1.docx

(29 KB) Pobierz

1

Lilianna Lewicka

Lateralizacja

Jednym z aspektów, a zarazem i czynników rozwoju ruchowego dziecka jest

postępujący proces lateralizacji, czyli inaczej przewagi jednej strony podczas ruchowej

czynności. Lateralizację czynności nazywa się też „asymetrią funkcjonalną”

(M. Bogdanowicz, 1989).

Rozwój ruchowej sprawności człowieka opiera się na daleko posuniętej specjalizacji

funkcji. Inne zadania wykonują kończyny dolne i górne, lewe i prawe. Szczególnie ważną

rolę odgrywa specjalizacja i koordynacja ruchów rąk, która polega na tym, że ruchy obu rąk

są odmienne, przy czym ręka wiodąca (prawa) wykonuje główną czynność, a ręka

podporządkowana zapewnia tylko lepsze warunki pracy prawej ręce – „ruchowe tło”.

Przewaga jednej ręki nad drugą przy jednoczesnej ruchowej ich koordynacji pozwala

człowiekowi osiągnąć wysoki stopień sprawności, a zarazem „ekonomii motorycznej’’

(H. Spionek, 1970). Wysoki poziom percepcji i ekonomii ruchów jest osiągalny wówczas,

gdy jedna z kończyn dominuje, druga zaś z nią współpracuje oraz gdy oko i ręka dominują po

tej samej stronie ciała. Sprzyja to wytworzeniu się tzw. układu ręka – oko, który jest podstawą

koordynacji wzrokowo – ruchowej, a więc wykonywania większości czynności

manipulacyjnych i graficznych. W wielu czynnościach niezbędna jest harmonijna współpraca

oka, ręki, nogi, czemu sprzyja dominacja narządów po tej samej osi ciała.

Lateralizacja, czyli stronność, funkcjonalna dominacja jednej ze stron ciała związana

jest z dominowaniem jednej z półkul mózgowych.

Mózg składa się z dwóch części zwanych półkulami. W dolnej części szczeliny, która

znajduje się pomiędzy nimi, mieści się ciało modzelowate. Jest to wiązka włókien

nerwowych, dzięki której przekazywane są sygnały pomiędzy półkulami. Ze względu na

skrzyżowanie włókien nerwowych w rdzeniu przedłużonym, najniższej części mózgowia,

lewa półkula kontroluje prawą stronę ciała, prawa zaś – lewą.

U większości ludzi lewa półkula odpowiedzialna jest za mowę i funkcje językowe

(w tym czytanie i pisanie), logikę, rozumowanie oraz programowanie motoryczne, podczas

gdy prawa półkula zarządza percepcją przestrzenną, umiejętnościami muzycznymi

i plastycznymi, mimiką i emocjami. Co ciekawe, odpowiedzialność za procesy wzrokowe,

słyszenie i umiejętności matematyczne jest podzielona pomiędzy obie półkule.

Lateralizacja to termin określający, w jakim stopniu pewne rodzaje funkcji i procesów

powiązane są z jedną lub drugą półkulą mózgową.

Ludzie bardzo różnią się pod względem stopnia lateralizacji.

U niektórych występuje ścisła lateralizacja funkcji, u innych jej stopień jest słabszy. Kiedy

jedna strona przewodzi drugiej w zakresie jakiejś funkcji, mówimy o dominacji półkuli

mózgowej. Innymi słowy, ludzie nie są zdominowani przez jedną lub drugą stronę mózgu, jak

kiedyś uważano. Pewne obszary mózgu raczej kierują (a nie kontrolują) określonymi

procesami i czynnościami. Pomiędzy obiema półkulami istnieje stała łączność i współpraca,

nie działają one przeciwko sobie, lecz stanowią jedność(Jane M. Healey, 2004 ).

Większość ludzi wykształca preferencję lateralną, czyli stronność, nie tylko dla ręki,

lecz również dla nogi, oka i ucha. U osób praworęcznych zazwyczaj występuje bardziej ścisłe

„przyporządkowanie” pod względem funkcjonowania mózgu. Oznacza to, iż za mowę oraz

inne funkcje językowe i logiczne odpowiada zawsze lewa strona mózgu, podczas gdy

muzyka, sztuka, funkcje kreatywne oraz emocje umiejscowione są po stronie prawej.

2

W przypadku ludzi leworęcznych sytuacja jest bardziej skomplikowana. Modele

przewagi stronnej mogą się różnić w zależności od osoby. Model lateralizacji u niektórych

osób leworęcznych jest taki sam jak u ludzi praworęcznych (funkcje językowe występują po

stronie lewej), u innych osób jest on odwrócony (funkcje językowe po stronie prawej),

a jeszcze inni wykazują lateralizację mieszaną, czyli funkcje językowe zlokalizowane są po

obu stronach mózgu. Model taki nazywa się lateralizacją skrzyżowaną (bilateralizacją).

W praktyce oznacza to, że jeśli osoba taka dozna urazu jednej strony mózgu, druga strona

może łatwiej przejąć kontrolę nad wszystkimi funkcjami językowymi. Jane M. Healey

twierdzi, że poza wspomnianą, nie są znane żadne korzyści ani zagrożenia wynikające z

posiadania poszczególnych modeli lateralizacji. Niektórzy badacze uważają, że każde

odchylenie od normalnego wzorca dominacji może stwarzać problemy, inni się z tym

zdaniem nie zgadzają. Do każdej osoby należy podejść indywidualnie, bez uprzedzeń. A co

najistotniejsze, jak mówi w/w autorka, która jest osobą leworęczną, jeśli ktoś nie napotyka

żadnych trudności, prawdopodobnie nie ma powodów do zmartwień.

Lateralizacja rozwija się w ciągu życia dziecka. Asymetria ułożenia ciała i ruchów do

3m.ż. nie wynika jeszcze z dominacji jednej z półkul, ma charakter podkorowy. W okresie od

3 do 6m.ż występuje tzw. symetria zwierciadlana ruchów, tzn. dziecko wyciąga do

przedmiotu obie ręce. Dopiero po 6m.ż., gdy wykształca się chwyt jednoręczny, można

zauważyć pierwsze przejawy preferowania jednej z rąk. Na przełomie 1 i 2r.ż. przejawy

lateralizacji często słabną, ponieważ chód dziecka, będący czynnością symetryczną, angażuje

w jednakowym stopniu obie nogi, a w tym także obie półkule mózgowe. Od 2 r. ż., gdy chód

jest już zautomatyzowany, lateralizacja zaczyna ponownie rozwijać się. Praworęczność

zwykle ustala się wcześniej, około 2 - 3 r. ż., leworęczność w wieku 3 – 4 lat. Ostatecznie

dominacja czynności ruchowych w większości przypadków ustala się do 6 r. ż. Od 7 r. ż.

Zaczyna zwiększać się przewaga powierzchni półkuli lewej. Ostatecznie proces lateralizacji

zostaje zakończony w wieku szkolnym. Są jednak dzieci, u których proces kształtowania

lateralizacji jest opóźniony, dominacja ręki nie jest jeszcze ustalona w wieku szkolnym. Jak

wykazały badania, dzieci te napotykają liczne trudności w nauce.

Przyczyny zaburzeń lateralizacji

Jednym z objawów zaburzeń lateralizacji jest leworęczność. Jednak tylko w

niektórych przypadkach jest ona uwarunkowana patologicznie – jako skutek uszkodzenia

lewej półkuli mózgu.

Terminu „leworęczność patologiczna” jako pierwszy użył neuropsycholog

dr Paul Satz, by odróżnić leworęczność patologiczną od tej, która rozwinęła się na podłożu

genetycznym.

W życiu wewnątrzmacicznym (zarówno w okresie prenatalnym, jak i podczas porodu)

może dojść do wielu zaburzeń, których skutkiem są dysfunkcje mózgu. Najbardziej

oczywistymi przykładami są krwotok (niewielki wylew) i anoksja (niedotlenienie), które są

najczęstszymi przyczynami uszkodzeń mózgu w tym okresie rozwoju. Niezależnie od ich

przyczyn, uszkodzenia zwykle dotyczą włókien neuronów ruchowych (zwanych, ze względu

na kształt, układem piramidowym), biegnących od kory mózgowej aż do rdzenia kręgowego.

Konsekwencje takiego urazu mogą być wielorakie.

Włókna nerwowe odchodzące od lewej strony mózgu kierują motoryką prawej strony

ciała (przedramienia, dłoni i palców, podudzia oraz niektórych mięśni oka i języka). Dlatego

też, jeśli do uszkodzenia dojdzie po lewej stronie mózgu, prawa strona ciała dziecka może być

słabsza. Jeśli uszkodzenie jest poważne, może stać się przyczyną niedowładu spastycznego

(porażenia mózgowego) lub porażenia połowicznego (paraliżu) prawej strony ciała. W takich

3

przypadkach funkcje językowe i motoryczne przejmowane są przez prawą stronę mózgu i w

konsekwencji, choć nie jest to być może zamierzone, dziecko staje się leworęczne.

Dzieci takie miewają czasem trudności w nauce, ale nie zdarza się to często. Jeśli

jednak występują u nich jakieś problemy rozwojowe, wiele osób przypisuje je leworęczności,

choć nie ma ona z nimi nic wspólnego. Zarówno za leworęczność, jak i za trudność w nauce

odpowiada wczesny udar mózgu( Jane M. Healey, 2004).

Kiedy taki sam uraz dotknie prawą stronę mózgu wpłynie to na lewą stronę ciała, a

dziecko będzie praworęczne. Istnieje więc również patologiczna praworęczność.

Jest jeszcze inna przyczyna tego, że więcej przypadków leworęczności niż

praworęczności jest patologicznych. Lewa półkula mózgu rozwija się później i wolniej niż

prawa, dlatego jest znacznie bardziej prawdopodobne, że właśnie lewa półkula zostanie

uszkodzona podczas życia wewnątrzmacicznego. Jest ona bardziej podatna na uszkodzenia,

gdyż ze względu na to, iż wykształciła się później, jest inaczej niż prawa półkula

zaopatrywana w krew. Między innymi dlatego udary lewej półkuli mózgu mają znacznie

poważniejsze konsekwencje dla osób starszych niż udary półkuli prawej (A. D. Bragdon, D.

Gamon, 2003).

Jednym z czynników odpowiedzialnych za uszkodzenie mózgu może być testosteron.

Zgodnie z teorią dr. Normana Geschwinda nadmiar testosteronu w macicy może mieć

znaczenie dla rozwoju mózgu i kształtowania się lateralizacji. Płód męski bardziej narażony

jest na działanie wyższych stężeń testosteronu we krwi niż płód żeński, co może tłumaczyć

półtora razy wyższą liczbę osób leworęcznych wśród mężczyzn niż wśród kobiet.

Najczęściej leworęczność uwarunkowana jest dziedzicznie. Model dominacji

przekazywany jest dziecku genetycznie przez rodziców (lepsze ukrwienie lewej półkuli

mózgu w okresie płodowym). Jeśli choć jedno z rodziców jest leworęczne, wzrasta

prawdopodobieństwo, że dziecko będzie leworęczne.

Trudności dziecka z zaburzoną lateralizacją

Nieprawidłowa lateralizacja i leworęczność mogą być źródłem różnych trudności

dziecka. Najczęściej pojawiają się trudności w nauce, które związane są z mniejszą

sprawnością ruchową rąk. Osoby leworęczne muszą zmagać się z trudnością opanowania

techniki pisania lewą ręką, mimo tego, że pismo dostosowane jest do czynności prawej ręki.

Ułożenie lewej ręki podczas czynności graficznych powoduje, że dziecko zamazuje, zasłania

napisany tekst i nie może kontrolować tego co pisze w sposób ciągły. Inne ułożenie dłoni jest

powiązane z jej wygięciem w stawie nadgarstkowym. Jest to powodem wzmożenia napięcia

mięśniowego, nadmiernego nacisku pióra, łamania grafitu ołówka. Powoduje też ograniczenia

zakresu i precyzji ruchów, zwolnienie tempa czynności graficznych i szybsze zmęczenie

wskutek większego wysiłku. Kierunek pisma od strony lewej ku prawej, niewłaściwe ułożenie

długopisu wobec papieru sprawia, że efektem jest niski poziom graficzny pisma, czy rysunku

oraz nienadążanie za grupą.

Dzieci leworęczne często przyjmują niewłaściwe ułożenie ciała, co sprzyja wadom postawy.

Zaburzeniom lateralizacji towarzyszą często trudności w czytaniu i pisaniu. Zdaniem

H. Spionek (1970) dzieci leworęczne popełniają specyficzne błędy, jak :

a) statyczne odwracanie liter (mylenie liter o podobnych kształtach, lecz w

innym położeniu w przestrzeni względem osi poziomej, np. p – b i osi

pionowej, np. d – b;

b) dynamiczne odwracanie liter (przestawianie, zmiana kolejności);

c) opuszczenie i dodawanie liter, sylab, wyrazów;

d) błędne odtwarzanie liter (niedokładne odczytywanie i zapisywanie);

4

e) lustrzane pismo i rysunki.

Zdarza się, że rodzice niepotrzebnie przestawiająca dzieci na prawą rękę poprzez

brutalne formy nacisku i presję otoczenia. Dochodzi wówczas u tych dzieci do wtórnych

zaburzeń nerwicowych tj. jąkanie, moczenie nocne. Dzieci przestawiane „na siłę” prezentują

rozmaite zaburzenia osobowości. Obserwuje się u nich zaburzenia nadmierną płaczliwość,

lękliwość lub ataki złości, agresji. Kształtuje się u nich poczucie mniejszej wartości, lękowa

postawa wobec otoczenia, unikanie kontaktów społecznych. Często obserwuje się

nadpobudliwość psychomotoryczną. Utrwala się też niechęć do wszelkich zajęć

dydaktycznych.

Do zaburzeń lateralizacji zalicza się przede wszystkim brak funkcjonalnej dominacji

jednej strony ciała, tzw. lateralizacja słaba, nie ustalona, co może być stanem przejściowym

(po 6 r.ż. świadczy o opóźnieniu) lub trwałym (oburęczność utrzymuje się do końca życia). U

dzieci słabo zlateralizowanych często występują trudności w nauce. Na przykład u dzieci

obuocznych wiodącą rolę podczas czytania przejmuje kolejno raz jedno, raz drugie oko. Stąd

zdarza się, że jednym okiem dziecko odczytuje początek wyrazu, drugim końcówkę,

przeskakując i opuszczając litery wewnątrz wyrazu. W efekcie zniekształca wyraz, nie

rozumie go, czyta bardzo wolno. Brak dominacji jednej ze stron ciała utrudnia wytwarzanie

się orientacji w lewej i prawej stronie własnego ciała, a co się z tym wiąże, orientacji w

przestrzeni. Dzieci te mają trudności ze wskazaniem kierunków w przestrzeni, z

odwzorowywaniem figur i cyfr podobnych pod względem kształtu, lecz inaczej ułożonych w

przestrzeni (p – b – d – g), co z kolei warunkuje niepowodzenia w nauce pisania i czytania.

Podobne trudności pojawiają się w przypadku lateralizacji niejednorodnej, czyli

skrzyżowanej (dominujące narządy ruchu i zmysłów znajdują się po obu stronach osi ciała,

np. dziecko praworęczne, lewooczne, prawonożne). W tych przypadkach trudności

spowodowane są głównie zaburzeniami współdziałania oka i ręki (koordynacji wzrokowo –

ruchowej) i ujawniają się podczas rysowania, pisania i czytania.

Za nieprawidłową uznaje się leworęczność uwarunkowaną patologicznie, jako efekt

uszkodzenia jednej z półkul mózgowych i przejęcia dominacji przez nieuszkodzoną. Badania

prowadzone przez licznych autorów prac z tej dziedziny wykazały, że nieprawidłowa

lateralizacja często współistnieje z zaburzeniami rozwoju funkcji percepcyjnych, obniżeniem

sprawności motoryki rąk i nieprawidłowym wykształceniem się orientacji w schemacie

własnego ciała i przestrzeni. W tych przypadkach zazwyczaj występują u dzieci trudności w

czytaniu (dysleksja), niepoprawny zapis (dysortografia), oraz niski poziom pisma (dysgrafia),

pomimo normalnej sprawności intelektualnej tych dzieci.

Nieprawidłowa lateralizacja nie musi być powodem niepokoju, dopóki nie towarzyszą

jej dodatkowe zaburzenia, tj. zaburzenia motoryczne, zaburzenia percepcji wzrokowej,

orientacji w przestrzeni i wtórne zaburzenia emocjonalne.

Metody badania lateralizacji

Do oceny lateralizacji służy np. wywiad z rodzicami, w czasie którego dowiadujemy

się o tym, jak rozwijała się dotychczas lateralizacja u dziecka, kiedy zauważono pierwsze jej

przejawy. Ze względu na fakt dziedzicznego uwarunkowania leworęczności należy ustalić,

czy w rodzinie dziecka były osoby leworęczne. Cennym źródłem informacji jest obserwacja

zachowania się dziecka w różnych sytuacjach życiowych, w których musi dokonać wyboru

jednego z dwóch narządów, ruchów zmysłu. Możemy więc zaobserwować:

a) którą ręką dziecko je, kroi, rysuje, rzuca piłkę, trzyma nożyczki;

b) którą nogą kopie piłkę;

5

c) którym okiem zagląda przez dziurkę do klucza, do wnętrza ciemnej butelki.

Określenia dominacji można też dokonać na podstawie prób eksperymentalnych, np. poleca

się dziecku, aby naśladowało pantomimicznie, jak czesze włosy, myje zęby. Dzielimy też

kartkę papieru na połowę i prosimy , by na każdej połowie narysowało domek inną ręką.

Porównujemy graficzny poziom rysunku, siłę nacisku ołówka. Ocenie dominacji nogi służy

np. polecenie, aby dziecko weszło na krzesło, aby grało w klasy, skakało na jednej nodze –

obserwujemy, którą nogę stawia pierwszą. Dominację uszu można ocenić, gdy polecamy

sprawdzić, czy zegarek „chodzi”.

Psychologowie polscy najczęściej stosują test lateralizacji R. Zazzo i N. Galifret

Granjon, który pozwala określić dominację ręki, nogi, oka. W przypadku wady wzroku lub

niepełnej sprawności kończyn nie należy oceniać lateralizacji.

Decyzje w wyniku badania lateralizacji

Efektem zastosowania metod diagnostycznych są dane, które dają obraz lateralizacji

badanych czynności. To z kolei stanowi podstawę do podjęcia często niełatwych decyzji.

Dotyczą one przede wszystkim postępowania wobec dziecka wykazującego tendencję do

leworęczności, problemu pozostawienia go przy lewej ręce lub podjęcia prób przeuczania na

rękę prawą.

Do kryteriów, jakie należy brać pod uwagę przy podejmowaniu takiej decyzji, należą

wg M. Bogdanowicz (1989) następujące:

1. Poziom rozwoju umysłowego.

2. Model lateralizacji.

3. Dominacja oka.

4. Sprawność motoryczna obu rąk.

5. Stan emocjonalny dziecka i współistnienie zaburzeń płynności mówienia, tj. jąkanie.

6. Postawa dziecka wobec własnej leworęczności.

Ad.1. Sprawność umysłowa dziecka ma związek z podejmowaniem decyzji co do

dalszych losów dziecka leworęcznego, ponieważ przyjmujemy zasadę o nieprzeuczaniu

na prawą rękę dzieci umysłowo upośledzonych. Może to być zbyt duże obciążenie dla

dziecka, które ma ograniczony zakres możliwości uczenia się.

Ad.2. Zasadnicze modele lateralizacji to :

Lateralizacja jednorodna:

- prawostronna;

- lewostronna.

Lateralizacja niejednorodna:

- skrzyżowana;

- nie ustalona (słaba) .

W efekcie badania Próbami lateralizacji R. Zazzo i N. GalifretGranjon,

powszechnie stosowanymi w Polsce, otrzymujemy tzw. formułę lateralizacji. Jest to zapis

wyniku badania za pomocą symboli literowych. Ponieważ każdy z badanych narządów ruchu

i zmysłu jest oceniany za pomocą dwóch różnych prób, dlatego też w badaniu otrzymujemy

dwa symbole (wynik I i II próby). Przeto formuła lateralizacji: LL, LL, LL oznacza

lateralizację jednorodną lewostronną. W przypadku takiego wyniku badania decyzja jest

6

jednoznaczna: dziecko nie powinno być przeuczane na prawą rękę. Próby przeuczania często

nie przynoszą efektu, a mogą powodować różnego rodzaju zaburzenia, przede wszystkim

emocjonalne. Najczęstszym ich objawem jest jąkanie.

Ad.3. Znacznie mniej jasne są przesłanki sformułowania decyzji w przypadku

stwierdzenia innych modeli lateralizacji: skrzyżowanej i nie ustalonej. Jedną z przesłanek

podjęcia takiej decyzji jest dominacja oka i ręki po tej samej stronie ciała ze względu na

konieczność koordynacji wzrokowo – ruchowej (oko – ręka). Z więc powodu w przypadku

oburęczności dominacja oka lewego wskazuje na potrzebę pozostawienia oburęcznego

dziecka przy lewej ręce, dominacja prawego oka – sugeruje możliwość podjęcia prób

wdrażania dziecka do posługiwania się ręką prawą.

Ad. 4. Kolejnym kryterium jest sprawność ruchowa rąk. Pod względem sprawności

manualnej jedno dziecko leworęczne jest drugiemu „nierówne”. Sprawność motoryczna

prawej reki niektórych dzieci leworęcznych jest odpowiednia do poziomu ich wieku życia

(lub nieco poniżej), zaś sprawność lewej ręki jest wysoka i często nawet przekracza ustalone

dla danej populacji normy. Jeżeli takie dziecko przyuczamy do posługiwania się prawą ręką

możemy mieć nadzieje na sukces. Ze względu na dobra sprawność ruchową prawej ręki

dziecko takie ma szansę nieźle opanować umiejętność pisania prawą ręką. Nigdy jednak nie

mamy pewności, czy nie stanie się to przyczyną zaburzeń emocjonalnych. Są jednak dzieci

leworęczne, których lewa ręka jest przeciętnie sprawna (odpowiada normom dla wieku życia),

natomiast prawa znacznie poniżej normy. W tym wypadku nie mamy szans, żeby dziecko

szybko i dobrze nauczyło się pisać lewą ręką. Nawet jeśli opanuje technikę pisania prawą

ręką, zwykle pracuje nią bardzo wolno, nie nadarzając za innymi uczniami. Poziom graficzny

pisma w tych przypadkach jest bardzo niski, niekiedy pismo bywa wręcz nieczytelne

(dysgrafia). Powoduje to permanentne obniżenia dziecku ocen za prace pisemne, a nawet

dyskwalifikowanie ich. Decyzja przyuczania takiego dziecka do posługiwania się prawą ręką

jest niewłaściwa, ponieważ dziecko nie ćwiczy ręki, w zakresie której mogło osiągnąć niezłe

wyniki. Ćwiczyło natomiast tę rękę, która nie miała szans być sprawną. W efekcie obie ręce

są mało sprawne. W razie stwierdzenia małej sprawności ruchowej rąk nie jest wskazane

przestawienie dziecka na rękę prawą.

Ad.5. Współwystępowanie zaburzeń emocjonalnych oraz zaburzeń płynności mowy,

tj. jąkania, jest przeciwwskazaniem dla przeuczania dziecka na prawą rękę. Przeuczanie jest

bowiem bardzo trudne, obciążające układ nerwowy, może pogłębić istniejące zaburzenia

emocjonalne.

Ad.6. Jednym z najważniejszych kryteriów przy podejmowaniu decyzji o

pozostawieniu dziecka przy lewej ręce lub przeuczaniu go na rękę prawą jest postawa samego

dziecka. Zaleca się respektowanie indywidualności dziecka i stworzenie możliwości wyboru

ręki dominującej po to, aby nie naruszać funkcjonalnej asymetrii uwarunkowanej

genetycznie. W przypadku obserwowania tendencji do posługiwania się lewą ręką, należy je

wzmocnić poprzez usprawnianie tej ręki. U dzieci oburęcznych należy sprawdzić, która z rąk

jest lepsza i tę wzmacniać poprzez ćwiczenia. Adaptacja do praworęcznego środowiska

poprzez wykonywanie niektórych czynności prawą ręką jest możliwa dopiero wówczas, gdy

c.u.n. jest już dojrzały, a dominacja mózgu w zakresie wyższych czynności psychicznych

ustalona. Tego typu działanie nie przynosi dziecku szkody. Oburęczność „wyższego rzędu”

przy zachowaniu lateralizacji czynności ruchowych wzbogaca możliwości motoryczne

dziecka, a zatem służy rozwojowi jego osobowości.

7

Wskazówki dotyczące pisania lewą ręką

Leworęczność dziecka należy traktować jako jedną z wie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin