Przedmiotowy system oceniania z biologii
I. Podstawa prawna
Przedmiotowy system oceniania z biologii w gimnazjum opracowany został w oparciu o:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2004r. Nr 199, poz. 2046).
2. Podstawę programową z biologii.
3. Wewnątrzszkolny System Oceniania w Publicznym Gimnazjum w Kołaczycach.
II. Program nauczania i podręczniki obowiązujące w roku szkolnym 2009/2010Program nauczania biologii w gimnazjum Puls życia pod red. Anny Zdziennickiej.
Podręczniki:
Klasa ITytuł: Puls życia 1
Autorzy: M. Jefimow, M. SęktasWydawnictwo: Nowa EraNr dopuszczenia: 58/1/09Klasa IITytuł: Puls życia 2
Autorzy: M. JefimowWydawnictwo: Nowa EraNr dopuszczenia: 43/07
Klasa IIITytuł: Puls życia 3
Autorzy: B. Sągin, M. SęktasWydawnictwo: Nowa EraNr dopuszczenia: 19/08
III. Cele ogólne oceniania
ü rozpoznanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,
ü poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z biologii i postępach w tym zakresie,
ü pomoc uczniowi w samodzielnym kształceniu biologicznym,
ü motywowanie ucznia do dalszej pracy,
ü przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach dziecka,
ü dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.
IV. Formy aktywności podlegające ocenie
Na lekcjach biologii uczeń oceniany będzie za:
a) wypowiedzi ustne - obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych z całego działu,
b) wypowiedzi pisemne:
§ kartkówki - obejmują materiał z trzech ostatnich tematów, mogą być dokonane bez zapowiedzi, trwają 10-15 minut,
§ sprawdziany - obejmują większą partię materiału, np. dział, zapowiedziane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, trwają do 45 minut,
c) zadania domowe,
d) prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń – oceniana jest staranność i systematyczność,
e) aktywne uczestnictwo w lekcji,
f) wykonywanie doświadczeń, zadań praktycznych, projektów edukacyjnych,
g) inne formy aktywności np. pracę w grupie, udział w konkursach biologicznych, wykonywanie pomocy dydaktycznych, pracę z mikroskopem, samodzielne opracowania oparte na innych źródłach niż podręcznik
V. Sposób oceniania
1. Oceny cząstkowe wyrażane są cyfrowo w skali 1-6.
2. W ocenach bieżących /cząstkowych/ uczniowie otrzymują „ plusy – „+” i „ minusy – „-”. a) plusy mogą być postawione za: aktywność, poprawne wykonanie ćwiczenia,
przygotowanie do lekcji, przygotowanie pracy dodatkowej, umiejętność pracy
w grupie. b) minusy będą stawiane za: bierną postawę podczas zajęć, nie wykonanie poleconego
ćwiczenia, brak pracy domowej, brak przyborów potrzebnych podczas zajęć,
nieumiejętność pracy w grupie, c) za pięć „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, za pięć ,, - " niedostateczną.3. Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest słownie wg skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.
4. Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni.
5. Uczeń ma prawo jeden raz poprawiać każdą niższą niż dobra ocenę ze sprawdzianu w terminie do dwóch tygodni. Kartkówek i odpowiedzi ustnych nie można poprawiać.
6. Uczeń przyłapany na niesamodzielnym pisaniu pracy kontrolnej ( „ściąganiu”),
traci możliwość poprawy tej pracy.
7. Obecność ucznia na pracach kontrolnych jest obowiązkowa. Jeżeli uczeń z przyczyn
losowych nie może ich pisać z całą klasą, powinien to uczynić w terminie 2 tygodni lub innym terminie ustalonym przez nauczyciela.
8. Uczeń ma prawo być 1 raz w półroczu nie przygotowany do lekcji. Swoje nieprzygotowanie musi zgłosić nauczycielowi na początku lekcji. Jeśli uczeń zostanie zapytany a nie zgłosi nauczycielowi faktu nieprzygotowania do lekcji może otrzymać ocenę niedostateczną.9. Klasyfikacji semestralnej i rocznej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większe znaczenie mają oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki. Inne oceny mają charakter wspomagający.Ocena z przedmiotu nie jest średnią ocen cząstkowych.
VI. Sposoby informowania uczniów i rodziców o wymaganiach
1. Uczniowie zostają zapoznani z przedmiotowym systemem oceniania podczas pierwszych zajęć lekcyjnych w nowym roku szkolnym.
2. Kryteria wymagań na poszczególne stopnie są umieszczone na tablicy informacyjnej w pracowni biologicznej w widocznym dla uczniów miejscu.
3. Rodzice uczniów zostają zapoznani z kryteriami wymagań w czasie zebrania informacyjnego lub konsultacji z nauczycielem.
4. O ocenach cząstkowych i końcowych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich udostępniając zestawienie ocen lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami.
5. Sprawdzone i ocenione sprawdziany oraz kartkówki rodzice otrzymują do wglądu na prośbę zainteresowanych.
VII. Wymagania ogólne na poszczególne stopnie szkolne
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
Ø odznacza się zainteresowaniami biologicznymi,
Ø opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania oraz wiedzę znacznie wykraczającą poza program, będącą efektem jego samodzielnej pracy,
Ø prezentuje swoje wiadomości posługując się terminologią biologiczną,
Ø potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych, - formułuje problemy i rozwiązuje je w sposób twórczy,
Ø umiejętnie wykorzystuje wiedzę w nowych sytuacjach poznawczych,
Ø potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,
Ø pracuje systematycznie i bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
Ø uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych konkursach biologicznych .
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
Ø opanował pełny zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
Ø wykazuje szczególne zainteresowania biologią,
Ø potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach,
Ø posiada umiejętność samodzielnego korzystania z różnych źródeł wiedzy,
Ø potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze,
Ø sprawnie posługuje się mikroskopem i sprzętem laboratoryjnym, potrafi samodzielnie wykonać preparat mikroskopowy,
Ø uczestniczy w konkursach szkolnych,
Ø prezentuje swoją wiedzę posługując się poprawną terminologią biologiczną,
Ø pracuje systematycznie i aktywnie bierze udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
Ø dobrowolnie wykonuje różne prace związane ze zdobywaniem i integracją wiedzy biologicznej
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
Ø opanował wiadomości i umiejętności istotne w strukturze przedmiotu w zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
Ø potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych, w przypadku trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela,
Ø posługuje się mikroskopem i zna sprzęt laboratoryjny,
Ø wykonuje proste preparaty mikroskopowe,
Ø udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania,
Ø jest aktywny na lekcji i wykonuje zadania związane z procesem lekcyjnym
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
Ø opanował wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze w nauczaniu biologii,
Ø posiada wiedz, którą można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
Ø rozwiązuje typowe problemy o małym stopniu trudności,
Ø z niewielką pomocą nauczyciela korzysta z takich źródeł wiedzy jak: słowniki, encyklopedie, tablice, wykresy, itp.,
Ø wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
Ø ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w podstawie programowej, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
Ø wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod kierunkiem nauczyciela,
Ø z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia biologiczne,
Ø wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej,
Ø jest mało aktywny na lekcji
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
Ø nie opanował wiadomości i umiejętności określanych w podstawie programowej, koniecznych do dalszego kształcenia,
Ø nie potrafi posługiwać się przyrządami biologicznymi,
Ø wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych,
Ø nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
Ø wykazuje się bierną postawą na lekcji
VII. Wymagania szczegółowe na poszczególne stopnie szkolne
Klasa I
Dział programu
Temat
Poziom wymagań
alinkam72