Ossowska___opracowanie.doc

(126 KB) Pobierz
MARIA OSSOWSKA

Maria Ossowska

Socjologia moralności. Zarys zagadnień

 

 

Część I

Czynniki kształtujące moralność grup społecznych

Wpływ środowiska fizycznego

  • pośredni wpływ klimatu na rozwój moralności – poprzez pewnego typu gospodarkę, sposób produkcji
  • bezpośredni wpływ klimatu
    • Arystoteles, Polityka:
      • Europejczycy z zimnych krajów są odważni, ale mało twórczy, a Azjaci – twórczy, ale mało odważni, Grecy znajdują się „w środku” i mają dodatnie cechy i jedynych, i drugich
      • dobre i złe strony położenia Grecji nad morzem
    • Ibn Chaldun, historyk i socjolog arabski, XIV w.:
      • siedem typów klimatu – różnice w charakterze ludów zamieszkujących kraje z gorącym klimatem i z zimnym klimatem
      • tylko w klimacie umiarkowanym mogła się utworzyć cywilizacja
    • Monteskiusz, O duchu praw
      • „rozmaite potrzeby stworzyły w rozmaitych klimatach rozmaite sposoby życia, te zaś stworzyły rozmaite rodzaje praw”
      • wpływ klimatu na postawy ludzkie, hierarchie wartości, system zakazów i nakazów – „władza klimatu jest pierwszą ze wszystkich władz”, np. w zimnych klimatach ludzie są bardziej krzepcy i pewni siebie, w klimacie gorącym – leniwi, bierni, lękliwi,  klimatach południowych duża pobudliwość erotyczna czyni z erotyki sprawę centralną
    • Hipolit Taine: wpływ deszczowego, chłodnego klimatu Anglii na angielski ethos:
      • przywiązanie do domu – home jako bezpieczna, sucha ostoja
      • spleen – nastrój zaprawionej nudą depresji, który próbuje się przezwyciężyć przez sport
    • E. Huntington, Główne dźwignie cywilizacji
      • rola klimatu, który oddziałuje na ludzi poprzez glebę, roślinność, zwierzęta, dietę, sposób mieszkania i ubrania, choroby i mniejszą lub większą gotowość do pracy
      • hierarchia religii – animizm (w dżunglach i puszczach) na samym dole, monoteizm (na pastwiskach i pustyniach) na szczycie, protestantyzm – najwyższa forma religii
    • Marcel Mauss, Sezonowe przemiany w społeczeństwie Eskimosów
      • zmieniające się obyczaje wraz ze zmianami pór roku – inna organizacja życia Eskimosów w lecie, inna w zimie
    • klimat jest jednym z czynników współwyznaczających ethos, ale nie jedynym – gdyż można znaleźć dwie różne kultury w zupełnie podobnych środowiskach fizycznych

 

Czynniki biologiczne

  • rasaniemożliwość zbadana wpływu rasy na moralność z powodu trudności w wyliczeniu ras oraz braku cech szczególnych grup złożonych z przedstawicieli tradycyjnie rozróżnianych ras białej, czarnej, czerwonej i żółtej
  • płeć
    • wpływ odmiennej konstytucji biologicznej i psychologicznej mężczyzn i kobiet na postawy czy zachowania – trudny do zweryfikowania, gdyż nie wiemy, kiedy mamy do czynienia z wpływem czynnika biologicznego, a kiedy z udziałem czynnika kulturowego (np. nacisk wzorów panujących w danym środowisku)
    • nie jest obojętne, kto formułuje dyrektywy moralne – kobieta czy mężczyzna – odmienne traktowanie kobiety w różnych kodeksach praw, które tworzone były przez mężczyzn i z myślą o mężczyznach
    • te same czyny mogą być oceniane rozmaicie w zależności od tego
      • czy sprawcami są mężczyźni czy kobiety – np. pijaństwo, czystość przedmałżeńska, wierność w małżeństwie
      • czy oceniającymi są mężczyźni czy kobiety
      • czy obiektem czynu jest mężczyzna czy kobieta – np. zasada kobiety nie bij nawet kwiatem”

 

Czynniki demograficzne             

  • gęstość zaludnienia
    • Monteskiusz, O duchu praw: „Trzeba pewnych praw w narodzie, gdzie ludzie stykają się ze sobą, trzeba znowuż innych u ludu, gdzie niewiele się ze sobą obcuje”
    • tam, gdzie jest wysoka gęstość zaludnienia potrzeba norm uchylających tarcia
    • zależność między wielkością grupy a oddziaływaniem sankcji opinii publicznej
  • przyrost ludności
    • tam, gdzie rodzi się dużo ludzi, tam życie ludzkie jest tanie
      • związek dużego przyrostu naturalnego z nędzą
      • Levi-Strauss: dehumanizacja stosunków międzyludzkich w przeludnionych Indiach – patrzenie na drugiego człowieka nie po to, by nawiązać z nim kontakt, ale by coś wyłudzić
      • przyzwolenie na homoseksualizm w Japonii (małe terytorium o dużym przyroście naturalnym)
  • wiek
    • Arystoteles, Retoryka: odmienne cechy charakteru, postawy i wartości cenione przez młodych i starych
    • Piaget: moralność wytworzona przez grupy młodocianych rówieśników (moralność dobra – wzajemny szacunek i współdziałanie) jest inna niż moralność, która się wytwarza pod presją starszych (moralność jednostronnego szacunku i obowiązku)
    • te same czyny bywają oceniane inaczej, gdy są popełnione przez dorosłych i młodocianych – prawo karne, cechy cenione u dorosłych, a nie wymagane od dzieci i na odwrót (np. odpowiedzialność, posłuszeństwo)
    • te same czyny bywają oceniane inaczej, gdy odnoszą się do ludzi w różnym wieku (np. prawdomówność: mówienie nieprawdy dorosłym jest uznawane za naganne, mówienie nieprawdy dzieciom – niekoniecznie)
  • proporcja płci
    • związek z normami dot. poligamii lub monogamii – nie w pełni potwierdzony
  • mobilność przestrzenna
    • Talcott Parsons: wpływ mobilności na wielkość i strukturę rodziny, wartość rodziny oraz na normy dotyczące relacji wewnątrzrodzinnych
    • A. Gerschenkron, ekonomista z Harvardu: w społeczeństwach o dużej mobilności ocenia się jednostkę nie za całość biografii, ale za to, co w danej chwili przedstawia
    • specyficzny ethos nomadów
      • E. Huntington: w grupach koczujących panuje równość (trudno o utworzenie stratyfikacji społecznej), gościnność jest jedną z najważniejszych wartości
      • J. Ficowski: pogarda Cyganów dla pracy
      • normy dozwalające na zabijanie starców, kalek, chorych i aprobujące przerywanie ciąży

 

Wieś – miasto

  • bukoliczne ideały
  • rola urbanizacji w kształtowaniu systemu norm i wartości
    • indywidualizacja
    • demokratyzacja
    • „miejski styl życia”
    • zmiany w charakterze więzi międzyludzkich

 

Czynniki ekonomiczne

  • podział ziemi na dwie strefy – uprawną i dziką – i jego odzwierciedlenie w dualistycznej wizji świata (pole walki Dobra ze Złem), np. w starożytnym Iranie
  • uzależnienie pozycji kobiety w społeczeństwie od typu gospodarki – nie całkowicie potwierdzone
  • Marks: wpływ sposobu produkcji na stosunki społeczne
  • W. E. H. Lecky:
    • uprzemysłowienie kształtuje 2 typy charakterów: człowieka pracy i spekulanta
    • rola odpowiedzialności za słowo w krajach uprzemysłowionych, gdzie ogromną wagę przywiązuje się do zobowiązań
  • Weber: związek industrializacji z ethosem mieszczańsko-purytańskim
  • rola innowacji technologicznych w kształtowaniu poglądów ludzi i norm, np. nowoczesna komunikacja, pigułka antykoncepcyjna, media
  • rola ilości dóbr (standardu życiowego)
    • kultura ubóstwa
      • Oscar Lewis, Rodzina Sancheza – badanie nad proletariackimi rodzinami Mexico City – subkultura robotników niewykwalifikowanych żyjących na marginesie wielkiego miasta
  • rola jakości dóbr
    • żądza kumulowania mienia może się rozwijać tylko tam, gdzie dobra się nie psują
    • norma gościnności w społeczeństwach, gdzie nie da się gromadzić
  • rola rozdziału dóbr
    • wpływ typu własności prywatnej, społecznej, państwowej
  • doniosłość podziału pracy dla kształtowania stosunków międzyludzkich
    • Bernard Mandeville, Bajka o pszczołach: podział pracy, uzależniając ludzi wzajem od siebie, stal się ważnym, pozytywnym czynnikiem dla rozwoju obyczajów
    • E. Durkheim
      • solidarność mechaniczna
      • solidarność organiczna – podział pracy
    • etyka zawodowa:
      • Durkheim: istnieje tyle moralności, ile zawodów i niektóre z tych moralności głoszą sprzeczne dyrektywy, np. posłuszeństwo jako obowiązek żołnierza czy zakonnika, a rzecz niewskazana dla uczonego czy artysty
      • Ossowska, Podstawy nauki o moralności

·         niektóre etyki zawodowe różnią się tylko rozmieszczeniem akcentów, służącym dobremu wypełnianiu danej specjalności

·         są etyki zawodowe, które prowadzą do szczególnych konfliktów z regułami etycznymi, np. kodeks etyczny polityka

 

Zróżnicowania społeczne wpływające na zróżnicowanie ethosu

Kryteria, wg których w jednym i tym samym społeczeństwie kształtują się grupy odróżniające się od innych swoim ethosem:

  • rola czynnika klasowego
    • czynnik klasowy ujawnia się w:
      • treści reguł moralnych, formułowanych z myślą o obronie interesów ekonomicznych klasy, która je głosi

·         moralność zalecana przez Franklina: cnoty służące bogaceniu się mieszczaństwa

      • treść reguł moralnych zmienia się w zależności od przynależności klasowej adresatów

·         „co wolno wojewodzie, to nie tobie smrodzie”

·         podwójna moralność plantatorów Południa: inne normy dot. seksu dla plantatorów, a inne dla niewolników (nie obowiązywała ich wstrzemięźliwość, bo wysoka rozrodczość była panom na rękę)

    • style moralności:
      • moralność warstw arystokratycznych – tradycje rycerskie

·         M. Weber: ethos grup charakteryzowanych przez status, mających „swój honor”: żyją przeszłością (w odróżnieniu od klas uciskanych, które żyją przyszłością), pogardzają pracą fizyczną, określają się przede wszystkim poprzez stosunek do konsumpcji (podczas gdy klasy charakteryzowane ekonomicznie cechuje stosunek do produkcji)

·         E. Dupreel, Traite de morale: „cnoty honoru” jako cnoty charakteryzujące pewną mniejszość przekonaną o swej wyższości w stosunku do jakiejś większości – mniejszość tego rodzaju czuje się zagrożona zarówno wtedy, gdy ci, których stawia niżej jej nienawidzą, jak i wtedy gdy ją admirują i usiłują przekroczyć barierę, która ich od niej dzieli – w pierwszym przypadku trzeba usprawiedliwić swoje poczucie wyższości przez jakieś noblesse oblige, przez stawiane sobie wymagania, przez cnoty trudne, mogące znaleźć uznanie także u niżej stojących. Te same cnoty, trudne do nabycia, stanowią w drugim wypadku zaporę przed infiltracją z dołu.

      • moralność drobnomieszczaństwa
      • moralność wielkiego mieszczaństwa
      • ethos robotniczy – zróżnicowany ze względu na to, że klasa robotnicza jest niejednolita:

·         J. A. Khal, The American Class Structure:  robotnicy dzielą się na wykwalifikowanych, na wpół wykwalifikowanych i tych, którzy nic nie umieją i nie mają stałej pracy

      • ethos chłopski – ziemia jako wartość, przekonanie, że uprawa roli jest czymś lepszym od handlu, że ciężki trud z nią związany i cnoty doń niezbędne są szczególnie cenne, ze umiar i trzeźwość są chwalebne, uważanie się przez chłopa za uczciwszego, pracowitszego od mieszkańców miasta i przewyższającego ich moralność seksualną – ethos budowany w oparciu o przeciwstawianie się życiu miejskiemu
  • rola podziału pracy
    • odrębne rysy moralne przypisywane np. sferom urzędniczym, cyganerii, itp.
  • rola grup etnicznych wtopionych w społeczeństwo
    • np. Cyganie, któr...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin