskając skrót Ctrl+N na klawiaturze. W palecie New Document wybierz format strony A4 Letter i ustaw wszystkie marginesy na 10 mm.

2.      Wybierz z palety Tools narzędzie Rectangle Text Box i narysuj prostokątną ramkę tekstową o szerokości strony (210 mm) i wysokości 39 mm. Wartości wpisz w pola W i H w palecie Measurements.

3.      Umieść ramkę na górze strony. Aby szybko i dokładnie wykonać taką operację, wpisz w pola X i Y palety Measurements wartości 0 i zatwierdź klawiszem Enter.

4.      Wyświetl paletę Colors wciskając skrót F12. Następnie zaznacz ikonę koloru tła ramki (Background) i z palety kolorów wybierz kolor Black.

5.      Przełącz się na narzędzie Content , wstaw kursor w ramkę i wpisz — Raport.

6.      Następnie zaznacz cały wyraz. Możesz to zrobić bardzo szybko klikając dwukrotnie lewym klawiszem myszy (oczywiście używając narzędzia Content ).

7.      Wciśnij skrót Ctrl+Shift+D, aby wywołać paletę Character Attributes. Paletę możesz także wywołać poleceniem z menu głównego Style | Character Attributes.

8.      W opcji Color wybierz kolor tekstu — White. Wreszcie go widać.

9.      Wybierz krój czcionki z listy rozwijalnej Font. Jako że będzie to tekst nagłówkowy, wybierz krój typu Arial czy Impact.

10.  W wielkości czcionki poniżej (Size) wpisz wartość ok. 60 pt. Wielkość może się różnić w zależności od kroju czcionki, jaki wybrałeś. Dlatego kliknij w przycisk Apply, aby sprawdzić wygląd edytowanego tekstu.

11.  Ostatnią opcją do zmiany jest wartość Track Amount, którą zmień na 30. W ten sposób tekst ulegnie rozspacjowaniu.

12.  Zatwierdź ustawienia klikając w przycisk OK.

 

Rysunek 11.2.

Ustawienia palety Character Attributes, gdzie określane są właściwości (wygląd) znaku

13.  Wywołaj teraz paletę Paragraph Attributes z aktywną zakładką Formats, wciskając skrót klawiaturowy Ctrl+Shift+F.

14.  W tym oknie zmienisz tylko jedną wartość. W polu First Line wpisz wartość 20 mm. Ustawienie zatwierdź przyciskiem OK. Dzięki tej opcji pierwszy (w tym przypadku jedyny) wiersz akapitu zostanie o zadaną wartość przesunięty w prawo.

15.  Wciśnij teraz skrót Ctrl+M i w palecie Modify  w zakładce Text, w polu sekcji Vertical Alignment i w polu Type wybierz z listy Centered. Tekst w ramce zostanie umieszczony pośrodku szerokości ramki.

 

Rysunek 11.3.

Efekt końcowy

16.  Narysuj kolejną prostokątną ramkę tekstową i wpisz dowolny tytuł dla danych, które będą prezentowane w raporcie.

17.  Zaznacz cały tekst w utworzonej ramce skrótem Ctrl+A i w palecie Measurements wybierz krój czcionki Arial CE o wielkości 24 pt. Dodatkowo zaznacz opcję Bold (symbol B).

18.  Ramkę umieść na stronie tak, aby początek tekstu był wyrównany z początkiem tekstu górnego (Raport). W ten sposób pozostawisz po lewej stronie miejsce na ewentualne wykonanie otworów do wpięcia w segregator. Przy pozycjonowaniu ramki możesz sobie pomóc, ustawiając wcześniej prowadnicę pionową.

 

Rysunek 11.4.

Ustawienie ramek tekstowych przy jednej prowadnicy

19.  Narysuj kolejną ramkę tekstową, ale tym razem biegnącą od prawej krawędzi strony do lewego wyrównania poprzednich elementów. Wysokość ramki (H) ustal na ok. 8 mm. Przełącz się na narzędzie Content i wpisz tekst: Wykaz dochodów w poszczególnych miesiącach.

20.  Zaznacz cały tekst w ramce poleceniem Edit | Select All i następnie w palecie Measurements wybierz krój czcionki Times New Roman o rozmiarze 14 pt. Dodatkowo zaznacz opcję Bold, aby pogrubić tekst.

21.  Wybierz na klawiaturze skrót Ctrl+Shift+F i w palecie Paragraph Attributes w opcji First Line wpisz 2 mm.

22.  Wybierz polecenie Ctrl+M i w zakładce Text ustaw wyśrodkowanie tekstu w pionie (Vertical Alignment — Centered).

23.  Na koniec edycji tej ramki w palecie Colors wybierz dla tła ramki kolor Black z ustawioną opcją Tinty na 10%.

 

Rysunek 11.5.

Komplet ramek tytułowych

 

24.  Część tytułową mamy za sobą. Pora przystąpić do części zasadniczej dokumentu, czyli tabeli przedstawiającej osiągnięcia firmy na przestrzeni trzech lat. Niestety Quark nie posiada narzędzia, które mogłoby szybko utworzyć tabelę. Dlatego też będziesz musiał opanować metodę pracy z tabulatorami i nabrać wprawy w planowaniu wyglądu tabeli. Narysuj prostokątną ramkę tekstową () przylegającą do prowadnicy, którą wcześniej ustawiłeś dla wyrównania poprzednich ramek. Szerokość ramki (W)powinna wynosić ok. 167 mm.

25.  Jeśli masz już gotową pustą ramkę to wstaw do niej kursor narzędziem Content i wciśnij skrót Ctrl+Shift+T. Nad ramką pojawi się dodatkowa linijka (miarka), a także paleta Paragraph Attributes z aktywną zakładką Tabs.

26.  Tabulatory możesz ustawić na dwa sposoby. Najprościej jest kliknąć na linijce nad ramką w miejscu, gdzie chcesz mieć wstawiony tabulator. Drugi sposób polega na tym, że w polu Position wpisujesz wartość, na jakiej tabulator ma się znajdować. Wpisz wartość 40 mm. Następnie kliknij w przycisk Set. Na linijce pojawi się nowy tabulator.

27.  Posługując się dowolnym sposobem ustaw trzy tabulatory o współrzędnych: 40, 80 i 120. Wszystkie tabulatory powinny wyrównywać tekst do lewej strony. Format tabulatora określasz przyciskami umieszczonymi w linii ponad opcją pozycjonowania znaczników.

28.  Tabela wykonasz następująco. Najpierw wstaw pierwszy wiersz tekstowy, którym będą roczniki działalności firmy. Wciśnij na klawiaturze klawisz Tab. Kursor przeskoczy do najbliższego zdefiniowanego tabulatora, który jest ustawiony na 40 mm. Następnie wpisz — 1999. Ponownie użyj dwukrotnie klawisza Tab za każdym razem wpisując kolejny rok — 2000 i 2001.

29.  Wciśnij klawisz Enter, aby przenieść kursor do następnego akapitu i wpisz — Styczeń.

30.  Użyj jeszcze raz klawisza Tab i wpisz dowolną sumę jaką firma zarobiła w tym miesiącu.

Rysunek 11.6.

Rozmieszczenie tabulatorów i tekstu

31.  Postępując identycznie jak w punktach 29. i 30. uzupełnij tabelę danymi wpisując kolejne miesiące i dane numeryczne.

 

Rysunek 11.7.

Wypełniona tabela

 

32.  Pracując nadal narzędziem Content zaznacz cały tekst w ramce (przyszłej tabeli) i w palecie Measurements w polu opcji Leading wpisz wartość 25 i zatwierdź klawiszem Enter.

 

Rysunek 11.8.

Rozsunięty tekst opcją Leading

 

33.  Podstawę tabeli masz już gotową. Pozostaje tylko odpowiednio tabelę wykończyć pod względem graficznym. Najprostszym rozwiązaniem będzie dodanie kilku poziomych linii pomiędzy poszczególnymi wierszami tabeli. Z palety Tools wybierz narzędzie Orthogonal Line i narysuj nim poziomą linię. Narzędzie to rysuje tylko poziome lub pionowe linie w zależności od kierunku pierwszego przesunięcia kursora. Linię umieść pomiędzy pierwszym, a drugim wierszem. Aby dokładnie umieścić linie, wpisz następujące współrzędne w palecie Measurements: X1 = 20, X2 = 154, Y1 i Y2 = 118.

34.  Dodatkowo dla uatrakcyjnienia dokumentu możesz umieścić w tle tabeli ramkę z ilustracją, która będzie stylowym tłem. Pamiętaj jednak, żeby odpowiednio rozjaśnić ilustrację, aby nie utrudniała odbioru danych.

 

Rysunek 11.9.

Gotowy raport. Do tabeli zostało dodane tło w postaci obrazka w formacie TIFF przygotowanego w programie Photoshop

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin