Przedmiotowy system oceniania z biologii.doc

(338 KB) Pobierz
Przedmiotowy system oceniania z biologii

Przedmiotowy system oceniania
z biologii
 

 

I. Podstawa prawna

Przedmiotowy system oceniania z biologii w gimnazjum opracowany został w oparciu o:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków
i sposobu  oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów
i sprawdzianów w  szkołach publicznych (Dz.U. z 2004r. Nr 199, poz. 2046).

2. Podstawę programową z biologii.

3. Wewnątrzszkolny System Oceniania w Publicznym Gimnazjum w Kołaczycach.

 

II. Program nauczania i podręczniki obowiązujące w roku szkolnym 2009/2010
Program nauczania biologii w gimnazjum Puls życia  pod red. Anny Zdziennickiej.

Podręczniki:

Klasa I
Tytuł: Puls życia 1

Autorzy: M. Jefimow, M. Sęktas
Wydawnictwo: Nowa Era
Nr dopuszczenia: 58/1/09
Klasa II
Tytuł: Puls życia 2

Autorzy: M. Jefimow
Wydawnictwo: Nowa Era
Nr dopuszczenia: 43/07

Klasa III
Tytuł: Puls życia 3

Autorzy: B. Sągin, M. Sęktas
Wydawnictwo: Nowa Era
Nr dopuszczenia: 19/08

III. Cele ogólne oceniania

ü      rozpoznanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości
i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,

ü      poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z biologii i postępach
w tym zakresie,

ü      pomoc uczniowi w samodzielnym kształceniu biologicznym,

ü      motywowanie ucznia do dalszej pracy,

ü      przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach dziecka,

ü      dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.

 

 

 

IV. Formy aktywności podlegające ocenie

Na lekcjach biologii uczeń oceniany będzie za:

a) wypowiedzi ustne - obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w  przypadku
   lekcji powtórzeniowych z całego działu,

b) wypowiedzi pisemne:

§         kartkówki - obejmują materiał z trzech ostatnich tematów, mogą  być dokonane bez zapowiedzi, trwają 10-15 minut,

§         sprawdziany - obejmują większą partię materiału, np. dział, zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, trwają do 45 minut,

c) zadania domowe,

d) prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń – oceniana jest staranność
    i systematyczność,

e) aktywne uczestnictwo w lekcji,

f) wykonywanie doświadczeń, zadań praktycznych, projektów edukacyjnych,

g) inne formy aktywności np. pracę w grupie, udział w konkursach biologicznych,   wykonywanie pomocy dydaktycznych, pracę z mikroskopem, samodzielne opracowania oparte na innych źródłach niż podręcznik

 

V. Sposób oceniania

1. Oceny cząstkowe wyrażane są cyfrowo w skali 1-6.

2. W ocenach bieżących /cząstkowych/ uczniowie otrzymują „ plusy – „+” i „ minusy – „-”.
        a) plusy mogą być postawione za: aktywność, poprawne wykonanie ćwiczenia,

     przygotowanie do lekcji, przygotowanie pracy dodatkowej, umiejętność pracy

            w grupie.
        b) minusy będą stawiane za: bierną postawę podczas zajęć, nie wykonanie poleconego

      ćwiczenia, brak pracy domowej, brak przyborów potrzebnych podczas zajęć,

             nieumiejętność pracy w grupie,
        c) za pięć „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą,  za pięć ,, - " niedostateczną.
3. Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest słownie wg skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.

4. Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni.

5. Uczeń ma prawo jeden raz poprawiać każdą niższą niż dobra ocenę ze sprawdzianu
w terminie do dwóch  tygodni. Kartkówek i odpowiedzi ustnych  nie można poprawiać.

6. Uczeń przyłapany na niesamodzielnym pisaniu pracy kontrolnej ( „ściąganiu”),

traci możliwość poprawy tej pracy.

7. Obecność ucznia na pracach kontrolnych jest obowiązkowa. Jeżeli uczeń z przyczyn

losowych nie może ich pisać z całą klasą, powinien to uczynić w terminie 2 tygodni lub innym terminie ustalonym przez nauczyciela.

8. Uczeń ma prawo być 1 raz w półroczu nie przygotowany do lekcji. Swoje nieprzygotowanie musi zgłosić nauczycielowi na początku lekcji. Jeśli uczeń  zostanie zapytany a nie zgłosi  nauczycielowi  faktu nieprzygotowania do lekcji może otrzymać ocenę niedostateczną.
9. Klasyfikacji semestralnej i rocznej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większe znaczenie mają oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne
i kartkówki. Inne oceny mają charakter wspomagający.
Ocena z przedmiotu nie jest średnią ocen cząstkowych. 

 

VI. Sposoby informowania uczniów i rodziców o wymaganiach  

1. Uczniowie zostają zapoznani z przedmiotowym systemem oceniania podczas pierwszych zajęć lekcyjnych w nowym roku szkolnym.

2. Kryteria wymagań na poszczególne stopnie są umieszczone na tablicy informacyjnej
w pracowni biologicznej w widocznym dla uczniów miejscu.

3. Rodzice uczniów zostają zapoznani z kryteriami wymagań w czasie zebrania informacyjnego lub konsultacji z nauczycielem.

4. O ocenach cząstkowych i końcowych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich udostępniając zestawienie ocen lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami.

5. Sprawdzone i ocenione sprawdziany oraz kartkówki rodzice otrzymują do wglądu na prośbę zainteresowanych.

 

VII. Wymagania ogólne na poszczególne stopnie szkolne

 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

Ø      odznacza się zainteresowaniami biologicznymi,

Ø      opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania oraz wiedzę znacznie wykraczającą poza program, będącą efektem jego samodzielnej pracy,

Ø      prezentuje swoje wiadomości posługując się terminologią biologiczną,

Ø      potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych, - formułuje problemy
i rozwiązuje je w sposób twórczy,

Ø      umiejętnie wykorzystuje  wiedzę w nowych sytuacjach poznawczych,

Ø      potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,

Ø      pracuje systematycznie i bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,

Ø      uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych konkursach biologicznych .

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

Ø      opanował pełny zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,

Ø      wykazuje szczególne zainteresowania biologią,

Ø      potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach,

Ø      posiada umiejętność samodzielnego korzystania z różnych źródeł wiedzy,

Ø      potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze,

Ø      sprawnie posługuje się mikroskopem i  sprzętem laboratoryjnym, potrafi samodzielnie wykonać preparat mikroskopowy,

Ø      uczestniczy w konkursach szkolnych,

Ø      prezentuje swoją wiedzę posługując się poprawną terminologią biologiczną,

Ø      pracuje systematycznie i aktywnie bierze udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,

Ø      dobrowolnie wykonuje różne prace związane ze zdobywaniem i integracją wiedzy biologicznej

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

Ø      opanował wiadomości i umiejętności istotne w strukturze przedmiotu w zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,

Ø      potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych,
w przypadku trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela,

Ø      posługuje się mikroskopem i zna sprzęt laboratoryjny,

Ø      wykonuje proste preparaty mikroskopowe,

Ø      udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania,

Ø      jest aktywny na lekcji i wykonuje zadania związane z procesem lekcyjnym


Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

 

Ø      opanował wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze
w nauczaniu biologii,

Ø      posiada wiedz, któ można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,

Ø      rozwiązuje typowe problemy o małym stopniu trudności,

Ø      z niewielką pomocą nauczyciela korzysta z takich źródeł wiedzy jak: słowniki, encyklopedie, tablice, wykresy, itp.,

Ø      wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym

 

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

Ø      ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w podstawie programowej, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,

Ø      wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod kierunkiem nauczyciela,

Ø      z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia biologiczne,

Ø      wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej,

Ø      jest mało aktywny na lekcji

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

Ø      nie opanował wiadomości i umiejętności określanych w podstawie programowej, koniecznych do dalszego kształcenia,

Ø      nie potrafi posługiwać się przyrządami biologicznymi,

Ø      wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych,

Ø      nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,

Ø      wykazuje się bierną postawą na lekcji

 

 

VII. Wymagania szczegółowe na poszczególne stopnie szkolne

 

Klasa I

 

Dział programu

Temat

Poziom wymagań

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin