Administracja_publiczna.pdf

(124 KB) Pobierz
Administracja publiczna
OPRACOWANE ZAGADNIENIA Z ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
1.Kategoria administracji publicznej
2.Funkcje administracji publicznej
3.Struktura organizacyjna administracji publicznej
4.Centralizacja, decentralizacja, niecentralizacja
5.Koncentracja i dekoncentracja
6.Administracja pa ń stwowa
7.Administracja rz ą dowa
8.Administracja samorz ą dowa
9.Teorie procesu decyzyjnego
10.Fazy procesu decyzyjnego
11.Style tworzenia polityki
12.Poj ę cie kontroli i systemu kontroli
13. Rozrost kontroli
14.Zadania kontroli
15.Podmioty przeprowadzaj ą ce kontrol ę
16.Podziały kontroli
17.Kryterium kontroli
18.Wyniki i skutki kontroli
19. Organy kontroluj ą ce kontrol ę
20.Celem słu Ŝ by cywilnej
21.Modele słu Ŝ by cywilnej
22.Politycy a urz ę dnicy w administracji rz ą dowej
23.Zasi ę g słu Ŝ by cywilnej w Polsce
24.Centralne organy słu Ŝ by cywilnej
25.Zasady rekrutacji i struktura słu Ŝ by cywilnej
1.Kategoria administracji publicznej
Administracja publiczna to
1)
Ogół organów i instytucji zajmujących się organizacją procesu zaspokajania potrzeb
zbiorowych. Tak rozumiana AP w ujęciu podmiotowym obejmuje przede wszystkim
a) administrację rządową, które tworzą premier, rząd, wojewodowie, kierownicy rejonów,
centralne i lokalne organy administracji specjalnej oraz urzędy centralne i ich organy
terenowe, inspekcje i wyspecjalizowane agencje rządowe;
b) administrację samorządową która występuje wyłącznie na szczeblu lokalnym, obejmującą
kolegialne i jednoosobowe ciała wykonawcze rad gminnych, sejmiki samorządowe,
powiatowe, czy wojewódzkie. Takie rozumienie AP charakterystyczne jest dla nauk
prawnych zwłaszcza dla prawa administracyjnego, które koncentrują się na strukturze
i kompetencjach organów państwowych powołanych do organizacji procesu zaspokajania
zbiorowych potrzeb przez wydawanie nakazów, zakazów lub zezwoleń.
2) Ogół działań skierowanych na zaspokajanie potrzeb zbiorowych. Ujęciem takim
posługuje się zwłaszcza politologia traktująca AP jako wyodrębnioną sferę aktywności
instytucji państwowych społecznych i prywatnych która słuŜy zaspokajaniu potrzeb
1
obywateli. Jest to innymi słowy produkcja dóbr i świadczenie usług podejmowane w interesie
publicznym. Na gruncie politologii przyjmuje się ze AP jest wyodrębnioną częścią procesu
politycznego sprowadzającą się do działań wykonawczych w stosunku do celów politycznych
ustalonych przez strategiczne centra polityczne np. parlament. AP rozumiana jako proces
zaspokajania potrzeb obejmuje dwa komponenty: organizacje i zarządzanie. Organizacja
utoŜsamiana jest na ogol ze struktura stosunków międzyludzkich w systemem administracji,
które kształtowane są przez normy prawne oraz przez zwyczaj. Oznacza ona innymi słowy
podział władzy pomiędzy szczeblami, instytucjami i funkcjonariuszami AP. Zarządzanie to
z kolei zespól działań skierowanych na osiągniecie racjonalnej kooperacji pomiędzy
jednostkami AP w procesie oddziaływania na ludzi i rzeczy ostatnich latach
w funkcjonowaniu AP pojawiły się nowe trendy rozwojowe, związane przede wszystkim
z: decentralizacja, prywatyzacja Ŝądań publicznych , rozszerzeniem działalności instytucji nie
komercyjnych (non-profit),upowszechnieniem nowych technologii informacyjnych
i współpraca międzynarodowa.
Polityka administracyjna - zespół działań których podstawą są z jednej strony normy prawne,
z drugiej zaś cele strategiczne i wizje porządku prawno- administracyjnego. Polityka
administracyjna to równieŜ styl w jakim administracja wykonuje prawnie określone zadania
polityczne.
2.Funkcje administracji publicznej
Podstawowe funkcje administracji publicznej:
Trzy główne funkcje, które administracja wykonuje zawsze w róŜnym zakresie i stylu
w zaleŜności od warunków sytuacyjnych (koniunktura, dekoniunktura oraz profil polityczny
rządu).
Funkcja klasyczna lub porządkowa - reglamentacyjna — związana ona jest z szeroko
rozumianą ochrona porządku publicznego oraz bezpieczeństwa zbiorowego. W obrębie tej
fikcji administracja posługuje się klasycznymi sankcjami, łącznie z moŜliwością zastosowania
przymusu fizycznego (policyjnego). Zorientowana jest na ochronę interesu publicznego
Funkcja ś wiadcz ą ca - w obrębie tej funkcji administracja publiczna oferuje usługi typu
społecznego związane z istotnymi zadaniami społecznymi. Z kolei zadania społeczne
i publiczne to takie cele, których realizacja przyczynia się do szeroko rozumianego dobrobytu
obywateli oraz reprodukcji i rozwoju społeczeństwa wspólnoty obywatelskiej. W obrębie
funkcji świadczącej odnajdziemy równieŜ usługi związane zarówno z oświata, kulturą jak
i bezpieczeństwem socjalnym i będą to typowe usługi społeczne, jak i usługi typu
technicznego np. zaopatrzenie obywateli w wodę pitna, transport publiczny, gospodarowanie
odpadami itp.
Funkcja regulacyjna - związana z regulacją rozwoju ekonomicznego. Realizując te funkcje
administracja publiczna moŜe występować jako właściciel, koordynator lub zarządca. Określa
2
111319466.001.png
skład majątku narodowego. Na majątek gospodarczy administracji centralnej składać się będą
przede wszystkim spółki Skarbu Państwa. Do majątku administracji rządowej będą naleŜeć
równieŜ budynki i zaplecze techniczne, a takŜe te zakłady, których działalność słuŜy
bezpośrednio obsłudze działania aparatu administracyjnego np. dróg, papierów
wartościowych gwarantowanych przez państwo. Na majątek administracji publicznej składają
się takŜe zakłady kontrolowane przez odpowiednie struktury organizacyjne czyli takie,
których organem załoŜycielskim jest podmiot stanowiący część aparatu administracyjnego.
W obrębie tej funkcji odnajdziemy równieŜ finanse publiczne, które stanowią o moŜliwości
regulacyjnej państwa.
Funkcje wg A. Heywooda: administrowanie polityką publiczną, udział w procesie
decyzyjnym, uwzględnienie interesów artykułowanych przez obywateli.
3.Struktura organizacyjna administracji publicznej
Struktury zagadnieniowe administracji publicznej ogniskują się wokół kwestii dotyczących
zasad wedle których naleŜy podporządkować jej działanie. Jest tutaj do wyboru kilka
podstawowych moŜliwości, które wiąŜą się z przyjęciem - określeniem rozwiązań w obrębie
zasady terytorialnej rodzaj wykorzystania tej zasady decyduje o podstawowych parametrach
i odrębnościach obserwowanych w rozmieszczeniu roŜnych krajów. RóŜnice w większości
dotyczą zagadnień odnoszących się do centralizacji oraz koncentracji władzy. W tym sensie
istnieją dwa podstawowe wzorce wcielania w Ŝycie zasady terytorialnej:
Pierwszy wzorzec zakłada potrzebę centralizacji i koncentracji zarządzania sprawami
publicznymi w kraju. Sposobem realizowania tego wzorca jest takŜe powoływanie
zakorzenionych w tradycji francuskiej urzędów prefekturalnych, które nadzorują bieg spraw
publicznych w regionie. Prefekci to urzędnicy mianowani przez władze centralne (rząd),
którzy są odpowiedzialni za realizacje polityki wykonawczej w społecznościach Idealnych.
Prefekci oraz urzędy podobne do tych rozwiązań stoją w regionach na czele administracji
zespolonej, które to rozwiązanie znajduje pewien wyraz w funkcjonowaniu polskich
województw. Oprócz prefektur administracji zespolonej kaŜde z ministerstw, które
funkcjonuje w obrębie tradycji francuskiej moŜe tworzyć w ramach prawa własne delegatury
Idealne, które pozostają w ścisłym kontakcie z urzędem prefekta. Systemy prefekturalne
znalazły zastosowanie we Włoszech, Francji, Japonii i Polsce. Systemy te uległy w ciągu
ostatnich lat znacznej decentralizacji, jednak delegatury administracji rządowej w terenie
nadal zachowały znaczna kontrolę nad pozyskiwaniem oraz dysponowaniem środkami, które
składają się na finanse publiczne.
Drugi wzorzec zakłada przewagę samokontroli lokalnych wspólnot obywatelskich,
a co za tym idzie potrzeba decentralizacji i dekoncentracji biegiem spraw publicznych
w terenie. W praktyce administracyjnej ten punkt widzenia sprowadza się do federalizacji
rozwiązań publicznych. Formuła ta jest wyraźnie widoczna w Stanach Zjednoczonych,
3
Niemczech i Szwajcarii. Stosowana jest takŜe w Austrii, a w Belgii, Holandii oraz Hiszpanii
decentralizacja (aŜ do federacyjnego ustroju w Belgii) postępuje w ślad za rozwojem
świadomości kulturowej odrębnych regionów.
Inny wzór decentralizacyjnego systemu administracyjnego kształtowany jest
w obrębie wspólnot europejskich, gdzie nie istnieje administracja rządowa w tradycyjnym
znaczeniu. Ciałem, które z wielką ostroŜnością moŜna porównać do „rządu" UE jest Rada
UE, która składa się z przedstawicieli gabinetów krajów członkowskich UE. Przedstawiciele
d na forum Rady dysponują określonymi moŜliwościami głosowania. Na obszarze wspólnot
europejskich odpowiednia administracją centralną będzie Komisja Europejska, która jest
administracyjnym sercem UE. Komisja ta jest podzielona na 21 Dyrekcji Generalnych,
nazywanych niekiedy Dyrektoriatami. Dysponuje takŜe inicjatywą ustawodawczą, czyli
moŜliwością kierowania aktów prawnych na forum Parlamentu Europejskiego tak aby
zyskały one rangę prawomocnych dyrektyw, które są następnie wdraŜane na poziomie
ustawodawczym przez parlamenty narodowe.
Strukturalne aspekty funkcjonowania administracji publicznej . Zasady tworzenia
struktur administracji publicznej.
ZASADA TERYTORIALNA – jej zastosowanie decyduje o podstawowych odrębnościach
narodowych systemów administr. i sprawiają, Ŝe konkretne systemy zyskują unitarny lub
federalny charakter - Unitarny zakłada potrzebę koncentracji i centralizacji zarządzania
sprawami publicznymi w kraju, sposobem realizacji jest tworzenie na poziomie regionów
administr. Urzędów o charakterze prefekturalnym, które stanowią wyraz scentralizowanej
administracji zespolonej. Prefektem w Polsce jest wojewoda, który wchodzi w skład szerzej
pojętego gabinetu centralnego czyli egzekutywy. - Federalny zakłada przewagę samokontroli
wspólnot lokalnych i szerzej wspólnot obywateli, a tym samym decentralizacji zarządzania
biegiem spraw publicznych.
ZASADA MERYTORYCZNA – stanowi o specjalizacji poszczególnych segmentów
administracji publicznej. Proces ten postępuje drogą wyodrębniania i łączenia procedur
typowych dla określonych sfer działania administracji np. związanych z obsługą standaryzacji
pomiarów (Urząd Miar i Wag). Personel zatrudniany w komórkach merytorycznych cechuje
się często specjalistyczną wiedzą i wykształceniem kierunkowym.
ZASADA PRZEDMIOTOWA - istota jej polega na koncentracji struktur administracyjnych
wokół konkretnych przedmiotowo zdefiniowanych obszarów jej działalności. Zasada ta
wspierana zasadą merytoryczną słuŜy m.in powoływaniu administracji specjalnej. Posługując
się ta zasadą uznajemy, Ŝe pewne grupy problemów oraz pewne grupy ludzi powinny być
obsługiwane, nadzorowane i kontrolowane przez spójne struktury administracji zorientowanej
w sposób przedmiotowy. Z reguły są to problemy oraz ludzie, których funkcjonowanie jest
istotne z punktu widzenia interesu publicznego.
4
111319466.002.png
4.Centralizacja, decentralizacja, niecentralizacja.
Centralizacja to jest struktura organizacyjna administracji składająca się z kilku stopni
organizacji, w której organy niŜszych stopni mogą wydawać decyzje, jednak wydając te
decyzje są podporządkowane poleceniom i decyzjom organu wyŜszego. Nie mają prawnej
niezaleŜności w określaniu kierunków i zasad swego działania. Elementy współczesnej
centralizacji to ścisłe wyodrębnienie zasad i kompetencji na kaŜdym stopniu organizacyjnym
administ., moŜliwość ich dekoncentrowania na organy niŜszego stopnia zachowanie
hierarchicznego podporządkowania w sferze realizacji tych kompetencji.
Decentralizacja jest to taki system organizacyjny administr. w którym poszczególne podmioty
administracyjne mają wyraźnie określone kompetencje, ustalone bądź przekazywane
z innych, wyŜszych organów w drodze ustawowej, realizowane w sposób samodzielny
i podlegające w tym zakresie jedynie nadzorowi weryfikacyjnemu organów
kompetencyjnych. Decentralizacja jest to taki sposób zorganizowania aparatu
administracyjnego, gdzie organy niŜszego szczebla nie są hierarchicznie podporządkowane
organom wyŜszego stopnia. Decentralizacja zakłada samodzielność organów niŜszego
stopnia. Organ wyŜszego stopnia nie decyduje o obsadzie personalnej organu niŜszego
stopnia, a jest on obsadzany w drodze wyborów bądź przez inny zdecentralizowany organ
działający na szczeblu lokalnym. Organ wyŜszego stopnia nie moŜe wydawać poleceń
organom niŜszego stopnia dotyczących sposobu załatwiania spraw. MoŜe wkraczać w sprawy
załatwiane przez organ niŜszy tylko w przypadkach określonych w przepisach np. gdy ten
raŜąco naruszy konstytucję lub ustawę. Organ niŜszego stopnia musi być wyposaŜony we
własne kompetencje, musi być faktycznie samodzielny przede wszystkim finansowo tzn. musi
posiadać własne źródła dochodów i samodzielnie decydować o ich sposobie wydatkowania.
Musi być samodzielny organizacyjnie i gospodarczo. Instytucjonalną forma decentralizacji
administracji publicznej jest samorząd terytorialny. Administracja samorządowa wykonuje
zadania w imieniu własnym, na własny rachunek i wykonuje samodzielnie.
Niecentralizacja wynika z tradycji tworzą się struktury obywatelskie działające w swoim
obrębie. JeŜeli działają i zarządzają zgodnie i spójnie nie ma potrzeby ingerowania w ich
samodzielność. Administracja na zasadzie subsydiarności ingeruje wówczas gdy nie radzą
sobie struktury obywatelskie. Niecentralizacja wyraźna jest głównie w krajach
skandynawskich.
5.Koncentracja i dekoncentracja
Dekoncentrowanie – przeniesienie kompetencji na organy niŜsze bądź równorzędne,
dokonane w drodze aktu normatywnego rzędu stawy lub w drodze aktu normatywnego
organu przenoszącego kompetencje zachowaniem nadrzędności hierarchicznej organów
zwierzchnich w zakresie realizacji przekazanych kompetencji.
5
111319466.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin