Czy boisz si� Boga_Derek Prince To pytanie, kt�rego by� mo�e nigdy sobie nie zada�e�. To bardzo wa�ny temat, kt�ry bardzo cz�sto ignorujemy tylko na w�asn� szkod�. Biblia ma wiele do powiedzenia na temat boja�ni Pa�skiej. Je�eli nie bierzecie pod uwag� tego, co Biblia uczy o boja�ni Pa�skiej, jeste�cie po�a�owania godni, poniewa� jest to jeden z temat�w, kt�ry zawiera wiele obietnic Bo�ej przychylno�ci i b�ogos�awie�stwa. Chc� rozpocz�� od dw�ch werset�w, kt�re daj� nam pewien obraz boja�ni Pa�skiej w �yciu wierz�cego. Pierwszy to Ps, 19.9 kt�ry m�wi: " ...boja�� Pa�ska szczera, trwaj�ca na wieki;" Wierz�, �e boja�� Pa�ska nie tylko jest czysta, ale te� oczyszczaj�ca, ona oczyszcza, utrzymuje nas w czysto�ci. Ten werset m�wi: "trwa na wieki". Nie tylko w tym �yciu, ale i na wieczno��. Boja�� Pa�ska zawsze b�dzie wyznacznikiem prawdziwego ludu Bo�ego. Czy to ludzi, czy anio��w. W ksi�dze Prz 23.17 znajdziemy inne stwierdzenie, a w�a�ciwie napomnienie. "Niech twoje serce nie zazdro�ci grzesznikom, lecz zabiega tylko o boja�� Pa�sk�:" Trwaj w boja�ni Pa�skiej ca�y dzie�. Innymi s�owy, niech nie b�dzie czasu w twoim �yciu, gdy nie trwasz w boja�ni Pa�skiej. Musimy rozwa�y�, co Biblia m�wi o boja�ni Pa�skiej. Na pocz�tek par� przyk�ad�w l�k�w, kt�re nie s� tym, o czym Biblia wspomina, gdy m�wi o boja�ni Pa�skiej. Po pierwsze to nie jest naturalny strach. Kiedy dziecko si� rodzi, boi si� tylko dw�ch rzeczy, g�o�nych ha�as�w i uczucia spadania. Kiedy dorastamy poznajemy inne rzeczy kt�re zaczynaj� powodowa� naturaln� reakcj� strachu. To jest zupe�nie normalne. Wszyscy ludzie posiadaj� wpisany w siebie ten rodzaj strachu, ale to nie jest to co Biblia nazywa boja�ni� Pa�sk�. Istnieje te� pewien rodzaj demonicznego strachu. W II Tm 1.7 Pawe� pisze do Tymoteusza. " Albowiem nie da� nam B�g ducha boja�ni,..."(lub - s�abego serca) To jest rodzaj l�ku, spowodowany przez z�ego ducha. Jest to ponadnaturalna reakcja, co� co nas zniewala i nie potrafimy nad tym zapanowa�. Ten strach zaczyna kontrolowa� nas w r�nych sytuacjach �yciowych. To nie jest boja�� Pa�ska. Nast�pnym rodzajem jest religijny strach, o kt�rym m�wi Izajasz Iz 29.13. " Wyrzek� Pan: Poniewa� ten lud zbli�a si� do Mnie tylko w s�owach, i s�awi Mnie tylko wargami, podczas gdy serce jego jest z dala ode Mnie; poniewa� cze�� jego jest dla Mnie tylko wyuczonym przez ludzi zwyczajem," Jezus cytuje ten fragment w Mt 15.7-9 i stosuje go do religijnych lider�w swojego czasu. Nazywa ich hipokrytami. Jest to rodzaj l�ku, kt�ry powoduje hipokryzj�. Nie mamy czasu, aby wej�� w to g��biej, ale wa�ne jest aby pami�ta�, �e s�owo hipokryta pochodzi od greckiego s�owa, kt�re oznacza aktora "hipokrytos". Tak wi�c jest to rodzaj religijnego l�ku, kt�ry powoduje, �e ludzie udaj�. Ca�a ich religia jest aktorstwem. Chodz� do budynku ko�cielnego, zmieniaj� ton g�osu gdy si� modl� i nie ma w tym nic naturalnego. Dzieje si� tak dlatego, �e kto� uczy ich, i� tak maj� si� zachowywa�. Nast�pnie w Prz 29.25 jest opisany nast�pny rodzaj strachu, z kt�rym wi�kszo�� chrze�cijan jest za pan brat - Strach przed lud�mi. " Strach przed cz�owiekiem to sid�o, kto ufa Panu, bezpieczny." Strach przed lud�mi jest opozycj� boja�ni Pa�skiej. Je�li boimy si� tego co ludzie m�wi� lub my�l�, to jest to strach przed lud�mi. Wi�kszo�� z nas musi przyzna�, �e to nas ogranicza. Musimy g�osi� Ewangeli� i m�wi� ludziom o Jezusie, ale l�k przed lud�mi uniemo�liwia nam otworzenie ust. To nie jest boja�� Pa�ska, o kt�rej m�wimy. Chcia�bym teraz podkre�li� jeszcze raz cztery rodzaje l�ku, kt�ry nie jest boja�ni� Pa�sk�. - to nie jest naturalny strach - to nie jest demoniczny strach - to nie jest religijny strach - to nie jest strach przed lud�mi Czym wi�c jest boja�� Pa�ska? Chcia�bym przedstawi� pewne sugestie. Po pierwsze to jest rodzaj strachu. Specjalny rodzaj, ale to jest strach. Zauwa�cie, wiele wsp�czesnych t�umacze� nie u�ywa s�owa "strach". My�l�, �e to jest spowodowane wp�ywem humanizmu, kt�ry naucza, �e nie musimy ba� si� Boga. Wierzcie mi. Musimy ba� si� Boga. B�g jest godzien naszego dr�enia. W Biblii nie znajdziemy niczego, co sugerowa�oby, �e strach przed Bogiem jest tematem przebrzmia�ym. Cz�sto s�ysz� o �wi�tej boja�ni. M�wimy: "stoimy w �wi�tej boja�ni" przed kim�. W pewnym sensie nie mamy odwagi podej�� zbyt blisko. Innym wyrazem cz�sto u�ywanym na okre�lenie tej relacji jest g��boki szacunek. Boja�� Pa�ska nie jest jedn� z tych rzeczy. Zawiera ona elementy strachu, �wi�tej boja�ni i g��bokiego szacunku. Boja�� Pa�ska nigdy si� nie k��ci z Bogiem. Postawa uleg�o�ci. Tak ma�o jest miejsca we wsp�czesnym my�leniu na uleg�o��. Uleg�o�� jest kluczowym poj�ciem, je�li chodzi o doskonalenie w nas Bo�ego charakteru. Je�li po��czymy ze sob� znaczenie s��w kt�re przytoczyli�my oka�e si�, �e nie wyczerpali�my tematu. Jest co�, co mo�na zrozumie� tylko przez Ducha �wi�tego. Boja�� Pa�ska jest to pewna postawa. Gdy jeste� skonfrontowany z sytuacj�, decyzj�, problemem, potrzeb�, boja�� Pa�ska powie, "a co B�g ma do powiedzenia na ten temat?". To jest najwa�niejsze. Nie to, co ja my�l�. Nie to, co ja mog�, ale co B�g m�wi na ten temat? Boja�� Pa�ska b�dzie nas motywowa�, aby zawsze szuka� zadowolenia naszego Pana. W Rodz 31.42 znajdziemy bardzo znacz�ce wyra�enie. Mo�e niekt�rzy tego w og�le nie zauwa�yli. Jest to cz�� sceny, gdzie Jakub jest skonfrontowany przez swojego wujka Labana. Maj� ostre spi�cie dotycz�ce jednej sprawy. Laban m�wi: "gdyby B�g do mnie nie przem�wi�, zem�ci�bym si� na tobie, ale poniewa� B�g do mnie przem�wi�, nie zrobi� tego, nie mam �mia�o�ci ". Jakub m�wi do Labana: "Gdyby B�g ojca mego, B�g Abrahama - Ten, kt�rego z boja�ni� czci Izaak, nie wspomaga� mnie, to pu�ci�by� mnie teraz z niczym." Zauwa�cie, B�g Abrahama i B�g, przed kt�rym dr�a� Izaak. B�g l�ku Izaaka. 53 werset tego samego rozdzia�u m�wi �e Jakub, z�o�y� �lub przed Bogiem. " B�g Abrahama i B�g Nahora, B�g ich przodk�w, niechaj b�dzie naszym s�dzi�! Jakub za� przysi�g� na Tego, kt�rego z boja�ni� czci� Izaak, jego ojciec." Dwukrotnie B�g zosta� nazwany Bogiem l�ku Izaaka. Wi�c jest co� w postawie Izaaka wobec Boga, co spowodowa�o, �e ludzie nazywali Boga l�kiem Izaaka. Chc� p�j�� troch� dalej i zasugerowa�, �e to czego si� boisz jest twoim Bogiem. Ten rodzaj l�ku powoduje, �e ta rzecz kt�rej si� boisz zostaje twoim Bogiem. Sp�jrzmy na obraz Jezusa, kt�ry jest nam podany prorocko w Iz 11. To jest jedno z pi�knych wyra�e� o Jezusie zamieszczone w pismach proroka Izajasza, jest On nazwany "r�d�ka z pnia Jessego." Przeczytajmy pierwsze dwa wersety Iz 11. "I wyro�nie r�d�ka z pnia Jessego, wypu�ci si� odro�l z jego korzeni." R�d�ka to jest jeden z tytu��w Mesjasza w starym testamencie. I dalej m�wi tak: "I spocznie na niej Duch Pa�ski, duch m�dro�ci i rozumu, duch rady i m�stwa, duch wiedzy i boja�ni Pa�skiej." Teraz przytrzymajcie tu sw�j palec i otw�rzcie swoje Biblie na ksi�dze objawienia Ap 1.4. "Jan do siedmiu Ko�cio��w, kt�re s� w Azji: �aska wam i pok�j od Tego, Kt�ry jest, i kt�ry by� i Kt�ry przychodzi i do Siedmiu duch�w, kt�re s� przed jego tronem". W tym t�umaczeniu Duch jest du�� liter�. W Ap 4.5 jest napisane o siedmiu lampach, kt�re s� przed Bo�ym tronem, to jest siedem Duch�w Bo�ych. Wiele t�umacze� wsp�czesnych powie: siedmio rozga��ziony Duch Bo�y, to jest te� dobre t�umaczenie. Oczywi�cie jest tylko jeden Duch �wi�ty, ale ma siedem rozdzielonych aspekt�w, manifestacji lub form w kt�rych dzia�a. Zastanawia�em si� kiedy�: jak wyrazi� siedem aspekt�w Ducha �wi�tego, my�l� �e Pan poprowadzi� mnie do Iz 11.2 , gdzie znajdziecie siedem duch�w lub siedem form Ducha �wi�tego. Pierwsze to jest, Duch Pana, to jest duch, kt�ry m�wi w pierwszej osobie jako B�g. W Dz 13. jest napisane: " rzek� Duch �wi�ty Wyznaczcie mi ju� Barnab� i Szaw�a do dzie�a, do kt�rego ich powo�a�em." Wi�c Duch �wi�ty przem�wi� do Ko�cio�a w pierwszej osobie jako Pan. Pami�tajcie, B�g Ojciec jest Panem, B�g Syn jest Panem i B�g Duch jest Panem. To jest pierwszy aspekt. Dalej m�wi, Duch m�dro�ci i zrozumienia. Nast�pnie Duch rady i mocy. Nast�pnie poznania. Jaka jest si�dma rzecz? Duch boja�ni Pana. Wierz�, �e w pewnym sensie jest to siedem aspekt�w Ducha �wi�tego. Pierwsze, Duch, kt�ry m�wi w pierwszej osobie jako B�g, tak jak i B�g Ojciec, czy B�g Syn, nast�pnie mamy m�dro�� i zrozumienie. To mnie zawsze wprawia w zdziwienie, jakie rzeczy nale�y po��czy�. Je�eli masz m�dro��, a nie rozumiesz, to nie zrobisz dobrego u�ytku z m�dro�ci. By�em kiedy� zawodowym filozofem, lata temu studiowa�em m�dro��, ale nie mia�em zbyt du�o zrozumienia i powiedzia�em wtedy wiele g�upich rzeczy. Nast�pnie mamy Ducha rady lub poznania, a tak�e Ducha mocy i si�y. Straszna rzecz mie� moc, a nie mie� m�dro�ci. Poniewa� mo�esz swoj� moc u�y� w niew�a�ciwym kierunku. Pami�tajcie w Iz 9.6 Jezus jest opisany jako "Cudowny Doradca". Duch poznania. Poznanie jest czym�, czego ka�dy chce. Poznanie powoduje, �e puszymy si� i nadymamy. Biblia prawie zawsze zestawia z poznaniem Boja�� Pa�sk�. Nie szukaj poznania bez Boja�ni Pa�skiej, bo to uczyni ci wi�cej z�a ni� dobra. Izajasz 11.3� obraz Mesjasza, Jezusa, kt�ry m�wi: " Upodoba sobie w boja�ni Pa�skiej" Je�eli Jezus potrzebowa� boja�ni Pa�skiej, strachu Pa�skiego, to czy my mo�emy kiedykolwiek pomy�le�, �e nie potrzebujemy boja�ni Pa�skiej? Desperacko jej potrzebujemy. Dzi�ki Duchowi Swi�temu pojawia si� w nas potrzeba jej odczuwania i bez niej czujemy si� jako� nie pe�ni. Chc� powiedzie� co� z osobistego do�wiadczenia. Spotka�em kiedy� pewnych niezwyk�ych ludzi, na uniwersytecie w Cambridge takich ludzi nie uda�o mi si� spotka�. Chodzili do dziwnych ko�cio��w, �piewali dziwne hymny, klaskali w r�ce i robili w og�le pewne dziwne dla mnie rzeczy. Nie mog�em zrozumie�, co pr�bowali mi przekaza�. Ale jedno zrobi�o na mnie wra�enie. Oni znali Boga. Wydawa�o mi si�, �e to nie jest fair. Nikt z po�r�d ich grona nie uko�czy� nawet szko�y podstawowej a posiadal...
zania7g