Podczas malowania, rozmieszczania napisów i tym podobnych czynności o efekcie końcowym decydują zdolności manualne wykonawcy. Corel R.A.V.E. zawiera również narzędzia, przeznaczone do poprawy wyglądu obrazka (np. usuwanie szumu i mory, redukcja efektu czerwonych oczu) oraz przekształcania go tak, aby zwracał uwagę swym niecodziennym wyglądem (zawirowanie, dodawanie śladów opadów atmosferycznych, wykrywanie konturów itp.). Korzystając z efektów specjalnych, należy wybrać typ przekształcenia i wartości parametrów, a komputer wykona resztę pracy. Mimo że są to narzędzia zautomatyzowane, pozostawiają wiele możliwości wyobraźni twórcy.
Narzędzia, znajdujące się w grupie 3D Effects, umożliwiają przekształcenie płaskiego obrazka tak, aby sprawiał wrażenie przestrzennego.
Rysunek 12.1. Polecenia menu Bitmaps
W tabeli 12.l zebrałem posortowane według kolejności alfabetycznej możliwe do uzyskania efekty.
Tabela 12.1.
Efekty trójwymiarowe
Efekt
Polecenia
Nałożenie obrazka na cylinder
Bitmaps/3D Effects/Cylinder
w przestrzeni trójwymiarowej
?
Bitmaps/3D Effects/3D Rotate
Ramka. Uwaga — wymaga maski
Bitmaps/3D Effects/Emboss
Wypchnięcie lub wklęśnięcie obrazka
Bitmaps/3D Effects/Pinch/Punch
Wyświetlenie obrazka w perspektywie
Bitmaps/3D Effects/Perspective
Wytłoczenie obrazka
Zawinięcie rogu arkusza
Bitmaps/3D Effects/Page Curl
Po uruchomieniu programu Corel R.A.V.E. utwórz nowy obrazek. Korzystając z narzędzi z menu Bitmaps, przekształć go tak, aby sprawiał wrażenie nałożonego na cylinder.
Sposób wykonania:
Rysunek 12.2. Włączanie trybu podglądu
Praca z narzędziami służącymi do uzyskiwania efektów specjalnych polega na dobieraniu parametrów i obserwowaniu ich wpływu na wygląd obrazka.
W dolnej części okna znajduje się przycisk Reset. Po kliknięciu go wprowadzone przez ciebie ustawienia zostały zastąpione wartościami domyślnymi.
Kliknięcie klawisza OK, Cancel lub Help powoduje odpowiednio zastosowanie ustawień do obrazka, zamknięcie okna i anulowanie zmian lub wyświetlenie okna pomocy.
Po uruchomieniu programu Corel R.A.V.E. utwórz nowy obrazek. Wyświetl okno Cylinder. Zapoznaj się z możliwościami zmiany sposobu wyświetlania.
Rysunek 12.3. Wyświetlanie małego pola podglądu
Rysunek 12.4. Obrazek źródłowy i poddany przekształceniu. Jeżeli chcesz zobaczyć inny fragment, wystarczy obrazek przesunąć
Rysunek 12.5. Wyświetlanie dużego okna podglądu
Rysunek 12.6. Przesuwanie obrazu w dużym polu podglądu
Rysunek 12.7. Zamykanie pól podglądu
Rysunek 12.8. Polecenia menu można wybierać również z okna podglądu działania filtru
tekst jest niejasny, prośba do Autora o jego poprawienie
Narzędzia, znajdujące się w menu ArtStrokes, umożliwiają zmodyfikowanie obrazka tak, aby wyglądem swoim bardziej przypomniał dzieło malarza niż fotografię. W tabeli 12.2 zebrałem narzędzia z grupy ArtStrokes, posortowane alfabetycznie w zależności od uzyskiwanego efektu.
Tabela 12.2.
Efekty artystyczne
Obraz impresjonisty
Bitmaps/Art Strokes/lmpressionist
Obraz kubisty
Bitmaps/Art Strokes/Cubist
Obraz malowany akwarelą
Bitmaps/Art Strokes/Watercolor
Obraz malowany ostrzem
Bitmaps/Art Strokes/Palette Knife
Obraz pointilisty
Bitmaps/Art Strokes/Pointillist
Obraz wycinany dłutem
Bitmaps/ Art Strokes/Scraperboard
Obrazek na falistym papierze
Bitmaps/Art Strokes/Wave Paper
Obrazek namalowany markerami
Bitmaps/Art Strokes/Water Marker
Rysunek kredką
Bitmaps/Art Strokes/Crayon
b.senni