Temat
Materiał nauczania
Umiejętności podstawoweUczeń:
Umiejętności ponadpodstawoweUczeń:
Carlo Collodi „Pinokio”
„Był sobie raz…” - baśń to czy nie baśń? (2 godziny)1. W świecie literackich bohaterów
Carlo Collodi „Pinokio”Zeszyt lektur:ćw. 1, 2, s. 23
- zna nazwisko autora utworu K- wymienia głównego bohatera oraz postacie drugoplanowe K
- prezentuje najważniejsze informacje o życiu pisarza R - przedstawia krótko bohaterów utworu R
2. Gdzie i kiedy? - czyli o czasie i miejscu wydarzeń
ćw. 3, 4, s. 24
- posługuje się ze zrozumieniem pojęciami: czas i miejsce zdarzeń P- wymienia miejsca wydarzeń P
- określa czas i miejsce wydarzeń, cytując odpowiednie fragmenty tekstu R , D
ćw. 5, s. 24
- wyjaśnia, kto to jest narrator K- określa typ narratora P
- wskazuje w tekście fragmenty, w których ujawnia się narrator R- wyjaśnia, na czy polega różnica między narratorem uczestnikiem wydarzeń a narratorem obserwatorem D
3. O wydarzeniach prawdopodobnych i nieprawdopodobnych
ćw. 10, s. 25ćw. 11, s. 26
- wymienia najważniejsze wydarzenia opisane w utworze K- wskazuje w utworze wydarzenia prawdopodobne i nieprawdopodobne P- podaje, o czym informują zapiski umieszczone pod kolejnymi numerami rozdziałów P- nadaje tytuły wybranym rozdziałom utworu P
- posługuje się ze zrozumieniem terminami: wydarzenia prawdopodobne i nieprawdopodobne R- buduje wypowiedź poprawną pod względem językowym R- wyjaśnia, w jakim celu autor zamieścił zapiski pod kolejnymi numerami rozdziałów D- redaguje wypowiedź, stosuje równoważniki zdań R
4. Jestem taki szczęśliwy! - PinokioECM WZS
ćw. 6, s. 24
- wypowiada się na temat tytułu utworu P
- uzasadnia swoje zdanie, cytując odpowiednie fragmenty tekstu R
ćw. 18, s. 32
- formułuje pouczenia wynikające z baśni P
- przekazuje własnymi słowami morał płynący z baśni R
ćw. 7, s. 24ćw. 8, 9, s. 25
- zauważa, że utwór jest baśnią K- odnajduje w lekturze motywy baśniowe P
- omawia cechy gatunkowe baśni, odwołując się do omawianego utworu R, D
Jaki był Dżeppetto? (1 godzina)1. Portret Dżeppetta
Zeszyt lektur:ćw. 12, s. 26
- wymienia elementy wyglądu postaci (włosy, twarz, cera, oczy, nos, usta, sylwetka, wzrost) P- odszukuje w utworze fragment dotyczący wyglądu Dżeppetta P
- wykonuje portret postaci K
- wzbogaca opis wyglądu postaci, odwołując się do własnej wyobraźni R- stosuje ciekawe rozwiązania graficzne R
2. W pracowni rzeźbiarza
- wymienia nazwy materiałów rzeźbiarskich K- gromadzi słownictwo związane z pracą rzeźbiarza P
- wymienia nazwiska sławnych rzeźbiarzy D, W- stosuje w wypowiedzi poznane słownictwo R
3. Dobroduszny staruszek
WZR
- odszukuje w utworze fragmenty na temat zachowania i myśli postaci P - nadaje tytuł swojej pracy K- układa opis postaci z elementami charakterystyki P- stosuje w opisie przymiotniki nazywające cechy charakteru P
- wnioskuje na podstawie zachowania postaci o jej cechach charakteru R- ocenia zachowanie bohatera R- proponuje oryginalny tytuł dla swojej pracy R- redaguje wypowiedź poprawną pod względem językowym (stosuje wyrazy bliskoznaczne) R, D
W teatrze lalek(2 godziny)1.Pacynki, kukiełki, jawajki …
- posługuje się terminami: teatr lalkowy, marionetka P - przygotowuje projekt rysunkowy wybranego rodzaju lalki K- wymienia nazwy materiałów potrzebnych do wykonania lalki P
- wymienia nazwy różnych typów lalek R- opisuje konstrukcję lalek i technikę ich poruszania D, W- wykonuje dowolną lalkę D, W
2. Marionetki bohaterami komiksu
ECM
Zeszyt lektur:ćw. 13, s. 28
- podaje, co to jest komiks P- odszukuje w tekście odpowiedni fragment K- redaguje plan wydarzeń P- wykonuje ilustracje K- podaje, jaki rodzaj informacji umieszcza się w „dymkach” P- układa dialogi między bohaterami na podstawie wskazanego fragmentu utworu P- przygotowuje komiks na dany temat P
- wyjaśnia, czym komiks różni się od innych utworów R, D- stosuje jednolitą formę zapisu planu wydarzeń R- buduje wypowiedzi poprawne pod względem stylistycznym, ortograficznym i interpunkcyjnym R, D- wykonuje bogaty plastycznie projekt i stosuje różnorodne słownictwo R, D
szuriam