I. W zakresie zadań ogólno-wychowawczych
1. Dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole.2. Udzielanie pomocy uczniom w prawidłowym wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia.3. Udzielanie rodzicom porad ułatwiających udzielanie rozwiązywanie trudnościw wychowaniu własnych dzieci.4. Współudział w opracowywaniu planu pracy wychowawczej szkoły.5. Stała współpraca logopedy z psychologiem, pedagogiem i wychowawcami klasw zakresie poradnictwa wychowawczo-zawodowego.
II. W zakresie indywidualnej opieki logopedycznejCzynności podstawowe:
1. Prowadzenie badań logopedycznych, obejmujących studia teoretyczne, badania empiryczne i porównawcze, formułowanie definicji, hipotez i praw.2. Opracowywanie, adaptowanie oraz weryfikowanie narzędzi badawczych (do diagnozy i terapii stanu oraz zaburzeń komunikacji).3. Przeprowadzanie badań logopedycznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych w celu ustalenia stanu rozwoju mowy i zaburzeń komunikacyjnych.4. Ocenianie i interpretowanie wyników badań oraz formułowanie wskazań.5. Prowadzenie doradztwa logopedycznego.6. Ustalanie postępowania korekcyjno-terapeutycznego (np. na etapie diagnozy, prewencji i terapii logopedycznej).7. Prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w celu likwidowaniai zmniejszania zaburzeń komunikacyjnych dzieci, młodzieży i dorosłych.8. Prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w zakresie czytania i pisania.
III. Organizacja pracy nauczyciela-psychologa szkolnego - logopeda powinien:
1. Posiadać roczny plan pracy wynikający z niniejszych wytycznych, uwzględniający konkretne potrzeby przedszkola i środowiska.2. Zapewnić w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwość kontaktowania się z nim zarówno uczniów jak i rodziców.3. Współdziałać na bieżąco z władzami szkoły, psychologiem, pedagogiem szkolnym, wychowawcami klas, nauczycielami, pielęgniarką szkolną, Radą Rodziców w rozwiązywaniu pojawiających się problemów opiekuńczo-wychowawczych.4. Współdziałać z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, medycyny i innymi organizacjami i instytucjami w środowisku zainteresowanymi problemami opieki i wychowania.5. Składać okresową informacje radzie pedagogicznej na temat trudności wyst. wśród dzieci.6. Publikować wyniki badań i eksperymentów7. Wykonywać wspólnie z innymi specjalistami zadań pokrewnych8. Prowadzić następującą dokumentację:
· dziennik pracy, w którym rejestruje się wykonanie czynności
· ewidencję uczniów wymagających szczególnej opieki
· prowadzenie innej dokumentacji wynikającej z charakteru pracy
kasan6