r12-01.doc

(484 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy

 

Rozdział 12. Efekty specjalne

Podczas malowania, rozmieszczania napisów i tym podobnych czynności o efekcie końcowym decydują zdol­ności manualne wykonawcy. Corel R.A.V.E. zawiera również narzędzia, przeznaczone do poprawy wyglądu obrazka (np. usuwanie szumu i mory, redukcja efektu czerwonych oczu) oraz przekształcania go tak, aby zwracał uwagę swym nieco­dziennym wyglądem (zawirowanie, dodawanie śladów opadów atmosferycznych, wy­krywanie konturów itp.). Korzystając z efektów specjalnych, należy wybrać typ prze­kształcenia i wartości parametrów, a komputer wykona resztę pracy. Mimo że są to narzędzia zautomatyzowane, pozostawiają wiele możliwości wyobraźni twórcy.

Efekty trójwymiarowe

Narzędzia, znajdujące się w grupie 3D Effects, umożliwiają przekształcenie płaskiego obrazka tak, aby sprawiał wrażenie przestrzennego.

Rysunek 12.1. Polecenia menu Bitmaps

W tabeli 12.l zebrałem posortowa­ne według kolejności alfabetycznej możliwe do uzyskania efekty.

Tabela 12.1.

Efekty trójwymiarowe

Efekt

Polecenia

Nałożenie obrazka na cylinder

Bitmaps/3D Effects/Cylinder

w przestrzeni trójwymiarowej

?

Bitmaps/3D Effects/3D Rotate

Ramka. Uwaga — wymaga maski

Bitmaps/3D Effects/Emboss

Wypchnięcie lub wklęśnięcie obrazka

Bitmaps/3D Effects/Pinch/Punch

Wyświetlenie obrazka w perspektywie

Bitmaps/3D Effects/Perspective

Wytłoczenie obrazka             

Bitmaps/3D Effects/Emboss

Zawinięcie rogu arkusza

Bitmaps/3D Effects/Page Curl

Nałożenie obrazka na cylinder

Ćwiczenie 12.1.

Po uruchomieniu programu Corel R.A.V.E. utwórz nowy obrazek. Korzystając z na­rzędzi z menu Bitmaps, przekształć go tak, aby sprawiał wrażenie nałożonego na cylinder.

Sposób wykonania:

  1. Załaduj program Corel R.A.V.E. W tym celu wybierz polecenia Start / Programy / CorelDRAW 10 / Corel R.A.V.E. 1.0.
  2. Po wyświetleniu okna Welcome to Corel R.A.V.E. kliknij ikonę New Movie.
  3. Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
  4. Wybierz polecenia File / Import.
  5. Z dyskietki, dołączonej do książki, zaimportuj plik 02.gif.
  6. Wybierz polecenia Bitmaps / 3D Effects / Cylinder.

Rysunek 12.2. Włączanie trybu podglądu

  1. Po wyświetleniu okna Cylinder kliknij ikonę oznaczoną okiem (rysunek 12.2). Parametry wprowadzane w oknie Cylinder zostaną zastosowane do obrazka.
  2. Suwak Percentage ustaw w położeniu -80.
  3. Kliknij ikonę oznaczoną okiem. Zaobserwuj zmiany wyglądu obrazka.
  4. Suwak Percentage ustaw kolejno w położeniu: –40, +40, +80. Po każdej zmianie kliknij ikonę oznaczoną okiem. Zaobserwuj zmiany wyglądu obrazka.

Praca z narzędziami służącymi do uzyskiwania efektów specjalnych polega na dobieraniu parametrów i obserwowaniu ich wpływu na wygląd obrazka.

W dolnej części okna znajduje się przycisk Reset. Po kliknięciu go wprowadzone przez ciebie ustawienia zostały zastąpione wartościami domyślnymi.

Kliknięcie klawisza OK, Cancel lub Help powoduje odpowiednio zastosowanie ustawień do obrazka, zamknięcie okna i anulowanie zmian lub wyświetlenie okna pomocy.

Modyfikacja okna filtru

Ćwiczenie 12.2.

Po uruchomieniu programu Corel R.A.V.E. utwórz nowy obrazek. Wyświetl okno Cylinder. Zapoznaj się z możliwościami zmiany sposobu wyświetlania.

Sposób wykonania:

  1. Załaduj program Corel R.A.V.E. W tym celu wybierz polecenia Start / Programy / CorelDRAW 10 / Corel R.A.V.E. 1.0.
  2. Po wyświetleniu okna Welcome to Corel R.A.V.E. kliknij ikonę New Movie.
  3. Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
  4. Wybierz polecenia File / Import.
  5. Z dyskietki, dołączonej do książki, zaimportuj plik 02.gif.
  6. Wybierz polecenia Bitmaps / 3D Effects / Cylinder.

Rysunek 12.3. Wyświetlanie małego pola podglądu

  1. Przyspieszenie działania programu można uzyskać, gdy wprowadzone zmiany będą wyświetlane nie na całym obrazku, a na wybranym fragmencie. Kliknij widoczną w prawym górnym rogu okna Cylinder ikonę, oznaczoną dwoma prostokątami (rysunek 12.3).

Rysunek 12.4. Obrazek źródłowy i poddany przekształceniu. Jeżeli chcesz zobaczyć inny fragment, wystarczy obrazek przesunąć

  1. W górnej części okna wyświetlone zostały dwa pola. Po lewej stronie widoczny jest obraz źródłowy. Po prawej stronie znajduje się obraz poddany przekształceniu (rysunek 12.4).
  2. Umieść kursor w polu po lewej stronie okna. Kursor zmieni kształt ze strzałki na dłoń.
  3. Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
  4. Przesuń kursor.
  5. Przemieszczanie kursora powoduje przesuwanie obrazu źródłowego i obrazu przekształconego. Ustaw obraz źródłowy tak, aby widoczna była lewa skrajna część obrazka.

Rysunek 12.5. Wyświetlanie dużego okna podglądu

  1. W małym oknie podglądu trudno jest ocenić, jak będzie wyglądał cały obrazek. Kliknij widoczną w prawym górnym rogu okna ikonę, oznaczoną jednym prostokątem (rysunek 12.5).

Rysunek 12.6. Przesuwanie obrazu w dużym polu podglądu

  1. W miejscu, w którym do tej pory znajdowały dwa małe pola podglądu, wyświetlane jest jedno duże. Widoczny jest w nim fragment obrazka po modyfikacji (rysunek 12.6). Sposób przesuwania obrazka jest podobny jak w przypadku pracy z dwoma oknami podglądu.

Rysunek 12.7. Zamykanie pól podglądu

  1. Aby zamknąć pola podglądu, kliknij widoczną w prawym górnym rogu okna ikonę, oznaczoną symbolem dwóch prostokątów różnej wielkości (rysunek 12.7).

Rysunek 12.8. Polecenia menu można wybierać również z okna podglądu działania filtru

 

  1. Jeżeli chcesz wybrać inne polecenie z menu, nie musisz zamykać bieżącego okna i znów wędrować po labiryncie poleceń. Kliknij znajdujący się w lewym górnym rogu okna przycisk ze strzałką. Rozwinięte zostanie menu. Za jego pośrednictwem możesz wybrać te same polecenia, które znajdują się w menu

tekst jest niejasny, prośba do Autora o jego poprawienie

  1. .

Efekty artystyczne

Narzędzia, znajdujące się w menu ArtStrokes, umożliwiają zmodyfikowanie obrazka tak, aby wyglądem swoim bardziej przypomniał dzieło malarza niż fotografię. W tabeli 12.2 zebrałem narzędzia z grupy ArtStrokes, posortowane alfabetycznie w zależności od uzy­skiwanego efektu.

Tabela 12.2.

Efekty artystyczne

Efekt

Polecenia

Obraz impresjonisty

Bitmaps/Art Strokes/lmpressionist

Obraz kubisty

Bitmaps/Art Strokes/Cubist

Obraz malowany akwarelą

Bitmaps/Art Strokes/Watercolor

Obraz malowany ostrzem

Bitmaps/Art Strokes/Palette Knife

Obraz pointilisty

Bitmaps/Art Strokes/Pointillist

Obraz wycinany dłutem

Bitmaps/ Art Strokes/Scraperboard

Obrazek na falistym papierze

Bitmaps/Art Strokes/Wave Paper

Obrazek namalowany markerami

Bitmaps/Art Strokes/Water Marker

Rysunek kredką

Bitmaps/Art Strokes/Crayon

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin