Maria Przetacznik-Gierowska, Ziemowit Włodarski - Psychologi.pdf

(647 KB) Pobierz
Przetacznik-Gierowska Maria, Włodarski Ziemowit - Psychologi - Notatnik
PrzetacznikGierowska Maria, Włodarski Ziemowit Psychologi
Maria PrzetacznikGierowska Ziemowit Włodarski
PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA
Wydanie szóste rozszerzone i zmienione.
Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1994.
Okładkę i strony tytułowe projektował Roman KirylenkoRedaktor Danuta
SulewskdRedaktor techniczny Stanisława Rzepkowska.
Tytuł dotowany przez Ministra Edukacji Narodowej.
list.
Uopyright@by Wydawnictwo Naukowe PWN Sp.z o o.
Warszawa 1994.
ISBN 8301113316.
Część druga.
Psychologia wychowania
Rozdział 23.
RÓśNE KONCEPCJE WYCHOWANIA.
Wprowadzenie Wychowanie w systemie nauk pedagogicznych Wielość koncepcji
i definicjiWychowanie a nauczanie i kształceniePojęcie wychowania Wychowanie
jako przedmiot analizy psychologicznej Działalność wychowawczaProces
wychowaniaŚrodowisko wychowawczeZmienność celów w róŜnych okresach Ŝycia
Wychowanie a kształtowanie osobowości Zakres i granice oddziaływańWychowanie
jako jeden z wyznaczników rozwoju osobowości e ZaleŜność od róŜnic
indywidualnychRola wychowania w rozwoju osobowości Twórcze aspekty wychowania
Wychowanie konstruktywne a wychowanie masoweStymulowanie aktywności twórczej e
Ukierunkowanie działania na kreatywne zadania osobiste i społeczne e Wychowanie
przez sztukę Podsumowanie Pytania sprawdzające Zadania.
Wprowadzenie.
Termin, wychowanie"jest uŜywany zarówno w języku naukowym, jak i w języku
potocznym.
Potoczne pojęcie wychowania ma wiele znaczeń subiektywnych, zaleŜnych od tego,
kto posługuje się tym słowem i w jakiej sytuacji je stosuje.
Wychowanie jest ponadto przedmiotem badań i rozwaŜań w naukach humanistycznych,
przede wszystkim w pedagogice, lecz takŜe w historii, psychologii, socjologii,
filozofii i in.
Zaznacza się to często w nazwie subdyscyplmy, mieszczącej się w obrębie
dyscypliny podstawowejnp.historia wychowania, psychologia wychowawcza,
socjologia wychowania lecz związanej takŜe z systemem nauk pedagogicznych.
W tym rozdziale, rozpoczynającym drugą część podręcznika, poświęconą
psychologicznej problematyce wychowania, zestawimy niektóre współczesne S.
Skorupka tSlowmk frazeologiczny Ŝęzyka polskiego t.
U 1968, s.639640)wyróŜnił 17 róŜnych kontekstów słowa, wychowanie"i 5
kontekstów czasownika, wychowywać': 1)jak(np.starannie, surowo), 2)kogona
czym(np.na wzorach klasycznych), 3)kogow czym(np.w poszanowaniu dla starszych),
4)kogo na kogo(np.na dobrego obywatela), 5)na ludzi(w sensie ogólnym: ,
pokierować właściwie czyimś wychowaniem').
koncepcje pedagogiczne i psychologiczne.
UkaŜemy ponadto wybrane aspekty procesów i zjawisk wychowawczych, które sączy
teŜ mogą stać się w przyszłościprzedmiotem dociekań psychologów.
Wychowanie w systemie nauk pedagogicznych.
Wychowanie a nauczanie i kształcenie.
Wychowanie stanowi jedno z podstawowych pojęć w naukach pedagogicznych.
Pojęcia o analogicznym, choć nie takim samym zakresie, to nauczanie Bwwwwe czy
kształcenie, jakkolwiek temu ostatniemu nadaje się czasami znaczenie ć?g?
'Ę'szersze, podobne do tego, w jakim występuje ono w potocznych kontekstach:
kształcenie umysłu i serca, ciała i ducha itp.
Kształcenie występuje wówczas jako pojęcie nadrzędne w stosunku do wychowania i
nauczania.
RównieŜ wychowanie spełnia w niektórych koncepcjach pedagogicznych podobną
nadrzędną rolę.
Ma ono wówczas znaczenie szersze, obejmujące, całokształt
Strona 1
PrzetacznikGierowska Maria, Włodarski Ziemowit Psychologi
oddziaływania"wychowawców i środowiska wychowawczego na jednostkę lub
grupę(por.np.
Wołoszyn, l 962), w odróŜnieniu od jego węŜszego znaczenia, które dotyczy przede
wszystkim oddziaływania na osobowość człowieka(por.np.
Muszyński, 19851.
Pojęcie wychowania w pedagogice.
RóŜnorodność koncepcji wychowania w pedagogice nie sprowadza się do szerokości
zakresu tego pojęcia: waŜniejsze wydają się jakościowe składniki teorii
wychowania, wyznaczające charakterystyczne cechy przypisywane wychowaniu.
Nie wchodząc w szczegóły ani w historyczne uwarunkowania i oceny tych teorii
zwrócimy uwagę jedynie na pewneniekiedy alternatywne sposoby rozumienia
wychowania w pedagogice, zwłaszcza na te, które są istotne dla psychologii
wychowawczej.
Wychowanie jako oddziaływanie na rozwój dzieci i młodzieŜy przeciwstawia się
wychowaniu permanentnemu v, ustawicznemu, jakie zachodzi w ciągu całego Ŝycia
człowieka.
Wychowanie naturalne poprzez udział jednostki w róŜnych formach Ŝycia
społecznego w jej naturalnym środowisku, np.w rodzinie lub grupie rówieśniczej,
przeciwstawia się wychowaniu instytucjonalnemu, np.w przedszkolu, szkole czy w
rozmaitych placówkach opiekuńczych, które w zaleŜności od swoich zadań
urzeczywistniają określone programy wychowawcze.
Te dwa rodzaje wychowania często wzajemnie się uzupełniają.
Dołącza się do nich tzw.wychowanie masowe za pomocą środków masowego przekazu,
takich jak radio, prasa czy telewizja, dostarczających nie tylko informacji,
lecz i wzorców postępowania.
Wychowaniu teleologicznemu, realizującemu w praktyce z góry załoŜone i wytyczone
cele ideologiczne(np.kształtowanie określonego poglądu na świat słuŜące
tworzeniu i/lub umacnianiu ustroju społecznopolitycznego), moŜna przeciwstawić
wychowanie aksjologiczne, wywodzące się z systemu wartości i oparte na analizie
współczesnych systemów filozoficznych.
Pojęcie wychowania w pedagogice.
Analizę krytyczną koncepcji wychowania socjalistycznego i próby stworzenia
pedagogiki działającej na zasadzie odmiennego niŜ dotąd paradygmatu moŜna
znaleźć min.w pracy zbiorowej pod redakcją 2.
Kwiecińskiego i 1.
Witkowskiego Ku pedagogii pogrmiczd(1990).
Wychowanie instrumentalne, polegające na, urabianiu"wychowanka, który
staje się wówczas przedmiotem manipulacji pedagogicznych, pozostaje w
sprzeczności z wychowaniem podmiotowym, opartym na stymulowaniu własnej
aktywności jednostki, w sposób pośredni wyzwalający zachowania i działania
twórcze.
Te alternatywy moŜna by mnoŜyć, nie zamierzamy jednak ukazać całokształtu
problemów nurtujących współczesną pedagogikę, lecz raczej pragniemy przedstawić
niektóre typowe dla niej kontrowersje.
Psychologia wychowania moŜe przyczynić się zarówno do ich głębszej analizy, jak
i do ich rozwiązania.
Wychowanie jako przedmiot analizy psychologicznej.
Psychologia wychowawcza korzysta z dorobku nauk pedagogicznych i dyscyplin z
nimi powiązanych.
Wiedza o wychowaniu uzyskana w wyniku badań prowadzonych przez pedagogów,
socjologów i historyków wychowania dostarcza psychologom zbioru faktów i
uogólnień dotyczących róŜnorodnych składników rzeczywistości wychowawczej.
Psychologia wychowawcza ze swoistymijej funkcjami w systemie nauk
psychologicznych bada jednak wychowanie oraz nauczanie w odmienny sposób,
realizuje odrębne zadania teoretyczne i badawcze, na co zwrócono uwagę we
wstępnej części podręcznika.
Działalność wychowawcza.
Psychologiczna analiza wychowania dotyczy wielu jego aspektów.
Dla psychologa zajmującego się wychowaniem od strony teoretycznej podstawowym
zadaniem jest analiza struktury i funkcji wychowania w odniesieniu do
całokształtu aktywności człowieka i kolejnych faz jego rozwoju psychicznego w
ciągu całego Ŝycia, a nie tylko w stadium dzieciństwa i młodości.
Wychowanie samo w sobie stanowi specyficzną dziedzinę czy sferę aktywności
jednostki.
Działalność tę podejmuje się albo samorzutnie, bez specjalnego przygotowania w
Strona 2
PrzetacznikGierowska Maria, Włodarski Ziemowit Psychologi
pewnym okresie Ŝycia(np.rodzice wobec dzieci, przełoŜony wobec pracowników),
albo teŜ uprawia się ją zawodowo po zdobyciu odpowiedniego
wykształcenia(np.nauczyciel wobec uczniów, wychowawca wobec podopiecznych,
pensjonariuszy, dzieci czy młodocianych w placówce opiekuńczej, leczniczej lub
penitencjarnej).
Proces wychowania.
Przedmiotem analizy psychologicznej jest równieŜ proces wychowania, jego cele,
warunki i przebieg, efekty i wyniki, mechanizmy i prawidłowości.
Tradycje polskiej psychologii wychowawczej, traktowanej jako odrębna dyscyplina
psychologiczna, nie zaś jako, psychologia dla nauczycieli"świadczą o nadawaniu
szczególnego znaczenia procesualnym aspektom wychowania, a zwłaszcza jego celom
i mechanizmom(Baley, 1938, 1959: Gurycka, l 979).
oraz w Biuletynie Oddziału Poznańskiego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
Problemy Rozwoju Edukacji", wydawanym od 1990 r.(zwłaszcza w zamieszczonych tam
materiałach z sympozjum: Filozofować w kontekście edukacji).
Por.takŜe: Konarzewski, 1988: Gnitecki, 1991: Rutkowiak(red), 1992.
Środowisko wychowawcze.
W psychologii wychowania nie pomija się równieŜ analizy środowiska
śwuowew wychowawczego, a ściślej mówiąccharakterystyki specyficznych cech
898898688 jyzjąątryeh ąrodowisk które oddziałują wychowawczo na jelnos(tę 84@6
przedszkola, szkoły, grupy rówieśniczej, zakładu pracy itp.
Nie brak jednak w polskiej psychologii wychowawczej koncepcji łączących kilka
aspektów wychowania, np.aspekt czynnościowy, procesualny i środowiskowy.
Podkreśla się wówczas, Ŝe wychowawca współdziałając z wychowankiem w określonym
środowisku zmierza do doskonalenia(czy teŜ optymalizacji)aktywności jednostki
oraz do zmian osobowości stanowiącej podmiotowy warunek jej działania(por.
Gerstmann, l 982).
Uwydatnia się teŜ rolę doświadczenia indywidualnego w procesie
wychowania(Włodarski, 1983: Gołąb, l 985).
Do rozmaitych składników tych koncepcji będziemy nawiązywać w następnych
rozdziałach.
Zakres I gTUllCC oddziaływań.
Wychowanie.
pa twej teoretyczne i empiryczne dotyczące czynników oraz mechanizmów
rozwoju.
*898888+98 ąęjhęwęgei sądzimy bowiem, Ŝe oddziaływania wychowawcze moŜna
óaśaĆ.
ąwaa: zwówno za jedne z waŜnych wyznaczników kształtowania osobowości,
jak i.
TOZWO)li.
Wychowanie a kształtowanie osobowości.
Zakres i granice oddziaływań.
Wychowanie jako jeden z wyznaczników rozwoju osobowości.
Nasuwa się przede wszystkim pytanie o zakres i granice oddziaływań wychowawczych
na osobowość.
Odpowiedź na to niezmiernie trudne pytanie zaleŜy m in.od tego, jaką spośród
wielu psychologicznych teorii osobowości uznamy za najbardziej uŜyteczną dla
dyskutowania tych kwestii ze względu na zadania psychologii wychowawczej oraz w
ramach tej dyscypliny.
Nie do nas bowiem naleŜy formułowanie ogólnych twierdzeń odnoszących się do
istoty osobowości, jej struktury, etapów i prawidłowości jej rozwoju, zaburzeń i
odchyleń w przebiegu tego procesu itp.
Wiedzy na ten temat dostarcza psychologia osobowości, a częściowo takŜe
psychologia rozwojowa, kliniczna i społeczna.
Szczególnie istotne dla psychologii wychowania są ustalenia.
za istotny składnik zewnętrznycha w późniejszych okresach rozwoju
jednostki równieŜ wewnętrznychmechanizmów stymulujących i ukierunkowujących jej
rozwój(por.rozdz.
25).
FRównie waŜne jest uwzględnianie przez psychologię wychowawczą róŜnic
indywidualnych w rozwoju osobowości.
Wynikają one zarówno z odrębnego.
Psychologia osobowości stanowi bardzo rozbudowaną, a jednocześnie
zróŜnicowaną jej dziedzinę.
Istnieje wiele teorii osobowości, a ich klasyfikacji dokonuje się według
Strona 3
PrzetacznikGierowska Maria, Włodarski Ziemowit Psychologi
rozmaitych kryteriów bądź to związanych z kierunkami
psychologii(np.behawiorystyczne, psychoanalityczne czy poznawcze teorie
osobowości), bądź teŜ biorąc pod uwagę charakterystyczną dla tych teorii
aparaturę pojęciową(np.teorie typów, cech, nawyków, struktur, ról).
Informacje o teoriach osobowości znajdzie czytelnik w podręcznikach psychologii
ogólnej(por.
: Tomaszewski, red.
1975, wyd.
61982: Szewczuk, 1990)i w ksiąŜkach, których celem jest wprowadzenie do
psychologii(v.
Hilgard, 1968: Włodarski, Matczak, l 987), a takŜe w specjalnych opracowaniach
przeglądowych(np.
Hall, Lindzey, l 99 O).
W Polsce powstało teŜ wiele oryginalnych teorii i koncepcji osobowości, jej
mechanizmów i kształtowania się, których autorami są K.
Obuchowski(1972, 1989, l 993), J.
Reykowski(1970, 1975, l 979).
W.
Łukaszewski(19743, S.
Gerstmann(1970, 19821, M.
Tyszkowa(1990.
M.
Porębska(19823.
dla kaŜdego człowieka podłoŜa genetycznego jego aktywności psychicznej,
jak teŜ ze specyficznych własności środowiska i kultury, w których Ŝyje.
Osobowość jest zarazem indywidualnością, w znaczeniu toŜsamości osobowej kaŜdej
jednostki, którą musi respektować psycholog zajmujący się wychowaniem czy to od
strony teoretycznej, czy praktycznej.
WiąŜe się to bezpośrednio z postawionym na wstępie problemem zakresu i granic
oddziaływań wychowawczychwłączając w to typowe zabiegi psychologiczne:
reedukacyjneczy terapeutyczne.
Charakter tych zabiegów nie moŜe, a w kaŜdym razie nie powinien, zaleŜeć tylko
od modeli osobowości w sensie jakiegoś załoŜonego z góry idealnego wzoru
postępowania, do jakiego stopniowo powinien coraz bardziej przybliŜać się
wychowąnek.
Wzory i modele mogą być bardzo przydatne w działalności wychowawczej, ale
jedynie wówczas, gdy konfrontuje się je z rozwojowymi i indywidualnymi cechami
podmiotu, z tym, do czego osoba wychowywana sama zmierza, z jej własnymi
pianiami Ŝyciowymi i moŜliwościami ich realizacji.
Rola wychowania W TOZWOIU o obowości.
Wychowawcza, a w razie potrzeby i kliniczna interwencja pedagoga i psychologa to
wspieranie rozwoju osobowości, pomoc jednostcew zaleŜności od jej wieku i
sytuacji Ŝyciowejprzy kształtowaniu się własnych planów, ustalaniu hierarchii
wartości i celów, podsuwanie jej, a niekiedy i organizowanie dla niej, takich
sfer działania, w jakich znajdowałaby pole do rozwijania własnych dąŜeń.
JeŜeli ujmiemy rozwój psychiczny w ciągu całego Ŝycia jak to proponuje Maria
Tyszkowa(l 988 a)jako proces strukturacji i restrukturacji doświadczenia
człowieka, to umiejętne włączenie do tego procesu kategorii doświadczeń
wychowawczych moŜe stać się wychowaniem rozwijającym osobowość jednostki, nie
naruszającym jej podmiotowości i indywidualności.
W aspekcie ogólnym i teoretycznym omawianą dyscyplinę interesują takŜe
następujące problemy: jakie są skutki oddziaływań wychowawczych dla
kształtowania się osobowości człowieka w róŜnych stadiach jego rozwoju,
a'zwłaszcza w okresach największej podatności na wpływy wychowawcze, tj.w
dzieciństwie i młodości: w jakiej mierze i w jaki sposób przekształcają się pod
wpływem wychowania określone składniki osobowości jednostki, np.jej potrzeby i
dąŜenia, motywy działania, wartości i cele Ŝyciowe, postawy czy obraz samej
siebie.
Bardziej szczegółowej analizy tych problemów dokonamy w rozdziale 27 Wychowanie
a osobowość".
Twórcze aspekty wychowania.
Skoro w procesie wychowania nie tylko uwzględnia się, ale i w jakiś sposób,
pielęgnuje", tj.otacza specjalną opieką i troską, podmiotowość wychowanka, jego
indywidualne cechy, dąŜenia i aspiracje, to wychowanie takie z natury rzeczy ma
charakter konstruktywny i twórczy.
Strona 4
PrzetacznikGierowska Maria, Włodarski Ziemowit Psychologi
Trudno wyobrazić.
ZaleŜność od róŜnic indywidualnych.
Wychowanie konstruktywne a wychowanie Dl 3 SOWC.
sobie, aby wychowawca oddziaływał na kaŜdego wychowanka zawsze w ten sam
sposób, stosował wyłącznie rutynowe metody i środki, postępując według
nawykowego szablonu czy schematu działania, o którego skuteczności jest
przekonany.
Nie naleŜy, oczywiście, odrzucać wszelkich wypróbowanych sposobów oddziaływań
wychowawczych, lecz trzeba umieć je modyfikować i dostosowywać zaruwno do
indywidualnych właściwości i moŜliwości wychowanka, jak i do specyficznych,
kulturowo uwarunkowanych, cech środowiska.
Zagadnienie wychowania konstruktywnego, a więc twórczego, przedstawił WJ.
Wali(1960, 1986)w szerokim kontekście systemów oświatowych i wychowawczych,
typowych dla róŜnych krąów europejskich w dziesięcioleciach powojennych.
Skrytykował on m in., ślepe nauczanie masowe", które unifikując programy, metody
i wymagania niewiele odbiega od modelówszkoły dziewiętnastowiecznej, stwarza
nadmiar napięć psychicznych i nie zaspokaja potrzeby swobodnej ekspresji
emocjonalnej.
Na podstawie analizy raportów UNESCO(the United Nation Educational, Scientific
and CulturalOrganization)autor przytoczył wiele przykładów istniejącego stanu
rzeczy jak równieŜ konstruktywnych propozycji zmian edukacyjnych, tak w
wychowawczym środowisku naturalnym, jak i w instytucjach powołanych do
kształcenia dzieci i młodzieŜy.
Wydaje się, Ŝe i polskiemu systemowi oświatowemu moŜna by postawić wiele
podobnych zarzutów, a takŜe rozwaŜyć, w jaki sposób moŜna uczynić proces
kształcenia i wychowania bardziej twórczym.
Powrócimy jeszcze do tych zagadnień w innych rozdziałach, zwłaszcza w 33 i 35.
W tym miejscu ograniczymy się do kilku refleksji ogólnych.
Wydaje się Ŝe w procesie wychowania istnieje ścisły związek nie tylko między
jego konstruktywnym i twórczym charakterem a zdrowiem psychicznym wychowanków,
jak to podkreślił Wali, lecz takŜe(co tkwi zresztą w ukrytych załoŜeniach jego
koncepcji)między naturalnymi, twórczymi dyspozycjami wychowywanego podmiotu a
sposobami, w jakie się te dyspozycje w toku działalności wychowawczej rozwija
lub tłumi i niszczy.
Stymulowanie aktywności rw*rczcj.
Istnieje wiele definicji aktywności twórczej: rozwaŜa się ją od strony czy to
procesu twórczego, czy to jego wyniku w postaci wytworu, dzieła: analizuje się
równieŜ właściwości osób, które te dzieła tworzą, oraz warunki, w jakich one
powstają(Suzałecki, l 969).
Zachowania twórcze moŜna ujmować jednak jeszcze szerzej i wiązać je z rozwojem
własnej aktywności dziecka, które począwszy od najwcześniejszego wieku czynnie
eksploruje otoczenie, nowy i nie znany mu świat.
Tak więc nabywanie doświadczenia indywidualnego dokonuje się u dziecka przede
wszystkim przez odkrywanie(PrzełącznikGierowska, l 986).
W procesie wychowania małego dziecka osoby dorosłe rodzice czy
opiekunowiepośredniczą między podmiotem poznającym, a zarazem tworzącym swój
własny świat a zawartością tego świata.
Od jakości tego opiekuńczowychowawczego pośrednictwa, od tego, czy i w jakim
stopniu udostępnia się dziecku przedmiotowe i społeczne jego elementy, pobudza
jego zainteresowania i zaciekawienia, zaleŜy w znacznej mierze rozwój
skłonności.
twórczych jednostki, zasięg i poziom jej kreatywnych działań w dalszych
okresach Ŝycia.
Działania te dotyczą rozmaitych sfer, których zakres rozszerza się wraz z
wiekiem dzieci i młodzieŜy, w okresie kształcenia, a potem koncentruje się na
działalności zawodowej, która staje się głównym terenem aktywności człowieka
przez większą część stadiów jego dorosłości.
Czy i jak dalece cecha kreatywności rozwija się lub maleje w ciągu Ŝycia
ludzkiego, zaleŜy oczywiście od rozmaitych czynników wewnętrznych i
zewnętrznych.
Wychowanie odgrywa wśród nich niepoślednią rolę.
Im lepiej wychowawca potrafi pobudzać własną inicjatywę wychowanków zarówno przy
rozwiązywaniu problemów w toku nauczania, jak i w innych dziedzinach
działalności, im łatwiej zdobyć mu się na postawę nieingerowania w realizację
Strona 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin