Kopia (57) Dok1.doc

(33 KB) Pobierz

Co powinny zawierać druki wyjaśnień poszkodowanego w wypadku przy pracy i informacji świadka wypadku?

Obecnie przepisy nie określają ani procedury, ani formy, w jakiej powinny być odebrane wyjaśnienia poszkodowanego oraz informacje uzyskane od świadków wypadku. Nie określają również żadnego wzoru druku, na którym należałoby spisać takie wyjaśnienia czy informacje.

Wyjaśnienia poszkodowanego i informacje świadka - dane

Wyjaśnienia poszkodowanego w wypadku przy pracy i informacje świadka takiego wypadku powinny być spisane. Należy podać w ich drukach dane pozwalające na zidentyfikowanie osoby składającej wyjaśnienia lub udzielającej informacji. Oznacza to, że dokumenty te powinny zawierać takie dane, jak:

·         datę i miejsce wypadku,

·         imię i nazwisko poszkodowanego (świadka),

·         datę i miejsce urodzenia poszkodowanego (świadka),

·         numer PESEL poszkodowanego (świadka),

·         miejsce zamieszkania poszkodowanego (świadka),

·         adres korespondencyjny poszkodowanego (świadka),

·         miejsce pracy poszkodowanego (świadka),

·         zajmowane stanowisko lub rodzaj wykonywanej pracy przez poszkodowanego (świadka),

·         nazwę i numer dokumentu (przez kogo wydany) potwierdzającego tożsamość poszkodowanego (świadka).

W przypadku spisywania informacji świadka wypadku dokument ten powinien zawierać również informacje, w jakim stosunku pozostaje świadek do poszkodowanego i o ewentualnym pokrewieństwie między nimi.

Uwaga!
Pamiętajcie, że w razie wejścia na drogę sądową osoba najbliższa może odmówić składania zeznań. Mimo że nikt nie ma prawa odmówić składania zeznań w charakterze świadka, to wyjątek stanowią tu małżonka (małżonek) osoby poszkodowanej, jej rodzice, dzieci (również adoptowane), rodzeństwo, rodzeństwo cioteczne. Przywilej odmowy składania zeznań trwa nawet po ustaniu małżeństwa lub rozwiązaniu stosunku przysposobienia (art. 261 § 1 Kodeksu cywilnego).

Dane członków zespołu sporządzającego dokument

W dokumencie zawierającym wyjaśnienia poszkodowanego lub informacje świadka powinny znaleźć się również informacje o członkach zespołu sporządzającego dany dokument. Mianowicie:

·         imiona i nazwiska osób przyjmujących wyjaśnienia (informacje),

·         miejsce ich zatrudnienia,

·         stanowiska, jakie zajmują, lub rodzaj pracy, jaką wykonują,

·         miejsca zamieszkania i adresy korespondencyjne,

·         stosunek do osoby poszkodowanego (z uwagi na przysługujące podczas ewentualnej drogi sądowej ewentualne prawo odmowy składania zeznań).

Podstawa prawna

·         Sporządzenie wyjaśnień poszkodowanego w wypadku przy pracy i informacji świadka takiego wypadku regulują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz.U. nr 115, poz. 744 z późn. zm.).

Jan M. Pióro
specjalista z zakresu prawa pracy

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin