Opinia-W Kregu Zabawy 2.doc

(1001 KB) Pobierz
CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO



         CENTRUM  KSZTAŁCENIA  USTAWICZNEGO

            Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli

87.100      Toruń  ul. Rybaki  57,  tel. / fax.  (056)  655-41-56,  622-46-67 w.13

www.metodycy.torun.pl , e-mail: metodycy@metodycy.torun.pl

Certyfikat ISO 9001:2000

 

 

 

Opinia

o programie wychowania przedszkolnego „W kręgu zabawy”

autor programu: Jadwiga Pytlarczyk

 

Opiniowany program wychowania przedszkolnego jest przeznaczony do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Zawiera następujące elementy:

Wstęp

1.    Szczegółowe cele kształcenia i wychowania

2.    Treści programowe

3.    Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb możliwości dzieci

4.    Obserwacje pedagogiczne. Analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole/diagnoza pedagogiczna/

Materiały pomocnicze

Bibliografia

Podstawy prawne

              Program zawiera szczegółowe cele kształcenia i wychowania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, które powinny być realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola. Rozwinięcie celów kształcenia i wychowania ze wskazaniem konkretnych umiejętności dzieci tworzą w programie tematykę materiału edukacyjnego.

Treści programowe zostały podzielone na następujące obszary:

1.    Edukacja zdrowotna

2.    Edukacja emocjonalna i wprowadzenie w świat wartości

3.    Edukacja społeczna i otoczenie techniczne

4.    Edukacja językowa

5.    Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

6.    Edukacja matematyczna

7.    Edukacja artystyczna

W obszary te wpisane zostały treści dotyczące rozwoju procesów poznawczych. Autorka słusznie uznała, iż prawidłowy rozwój procesów poznawczych decyduje o osiąganiu przez dziecko zamierzonych umiejętności w poszczególnych obszarach edukacyjnych oraz wpływa na  powodzenie w nauce szkolnej i prawidłowe funkcjonowanie w życiu codziennym.

W każdym obszarze programu autorka umieściła istotne informacje o rozwoju dziecka, wskazała cel przedstawianego obszaru, zamieściła także wskazówki metodyczne dotyczące sposobów realizacji odpowiednich zagadnień.

              Na uznanie zasługuje zamieszczenie w programie informacji o relacji pomiędzy treściami programowymi danych obszarów a podstawą programową. Jest to cenna wskazówka dla nauczyciela, który pracując  z wybranym programem jest zobowiązany do znajomości treści podstawy programowej.

W programie „W kręgu zabawy” autorka podzieliła materiał edukacyjny na trzy poziomy, odnosząc się do możliwości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym. Kolejne poziomy wyznaczają stopień trudności. Taki układ spiralny odpowiada specyfice rozwoju dziecka, które potrzebuje niejednokrotnie powrotu do treści wcześniej poznawanych. Nauczyciel poznając dzieci powinien wybrać treści dobierając je do ich możliwości rozwojowych

Zgodnie z intencją autorki realizacja treści z I i II poziomu jest gwarancją nabycia umiejętności i wiadomości przewidzianych dla dziecka kończącego przedszkole i rozpoczynającego edukację w szkole podstawowej.

Cenną propozycją w  opiniowanym programie jest opracowanie  poziomu III, rozszerzającego treści podstawy programowej, to kierunek dla dalszego rozwijania uzdolnień i możliwości indywidualnych każdego dziecka. Nauczyciel, który zaobserwuje wyższe możliwości dziecka, jego zainteresowania i zdolności ma  możliwość skorzystania z treści  poziomu III. Jest to  ułatwienie zwłaszcza dla nauczyciela młodego , który w sposób bardziej pewny może określić zakres treści i sposób ich realizacji.

Opiniowany program zawiera w swojej strukturze także sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci. Przedstawione w tej części programu zagadnienia dotyczą m.in. podstawowych wiadomościami dotyczących organizacji i form pracy w przedszkolu, metod pracy w przedszkolu, planowania pracy nauczyciela, zasad organizacji procesu edukacyjnego wspierającego rozwój dziecka ze szczególnym podkreśleniem indywidualizacji pracy podczas zajęć edukacyjnych.

W ostatniej części programu znalazły się informacje dotyczące obserwacji pedagogicznych i diagnozy przedszkolnej. Autorka przybliża istotę i znaczenie dokonywania przez nauczyciela oceny postępów swoich wychowanków, wskazuje w jaki sposób można prowadzić i dokumentować te obserwacje.

W programie „W kręgu zabawy” znajdujemy także materiały pomocnicze, które  mogą być bezpośrednio wykorzystane  przez nauczyciela w swojej pracy lub stanowić inspirację do opracowania własnej dokumentacji pedagogicznej i obserwacyjnej. Znajdziemy w nich przykładowy arkusz gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, jest też propozycja  opracowania programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, przykładowy ramowy rozkład dnia pobytu dziecka w przedszkolu oraz plan pracy wychowawczo-dydaktycznej.

Opiniowany program wychowania przedszkolnego jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym, uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej w tym metodycznej.

Autorka programu to nieustannie poszukujący wieloletni praktyk wychowania przedszkolnego, z bogatym doświadczeniem w pracy z małym dzieckiem. Zaprezentowany program posiada jasny, zrozumiały język. Układ programu jest przejrzysty, czytelny, wygodny w codziennym korzystaniu z niego. Pozwala na dowolny wybór zawartych treści

Program wychowania przedszkolnego „W kręgu zabawy” został zweryfikowany pod kątem sposobu realizacji  zadań i treści ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego z dnia 23 grudnia 2008 roku (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej Dziennik Ustaw nr 4, poz. 17)

W wyniku dokonanej analizy stwierdzam zgodność programu z obowiązującą podstawą programową, z zakresem wskazanych w niej celów wychowania przedszkolnego i obszarów działalności edukacyjnej przedszkola oraz możliwościami dzieci w wieku przedszkolnym, dla których jest przeznaczony. Program wychowania przedszkolnegoW kręgu zabawy” oceniam pozytywnie.

 

 

 

 

                                                                                                                Małgorzata Koc

                                                                                                      nauczyciel dyplomowany

doradca metodyczny

wychowania przedszkolnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toruń 17.08.2009r.

Jadwiga Pytlarczyk

W kręgu zabawy

Program wychowania przedszkolnego

Warszawa 2009

Redakcja językowa i korekta

Lidia Machura

Skład i łamanie

Paweł Kowalski

Grupa Edukacyjna S.A.

Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.

ul. Jutrzenki 118

02-230 Warszawa

tel. 022 381 72 07, faks 022 381 72 10

infolinia 0800 650 300

juka@juka.edu.pl

www.juka.edu.pl

SPIS TREŚCI

Wstęp ............................................................................................................. 5

I. Szczegółowe cele kształcenia i wychowania ............................................... 6

2. Treści programowe ...................................................................................... 7

2.1. Edukacja zdrowotna ............................................................................... 12

2.2. Edukacja emocjonalna i wprowadzenie w świat wartości ........................ 16

2.3. Edukacja społeczna i otoczenie techniczne ............................................. 19

2.4. Edukacja językowa ................................................................................. 23

2.5. Edukacja przyrodnicza i ekologiczna ....................................................... 28

2.6. Edukacja matematyczna ......................................................................... 32

2.7. Edukacja artystyczna ............................................................................... 36

3. Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem

możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb

możliwości dzieci .................................................................................... 42

4. Obserwacje pedagogiczne. Analiza gotowości dziecka do podjęcia

nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) .................................................. 49

Materiały pomocnicze .................................................................................. 52

Bibliografia .................................................................................................... 60

Postawy prawne: ........................................................................................... 61

5

WSTĘP

Wiek przedszkolny to okres szybkich zmian rozwojowych, pozostawiający swe

konsekwencje w dalszym życiu człowieka. Wychowanie przedszkolne to czas wspomagania

dziecka czyli tworzenia mu optymalnych warunków rozwoju i czuwanie

nad kierunkiem zmian. W procesie tym należy pomagać wychowankowi rozwijać

różnorodne umiejętności takie jak samodzielność, kreatywność, umiejętność dostrzegania

problemów, planowania i realizowania zadań, kompetencje społeczne

oraz postawy kształtowane w relacjach ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym

i kulturowym.

Program ten opisuje sposób realizacji podstawy programowej wychowania

przedszkolnego w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci

objętych różnymi formami wychowania przedszkolnego po zmianie

z 23 grudnia 2008 roku.

Program wyznacza szczegółowe umiejętności dziecka w różnych obszarach

jego funkcjonowania z podziałem na poziomy, wskazuje dodatkowe treści w ramach

wspomagania wychowanka w rozwijaniu uzdolnień. Ponadto przybliża sposoby

osiągania przyjętych celów, wartościowania postępów dziecka oraz zawiera

materiały pomocnicze do pracy nauczyciela.

Podstawowe założenia tego programu oparte są na czterech filarach edukacji,

będących celami ogólnymi kształcenia. Są to:

1. Uczyć się, aby wiedzieć (wiedza)

Wiedza to środek i cel ludzkiego życia. Pozwala na komunikowanie, rozwijanie

umiejętności, rozumienie świata Daje radość rozumienia, poznawania i odkrywania.

Istotna jest sprawność procesów poznawczych.

2. Uczyć się, aby działać (umiejętności)

W codziennej rzeczywistości istotne są różnorodne kompetencje, dzięki którym

człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami i problemami.

3. Uczyć się , aby być (system wartości i postaw)

Dzięki edukacji człowiek powinien kształcić samodzielne, krytyczne myślenie,

wypracować sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Ważne

są różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu systemu

postaw, wzbogacić osobowość, przygotować do „bycia” i pełnienia ról.

4. Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi (pokojowe współistnienie i współdziałanie

całej ludzkości).

Ważne jest, aby odkryć siebie, zauważyć niepowtarzalność i odrębność każdego

człowieka, współdziałać z innymi, nauczyć się rozwiązywać konflikty, planować

i realizować z innymi wspólne cele.

Program ten wyznacza właściwe proporcje miedzy wychowaniem a kształceniem

w warunkach wzmożonej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Tytuł

nawiązuje do zabawy jako podstawowej formy aktywności małego dziecka.

6

1. SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

Podstawowym zadaniem placówek i innych form wychowania przedszkolnego

jest pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących. Mają one zapewnić

dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych,

przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

Celem nadrzędnym edukacji przedszkolnej jest wspomaganie rozwoju i edukacji

dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym zmierzające do osiągnięcia stanu

gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

Szczegółowe cele kształcenia i wychowania wynikają z podstawy programowej

wychowania przedszkolnego i obejmują:

• Promocję zdrowia, w tym poznanie budowy własnego ciała, funkcji podstawowych

narządów;

• Praktyczną naukę zasad higieny w odniesieniu do własnego ciała i otoczenia;

• Poznanie zasad bezpiecznego funkcjonowania w najbliższym środowisku;

• Poznanie form aktywności ruchowej i własnych możliwości w tym zakresie;

• Przekazanie wiedzy o tym co sprzyja, a co zagraża zdrowiu;

• Wykształcenie samodzielności w zakresie samoobsługi;

• Kształcenie umiejętności nazywania własnych potrzeb oraz różnych stanów

emocjonalnych;

• Nauczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami oraz kontrolowania

zachowań;

• Przygotowanie dzieci do rozpoznawania i rozumienia podstawowych wartości

takich jak: przyjaźń, miłość, odpowiedzialność, szacunek, prawda, tolerancja,

współdziałanie i wspólne ustalanie norm w oparciu o te wartości tak, aby dziecko

przyjęło je jako kryterium własnego postępowania;

• Przygotowanie dzieci do prowadzenia dialogu jako formy wymiany poglądów

oraz sposobu na osiąganie kompromisu i rozwiązywanie konfliktów;

• Wprowadzenie dzieci w zasady funkcjonowania grupy rówieśniczej oraz życia

społecznego;

• Ukształtowanie poczucia przynależności do środowiska lokalnego oraz budowanie

tożsamości narodowej;

• Rozbudzenie zainteresowania dzieci innymi narodami i kulturami;

• Zapoznanie dzieci z podstawowymi przyborami i urządzeniami technicznymi

oraz zawodami, a także ważnymi instytucjami użyteczności publicznej;

• Rozwijanie umiejętności spostrzegania za pomocą zmysłów: wzroku, słuchu,

smaku, węchu, dotyku,;

• Rozwijanie myślenia dziecka, w tym przyczynowo-skutkowego, symbolicznego,

twórczego;

• Doskonalenie uwagi i pamięci;

• Rozwijanie ciekawości i aktywności poznawczej;

• Doskonalenie mowy komunikatywnej w zakresie: poprawności pod względem

7

artykulacyjnym, technik żywego słowa, prawidłowych konstrukcji i form gramatycznych,

wzbogacania słownictwa;

• Ukształtowanie gotowości do nauki czytania;

• Wyrobienie umiejętności niezbędnych do nauki pisania;

• Dostrzeganie walorów estetycznych przyrody oraz rozwinięcie zdolności wielozmysłowego

poznawania środowisk przyrodniczych;

• Kształtowanie umiejętności dostrzegania wzajemnych, przyczynowo-skutkowych

zależności w środowisku;

• Ukazanie przykładów wpływu działalności człowieka na przyrodę oraz znaczenia

przyrody dla człowieka;

• Kształcenie opiekuńczego stosunku do przyrody;

• Rozwijanie orientacji w przestrzeni i czasie;

• Rozumienie pojęcia liczby (aspekt kardynalny i porządkowy);

• Kształcenie umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania na konkretach

oraz zbiorach zastępczych;

• Kształcenie umiejętności mierzenia długości, a także klasyfikowania;

• Zapoznanie z podstawowymi figurami geometrycznymi;

• Wprowadzenie dzieci w podstawowe pojęcia plastyczne i muzyczne, teatralne;

• Organizowanie działalności artystycznej dziecka, zarówno odtwórczej jak i

twórczej np. poprzez zapoznanie z technikami wyrazu plastycznego, realizację

form muzycznych i parateatralnych;

• Rozwijanie wrażliwości estetycznej;

Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.

Ich rozwinięcie ze wskazaniem konkretnych umiejętności dzieci znajduje

się w dziale treści programowe zamieszczonym poniżej.

2. TREŚCI PROGRAMOWE

Treści programowe są niezbędne dziecku do całościowego i harmonijnego rozwoju,

pozwalają mu na radosne, twórcze „bycie” i aktywność. Nauczyciel, planując

pracę, wykorzystuje treści ze wszystkich niżej zamieszczonych obszarów.

W obszary te wtopiony jest rozwój procesów poznawczych.

W każdym obszarze znajdują się istotne informacje o rozwoju dziecka oraz

wytyczony cel i wskazówki metodyczne odnoszące się do prowadzenia działań w

tym zakresie. Zamieszczono także informacje o relacji pomiędzy treściami programowymi

a podstawą programową.

W tabeli umieszczono materiał edukacyjny wyznaczający zamierzone osiągnięcia

dzieci. Są one wyznacznikiem celów, do jakich dąży nauczyciel. Obejmują

wiedzę, umiejętności i postawy. Materiał ten został podzielony na trzy poziomy,

odnoszące się do możliwości dzieci w wieku przedszkolnym. Kolejne poziomy

wyznaczają stopień trudności, co może odnosić się do wieku, ale niekoniecznie.

8

Opracowując treści w poszczególnych poziomach przyjęto, że poziom I mogą

osiągnąć dzieci 3-, 4-letnie a poziom drugi dzieci 5-, 6-letnie. Niezależnie od tego

założenia należy pamiętać , ze podstawą wszelkich oddziaływań jest poznanie

możliwości każdego dziecka, w tym trudności i uzdolnień w procesie systematycznie

prowadzonych obserwacji. Nauczyciel poznając dzieci wybiera treści odpowiednio

do ich możliwości. Odnosi się to zarówno do grup jednorodnych jak i

różnowiekowych.

Realizacja treści z I i II poziomu jest gwarancją nabycia umiejętności przewidzianych

dla dziecka kończącego przedszkole, określonych w podstawie

programowej z 23 grudnia 2008 roku.

Przejście do treści określonych na III poziomie jest możliwe tylko wtedy, gdy

dzieci nabyły umiejętności przewidziane dla poziomu II, co oznacza, że wykraczają

swoim rozwojem i umiejętnościami poza oczekiwania typowe dla dziecka

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin