Maria Ossowska
Socjologia moralności. Zarys zagadnień
· niektóre etyki zawodowe różnią się tylko rozmieszczeniem akcentów, służącym dobremu wypełnianiu danej specjalności
· są etyki zawodowe, które prowadzą do szczególnych konfliktów z regułami etycznymi, np. kodeks etyczny polityka
Kryteria, wg których w jednym i tym samym społeczeństwie kształtują się grupy odróżniające się od innych swoim ethosem:
· moralność zalecana przez Franklina: cnoty służące bogaceniu się mieszczaństwa
· „co wolno wojewodzie, to nie tobie smrodzie”
· podwójna moralność plantatorów Południa: inne normy dot. seksu dla plantatorów, a inne dla niewolników (nie obowiązywała ich wstrzemięźliwość, bo wysoka rozrodczość była panom na rękę)
· M. Weber: ethos grup charakteryzowanych przez status, mających „swój honor”: żyją przeszłością (w odróżnieniu od klas uciskanych, które żyją przyszłością), pogardzają pracą fizyczną, określają się przede wszystkim poprzez stosunek do konsumpcji (podczas gdy klasy charakteryzowane ekonomicznie cechuje stosunek do produkcji)
· E. Dupreel, Traite de morale: „cnoty honoru” jako cnoty charakteryzujące pewną mniejszość przekonaną o swej wyższości w stosunku do jakiejś większości – mniejszość tego rodzaju czuje się zagrożona zarówno wtedy, gdy ci, których stawia niżej jej nienawidzą, jak i wtedy gdy ją admirują i usiłują przekroczyć barierę, która ich od niej dzieli – w pierwszym przypadku trzeba usprawiedliwić swoje poczucie wyższości przez jakieś noblesse oblige, przez stawiane sobie wymagania, przez cnoty trudne, mogące znaleźć uznanie także u niżej stojących. Te same cnoty, trudne do nabycia, stanowią w drugim wypadku zaporę przed infiltracją z dołu.
· J. A. Khal, The American Class Structure: robotnicy dzielą się na wykwalifikowanych, na wpół wykwalifikowanych i tych, którzy nic nie umieją i nie mają stałej pracy
darekjfo