TEMAT WIODĄCY
TREŚCI NAUCZANIA
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
SPOSÓB OCENIANIA
1.Lekcja organizacyjna
Organizacja pracy na zajęciach, zasady komunikowania się, współpracy, przedstawienie i omówienia PSO
U. wie czego się od niego oczekuje wie jak ma zachowywać się na zajęciach
Wg. PSO
MATERIA I JEJ WŁAŚCIWOŚCI
1.Stany skupienia ciał i ich właściwości
Omówienie stanów skupienia ciał, poznanie ich właściwości fizycznych. Przyroda 6 zeszyt ćwiczeń str.61-66
U. potrafi wymienić właściwości ciał stałych, zna stany skupienia ciał
Badanie ciała stałego pod względem twardości, sprężystości, plastyczności
2.Mierzenie długości i pola ciał
Dokonanie pomiaru kilku ciał za pomocą linijki, taśmy krawieckiej i metrówki. Uzupełnianie ćwiczeń Fizyka cz.1 str.10-13
U. potrafi zmierzyć wyznaczone przez n-la ciała, potrafi obliczyć pole kwadratu i prostokąta
Dokonanie pomiarów i obliczeń
3.Zjawisko rozpuszczania się ciał w różnych cieczach
Wykonanie doświadczeń na rozpuszczalność różnych substancji w cieczach. Obserwacja najbliższego otoczenia. Mieszaniny i roztwory. Ćw. Fizyka cz1 str.33-35
U. potrafi samodzielnie wykonać doświadczenie i wyjaśnić pojęcia rozpuszczalnik, mieszanina jednorodna i niejednorodna
Doświadczenai
4/5.Termometr, jego budowa i zastosowanie
Mierzenie temperatury i jej odczytywanie. Ćw. Przyroda 5 str.82-83. Rodzaje termometrów
U. potrafi wskazać na termometrze niską i wysoką temperaturę. Potrafi odczytać temp. Na termometrze.
Aktywność uczniów
6.Lód, grad, śnieg , szron
Obserwacja warunków atmosferycznych. Powstawania opadów atmosferycznych
U. potrafi odróżnić lód, śnieg, szron i grad i podać skutki ich powstawania
7/8.Powódź, zabezpieczenia przed jej skutkami
Obserwacja wiadomości w telewizji, zabezpieczenia przed powodzią, projekcja filmu
U. potrafi określić skutki powodzi i zna formy zabezpieczeń przed powodzią
9/10.Wykorzystanie wód przez człowieka- komunikacja wodna, transport towarów
Znaczenie wody w życiu codziennym i przemyśle, wycieczka do oczyszczalni ścieków, ćw. Przyroda 5 str.77-80
U. zna znaczenie i zastosowanie wody w życiu codziennym
11/12.Powietrze jako mieszanina gazów, jego właściwości fizyczne
Właściwości powietrza, Skład powietrza, tlen i dwutlenek węgla, zadania w ćw. Przyroda kl5 str.62-70, obejrzenie filmu „Tlen twórca życia”, „Produkcja tlenu przez rośliny”
U. potrafi określić dane procentowe powietrza i podać jego właściwości.
13/14.Powstawanie wiatru, huragany
Sprawdzian wiadomości
Jak powstaje wiatr. Ćw. Przyroda5 str. 72, obejrzenie filmu „Wykorzystać wiatr”, „Huragan”, „Skutki huraganu”
U potrafi pracować z podręcznikiem, rozumie treść filmu, wie jak powstaje wiatr i huragan
SIŁY I ICH DZIAŁANIE
15.Wzajemne oddziaływanie ciał i skutki działania siły
Występowanie wybranych sił w przyrodzie, ze zwróceniem uwagi na ich ważniejsze cechy i skutki ich oddziaływania. Wykonanie doświadczeń Fizyka 1 ćw. Str.54-56. Przyroda 7 podr. Str115
U. potrafi wskazać przykłady występowania sił i skutków ich działania. Potrafi wykonać proste doświadczenia
16.Masa i ciężar ciała
Wyjaśnienie pojęć masa ciała (miara substancji tego ciała), porównywanie mas różnych ciał, utrwalenie jednostek masy, ćw. Fizyka cz1 str. 57-59, Przyroda 6 str.67
U. umie zaprezentować pozycję ciała w stanie równowagi i podać przyczyny jej utraty, potrafi wykonać proste doświadczenia
17.Waga i ważenie ciał
Obsługa różnego typu wag, ważenie siebie i różnych ciał, zapisywanie wyników, zamiana mas z kg na dag, ćw. Przyroda 6 str., 68-69, obserwacja najbliższego otoczenia
U. potrafi zważyć ciało i prawidłowo zapisać jego masę, umie zrównoważyć ciężar ciała na wadze szalkowej za pomocą odważników
18.Pion i poziomnica oraz ich zastosowanie
Sporządzenie pionu, części poziomnicy i pionu, zastosowanie, ćw. Przyroda 6 str.70-72
U. zna zastosowanie poziomnicy i pionu, potrafi się nimi posługiwać
Aktywność uczniów ,praca domowa
19.Siała wyporu i jej występowanie( pływanie łodzi i statków)
Praca z podręcznikiem Przyroda 6 str.129-133, Wyjaśnienie pojęć: Siła ciężkości, siła wyporu
U. potrafi wytłumaczyć jak została wykorzystana przez ludzi właściwość wypierania ciał przez wodę, wie jak nazywają się dwie siły działające na ciało zanurzone w wodzie
20.Maszyny proste i ich zastosowanie
Nazwy maszyn prostych i ich zastosowanie ( dźwignia jednostronna, dźwignia dwustronna, blok nieruchomy-stały, blok ruchomy –przesuwany, kołowrót, równia pochyła), praca z podręcznikiem Przyroda 7 str. 120-128
U. potrafi wymienić nazwy maszyn prostych, potrafi wymienić części z których zbudowany jest kołowrót studzienny, zna zastosowanie maszyn prostych w życiu codziennym
CIEPŁO
21.Naturalne i sztuczne źródła ciepła. Znaczenie w życiu człowieka
Poznanie źródeł ciepła, skutków ogrzewania ciał oraz wykorzystanie go dla potrzeb człowieka, praca z podręcznikiem Przyroda 7 str. 141 i 145
U. potrafi wymienić naturalne i rozpoznać niektóre źródła ciepła i wyjaśnić ich znaczenie w życiu człowieka
22.Rozszerzalność cieplna ciał
Praca z podręcznikiem Przyroda 7 str. 142. Na czym polega rozszerzalność cieplna ciał i znaczenie w życiu codziennym
U. potrafi pracować z podręcznikiem, potrafi wyjaśnić, dlaczego gdy chcemy zagotować wodę w imbryku, nie napełniamy go całkowicie wodą, wie co to są amortyzatory rurowe
23.Silniki parowe i spalinowe
Różnice między silnikiem parowym a spalinowym, ich wykorzystanie w życiu codziennym, silnik elektryczny, film wideo „Jak to jest zrobione –silnik elektryczny”
U. zna zastosowanie silnika parowego i spalinowego, wskazuje podobieństwa i różnice w obu silnikach
ircia33