Zakres obowiązków logopedy.doc

(25 KB) Pobierz
Zakres obowiązków logopedy

Zakres obowiązków logopedy

I. W zakresie zadań ogólno-wychowawczych

1.    Dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole.
2.    Udzielanie pomocy uczniom w prawidłowym wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia.
3.    Udzielanie rodzicom porad ułatwiających udzielanie rozwiązywanie trudności
w wychowaniu własnych dzieci.
4.    Współudział w opracowywaniu planu pracy wychowawczej szkoły.
5.    Stała współpraca logopedy z psychologiem, pedagogiem i wychowawcami klas
w zakresie poradnictwa wychowawczo-zawodowego.

II. W zakresie indywidualnej opieki logopedycznej
Czynności podstawowe:

1.    Prowadzenie badań logopedycznych, obejmujących studia teoretyczne, badania empiryczne i porównawcze, formułowanie definicji, hipotez i praw.
2.    Opracowywanie, adaptowanie oraz weryfikowanie narzędzi badawczych (do diagnozy i terapii stanu oraz zaburzeń komunikacji).
3.    Przeprowadzanie badań logopedycznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych w celu ustalenia stanu rozwoju mowy i zaburzeń komunikacyjnych.
4.    Ocenianie i interpretowanie wyników badań oraz formułowanie wskazań.
5.    Prowadzenie doradztwa logopedycznego.
6.    Ustalanie postępowania korekcyjno-terapeutycznego (np. na etapie diagnozy, prewencji i terapii logopedycznej).
7.    Prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w celu likwidowania
i zmniejszania zaburzeń komunikacyjnych dzieci, młodzieży i dorosłych.
8.    Prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w zakresie czytania i pisania.

III. Organizacja pracy nauczyciela-psychologa szkolnego - logopeda powinien:

1.    Posiadać roczny plan pracy wynikający z niniejszych wytycznych, uwzględniający konkretne potrzeby przedszkola i środowiska.
2.    Zapewnić w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwość kontaktowania się z nim zarówno uczniów jak i rodziców.
3.    Współdziałać na bieżąco z władzami szkoły, psychologiem, pedagogiem szkolnym, wychowawcami klas, nauczycielami, pielęgniarką szkolną, Radą Rodziców w rozwiązywaniu pojawiających się problemów opiekuńczo-wychowawczych.
4.    Współdziałać z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, medycyny i innymi organizacjami i instytucjami w środowisku zainteresowanymi problemami opieki i wychowania.
5.    Składać okresową informacje radzie pedagogicznej na temat trudności wyst. wśród dzieci.
6.    Publikować wyniki badań i eksperymentów
7.    Wykonywać wspólnie z innymi specjalistami zadań pokrewnych
8.    Prowadzić następującą dokumentację:

·         dziennik pracy, w którym rejestruje się wykonanie czynności

·         ewidencję uczniów wymagających szczególnej opieki

·         prowadzenie innej dokumentacji wynikającej z charakteru pracy

Zgłoś jeśli naruszono regulamin