plan z fizyki 2010-2011.doc

(127 KB) Pobierz
TEMAT WIODĄCY

TEMAT WIODĄCY

TREŚCI NAUCZANIA

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

SPOSÓB OCENIANIA

1.Lekcja organizacyjna

Organizacja pracy na zajęciach, zasady komunikowania się, współpracy, przedstawienie i omówienia PSO

U. wie czego się od niego oczekuje wie jak ma zachowywać się na zajęciach

Wg. PSO

MATERIA I JEJ WŁAŚCIWOŚCI

1.Stany skupienia ciał i ich właściwości

Omówienie stanów skupienia ciał, poznanie ich właściwości fizycznych. Przyroda 6 zeszyt ćwiczeń str.61-66

U. potrafi wymienić właściwości ciał stałych, zna stany skupienia ciał

Badanie ciała stałego pod względem twardości, sprężystości, plastyczności

2.Mierzenie długości i pola ciał

Dokonanie pomiaru kilku ciał za pomocą linijki, taśmy krawieckiej i metrówki. Uzupełnianie ćwiczeń Fizyka cz.1 str.10-13

U. potrafi zmierzyć wyznaczone przez n-la ciała, potrafi obliczyć pole kwadratu i prostokąta

Dokonanie pomiarów i obliczeń

3.Zjawisko rozpuszczania się ciał w różnych cieczach

Wykonanie doświadczeń na rozpuszczalność różnych substancji w cieczach. Obserwacja najbliższego otoczenia. Mieszaniny i roztwory. Ćw. Fizyka cz1 str.33-35

U. potrafi samodzielnie wykonać doświadczenie i wyjaśnić pojęcia rozpuszczalnik, mieszanina jednorodna i niejednorodna

Doświadczenai

4/5.Termometr, jego budowa i zastosowanie

Mierzenie temperatury i jej odczytywanie. Ćw. Przyroda 5 str.82-83. Rodzaje termometrów

U. potrafi wskazać na termometrze niską i wysoką temperaturę. Potrafi odczytać temp. Na termometrze.

Aktywność uczniów

6.Lód, grad, śnieg , szron

Obserwacja warunków atmosferycznych. Powstawania opadów atmosferycznych

U. potrafi odróżnić lód, śnieg, szron i grad i podać skutki ich powstawania

Aktywność uczniów

7/8.Powódź, zabezpieczenia przed jej skutkami

Obserwacja wiadomości w telewizji, zabezpieczenia przed powodzią, projekcja filmu

U. potrafi określić skutki powodzi i zna formy zabezpieczeń przed powodzią

Aktywność uczniów

9/10.Wykorzystanie wód przez człowieka- komunikacja wodna, transport towarów

Znaczenie wody w życiu codziennym i przemyśle, wycieczka do oczyszczalni ścieków, ćw. Przyroda 5 str.77-80

U. zna znaczenie i zastosowanie wody w życiu codziennym

Aktywność uczniów

11/12.Powietrze jako mieszanina gazów, jego właściwości fizyczne

Właściwości powietrza, Skład powietrza, tlen i dwutlenek węgla, zadania w ćw. Przyroda kl5 str.62-70, obejrzenie filmu „Tlen twórca życia”, „Produkcja tlenu przez rośliny”

U. potrafi określić dane procentowe powietrza i podać jego właściwości.

Aktywność uczniów

13/14.Powstawanie wiatru, huragany

 

 

 

Sprawdzian wiadomości

Jak powstaje wiatr. Ćw. Przyroda5 str. 72, obejrzenie filmu „Wykorzystać wiatr”, „Huragan”, „Skutki huraganu”

U potrafi pracować z podręcznikiem, rozumie treść filmu, wie jak powstaje wiatr i huragan

Aktywność uczniów

SIŁY I ICH DZIAŁANIE

15.Wzajemne oddziaływanie ciał i skutki działania siły

Występowanie wybranych sił w przyrodzie, ze zwróceniem uwagi na ich ważniejsze cechy i skutki ich oddziaływania. Wykonanie doświadczeń Fizyka 1 ćw. Str.54-56. Przyroda 7 podr. Str115

U. potrafi wskazać przykłady występowania sił i skutków ich działania. Potrafi wykonać proste doświadczenia

Aktywność uczniów

16.Masa i ciężar ciała

Wyjaśnienie pojęć masa ciała (miara substancji tego ciała), porównywanie mas różnych ciał, utrwalenie jednostek masy, ćw. Fizyka cz1 str. 57-59, Przyroda 6 str.67

U. umie zaprezentować pozycję ciała w stanie równowagi i podać przyczyny jej utraty, potrafi wykonać proste doświadczenia

Aktywność uczniów

17.Waga i ważenie ciał

Obsługa różnego typu wag, ważenie siebie i różnych ciał, zapisywanie wyników, zamiana mas z kg na dag, ćw. Przyroda 6 str., 68-69, obserwacja najbliższego otoczenia

U. potrafi zważyć ciało i prawidłowo zapisać jego masę, umie zrównoważyć ciężar ciała na wadze szalkowej za pomocą odważników

Aktywność uczniów

18.Pion i poziomnica oraz ich zastosowanie

Sporządzenie pionu, części poziomnicy i pionu, zastosowanie, ćw. Przyroda 6 str.70-72

U. zna zastosowanie poziomnicy i pionu, potrafi się nimi posługiwać

Aktywność uczniów ,praca domowa

19.Siała wyporu i jej występowanie( pływanie łodzi i statków)

Praca z podręcznikiem Przyroda 6 str.129-133, Wyjaśnienie pojęć: Siła ciężkości, siła wyporu

U. potrafi wytłumaczyć jak została wykorzystana przez ludzi właściwość wypierania ciał przez wodę, wie jak nazywają się dwie siły działające na ciało zanurzone w wodzie

Aktywność uczniów

20.Maszyny proste i ich zastosowanie

 

 

 

 

 

 

Sprawdzian wiadomości

Nazwy maszyn prostych i ich zastosowanie ( dźwignia jednostronna, dźwignia dwustronna, blok nieruchomy-stały, blok ruchomy –przesuwany, kołowrót, równia pochyła), praca z podręcznikiem Przyroda 7 str. 120-128

U. potrafi wymienić nazwy maszyn prostych, potrafi wymienić części z których zbudowany jest kołowrót studzienny, zna zastosowanie maszyn prostych w życiu codziennym

Aktywność uczniów

CIEPŁO

21.Naturalne i sztuczne źródła ciepła. Znaczenie w życiu człowieka

Poznanie źródeł ciepła, skutków ogrzewania ciał oraz wykorzystanie go dla potrzeb człowieka, praca z podręcznikiem Przyroda 7 str. 141 i 145

U. potrafi wymienić naturalne i rozpoznać niektóre źródła ciepła i wyjaśnić ich znaczenie w życiu człowieka

Aktywność uczniów

22.Rozszerzalność cieplna ciał

Praca z podręcznikiem Przyroda 7 str. 142. Na czym polega rozszerzalność cieplna ciał i znaczenie w życiu codziennym

U. potrafi pracować z podręcznikiem, potrafi wyjaśnić, dlaczego gdy chcemy zagotować wodę w imbryku, nie napełniamy go całkowicie wodą, wie co to są amortyzatory rurowe

Aktywność uczniów

23.Silniki parowe i spalinowe

Różnice między silnikiem parowym a spalinowym, ich wykorzystanie w życiu codziennym, silnik elektryczny, film wideo „Jak to jest zrobione –silnik elektryczny”

U. zna zastosowanie silnika parowego i spalinowego, wskazuje podobieństwa i różnice w obu silnikach

Aktywność uczniów

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin