Plany wynikowe
ABC. Książka sześciolatka
Autorki: Danuta Chrzanowska, Beata Wrzesień
Miesiąc
Temat
kompleksowy
i numer zajęć
Wymagania programowe
podstawowe
rozszerzone
WRZESIEŃ
Część I
1. Jestem
sześciolatkiem
1. „Powiedz, jak się nazywasz”
Słowno-plastyczne zabawy integracyjno-eurytmiczne
· dziecko zna otoczenie, w którym przebywa i potrafi się w nim właściwie zachować,
· buduje obraz własnego „ja” i siebie, jako członka grupy, w znaczeniu „my”,
· zna nazwy 4 podstawowych kolorów; wie, co należy zrobić, żeby z tych kolorów powstały inne,
· wyodrębnia pierwszą głoskę w słowach; dokonuje analizy i syntezy słów,
· potrafi zwracać się do koleżanek i kolegów po imieniu,
· posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków położenia przedmiotów w przestrzeni: wyżej, niżej, obok, nad, w, pod, za
· dziecko zna swoją datę urodzenia i potrafi ją rozpoznać wśród innych,
· potrafi wymienić wyrazy z głoską „r”,
· potrafi nazwać kolory powstałe w wyniku mieszania,
· zna wszystkie imiona kolegów i koleżanek,
· czyta wyrazy, proste zdania
2. „Razem się bawimy i razem uczymy”
Rozmowa zainspirowana wierszem Cz. Janczarskiego pt .„Czego się uczy zajączek”
· czyta globalnie wyrazy 3-4 literowe,
· wymienia kilka form zachowania, które świadczą, że ktoś jest grzeczny; używa zwrotów grzecznościowych,
· dba o książki, z których korzysta; wie, czemu będą służyły
· właściwie interpretuje poznane przysłowia oraz pojęcia: jubilat, umowa, piktogram, osobisty znaczek
· potrafi zredagować odpowiedzi na pytania o charakterze problemowym, zadawane przez nauczyciela,
· odgaduje nazwy przedmiotów po usłyszeniu opisu słownego,
· używa określeń: tyle samo, równo, więcej, mniej, o ile podczas porównywania liczebności zbiorów
3. Nauka piosenki powitalnej, rozmowa na temat opowiadania, zabawy rytmiczne, integracyjne
Nauka „Piosenki sześciolatka”, wyklaskiwanie rytmów
· potrafi zaśpiewać piosenkę powitalną,
· stara się wyklaskać podany przez nauczyciela rytm,
· samodzielnie śpiewa piosenkę powitalną,
· modeluje głos wypowiadając swoje imię,
· wyklaskuje podany przez nauczyciela rytm,
· poprawnie wymawia tekst piosenki z odpowiednią dykcją
4. Wszyscy tak samo ważni
Zabawa dydaktyczna
· w prosty sposób tłumaczy zjawiska: lustrzane odbicie, powstawanie zamglonych kółek na lusterku
· wyodrębnia pierwszą głoskę w słowach 3- i 5-głoskowych,
· potrafi zrobić odbicie słońca w lusterku, tzw. zajączka,
· rozumie zjawiska fizyczne: odbicie lustrzane, skraplanie się pary
5. Czy znasz te magiczne słowa?
Opowiadanie historyjki obrazkowej
· interpretuje poznane przysłowia
· układa zdania z słowami grzecznościowymi,
· zna wszystkie imiona kolegów i koleżanek
2. Jak minęły wakacje?
1. Moje wrażenia z wakacji
Opowiadanie przeżyć, rozmowa z wykorzystaniem obrazków
· dziecko rozumie pojęcia i zna nazwy: lato, wrzesień, wakacje,
· określa odgłosy, np. koncert żab, szum morza, odgłosy lasu; określa środowiska (ląd, woda, powietrze) i przyporządkowuje do nich zwierzęta,
· zna zasady bezpiecznego i właściwego zachowania się w różnych środowiskach przyrodniczych oraz niebezpieczeństwa, które mu grożą,
· stosuje wypowiedź wielozdaniową,
· posługuje się określeniami: w przód, w tył, na dół, do góry, za siebie, w prawo, w lewo, na wprost, dużo - mało, wysoko – nisko
· posługuje się określeniami związanymi z: morzem, górami, lasem, jeziorem,
· potrafi zredagować odpowiedzi na pytania o charakterze problemowym, zadawane przez nauczyciela, określa różnice pomiędzy wyrazami podobnie brzmiącymi, ale o innym znaczeniu,
· potrafi zaznaczyć góry i morze na mapie konturowej Polski
2. Nauka piosenki pt. „Wracamy z wakacji”, zagadki słuchowe, zabawa ruchowa, ćwiczenia oddechowe
· określa odgłosy, np. koncert żab, szum morza, odgłosy lasu; określa środowiska (ląd, woda, powietrze) oraz przyporządkowuje do nich zwierzęta,
· wyklaskuje rytm piosenki pt. „Wracamy z wakacji”,
· potrafi zaśpiewać fragmenty piosenki „Wracamy z wakacji”,.
· rozróżnia trzy rodzaje tempa: wolne, średnie, szybkie i potrafi je nazwać
· potrafi nazwać
· rodzaje pociągów,
· poprawnie wymawia tekst piosenki z odpowiednią dykcją,
· potrafi zaśpiewać piosenkę Wracamy z wakacji
3. Jakie zwierzęta spotkaliśmy w czasie wakacji?
Rozmowa z wykorzystaniem obrazków
· posługuje się określeniami: w przód, w tył, na dół, do góry, za siebie, w prawo, w lewo, na wprost, dużo - mało, wysoko – nisko,
·...
irinka123