GIMNAZJUM im. FELIKSA KIKULSKIEGO
w MICHALU
ARLETA KARWOWSKA
TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI Z DZIAŁU „ STAROŻYTNA GRECJA ”
DLA KLASY PIERWSZEJ GIMNAZJUM.
Wstęp
Historia odgrywa w systemie kształcenia ogólnego w polskiej szkole niezwykle istotną rolę. Głównym jej celem jest wprowadzenie uczniów w świat życia społecznego teraz i w przeszłości, kształtowanie związków z dorobkiem i dziedzictwem cywilizacyjnym ludzkości oraz stwarzanie warunków dla rozwoju osobowego poprzez rozwijanie ich aktywności poznawczej, zainteresowań i systemu wartości.
Ideą przewodnią moich lekcji jest ukazanie dzieciom procesu dziejowego jako łańcucha powiązanych ze sobą wydarzeń. Na początku roku szkolnego uczeń klasy I gimnazjum miał opanować umiejętność rozumienia i streszczania tekstu, w późniejszym okresie próbował go interpretować, a następnie porównywał go z innymi źródłami oraz samodzielnie wyciągał wnioski. Zwiększyłam także ilość ćwiczeń, które przenosiły ucznia w przeszłość, pozwalając mu identyfikować się z opisywanymi czasami i postaciami.
W ten sposób udało mi się większość uczniów zainteresować przeszłością, tak, aby chętnie przychodzili na zajęcia i aktywnie w nich uczestniczyli.
Po zastosowaniu opisywanych metod skonstruowałam test sprawdzający wiadomości i umiejętności z działu programowego „ Starożytna Grecja ”. Dzięki pomiarowi dydaktycznemu mam możliwość: dokonania rzetelnej oceny umiejętności i wiadomości uczniów, a także sformułowania wniosków dotyczących ulepszania nauczania i motywacji.
I. Charakterystyka testu
Skonstruowany test nauczycielski, sprawdzający z wyposażeniem - atlasy, dotyczy działu programowego z kl. I „Starożytna Grecja”. Miał on na celu sprawdzenie stopnia opanowania wymagań programowych na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym oraz we wszystkich kategoriach celów nauczania.
Skonstruowano 16 zadań, z których:
3 to zadania zamknięte wielokrotnego wyboru:
- 2 zadania typu jedna odpowiedź poprawna,
- 1 zadanie typu jedna odpowiedź fałszywa.
11 zadań otwartych:
- 4 zadania w formie krótkiej odpowiedzi typu odpowiedź pojedyncza,
- 2 zadania w formie krótkiej odpowiedzi typu wyliczanie,
- 4 zadania w formie rozprawka typu czynności słowne,
- 3 zadania w formie z luką typu uzupełnianie.
Zadania punktowane są w skali 0 ÷ 1:
- prawidłowa odpowiedź - 1 punkt,
- błędna odpowiedź lub jej brak - 0 punktów.
Czas rozwiązywania testu: 45 minut.
Instrukcja i komentarz przy poszczególnych zadaniach są jasne i zwięzłe.
II. Analiza treści nauczania
1. ANALIZA CELÓW NAUCZANIA.
Po zrealizowaniu działu: „ Starożytna Grecja” uczeń:
Lp.
Cele szczegółowe (operacyjne)
Kategoria celu
Poziom wymagań
1
Pamięta, jak Grecy nazywali swój kraj.
A
P
2
Posługując się atlasem umie określić kontynent, na jakim leży Grecja.
C
3
Dostrzega związki, jakie zachodzą miedzy ukształtowaniem terenu Grecji, a zajęciami ludności.
4
Wyjaśnia jak rozumie wyrażenie „syzyfowa praca”.
B
5
Pamięta datę pierwszych igrzysk olimpijskich.
6
Porównuje igrzyska starożytne ze współczesnymi.
PP
7
Ocenia postawę Spartan w obronie niepodległości.
D
8
Wyjaśnia jak rozumie pojęcie demokracja.
9
Pamięta zasługi Peryklesa dla Aten.
10
Zna nazwę Akropol.
...
silent_cichy